Geen verkeerd prijsje, na 30 jaar lang in een schuur te hebben gestaan.
Deze E-Type uit 1961 stond lange tijd stof te happen, maar eerder deze week ging hij bij veilinghuis Bonhams onder de hamer. De opbrengst: 109.020 GBP, oftewel dik 130.000 euro. Dit was drie keer zo veel als van tevoren geschat.
Collega Rico Suave zei het al: koop een klassieker, da’s een goede investering. Deze meer dan 50 jaar oude Jag is volledig origineel, en kennelijk waarderen restaurateurs dat. In dit gevaql lijkt de verwaarloosde staat van de auto in zijn voordeel te hebben gewerkt.
Op zich is het ook wel logisch: zelf de eerste helpende hand aan zo’n project slaan is vele malen minder link dan wanneer je voorgangers hebt gehad, die misschien een stuk minder bekwaam waren, en al het een en ander hebben verklooid.
De verkoper, die er een leuk extra pensioentje aan overhoudt, kocht de (RHD) Jag met 3,8 liter zescilinder in februari 1965, reed er mee tot begin jaren ’80, en parkeerde hem toen in een schuur, met dik 100.000 km op de teller. Het lijkt ons dat hij onderaan de streep aardig goede zaken heeft gedaan, door iemand te vinden die een klein appartement aan een hoop roest en stof wilde spenderen.
jrk68 zegt
Dan is een F-type ineens het koopje van de week.
Laat onverlet dat zo’n E-type één van de mooiste auto’s ooit is.
spykerboy zegt
Ik moet klassieker jager worden volgens mij :P
desjonnies zegt
Voor velen is dit simpelwe de meest begeerlijke E-type
– Een vroege (aluminium midden deel dashboard waar de metertjes zitten)
– Een series 1
– Een roadster
– Vlakke vloerplaten (waardoor je enkels redelijk warm owrden als bestuurder)
Voeg daaraan de krankzinnige prijzen toe die de onderdelenhandel vraagt voor vroege E-type onderdelen Quentin Willson (ex Top Gear) heeft een vroege E-type Coupe gerestaureerd en de orginele bougiekappen waren al iets van 60 Pond.
Per Stuk !
lemans96 zegt
@desjonnies: Check. Daarbij is de E-Type al diverse malen verkozen tot “de moosite auto aller tijden”. Ook door het toonaangevende blad EVO.
Tip: Kijk/download eens Alain De Cadenet’s documentaire serie “Victory by design” en kijk dan de Jaguar special. Daar komen al de mooiste E-Type’s voorbij, inclusief de Le Mans lightweight versies…
roberto zegt
Ok, vanaf nu gaat elke auto die ik aanschaf de schuur in!
toroloco zegt
Weer een unieke kans misgelopen! Ik ga vanaf nu op jacht naar schuren.
ropbp zegt
Zonde om ‘m op te knappen. Schuur erbij kopen en zo het museum in.
Simpson zegt
Ik denk dat schuren verhuren op deze manier ook wel wat oplevert :)
wouteraerox zegt
Wonderbaarlijk dat het maar om een zescilinder gaat, ik had een v12 verwacht
desjonnies zegt
@wouteraerox:
10 jaar later………………………………
lemans96 zegt
@wouteraerox: Daarbij is de straight six absoluut de betere motor. Racing heritage(ze lagen ook in de C-Type’s en D-Type’s) en een veel mooier geluid, al zou je dat niet verwachten…
bramboogie zegt
@wouteraerox: de 6-cilinder is beter dan de 12-cilinder en heeft een hogere waarde
het model van ’61 is het meest geliefd (gesloten lichten, slotjes op zijkant motorkap)
er zijn modellen die in perfecte staat volledig gerestaureerd zijn voor minder… het enige dat ik kan bedenken waarom deze zo duur is, is dat het hier om een zeer laag chassisnummer gaat.
desjonnies zegt
@bramboogie:
1961 – moet een laag nummer zijn.
En, waarschijnlijk nieuw geleverd aan een celebrity, want die hadden voorrang.
Het gekke is dat Quentin Willson destijds (een jaar of vijf terug) slechts 15000 pond betaalde voor chassis nummer 22, een E-type coupe.
En die was in veel betere conditie
E34M5Touring zegt
@wouteraerox: De V12’s zijn niet de meest begeerde E Type’s. Mede omdat de series 3 wat optische aanpassingen heeft die zeker niet ieders smaak zijn. Google maar is een Series 1 coupe en dan een Series 3.
nickmercedes zegt
@E34M5Touring: Klopt, de series 3 heeft als heel groot nadeel de veel grotere grill, waardoor het niet meer een elegante auto is, maar meer een brute amerikaanse voorkant heeft…
En de 6-cilinder klinkt ook echt geweldig!!
Mijn buurman heeft een series 1 cabrio… Man wat een lekker ding is die auto! In Britisch Racing Green.. De ultieme kleur :)
rsvbf1 zegt
Mooi ding, gister nog een Rode E-tyor gezien, heerlijk ding
faster zegt
Ik zeg: een stapje verder in het alfabet.
nickmercedes zegt
@faster:
Ik zeg nee
pieter-jan_catteeuw zegt
stap twee: http://www.eaglegb.com/
stap drie: steek hem terug in een schuur voor 10jaar
stap vier: profit
desjonnies zegt
Leuke docu over de E-type in ’the car’s the star serie
http://www.youtube.com/watch?v=RfcsEbMqRMY
bofkont zegt
Zonde, maar leuk voor de verkoper.
toyotafortuner zegt
Stoffigheid loont dus… Wie weet kan ik later hetzelfde bereiken ;)
willemseles zegt
Vroeger, ver voor Magnum en Miami Vice, in de tijd van zwart-wit tv dus, had je detectiveverhalen van Jerry Cotton en die held reed in een E-type.
Dat die banden nog heel zijn is trouwens een wonder, de benzine heeft een octaangehalte van 20 ondertussen en de olie is bagger, bedrading poreus. Absoluut niet zomaar proberen te starten …en dan zo op de gok zoveel betalen?
willemseles zegt
Herstel; G-man (dwz FBI) Jerry Cotton. Waar rijden die lui tegenwoordig in ? Vroeger was ….