Een auto die 8 miljoen euro waard is verdient uiteraard een zeer gelikte video. Vinden jullie ook niet?
Wat we hier zien is de Jaguar D-Type “Long Nose” waarmee Mike Hawthorne en Ivor Bueb in 1955 de 24 uur van Le Mans gewonnen hebben. En recent is dit oude beestje weer helemaal opgeknapt door Harving Motor Co en dat leek ze een goede gelegenheid om ook maar meteen een tribute filmpje te maken. Tijdens het laatste onderhoud is onder andere het volgende gedaan:
* Engine Rebuild, Brake & Suspension Overhaul
* Full Service
* 2011 Mille Miglia Event Preparation
* Steering wheel boss manufactured to meet driver requirements
Foto’s van het onderhoud kan je overigens bekijken op hun Flickr account.
Alpinaa zegt
Dit zijn echte kunstwerkjes op wielen. Zoiets moois zal er nooit meer gemaakt worden. Het is tegenwoordig te elektronisch en digitaal. Je mist het gevoel van de techniek.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@Alpinaa: Jij hebt ’t filmpje niet gekeken zeker? In 3 minuten :P.
Nee, maar gelijk zul je zeker hebben. Al de nieuwe producten zijn natuurlijk mooi, maar zo’n gevoel in een oude auto is wel bijzonder. Stiekem vind ik Bose speakers in een moderne auto ook fantastisch :D.
Mooi filmpje trouwens. Doet me héél erg aan iets anders denken, heb ’t naar AB gestuurd maar blijkbaar is nieuws over een jongen die voor vetklep wordt uitgemaakt (ja robbie, je bent trending deze week met je mooie uitspraak!) belangrijker dan een stukje prachtig filmpje over een bijzondere auto.
Autonieuws van de straat.. tuurlijk robbieeeee!
Alpinaa zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: Klopt, duurde me wat lang. Top Gear is bezig he. ;) De auto’s van tegenwoordig zijn ook heel mooi, vooral de mate van details. Alles klopt gewoon. Maar ze missen iets ten opzichte van de klassiekers. De auto’s van nu zullen nooit meer zo legendarisch worden als de 250 GTO, de Mini, Renault Turbo etc.
dennisr zegt
indrukwekkend filmpje :P prachtige klassieker natuurlijk, erg appart geluid heeft die auto.. aleen of ik er 8 mil voor zou betalen.. denk het niet :P
The360box zegt
Die velgen zijn niet bepaald uniek te noemen,
norge zegt
@The360box: Nee ze zijn rond hè ;)
Cantago zegt
Werkelijk slaapverwekkend filmpje die echt serieus veel te veel geld kost. Maar er zit wel een bak met prachtige beelden in! Vooral die van de typeplaatjes en het interieur vind ik erg gaaf!
Arnoud zegt
Er zouden meer van zulke autofilmpjes moeten zijn. Slechts een subtiel muziekje eronder zodat je toch nog volop kan genieten van alle geluiden die de auto maakt. Zo worden ze maar heel zelden gemaakt. Over het algemeen wordt er één of ander gestamp toegevoegd waardoor de emotie van het filmpje totaal verloren gaat. Echt klasse werk, dit filmpje. Prachtige auto ook, en zeer innovatief voor die tijd. (Monocoque chassis)
bozewolf zegt
De D-type is een icoon, een kunstwerk, een idool op wielen.
Maar die velgen…ik weet dat ze origineel zijn, dat het zo hoort, etc etc
Maar gruwel O gruwel, wat staat het lelijk.
jaguarsaab zegt
@bozewolf: die velgen zijn lelijk maar de D-Type zelf is prachtig!
Klassiekerrally zegt
@jaguarsaab: Beauty is in the eye of the beholder. Ik vind ze prachtig. Op dep-o.com staat een MGBGT met Dunlop velgen. Ziet er geweldig mooi uit!
jaguarsaab zegt
@Klassiekerrally: ze zijn wel orgineel maar ik vind het niet zo mooi..ieder zijn eigen smaak he?
desjonnies zegt
@bozewolf:
Maar in 1955 werden ze gewoon tijdens races platgereden en werd er gewoon een nieuwe uit het vet gehaald.
’t is pure nostalgie en ook ik ben er overgevoelig voor, ik heb zelfs de originele Scalextric voor de racebaan met licht.
En die Dunlops waren toen “de” lichtgewicht velgen met gaten om de -toen unieke- schijfremmen te koelen.
’t is wel een wagen die de hele industrie voorwaarts heeft geduwd :
– schijfremmen
– lichtgewicht carosserie (van oude Spitfires gemaakt)
– aerodynamica waar toen pas echt serieus mee werd geëxperimenteerd
De prijs of waarde wordt ‘gerechtvaardigd’ door het track-record van deze.
GOD zegt
Wat mij betreft de most overrated design uit de geschiedenis.
zounds010 zegt
Aaargh! Wat een onzinfilm! De helft van de tijd is de auto niet goed te zien door de visuele herrie, de andere helft wordt het motorgeluid verzopen door pianogepingel.
Autofilms horen over de auto te gaan. Dit soort filmkunstprojecten kunnen we missen.
Freewarefreak zegt
@zounds010: Heerlijk die diversiteit in meningen. Lees het comment van Original Arnoud hierboven eens. 180 graden om.. ;)
OT: Zoals “Klassieker rally” en “de Sjonnies” aangeven.. een icoon. Een “forschungs-träger” pur sang in die tijd. Dat geeft hem zijn waarde. Maar echt mooi? Nee.. het is een race-auto. De lijnen bekoren mij wel hoor.. maar heb dan liever die nieuwe moderne Jaguar E-Type Eagle. Ik praat nu puur over de looks. Al het andere buiten beschouwing gelaten.
Klassiekerrally zegt
Alsof de revisie van een Jaguar motor rocket science is. Net als de remmelarij is het allemaal heerlijk recht toe recht aan. Bij wijze van spreken in het schuurtje achter je huis uit te voeren.
Geweldige auto, moet hem gezien hebben tijdens de Mille Miglia. Ik zal eens zoeken in het beeldmateriaal dat ik heb.