Jaguars met korting…oh…oh-ho-ho-ho…
Eerder zagen we dat de gezonde balans tussen vraag en aanbod in Amerika ertoe leidt dat je er een Honda Acura NSX op kan pikken voor peanuts. Inmiddels treffen de keiharde economische wetten ook de Jaguar F-Type. Kennelijk verkoopt de sportieveling niet zo goed als dealers gehoopt hadden, wat betekent dat er wat voorraad ontstaan is. Jaguar wil die graag wegwerken en geeft de dealers volgens Carsdirect de mogelijkheid auto’s dik beneden de MSRP (Manufacturer Suggested Retail Price) aan te bieden.
Op een F-Type SVR kan je liefst 30.000 Dollar kunnen besparen. Bijvoorbeeld een rood exemplaar recht uit de folder pik je daardoor in het naar Louis van Gaal vernoemde Louisville op voor slechts 100.533 Dollar. Ter vergelijking: bestel je in Nederland een nieuwe SVR, dan zet je dat minimaal 204.320 Euro terug, waarvan 24.597,77 Euro BTW en 61.440 Euro BPM. Grijze import zou dus eventueel interessant kunnen zijn.
De andere modellen uit de range genieten minder maximale korting, maar ook hierop valt het nodige voordeel te behalen. De F-Type R mag de deur uit voor 20K minder dan normaal en de basismodellen voor 10K minder. Dat is dus minder interessant voor potentiële Nederlandse F-Type (rijtest) kopers. Desalniettemin kan je deze informatie misschien toch nog gebruiken om een puike deal af te dwingen bij je lokale dealer, want kennelijk verkoopt de F-Type niet extreem goed.
viezefreddyw zegt
Pijnlijke prijsverschillen zeg, niet best..
cossiekiller zegt
Amerikanen zeggen niet ‘it’s a Jaaaag’…
Die zijn iets chauvinistischer ingesteld dan wij Beneluxers.
rufctr01 zegt
@cossiekiller: Wij hebben niks chauvinistisch om te gaan rijden. Nou ja, of we moeten met zijn allen in een Donkervoort gaan rijden, wat ook geen straf is;-)
hotze zegt
Ontmoedigingsbeleid of kas-spekken? Beter zou zijn om die hele BPM in de brandstofprijs op te nemen (accijns). Auto’s worden makkelijker verkocht; wie een zuinige auto heeft cq. zuinige rijstijl wordt beloond/minder gestraft en het wordt aantrekkelijker om een sportieve auto aan te schaffen; in het algemeen worden daar ook veel minder kilometers mee gereden en dus minder uitgestoten. Al is de aanschaf van een extra auto (de productie) natuurlijk ook een zware milieu-belasting.
On topic: van de F-type zijn er 4069 van verkocht in de US, de 911 zet er 8901 van weg en daar nog een 3590 kaaimannen en 2670 cocksters bij. Dat zijn veelzeggende cijfers. De “jongensdroom” krijgt nog veel voorkeur. In NL is het %verschil nog groter, 66 voor de F-Type tegen over 393 911’s,.
Dat zou ook mijn keuze zijn, ook met korting op de F-type…
stephane8200 zegt
@hotze: de reden om een Porsche te rijden kan ook gewoon zijn dat ze nét even wat beter in elkaar zitten en daardoor bruikbaarder zijn. Als je een 991.1 Targa 4 GTS vergelijkt met een F Type R cabriolet – ik heb ze beide gereden – is een 911 toch echt 2 niveaus beter. Enige waar de Jag het op zou winnen is het geluid en eventueel de meer masculiene verschijning overall.
hotze zegt
@stephane8200: m’n BPM/brandstof-stelling heeft denk geen invloed op de keuze van een 911 of F-type, zeker niet in de States. Daar gaat jouw argument spelen en natuurlijk status en aantrekkingskracht van het merk.
Heb weinig meer met de Jaguars van vandaag; de classics zeker wel, laten ze daar maar repro’s van bouwen.
grandmasterb zegt
@stephane8200: het verschil tussen een F-type en een 911 is dat een F-type exclusief is en een 911 niet, want van de laatste zijn er minstens 1 miljoen geproduceerd en en er rijden er te veel van rond. Verder is een 911 afgeleid van de ordinaire Volkswagens kever (op de markt gebracht dankzij dat enge mannetje A.H) en de F-type is afgeleid van de E-type, de legendarische gentleman sportwagen. Verder is de F-type natuurlijk veel mooier dan de 911, vooral de coupé is erg fraai.
stephane8200 zegt
@grandmasterb: iets wat goed is verkoopt inderdaad beter. Paarse Croqs zie je ook niet zo vaak, maar dat maakt ze niet beter. Tenzij je in het ziekenhuis werkt, waar ik overigens veel respect voor heb.
De F-type is geïnspireerd op de E-type. Ik heb ze beide dit jaar gereden – naast nog wel meer Jaguars. De E-type was een Primrose yellow V12. Dat heeft werkelijk niets met een F-type te maken in termen van hoe het rijdt. Enige mate van overeenkomst is deels visueel en uiteraard het merk.
Ik ben met je eens dat Ian Callum mooie auto’s ontwerpt. De implementatie van de auto door de fabrikant zelf laat toch echt te wensen over. Voor een auto van meer dan een ton in UKP vond ik de F-type R die ik een week gereden heb toch echt wel wat te kort komen. Infotainment, die deurgrepen die als plastic flappen naar buiten komen en meer details. Hij reed verder wel lekker en klonk meesterlijk, dat dan zeker weer wel.
Heb jij de 911 of de F-type al wel eens gereden en wat zijn jouw ervaringen?
mashell zegt
@hotze: De brandstofprijs nog verder omhoog jagen met nog meer accijns heeft geen zin. Dan heeft iedereen een dikke auto op de parkeerplaats maar niemand rijdt er mee want de brandstof is zo duur. Ook zou het Belgie en Duitsland tanken, en daarmee belasting ontwijking, weer toenemen. Eigenlijk is het huidige beleid, dat inefficiente wagens zwaarder belast worden dan zuinige wagens heel goed. Als je geen vrachtwagen rijdt heb je geen wagen met meer dan 150pk nodig. Wil je meer, dan ben je vrij en betaal je daarvoor extra belasting. Lijkt me eigenlijk heel fair.
vtechlover zegt
@mashell: heel het systeem is niet eerlijk..
lekkaah zegt
@mashell: Nope, fair = betalen voor gebruik. Hogere accijns dus. Maar helaas niet haalbaar door de door jouw genoemde redenen.
postzegel zegt
@lekkaah: onzin ook. Dus als je veel moet rijden pak je best een citroënnetje c1 oude kosten in de hand te houden en trek je in het weekend de hoes van je Porsche om naar te kijken, want rijden is te duur?
postzegel zegt
@postzegel: oude = om de ( fuck autocorrect en doe mij een edit knop)
racerx zegt
@lekkaah: Als iedereen nieuw zou kopen heb je een punt, maar iemand die een leuke occasion van 10 jaar oud koopt moet opdraaien voor de in accijns berekende BPM? Totaal niet fair. Het huidige systeem is zo raar nog niet, eens met @mashell.
hotze zegt
@mashell: het zou wel fijn zijn als Europa-wijd de brandstof omhoog gaat. Dus aanschaf en wegenbelasting omlaag en het verbruik belasten (brandstof). Dan is het big-brother geneuzel van kilometerheffing ook niet nodig, je wordt namelijk al per kilometer belast en als je zuinig rijdt wordt je minder belast. Als er dan minder gereden wordt omdat de vette bak te veel slurpt is dat iemands keuze om zo’n auto al dan niet aan te schaffen. Dan rijdt je maar wat minder in je patserbak :-)
Raar eigenlijk dat het nieuwe kabinet dit voorstel niet heeft ingevoerd; denk dat de achterban van de VVD hier ook bijzonder blij van wordt.
dunhozzie zegt
Zonde! Prachtige auto, ik wil hem straks zelf kopen. Maar dan wel 2de hands
kennone zegt
@dunhozzie: S of R v8 met enkel RWD nemen. Zo klinkt hij het bruutst!! Een dikke V8 en piepende banden
gregorius zegt
20-30% korting op een voorraad-auto bij de dealer van een model dat al ruim 4 jaar in de running is, is toch niet zo heel bijzonder?
thomasthomas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kapiteinaudi zegt
In de VS koop je ook een paar jaar oude V6S met 10k miles voor 40-50k USD. Dat is verdorie veel auto voor weinig geld.
rufctr01 zegt
@kapiteinaudi: dat is idd veel auto voor weinig geld. maar goed in NL kan het niet meer omlaag omdat de staat zichzelf al rijk heeft gerekend met alle belastingen op auto’s en brandstof.
mgmgb zegt
Ach, in eerste instantie waren er wachtlijsten, blijkbaar zijn die nu weggewerkt. De hype blijft helaas niet eeuwig bestaan, hoe prachtig de F-type ook is.
Dutchdriftking zegt
Tja, typisch zo’n auto die ik ooit er bij wil hebben.
DCG zegt
J
sjeemsbond zegt
Prachtige auto, maar als je ruim 2 ton vraagt voor een Jag dan is het niet verwonderlijk dat je er niet bijster veel van verkoopt. Dingen staan niet bekend als waardevast en voor dat bedrag is er heel veel leuk (voor minder) te koop.
marh zegt
Jaguar, LandRover, tja dat is het toch net niet. I prefer the Germans.
wimof zegt
Wat kost een auto af fabriek? Er 30.000 afdoen is een klap in het gezicht van andere kopers.
Doet me denken, er staan in mijn dorp 4 nieuw woningen.
3 zijn verkocht en de vierde is na een jaar 50.000 in prijs verlaagd.
Makelaars zijn gangsters (allemaal) en invoerders hebben een marge om mee te spelen waar wij ziek van worden.