
Once you go woke, you go broke. Nu was Jaguar daar altijd al goed in, maar de nieuwe Jaguar baas geeft nu aan dat het niet de bedoeling is dat Jaguar woke is.
Het was best wel een dingetje in de autowereld toen Jaguar enkele tijd geleden een nieuwe commercial de wereld in slingerde. Het onderwerp was niet meer een mooie kat die een kip opeet, of een Britse schurk/held in een soort actiefilm. In plaats daarvan leek het het antwoord te zijn van openAI op de vraag ‘maak een zo generiek woke mogelijk filmpje’. Een beetje ironisch gezien de teksten over conventie verwerpen en dergelijke.
De reacties op de webz waren niet mals. Jaguar had wel eyeballs te pakken, dat is zeker. Dus als dat het doel is van reclame, dan doel geslaagd. Echter kan je je afvragen of dat de bedoeling moet zijn, als er ook veel negativiteit is. De minderheid was enthousiast. De meerderheid riep dingen als ‘het vermoorden van een Brits icoon’.
Santino Pietrosanti (hierboven) is de man die naar verluidt verantwoordelijk is voor deze richting van het merk. Het wordt nu net iets anders geaard. Maar de managing director Rawdon Glover, lijkt nu wat terug te krabbelen. In een interview maakt hij enige omtrekkende bewegingen:
We definitely weren’t saying ‘we’re about diversity’. The creative concepts and the individuals were chosen because they were very modern, striking, and bold. And we presented a car that was very exuberant, bold, and modern. If an individual posts ‘I really don’t like this because it’s woke’ then the algorithms just feed that. So a whole load of people commented about us who we certainly didn’t set out to inflame or upset.
Euhm…huh? Is Jaguar dan toch niet woke? Nou, zo is het dan ook weer niet helemaal. Alleen Rawdon maakt onderscheid tussen het merk Jaguar en het concern JLR. Dat merk is niet uitgesproken woke, maar het concern is wel volle polle voor DEI. Lijkt een beetje een rare spagaat, maar vooruit. Onlangs is de Type 00 nog gespot bij Paris Fashion Week. Op zich is het wel een bijzonder ding, dat moet gezegd worden. Maar ja, of bij Jaguar de schoorsteen gaat roken van alle Type 00’s die ze gaan verkopen…We gaan het zien…
Ik zou zo graag een roze willen hebben met geel leer,
Jaguar wist heel goed dat de campagne veel zou losmaken……bewuste strategie om een ingesuft merk weer onder de aandacht te brengen, dat is goed gelukt. De wijze waarop vind ik verwerpelijk en een klap in het gezicht van loyale Jaguar klanten en liefhebbers. Bij de recente presentatie stond een manager van het concern met half ontblote borst, net shirtje etc verwijfd gay te wezen op het podium, filmpje te zien op YouTube. Werkelijk om te kotsen de aandacht welke minderheden krijgen als ‘prominente meerderheid’ in pers, media en advertorials, en ook marketing voor auto’s.
Er is nog zoiets als goed fatsoen! Gelukkig lijkt woke commercieel niet goed uit te pakken en zetten meer en meer bedrijven er een punt achter.
Welke loyale cliënten bedoel je? Het probleem van Jaguar is dat ze die al een tijdje niet meer hebben en het voordeel daarvan is dat ze zich nu opnieuw kunnen uitvinden.
In het geval van de nieuwe Jag is het maar goed ook dat EV’s lastig te blussen zijn.
Ah zo, het kwam dus door één individuele post en het algoritme…. Het had niks van doen met de inhoud. Wij zien dit allemaal verkeerd :-)
Z’n tanden zijn te wit.
Idd. Jeez. Voorheen manager Prodent tandpasta waarschijnlijk….
‘The creative concepts and the individuals were chosen because they were very modern, striking, and bold.’
.
Leeft die kerel nog in 2015 oid? Toen was het wellicht grensverleggend, daarna werd het mainstream en ondertussen is die inhoudsloze uitgemolken trend weer flink op zijn retour. Scheer je weg, met dat absurde COPY NOTHING
Waarom mensen boos worden, snap ik echt niet. Hierboven ook van die boze reacties. Echt wat boeit het je nou, dan koop je die auto toch lekker niet?
Van alle negatieve reacties zit er vrijwel geen enkele Jaguar rijder tussen
Boos? Lijkt me sterk, gewoon mensen met een mening en dat is prima. Die reclame zal me aan m’n achterwerk roesten maar de auto zelf is nogal nietszeggend en inwisselbaar.
‘Van alle negatieve reacties zit er vrijwel geen enkele Jaguar rijder tussen.’
.
Nogal een boude en ongeloofwaardige claim aangezien ze zelf expliciet aan gaven een nieuwe markt, doelgroep en koperpubliek te zoeken. Maar ik zie je marktonderzoek graag tegemoet natuurlijk.
Als je al jaren zo weinig verkoopt als Jaguar is stellen dat er geen Jaguar rijder tussen zit toch niet zo heel gezocht?
Gewoon even kijken naar budweiser had genoeg geweest om te weten dat geen hond meer jouw product koopt eens je met degeneratie begint.
Het is ver gekomen als je al moet verklaren dat je niet woke bent…
Dus… Benneton deed dit in de jaren ‘90 al. Jullie zijn een zielig volkje geworden