In 1961 wisten ze in Amerika heel goed hoe ze super-de-luxe, fraaie cabrio’s moesten maken.
In de jaren ’60 was Lincoln een merk met aanzien. De president John F. Kennedy werd gereden in een Lincoln Continental Convertible en werd erin doodgeschoten. Wat minder bekend is, is dat zijn vrouw Jackie ook een exemplaar van Lincoln gekregen had voor haar dagelijks vervoer. De auto was de yin bij John F.’s yang, want volledig uitgevoerd in wit, inclusief het interieur. Niet te verwarren overigens met deze auto.
Een vierdeurs cabrio met suicide doors achter, wij vinden het hier op de redactie ware eindbazerij. De Lincoln was ooit uitgevoerd met alle speciale features van de Secret Service, maar die zijn helaas uit de auto verwijderd toen deze destijds werd verkocht.
De auto is inmiddels teruggebracht in een uitmuntende staat, inclusief een vrolijk ronkende 7.0 liter grote V8 met 300 pk, gekoppeld aan een drietraps automaat. In 1961 waren elektrische ramen, een elektrisch cabriodak, stuur- en rembekrachtiging niet bepaald standaard, maar deze Continental Convertible heeft het allemaal, plus de optionele cruise control. De auto gaat 18 augustus naar de veiling, mochten jullie interesse hebben.
toyotafortuner zegt
Een van de vele redenen, waarom ik zo’n enorme zwak heb voor vintage Amerikaanse bakken. Wat. Een. Pornobak!
lincoln zegt
@toyotafortuner:
61 was geen “mooi” jaar ..
Behalve voor Oldsmobile dan ..
toyotafortuner zegt
@lincoln: mmm… 63 dan? 1e gen Riviera en de Studebaker Avanti.
rufctr01 zegt
@toyotafortuner: studebaker Avanti vind ik erg lelijk.
Rob zegt
@lincoln:
De “61 Chrysler 300G wordt wel eens als “mooi” bestempeld.
Niet door mij in ieder geval…
lincoln zegt
@Rob:
59 60 61 62 zijn in mijn beleving een soort van 79 80 81 82 .. Kan die design kunsten gewoon niet adopteren op 1 of andere manier ..
Elk jaartal dat eindigd op 7 snap ik dan weer wel ..
Ja .. Daar heb ik ooit echt over nagedacht ..
Rob zegt
@lincoln:
Hehehe, elke jaartal met 7…, dat ga ik morgen eens uitzoeken ;-)
misterdrogba zegt
7L V8 met een 3traps (!) automaat.. Heerlijke cruiser!
lincoln zegt
Volgens mij is de kap hydraulisch ..
En de ramen en deursloten pneumatisch ..
En de motor “ronkt” beslist niet ..
De auto ansich had in 1961 geen concurrentie ..
mout zegt
@lincoln: pneumatische deursloten!?
Dat soort lol ken ik alleen van de Merc 600.
Hydraulische kap hoor je ook niet veel – maar vind ik veel meer voor de hand liggen.
lincoln zegt
@mout:
Ruitenwissers trouwens ook pneumatisch ..
Hebben ze tot 1971 volgehouden ..
mopar zegt
Vele denken dat die suicide doors een styling element waren. De werkelijkheid was dat een conventionele B stijl van een cabriolet gewoon niet sterk genoeg was om de achterdeuren in geopende toestand te dragen. Om die reden monteerden ze de scharnieren aan de achterzijde en was de suicide door uitgevonden.
406_v6 zegt
@mopar: Suicide doors waren er al een paar decennia eerder….diverse (voornamelijk Europese) fabrikanten hadden dergelijke modellen in het programma.
mopar zegt
@406_v6: niet als cabriolet, daar heb ik het over.
mopar zegt
@406_v6: bij een conventionele auto zit de B-stijl vast aan het dak, zodoende kan je er dus een belastbaar onderdeel van maken om er bijvoorbeeld deuren aan te hangen. Bij een cabriolet als deze zit de B-stijl alleen vast aan de onderzijde van de wagen en zal die qua stevigheid dus nooit zo’n zware deur vast kunnen houden. Zodoende hebben de Lincoln designers de deuren aan de achterzijde laten scharnieren.
Verhaal gaat ook dat meneer Ford himself eens achterin een studiemodel voor de (sedan) continental ging zitten en iedere keer bij het uitstappen zijn benen tegen de achterdeur aan sloeg. Toen gaf hij – zoals het verhaal gaat- de opdracht de achterdeuren aan de C-stijl te laten scharnieren om het uitstappen te vergemakkelijken.
Ik ben me er idd van bewust dat Delahaye veel eerder was met suicide doors, maar dat was meestal 1 deur of deuren in een sedan. Dit was toch echt de eerste 4 deurs cabrio met suicide doors.
Dutchdriftking zegt
Oke, dit is sjiek.
lincoln zegt
Dit ding rijdt trouwens 1op5 ..
(Hetzelfde als een nagelnieuwe Rolls Royce 55 jaar later dus)
faalhaas zegt
@lincoln:
Papa Faalhaas heeft zo’n zelfde gehad in het groen, 1op3 (98) was realistischer, de pomphouder was er blij mee.
Het blijft een bazenbak, ondanks dat ie antiek is, was alles met een knopje te verstellen, van dak tot ramen tot het verzetten van de “voorbank”
Maar als een echte papa Faalhaas z’n naam eer aan doet had hij deze verkocht. Nu 14 jaar later huil ik nog steeds.
FieRo zegt
@lincoln: beter dan m’n oude 69 suburban 1 op 3 ..
Gelukkig (voor weinigen) ben ik niet doodgeschoten daarin ..
RobUSA zegt
@casperh : Niet alleen in 1961 ! :-)
Een van de mooiste cabrio’s ooit trouwens imo.
henkhupelschoten zegt
1961 al cruise control, wauw!
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: ff geleend van Wiki: “De cruisecontrol werd in 1945 bedacht door de blinde Amerikaanse uitvinder en technisch ingenieur Ralph Teetor. Zijn idee om dit te gaan ontwerpen, kwam voort uit de irritatie (die hij hoorde en voelde) dat zijn chauffeur (tijdens het drukke praten) niet in de gaten had, dat hij telkens vertraagde en dan weer versnelde. De eerste in serie geproduceerde auto die werd uitgerust met Ralph Teetors systeem was de Chrysler Imperial in 1958”
rufctr01 zegt
Ik ben wel benieuwd welk bedrijf de eer heeft gehad deze op te knappen!
Arnoud zegt
@rufctr01:
Dat is vertrouwelijke informatie. Immers secret service… ;-)
john4545 zegt
Als je de bagger die vandaag de dag als nieuw wordt verkocht vergelijkt met dit soort beautys, dan ga je toch huilen? Die achterlijke Eu-regels voor front-engined cars alleen al sloopt elke elegantie. Moet je die Jaguars van nu eens zien. Dat is toch horrible, horrible?