
Jazeker. Er is iemand naar voren getreden die durft te zeggen dat onze Max onvolwassen is. En het is ook niet de minste, deze woorden komen namelijk van sir Jackie Stewart. Benieuwd waarom…
Laten we vooropstellen, voor de Formule 1 zijn alle clashes tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen een godsgeschenk. Eindelijk weer spektakel en ook al ben je een neutrale toeschouwer, er is genoeg over de sport te lezen. En te schrijven.
Voor de fans van respectievelijk Max en Lewis is het nog veel mooier. Want nu kun je ook nog eens gepassioneerd over de Formule 1 lezen en schrijven. Zeker als je ziet wat Jackie Stewart heeft gezegd. Hij vindt onze Max onvolwassen.
En dat is nog maar het begin.
Max luistert naar niemand
In een gesprek met de Daily Mail haalt Stewart keihard uit naar Max. Dat deed hij naar aanleiding van de crash tussen Max en Lewis op Monza. De 82-jarige oud-wereldkampioen is namelijk van mening dat het 100% de schuld van Max was. Al was dat niet eens het ergste.
Dat was volgens Stewart dat Max niet ging kijken hoe het met Lewis was. Vooral het feit dat hij lang in zijn auto bleef zitten en dat kon er volgens Jackie op wijzen dat er iets mis was met Lewis.
‘Max moet volwassen worden, alleen gaat hij naar niemand luisteren’, zei de excentrieke Schot. Hij zou willen dat teambaas Christian Horner of anders Helmut Marko eens ingrijpt. Stewart vindt dat Max hierdoor nog lang geen groot kampioen is, ook al staat hij bovenaan in de stand om het kampioenschap.
Eeuhm, Silverstone, Jackie?
En dan nu even een klein stukje objectieve journalistiek van de bovenste plank van onze kant.
Beste meneer Stewart, Is het u niet opgevallen dat Lewis uit alle macht probeerde om weg te rijden met de auto van Max bovenop hem?
Dat lukt niet als je bewusteloos bent, je auto in zijn achteruit zetten en dan gecontroleerd weg proberen te komen. Het enige dat misschien niet goed was aan Lewis, is dat hij dat probeerde terwijl zijn concurrent achter zijn auto langsliep.
En dan is het nog het gevalletje ‘pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’ (sorry Lewis, da’s gewoon een spreekwoord hier). Kunnen we allemaal het uitbundige juichen van Hamilton nog herinneren in Silverstone? Waar Max door de schuld van Lewis tijdens de ceremonie in het ziekenhuis lag?
Ik bedoel maar.
Laten we er maar vanuit gaan dat het huis van sir Jackie Stewart vlak naast een snelweg ligt. Dan begrijpen we tenminste waarom hij bepaalde dingen vergeet…
Ik heb veel respect voor wat Jackie Stewart heeft bereikt als coureur en hoe hij een voorvechter voor meer veiligheid in de Formule 1 is geweest, maar hij slaat hier de plank toch behoorlijk mis.
Wellicht moet hij de beelden eens opnieuw bekijken. Hamilton probeert zijn auto uit het gravel te rijden. Dat doet hij terwijl Verstappen uit de auto klimt, en dat probeert hij nog steeds op het moment dat Verstappen langsloopt. Naar Hamiltons Mercedes lopen, met het risico dat hij grip vindt en Verstappen raakt (zelf, of de RB16 die Verstappens richting op valt) is levensgevaarlijk.
Stewart is een Brit. Hamilton is dat ook. Vandaar.
@amghans: hij is geen brit, hij is een schot
@maarten020: nog steeds een Brit, ook al willen ze wat anders.
@amghans: waar maar Schots en Engels. Dat dan weer wel.
Geloof dat Max vooral wegliep om zijn initiele woede te beteugelen, al dan niet versterkt door de pogingen van HAM om inderdaad nog weg te rijden terwijl hij uit de auto aan het klimmen was….
Misschien zat er op de bolide van Lewis geen 360° camera.
Ach, we zijn inmiddels toch wel gewend dat dhr Hamilton en zijn volgers de grootste hypocrieten van de sport zijn?
Hoe bizar. 2 auto’s klappen op elkaar, de een beland boven op de ander. M zet keurig netjes alle systemen in zijn auto uit, want veiliger. Terwijl M uit zijn auto stapt probeert H uit volle macht achteruit weg te rijden. Moet je eens bedenken wat voor situatie we hadden gekregen als bij het uitstappen, H grip had gekregen en weg reedt.
Ook wanneer M weg loopt, tracht H achteruit te komen. En dan wordt beoordeeld dat M onvolwassen gedrag vertoont. Wat mij betreft had H voor het nemen van risico’s op z’n minst een waarschuwing moeten krijgen.
Moraal van het verhaal, Lewis wilde absoluut de race uitrijden, wat niet onlogisch is, gezien…
@pramm
Daar hoor je serieus niemand over heh! Ik heb daar opzich ook niet bij stilgestaan BTW, wel dat Hamilton probeerde weg te komen maar niet terwijl dat Max bezig was met uitstappen. Daar had Hamilton ook wel voor bestraft mogen worden.
En dan over geval Silverstone, is het raar dat ik de heisa dat Max niet is wezen kijken bij Hamilton nergens op vind slaan daar Hamilton op Silverstone ook niet de moeite nam om zijn wagen stil te zetten om bij Max te checken hoe hij eraan toe was?
Er nog altijd duidelijk met 2 maten gemeten, daar hoef je heel geen oranje bril voor op te zetten….
@pramm: misschien was Lewis wel bewusteloos en op het gas blijven hangen. Dan is een kijkje nemen wel zo handig.
@rhyo: Bewusteloos krijg je zo’n apparaat niet in zijn achteruit…
Man is inderdaad seniel. Punt.
@janstehouwer1954: Die “seniele”man werd 3 keer wereldkampioen in een tijd dat de helft van de grid na 3 jaar was overleden. Hij zag zijn gedoodverfde opvolger (Cevert) verongelukken door onveilige vangrails. Mede door zijn inspanningen voor meer veiligheid in de F1 kunnen coureurs het soort ongelukken zoals op Silverstone en Monza dit jaar overleven. De afgelopen jaren was hij minder in beeld omdat hij voor zijn dementerende vrouw zorgde (zonder daar ooit over te klagen of de publiciteit over te zoeken). En denkt even een leuke opmerking te maken. De enige die je af zeikt ben je zelf.
@mc96: Klopt als een bus! Als je Steward als seniel weg zet, geef je blijk van heel erg weinig kennis van de sport.
Vond de klapper in Silverstone wel van een heel andere orde heftigheid dan die van afgelopen weekend in Monza. Zo belachelijk zwaar was die klapper tussen Max en Hamilton nu ook weer niet toch?
Het incident gebeurde met vrij lage snelheid, maar we mogen van geluk spreken dat Hamilton er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen. De Formule 1 heeft vanmiddag beelden vrijgegeven van zijn en Verstappen’s 360 graden camera’s. Daarop is duidelijk te zien dat hij eerst een klap op zijn hoofd krijgt van de vloer van de auto van Verstappen, en vervolgens een tweede klap krijgt van het achterwiel. Dat had heel vervelend kunnen aflopen.
Een legende kan toch ook oud en seniel worden? Niet dat ik Stewart nou zo seniel vindt, hij heeft hier gewoon gelijk. Max moet ietsjes minder bijterig zijn en zich realiseren dat hij in de eerste plaats een reclamepopje is waar de hele wereld naar kijkt en pas in de tweede plaats een autocoureur.
Jongdementie bestaat ook, kijk ervoor uit.
@mc96: dat sluit niet uit dat hij nu een beetje van het pad raakt .
@janstehouwer1954: Zie het eens zo: waar wij hier te lande beroepshystericus Coronel op TV ongehinderd meningen laten debiteren hebben de Britten een heer als Jackie Stewart (die ook nog eens kan bogen op een serieus palmares in de F1) aan het woord gelaten. Ben ik het hier met hem eens? Niet volledig, maar om de man daarom maar meteen als ‘seniel’ weg te zetten gaat me toch wat al te ver.
Quotoblog.
Koning Alonso had ’t als enige juist: ze reden daar hooguit 40km/u, ze gaven beiden geen strobreed toe, want beiden in de race voor ’t kampioenschap, de halo deed vervolgens z’n werk… Race incident. Niks aan de hand.
@nicolasr: Jij gaat ervan uit dat Lewis jouw artikelen leest?
@dieseltor: nee. Hoezo?
@nicolasr: Omdat je je bij voorbaat al verontschuldigd voor wat je schrijft. “sorry Lewis, da’s gewoon een spreekwoord hier”
@dieseltor: oh ja.
en daarom, is het een race incident omdat allebei beslissingen namen die niet goed waren maar omdat hamilton 7 keer kampioen is geworden en max net komt kijken is max de boosdoener
Wat Alonso ook ervaarde, alle Britten inclusief de media tegen de grootste concurrent van een Brit.
Is Jackie S niet die man die nog steeds in een rokje loopt?
Maxi Cosi
Jackie Stewart won één race op Zandvoort terwijl Roger Williamson omkwam. Mss had Jackie zelf even moeten stoppen om te kijken hoe het met Roger ging. Of zeg ik nu iets raars?
@Mathy: Gefeliciteerd! U bent hoogstwaarschijnlijk de allereerste die Stewart ooit heeft aangewreven dat hij niet genoeg oog zou hebben gehad of zou hebben gedaan voor de veiligheid van de F1 en zijn medecoureurs.
@vaakbenjetebang: dat heb ik volgens mij niet gezegd. Maar nu ik erover nadenk. Misschien heeft ie schuldgevoel.
Kan niet begrijpen dat iemand dit ooit zou durven neerpennen, maar blijkbaar is dit voor sommige geen issue.
Leuk artikel, helaas met een oranje bril op geschreven. Het was Hamilton zijn bocht, Max maakt een overhaaste geïrriteerde fout waardoor zij beide eraf vliegen. Silverstone was een heel ander verhaal, niet te vergelijken met deze crash. Max was inderdaad erg onsportief om geen enkel signaal aan Hamilton te geven of iets te bekijken. Max is nog onvolwassen genoeg om de uitstraling van een kampioen te hebben.
Nee hoor, Verstappen deed niks onsportiefs. Of heb je gemist dat Lewis Hamilton een gevaarlijke situatie creëerde door zichzelf los proberen te rijden van Verstappens auto. Dat is zijn goed recht, zijn racersinstinct, maar je bent ronduit debiel als je daar dan zou gaan kijken als Verstappen zijnde. Voor je het weet heeft Hamilton toch een beetje grip en lig je onder zijn auto, of valt je eigen auto bovenop je. Weglopen en de specialisten met de kraan hun ding laten doen is de enige juiste reactie in dit geval.
Misschien Jolyon Palmer zijn analyse even bekijken en de 360 graden onboards inclusief radio. Dat geeft een mooi perspectief op beide situaties. De crash zelf en de situatie daarna. In die situatie zie je Hamilton zijn auto bewegen terwijl Verstappen er al uit klimt (wat Hamilton overigens niet ziet, maar wel kan verwachten). Dus als je het nou hebt over je bekommeren om je collega, heeft Hamilton eerste schuld. Verstappen zie je daarna op andere beelden wel naar de cockpit van Hamilton kijken, waar je zijn hoofd ziet bewegen in combinatie met de auto. Ik vind het wat betreft al dapper dat Verstappen er achter langs loopt, want als Hamilton was los gekomen had het pas echt ernstig kunnen aflopen. Op de boordradio’s hoor je Hamilton zijn engineer hem ook 2 keer aangeven dat de motor uit moet en pas na de tweede keer doet Hamilton dit. Over de hele situatie hadden beide coureurs dingen beter kunnen doen, maar dat is achteraf altijd makkelijk praten.
En om het je makkelijk te maken:
Jolyon Palmer zijn analyse: https://www.youtube.com/watch?v=C_J-sfngex4
En 360 graden beelden inclusief boordradio’s: https://youtu.be/KZ3b6Yvwa5M?t=170
Ben geen van beide geen fan,
Maar heb Max altijd een onvolwassen gevonden, en dat zal nooit worden ook.
@c200: Duidelijk..
Dat geldt voor de meeste mannen, maar die zijn niet wereldwijd op TV te zien.
‘If it weren’t for the halo, Lewis could have died, and the supposed culprit only gets a slap on the wrist!’
Let’s rewind naar Silverstone. Volgens mij zei dezelfde Sir Jackie Stewart iets in de geest van “In my time or shortly thereafter, Max wouldn’t have survived that crash…” En Lewis kreeg 10 secondjes straf.
En ik geloof ook niet dat Lewis toen wel stopte om te kijken hoe het met hem ging, toch?
Jackie, je bent een legende. Maar dit is inconsistente flauwekul.
Even los van alle “die deed dat verkeerd” elementen, de crash van verstappen is een veel voorkomendere , ook zonder een andere betrokkenen. Klapbanden, of zelfs velgen die het begeven is ook mij niet onbekend op het circuit en dan knal je hard tegen de bandenmuur. Dat type crash is iets waar men met de huidige monocoque al lang een antwoord op heeft. Crashes waar wagens op elkaar eindigen zijn veel minder frequent en zullen altijd een nachtmerrie blijven, Zelfde voor een wagen die om wat voor reden ook ondersteboven zou eindigen. Want laat ons wel wezen, zonder die halo hadden we de WK winnaar nu geweten, en zo wil hopelijk niemand winnen. Zonder die worst was max trouwens nooit de lucht in gegaan trouwens, en had dat een stevige boordsteen geweest of een grindbak had een van de 2 mss zelfs de actie niet proberen uit te voeren. Moraal van het verhaal voor mij, los van wie fout is, dit zijn echt geen 2 vergelijkbare crashes. en die vergelijking blijven maken heeft weinig zin.. Dat geeft voor mij ook wat duiding bij de verschillende reactie van Sir Stewart. De man en iedereen die met regelmaat een circuit op gaat zal de bandenmuur wel eens tegenkomen, en in de meeste gevallen met gekrengde eer en een hoop kosten wegwandelen, de dag erop de spierpijn voelende. De ongevallen met wagens op elkaar etc, dat zijn in mijn ogen nog steeds de nachtmerries, net als “muren/afspanningen” die geen energie absorberen zoals we zagen bij grossjean. Zonder halo kan je er op rekenen dat er 2 racers minder waren op deze wereld. En dat is best veel voor een innovatie die zo recent is.
Op zich hebben we sinds de invoering van de halo natuurlijk ook het incident met Alonso en Leclerc op Spa gehad. Ook daar bewees de halo zijn enorme nut en gilde niet iedereen dat hij Leclerc dood was geweest.
De klap van Verstappen op Silverstone trouwens afdoen met iedereen eindigt weleens in de bandenmuur is mijn inziens overigens ook wel erg makkelijk. Dat dat gebeurd ben ik je met eens. Maar op zoveel beelden dat dat met zo’n snelheid gebeurd is te zien dat iedereen schrikt van de klap en zich zorgen maakt over de coureur.
Daarom vind ik dat beide ongelukken qua ernst niet veel van elkaar verschillen. En in beiden gevallen hadden de coureurs zich meer kunnen bekommeren om de ander, maar is dat niet gebeurd. Prima, en door…
Tja britten he…blijft eigenwijs volk
Verstandige woorden
Op de leeftijd van deze zeer respectabele racer vergeet je weleens wat.
De afgelopen dagen een hoop meningen gehoord hierover. Opvallend is dat veel Britse journalisten het als een race incident zien, waar beide schuld aan hadden, misschien Verstappen iets meer dan Hamilton. Na Silverstone was het geluid veel meer dat Verstappen te agressief reed voor iemand die vooraan stond in het kampioenschap. Hoe dan ook, Stewart heeft hier denk ik geen gelijk gezien wat er werkelijk afspeelde. Je zou, in dit kader, Hamilton, die een stuk ouder is, minstens hetzelfde kunnen verwijten. Laten we het erop houden dat het beide heren kl00tzakjes zijn….
Stewart heeft gelijk, al zal hij met zo’n uitspraak niet veel zieltjes winnen op een Nederlandse website. Heel neutraal zijn ze hier niet.
Je kunt zeggen wat je wilt maar het is een feit dat bij zeker de laatste 2 aanrijdingen Max ten koste van alles zijn positie niet afstond ( Silverstone was Ham gewoon sneller, dat ging ie verliezen) of niet inzag dat de inhaalpoging onmogelijk was. Het rechte stuk deed hij goed, tot de apex proberen Hamilton te verschalken, maar aan de buitenkant op een haakse bocht kun je niet buitenom inhalen. Afbreken en nieuwe aanval inzetten hoort ook bij het racen. Dat is toch wel een dingetje.
@autopetje: op silverstone was Hammie niet veel sneller. Als Lewis hem niet snel zou inhalen zou Max net als bij de sprint zeer waarschijnlijk aan de horizon vertrekken.
Op silverstone was Lewis de aggressor, Max gaf hem voldoende ruimte alleen Lewis miste de apex. Hier was Max de aggressor, hij komt al dan niet volledig naast HAM die vervolgens de linkerbocht afknijpt. Op dat moment was het al te laat voor max. Hij had niet zoveel anders meer kunnen doen. Dit was typisch een race incident, waarbij Max wellicht iets meer schuld had maar waarbij Lewis ook niet vrijuit gaat.
@cloverleaf: Silverstone vond ik , zag ik dat Hamilton na meerdere pogingen Verstappen al in de tas had. Dat was een mooi schaakspel van beide heren. Bij de laatste poging zat Hamilton met een flink snelheidsverschil aan de binnenkant en zou het gebeurd zijn. Totdat Max het niet acceptabel vond om verslagen te worden en naar binnen stuurde. Hij had hier dus moeten afhaken. Helemaal niets beschamends aan.
Gevaarlijke actie, ja. Kon Verstappen dit vermijden? Ja.
Kon Hamilton nog iets ? Niet veel , de G krachten dreven hem naar buiten en het was een faire inhaalactie. Een keer word je ingehaald en dat was bij deze.
Wauw! Jouw analyse is zo bizar, dat ik gewoon geïntrigeerd ben erdoor. Zo kan je alles goed praten wat fout is. Silverstone was juist Hamilton zijn fout omdat hij op die snelheid (en dus met zulke G krachten) een lijn pakte die niet mogelijk is (en dat moet weten met zoveel ervaring). Monza is Verstappen zijn fout omdat hij daar een lijn pakte die niet mogelijk is. In beide gevallen hadden de heren eerder moeten kiezen de actie te stoppen, maar doe dat maar eens op die snelheden en in dat soort situaties. En vanwege dat laatste zijn het dus meer racing incidents met een overwegende schuld naar één partij.
@quincy: bedankt voor de complimenten kerel. Klopt Hamilton ging iets te hard en dat komt door de poging om Verstappen uit te remmen. Dat was iets te enthousiast. Maar dat kan gebeuren en daar zou hij alleen zichzelf mee hebben aangezien je dan uiteindelijk buiten de ideale racelijn komt en daarmee uiteindelijk niet sneller uit de bocht komt. Daar had Verstappen op moeten anticiperen door ook wijd te gaan om elkaar niet te raken. Was voor beide niet ideaal maar je bent een crash voor. Dus Hamilton maakte we de fout om te veel snelheid mee te nemen maar het is niet zijn fout dat Max daarbovenop ook instuurt. Maakt verder niets uit , het is maar een sport en het is maar mijn visie. Voorlopig kijken we naar strijd ipv een Mercedes één tweetje.
@autopetje: Hamilton had zelfs zo’n groot snelheids verschil op silverstone dat hij de bocht niet haalde. Overigens kreeg hamilton op monza gewoon de blauwe vlag toe gezwaaid vanwege het uit rijden van de pits, een detail wat een hoop mensen vergeten.
Het is raar, dat dat stukje dat Lewis probeerde achteruit te rijden en Mercedes over de radio roept: ‘zet je motor stil!’, dat dit niemand is opgevallen of is bijgebleven, maar enkel het beeld dat Max voorbij wandelde..
Jackie heeft op zich wel gelijk op beide punten.
Max laat zich af en toe, vaker dan andere, onvolwassen uit. Klopt. Vroeger deed de helft van het veld dat en dat was heerlijk. (Ben persoonlijk ook fan van Mazepin in de F1; niet omdat hij daar hoort, maar gewoon omdat er elke race wel weer iets is met hem).
En hij heeft ook gelijk dat het feit dat het ongeluk ging gebeuren 100% door Max kwam; want ja, Max probeerde LH in te halen, terwijl als daar iemand anders had gereden hij het op het stukje erna zou gaan proberen. Maar het feit dat er een crash was, is omdat LH vertikte om meer ruimte te geven; LH had nog ruimte over, Max niet. Het scheelde uiteindelijk misschien 10 cm en het was ok geweest.
Dus ja, ook een race-incident voor mij.