De filmster en stuntman stuurde een eigen team naar Le Mans en boekte meer succes dan hij ooit had durven hopen.
Afgelopen weekend was het weer smullen geblazen voor de liefhebber van enduranceracerij. De 24 uren van Le Mans stonden garant voor een hoop spektakel en dan vooral in de “lagere” raceklassen. De LMP1-kanonnen hadden te maken met nogal wat technische problemen waardoor het er even naar uitzag dat de Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung er in een LMP2-auto met de overall winst vandoor zou gaan.
Zover kwam het net niet en toch mag Jackie Chan, eigenaar van het team waar Tung en consorten voor rijden, bijzonder trots zijn. Vandaag blijkt dat Chan nóg een stukje trotser mag zijn, want de tweede auto van het team is gepromoveerd van een vierde naar een derde plaats in de einduitslag!
Vaillante Rebellion, #3 overall en #2 in de LMP2-klasse, is namelijk gediskwalificeerd. Het team had een verboden gat in het bodywork zitten waardoor de motorkap sneller kon worden gedemonteerd voor het broodnodige onderhoud van de krachtbron. Vette pech dus voor Nelson Piquet junior, David Heinemeier Hansson en Mathias Beche en veel geluk voor Jackie Chan, die maar liefst twee podiumplaatsen binnenhengelt.
De stuntman was niet aanwezig in Le Mans, maar gaf via twitter aan dat hij natuurlijk apetrots is op de prestatie van zijn team. Volgens Chan voelde de podiumplaats als het winnen van een Oscar. Hieronder zie je de auto’s waarmee Jackie Chan DC Racing aan de start van Le Mans verscheen.
Rice09 zegt
“Het team had een verboden gat in het bodywork zitten waardoor de motorkap sneller kon worden gedemonteerd voor het broodnodige onderhoud van de krachtbron.”
Dit is onjuist, het gat in het bodywork was erin gemaakt om makkelijker bij de startmotor te kunnen komen met de hamer. De startmotor was namelijk in de race stuk gegaan en het team had al een penalty gekregen omdat ze de motor gestart hadden zonder de motorkap erop. Om niet steeds een penalty hiervoor te krijgen hebben ze ter hoogte van de startmotor een gat gemaakt zodat ze met het bodywork erop de startmotor konden starten door een klap met de hamer.
Het gat was overigens niet groter dan +/- 10 cm doorsnee.
goodolddays zegt
@Rice09: echt kinderachtig dat je hier iemand voor moet diskwalificeren…
rob636 zegt
@goodolddays: helemaal mee eens
Ghiacciato zegt
@goodolddays:
Klopt, maar het verhaal heeft nog een staartje: monteurs van het team hebben na afloop van de race in het park fermée getracht het gat af te dekken met tape of zoiets. Enorm stom natuurlijk en mede reden voor de diskwalificatie. Wellicht dat ze alleen een tijdstraf hadden gehad als ze alleen het gat hadden gemaakt.
ArnoldH zegt
@Ghiacciato:
dan hadden ze beter bij de laatste pitstop de motorkap kunnen vervangen.
al hebben ze tijdens de race dat gat en de bijbehorende handelingen duidelijk in beeld gebacht.
ik meen dat team jumbo ook problemen met de startmotor had.
Rice09 zegt
@goodolddays: ja echt he. Eigenlijk konden ze niet anders omdat ze voor de voor de hand liggende manier (starten zonder motorkap) een straf kregen. Als je bij iedere pitsstop een penalty van +/- 10 seconden krijgt is dat ook niet ideaal. En het is ten slotte een 24-uurs race, er rijden wel meer wagens rond die door schade delen missen of gaten hebben in gehomologeerde onderdelen en het niet vervangen ivm de tijd. Dat mag blijkbaar wel.
Achteraf hadden ze gewoon de startmotor moeten vervangen maar dan hadden ze die 3e plek nooit gehaald.
hans75 zegt
@rice09: ongeloofelijk dat die knullige truc met de hamer en de startmotor uit het ANWB jaarboek van 1973 nog steeds bestaat… zag dit bij meerdere teams, en vroeg me toen al af, waarom niet een slim gaatje op de juiste plek in het bodywork.. (ik weet nu waarom)..
hetzelfde idee heb ik bij de achterlichten, als die het niet doen wordt de hele achterkant vervangen.. waarom niet een paar ‘magneetlampjes op batterijen van de action’… oid
carmasterr zegt
@hans75:
De hele kont vervangen gaat makkelijker en sneller dan lopen priegelen met kleine lampjes.
lincoln zegt
@rice09:
Anno 2017 !!
Gaaf .. gewoon gaaf ..
dampu020 zegt
@Rice09: dus Clarckson had al die jaren toch gelijk, alles is te fixen met een hamer.
Rice09 zegt
Helaas voor het team was het gat gemaakt in een gehomologeerd onderdeel en volgens het reglement mag een team niet rijden met gehomologeerde onderdelen waar wijzigingen op aangebracht zijn.
Tonnie zegt
@Rice09: deze en de reactie erboven sluiten mooi op elkaar aan. Heel sneu voor rebellion, die overigens ook een hele gave livery had, maar regels zijn wel regels natuurlijk. Had liever gezien dat ze daar tijdens de race een penalty voor kregen.
Rice09 zegt
@thijsj: ja ze hadden immers tijd genoeg om er tijdens de race naar te kijken. Het kwam regelmatig in beeld dat er een gat zat en ze de motor op die manier starte. Dan had het team een stop and go gekregen van misschien 30 of 60 seconden en hadden ze het bodywork vervangen door een exemplaar zonder gat.
pomoek zegt
@rice09: Haha, deze man zou vals gespeeld hebben? Nooit!
https://www.actualitte.com/images/news/17448.jpg
viezefreddyw zegt
Nooit geweten dat de beste man liefhebber is van racerij! Leuk! Maar ja, dan heb je zo’n team en presteer je goed.. Dan lijkt het mij dat het fantastisch is om daarbij aanwezig te zijn. Zeker als je het vergelijkt met het winnen van een Oscar.
trustmeiamanengineer zegt
Bovendien had Chan sowieso al 2 podiumplaatsen in de LMP2. Wel weer jammer dat de wedstrijdleiding pas een volle dag later met een correctie komt. Het gebruik van de genoemde aanpassing was meermaals live in beeld, en hadden ze dus best voor het podium al kunnen bestraffen. Nu weer een beetje mosterd na de maaltijd voor het team dat 4e werd.
peug206 zegt
@trustmeiamanengineer: ik denk dat ze zaten te slapen ;)
gregorius zegt
Ook leuk dat ze het team tijdens de reace een stop-and-go penalty (met motor uit) gaven als straf voor het illegaal starten van de motor omdat de startmotor het niet deed.
Esprit_de_Flandre zegt
“Vaillante Rebellion”?
Mag dat zomaar, “Vaillante” in je naam plakken, met logo en al? Of zouden ze licentiegeld betalen aan Graton?
Rice09 zegt
@esprit_de_flandre: uiteraard is het met licentiegelden etc gegaan. En heel ttoevallig kwam er ook een nieuw boek uit van Vailliante in de week voor Le Mans en deelde het team bij de handtekeningen sessies speciale edities van de Vailliante reeks uit.
radeox zegt
@Rice09: nooit geweten dat er special editions van cv ketels zijn.
pomoek zegt
@esprit_de_flandre: Ik lees dat Jean nog steeds onder ons is! 93 jaar!
MaartenD zegt
Zoiets verwacht je eerder van Team Leader dan van Vaillante. Ik zeg volgend jaar Team Leader op de grid!
kareljansen zegt
Dan richt je een compleet team op omdat je gek bent van motorsport, en dan kom je niet even kijken bij DE race van het jaar?
clarkson zegt
Jemig gaan we dit gezeur nu ook in de le mans krijgen? Dit is toch juist het mooie van de race? Snel sleutelen, hier en daar een gaatje en een stukkie tape en gaan.