Weer een auto-gerelateerd onderzoekje, ditmaal afkomstig van onze Britse overburen. Het blijkt dat het afgelopen jaar meer dan maar liefst 4 miljoen automobilisten achter het stuur in slaap zijn gevallen.
Het overkwam 1 op de 8 van de totaal 33 miljoen Britse automobilisten. Dan hebben we het over micro-slaapjes van 2 tot 30 seconden. Tijdens het onderzoek kwam tevens naar voren dat bijna een derde (29 procent) van de bestuurders, de reis gewoon vervolgde en geen gehoor gaf aan de duidelijke tekens van vermoeidheid, maar dit laatste weten we al jaren.
De groepen die het snelst in slaap vallen zijn mensen met overgewicht, jonge mannen en beroepsmatige bestuurders zoals chauffeurs en taxibestuurders. De vaak vadsige truckers zijn dus extra gevaarlijk. Een kwart van de 1.000 ondervraagde bestuurders geeft toe ook in vermoeide toestand de weg op te gaan. Zo schrijft de Daily Mail.
In Nederland kennen we dit probleem ook. We kruipen eveneens geregeld vermoeid achter het stuur. Eerder bleek al dat mede hierdoor de avondspits twee keer zo dodelijk is als de ochtendspits. Uit recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (pdf) blijkt dat net iets meer dan de helft van alle automobilisten (51 procent), ten minste één keer per jaar achter het stuur in slaap valt.
baasbas zegt
Tsja, probeer je ogen maar eens open te houden met 100 km/u op de cruise control op een 5 baans weg op 1 uur ’s nachts in je eentje…. boring
BMW330Ci zegt
@baasbas: precies, ik ben nog nooit moe geweest op de A31, welk tijdstip dan ook. Hoe komt dat toch?
Dennis zegt
@baasbas: Je haalt een goed punt aan. Terug van vakantie uit Italië reeds ik ’s avonds naar huis. Eerst moest ik nog een stukje door Italië en Oostenrijk. Zeer vermoeiend en letterlijk slaapverwekkend. Eenmaal in Duitsland kon het gas erop en ik voelde me weer helemaal fit.
jelmer zegt
@baasbas: Het is bijna knap hoe je anderen de schuld weet te geven dat jij in slaap valt. Gevaarlijk gedrag? Dat komt door de overheid. Hoe veel varianten ik daar al niet op gehoord heb…
baasbas zegt
@jelmer: zo bedoelde ik mijn reactie niet :) Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen toestand als je instapt. Ik wilde alleen het punt dat 100 rijden op een lege 5 baans weg in de nacht saai is misbruiken om te zeuren dat de snelheidslimiet wel wat omhoog mag op dat uur :) en volgens mij klopt het. Van harder rijden wordt je scherper dan sukkelen op de cruise control
lemster zegt
Ik ben ook schuldig. Maar het is inderdaad zoals genoemd redelijk slaapverwekkend om midden in de nacht in je eentje op een voetbalveld van asfalt 100 te moeten gaan zitten kakken. Moet je eens proberen je ogen open te houden op de A2 Utrecht – A’dam om 3 uur ’s nachts.
Maar als ik zo naar dat tabelletje kijk dan heb ik of Pheiffer of ik werk gewoon een stuk harder dan het gemiddelde ;)
luis zegt
De titel deed me niet vermoeden dat het achter het stuur was.
sir_smokalot zegt
Het snor-baardje van die gast op de foto deed me meteen denken aan Bentley Rhythm Ace: http://www.youtube.com/watch?v=3IWl77o3l50
MAB zegt
gewoon zo snel mogelijk rijde dan wordt je ook niet moe. im serious!
phantom zegt
TIP: Cross even de snelweg af, neem een leuk (bochtig) weggetje en ga even lekker scheuren, even pompen met die adredaline! Als dat er 1 maal in zit kun je weer lekker verder, tis maar een id
bigcar zegt
gewoon rechts richting de vluchtstrook sturen, kijkhard remmen, motor uit en deuren op slot (vergeet duur lijkende spullen niet uit het zicht te halen) en dan slapen, indien je natuurlijk vermoeid bent. veel te gevaarlijk om te rijden als je slaap hebt, nog erger dan wanneer je dronken bent…
ot: is dat laatste een Nederlands onderzoek. zo niet, komt er dan ook een Nederlands onderzoek..???
johnny23 zegt
@bigcar:
Dat is wel het stomste advies wat je kunt geven, en bovendien ook nog terecht strafbaar omdat het levensgevaarlijk is. Ooit gezien wat een vrachtwagen doen met een op de vluchtstrook geparkeerde auto? Daarom is het Duitsland verboden om in je auto te blijven als je met pech op de vluchtstrook komt te staan: je MOET achter de vangrail gaan staan!
Ik roep al jaren dat het langzame rijden in Nederland de nummer 1 oorzaak van in slaap vallen achter het stuur is. Sterker nog: ik had de “Wordt geen slaaprijder”-campagne zeker 2 jaar geleden voor hij begon al voorspeld. Maar denk je dat ambtenaren luisteren> Nee joh, vulling van de staatskas is belangrijker dan jou leven!
In Duitsland val ik nooit in slaap achter het stuur, maar in Nederland lukt het me gewoon niet om geconcentreerd te blijven, tenzij 30+ ga rijden en moet bermturen.
Andere oplossingen om wakker te blijven zijn (volgens ambtenaren) juist allemaal afleidingen en zouden ten strengste verboden moeten worden. Zal best, maar ze werken wel, dus tja, je moet wat.
johnny23 zegt
O ja, opmerkelijk dat dit onderzoek uit Engeland komt: Daar zucht het land onder eenzelfde snelheidscontrole-dictatuur als hier. USA: zelfde verhaal. Daar worstelen ze ook al jaren met in slaap vallende bestuurders en kennen ze een strenge snelheidscontrole (maar nog niet half zo idioot als hier in de meeste gevallen!)