Ja, dat leest u goed. Onze herriemakende auto’s zijn elk jaar direct verantwoordelijk voor 84 keer dodelijk hartfalen. Hiermee is de Nedderlandse autorijder elk jaar een net zo grote moordenaar als Jeffrey Dahmer, Ted Bundy en John Wayne Gacy bij elkaar opgeteld.
Met deze opmerkelijke cijfers pakt Metro vanochtend uit, waarbij het zich baseert op een (niet openbaar) rapport van kennisinstituut KpVV-CROW. Naast de opmerkelijke en specifiek gekwantificeerde hartfaalclaim ondervinden tevens 600.000 tot 800.000 volwassenen ernstige hinder door geluid. Hierbij wordt de volgende definitie van hinder verstaan:
’Een gevoel van afkeer, boosheid, onbehagen, onvoldaanheid of gekwetstheid dat optreedt wanneer herrie iemands gedachten, gevoelens of activiteiten beïnvloedt.’
Juist. Ik kan me voorstellen dat het geen pretje is om in een flat pal naast een drukke ringweg te wonen, maar vraag me wel af hoe je als onderzoeksinstituut in hemelsnaam tot dergelijke claims kunt komen. Het is niet zo dat iemand na hartfalen op de tafel van de pathaloog-anatoom ligt, die hem/haar vervolgens openknipt en dan direct ziet dat het verkeersherrie was, en niet roken/drinken/verstopte aderen/pure pech (of een combinatie van deze factoren) die de tikker deed falen. Ik kan me evenmin indenken dat deze mensen worden opgenomen in de statistieken van verkeersdoden, ook al zou dat volgens bovenstaand verhaal wel moeten.
Hoe dan ook: laten we allemaal deze herriemakers op de brandstapel leggen, en een Google Tesla kopen, dan hebben we veel minder bloed aan onze handen. Ondergetekende gaat even een krediet voor een P85D ritselen.
Foto: killer-Ford GT, door Thomas20VT – autojunk.nl
pudi zegt
Altijd oordopjes is ook geen optie
norge zegt
Tjonge….Je zal maar op Schiphol werken…
Dutchdriftking zegt
@norge: Doe ik, nergens last van!
norge zegt
@dutchdriftking: ååh, moordenaar…
Dutchdriftking zegt
@norge: haha, ja! Ik maak de kisten voor de passagiers die zijn overleden aan de gevolgen van geluidsoverlast. We hebben ook speciale kleine kistjes voor overleden vogels.
scottishcarspotter2000 zegt
Het was weer eens een mooi stukje smoke
philipf zegt
Alle petjes graag originele uitlaat monteren op hun golf, civic etc.
pudi zegt
@philipf: maar soms kost zo’n uitlaat wel 15 euro
donvincenzo zegt
@philipf: De pijp uit door een knalpijp…
jordy14 zegt
@philipf: misschien een onpopulaire mening maar ben ik de enige die sommige brulpijpen op petjesbakken kan waarderen. Niet dat ik er zelf ooit een zal kopen maar het fleurt het straatbeeld wel. Als ik ergens loop en ik hoor ineens zo’n lekker grommetje kan ik toch van genieten, beter dan een geluidsloze auto vind ik.
jzaero zegt
@jordy14: Op een petjesbak, nee, laat dat maar lekker stil zijn. Op een mooie 6, 8, 10 of 12 cilinder? Laat maar komen!
ej20g zegt
@jzaero: 5! 5! Moest je even laten weten dat 5 cilinders ook genoeg kan zijn. Vier overigens ook, kijk naar de Honda S2000 of Subaru Impreza. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
fmgarcia zegt
@philipf: Denk dat het vooral gaat om de nieuwe generatie motorrijders. Hoe meer gas/koppeling hoe stoerder. Ik woon in Amsterdam centrum en zelf met goed gevuld petrolhart irriteer ik me er ziek aan!
autokieker zegt
P85D lijkt me inderdaad een goed alternatief
bigfun zegt
Die instituten zijn allemaal links en dwars
Andersdenkenden van mars
Ik loop dagelijks tegen dat gekkie volk aan
Erge is dat ze hier allesbepalend zijn
desjonnies zegt
@bigfun:
Ze heten heel vaak Jan en Toos,
En rijden met meer dan twee auto’s !
en op vakantie ook heel naar,
stappen ze in en vliegen ze maar !
ondertussen op alles kritiek,
weet je, van die lui word ik doodziek !
awesome zegt
@desjonnies: beste Berrie
Wist je dat er mensen sterven door jouw herrie?
Er komt zo veel herrie uit je uitlaat
Waardoor er elke week iemand de pijp uit gaat
Dus ruil dat ding in voor een originele
Daarmee red je levens, vele
lambo4all zegt
Stond laatste langs een drukke b weg te wachten, ik hoorde geen verschil in geluid tussen een paserende tesla en alle andere auto’s. Wat heel logisch is, aangezien op hogere snelheden de banden voor het overgrote deel van het geluid zorgen. Onzin dus dat het probleem met elektrische auto’s zou zijn opgelost, wel in de bebouwde kom (al kan je je daar afvragen of we superstille auto’s moeten willen) maar niet op wegen waar we 60 rijden.
Arnoud zegt
@lambo4all:
http://www.stickthisgraphics.com/images/Loud%20Pipes%20Save%20Lives%20(Small).jpg
lambo4all zegt
@Original_Arnoud: ik krijg alleen error 404, was stond er?
Arnoud zegt
@lambo4all:
Een bumpersticker met: loud pipes save lives!
ej20g zegt
@Original_Arnoud: laat ik die nou net op de auto hebben zitten. Ondanks dat de uitlaat standaard is en pas bij hogere toeren kabaal maakt, krijg ik toch veel complimenten over die sticker.
stfu zegt
@lambo4all: Het helpt daarentegen wel tegen minder hoesten ;)
parker zegt
@lambo4all: daarom moeten ze winterbanden verbieden: maken teveel herrie!!
bigfun zegt
“’Een gevoel van afkeer, boosheid, onbehagen, onvoldaanheid of gekwetstheid dat optreedt wanneer (s)linksigheid iemands gedachten, gevoelens of activiteiten beinvloed.’
Krijg IK hartfalen van. Van dat linkse volk hier in Nederland
rnej zegt
als ik mijn Duitsland (en ok, nederland)-legale uitlaat onder mn motor hang word ik vaker over ’t hoofd gezien.
kortom, ik blijf mensen vermoorden met mijn luide uitlaat zolang andere mensen mij proberen te vermoorden als ik zonder luide uitlaat rijd.
en voor de anti’s weer erin komen; ik rijd expres in de spiegels van auto’s. vermijd dode hoeken en rijd niet als een achterlijke mongool zoals veel motorrijders doen. als ik 50 rijd op een voorrangsweg met mijn licht aan draaien ze gewoon voor mn neus de weg op….
jpo26 zegt
Sommige mensen maken zich dan ook druk om niks, ook niet goed voor je hart.
desjonnies zegt
Wat ik me afvraag is hoeveel doden er wel niet per jaar in Parijs vallen, mensen die pal naast de Peripherique wonen en die illegale zigeunerkampen ( de Franse variant van Bed Bad en (stok)Brood die pal naast bepaalde afslagen en kruisingen liggen aldaar.
Ik bedoel wij in Nederland zijn amateurs vergeleken bij die lui !
Zelfs Lille (Noord Frankrijk) is nog dichter bevolkt naast de rondweg dan Amsterdam of Rotterdam.
En hoeveel doden vallen er niet per jaar door mensen die pal naast het spoor wonen ?
Treinen, levensgevaarlijk !
991gt3rs zegt
Dikke Ford!
trustmeiamanengineer zegt
Het is wel waar, geluidsstress veroorzaakt meer doden dan bijvoorbeeld luchtvervuiling (mag toch aannemen dat mij prof. geen onzin loopt te verkopen). Maar hoe je tot zulke precieze cijfers komt is natuurlijk altijd een samenraapsel van allerlei onderzoeken en statistieken.
trustmeiamanengineer zegt
Trouwens is het bandengeluid het grootste probleem, de motor hoor je op de snelweg (uitzondering daargelaten natuurlijk ;) ) amper meer. Dus ook een Tesla Model S maakt veel geluid, zeker met die enorm banden die eronder zitten.
gregorius zegt
Eigenlijk is @Sir_smokalot een redder. Door dit stukje te schrijven, zijn er zo weer 84 autobloggers die wat stress van hun af kunnen schrijven. Waar ik er een van ben:
“Als je een hartinfarct krijgt door het geluid van een auto; dan had je dat ook kunnen hebben door die Chiwaaawaa van de kapper, het geluid van een ambulance, brandweerwagen of juut of het geblieb van de kassa bij de Aldi. “
Jochempie zegt
Volgens mij is dit een broodje aap verhaal, het verdraaien van statistieken naar eigen behoeven.. Daarnaast denk ik dat mensen die echt door verkeersherrie een hartinfarct krijgen er toch al tegenaan zaten.
moveyourmind zegt
@Jochempie: Laten we het maar voor waarheid aannemen, dat is gewoon beter.
Want als we dat niet doen is er nog meer onderzoek nodig, want de milieumaffia moét en zal gelijk krijgen, koste wat het kost, de subsidiekraan staat toch wagenwijd open.
e1000bmw zegt
“Een gevoel van afkeer, boosheid, onbehagen, onvoldaanheid of gekwetstheid dat optreedt wanneer herrie iemands gedachten, gevoelens of activiteiten beïnvloedt.”
Met andere woorden: de oorzaak ligt niet bij de verkeersherrie, maar in de personen zelf…
pomoek zegt
@e1000bmw523i: Nog niet zo lang geleden liepen wij als mensjes rond op de Savanne tussen de Zebra’s leeuwen en Neushoorns. Even niet opletten kon het verschil zijn tussen leven en dood. Dus goed luisteren naar de omgeving was belangrijk. Ons lichaam reageert nog steeds op harde geluiden door endorfine en adrenaline en dat soort spul aan te maken. Dat is een proces waar je weinig aan kan doen. Nu kun je hierover je schouders ophalen of je kunt wat doen aan het geluid?
C6_R zegt
Die faggots op Harley’s zijn denk ik het dodelijkst, ik kan me weinig (veel voorkomende) auto’s voorstellen die zo’n zelfde niveau van teringherrie kunnen produceren. En ik kan me serieus voorstellen als zo’n ding vanuit het niets het gas open gooit vlak naast je, iemand met een slecht hart daar aan onderdoor gaat.
e1000bmw zegt
@C6_R: mwah, muscle car met straight pipe komt toch in de buurt hoor…
JMWPvG zegt
Ook lekker !! De Ford GT in een straat rijden waar allemaal rijtjes huizen staan.
meridian zegt
Mijn vader woont bij de Amsterdamse ringweg op zo’n 250 meter afstand. De ringweg heeft aan beide kanten hoge geluidsschermen. Je kan daarom het geluid van de auto’s op de snelweg bijna niet horen. Daar is dan ook geen probleem voor mijn vader. Wat wel een probleem is, dat zijn de roetdeeltjes die ik regelmatig zie liggen op zijn vensterbanken en de ramen waar na een tijdje een donker laagje overheen komt. Dat heb ik blijkbaar mijn hele jeugd in lopen ademen en ademt mijn vader nu nog in. Mijn vader woont in een normale middenstand wijk. Die roetdeeltjes doden ieder jaar vast veel meer mensen dan die 84 door geluidsoverlast.
clarkson zegt
Want als als alle auto’s geen geluid meer maken vallen er minder verkeersdoden? Ik gok dat er erg vaak een voetgangertje geschept gaat worden
knipperlichtje zegt
Met een elektrische auto schiet je ook niet zo veel op. Het overgrote deel van het geluid wordt door de banden veroorzaakt. Het leggen van stiller asfalt is dus de enige oplossing.
dierx zegt
De mensen die hier last van hebben zijn dezelfde mensen die zodra er ergens rook hangt gelijk denken dat ze geen lucht meer krijgen, zelfs van de onschuldige rookmachine in de discotheek. Ze willen dan gelijk medisch onderzocht worden.
Het probleem zit in de mens zelf, tussen de oren. Ze praten zich zelf onnodige stress aan en als je dat maar volhoudt kiep je van zelf om…
lekkaah zegt
Auto’s? Wat dacht je van scooters en Choppers.. Die maken nog veel meer herrie dan een oude amerikaanse V8 pruttel-pickup. En daar zijn er ook nog is eens veul meer van….
mars1985 zegt
Ik word niet oud volgens dit bericht met een drukke weg voor mijn huis en een trein rails en ook nog eens een aanvlieg route van schiphol.
baasbas zegt
@mars1985: Sta verbaasd dat je het einde van die zin gered hebt
norge zegt
Hoeveel hartinfarcten zijn er zonder geluidsoverlast ? Levensgevaarlijk die stilte…
benzinehoofd zegt
Het is niet de situatie maar hoe je daar mee omgaat die de uitkomst – en je (gemoeds)toestand – bepaalt!
ghost zegt
Ik krijg hartfalen van de belastingdienst, kan de politiek daar ook wat aan doen? Wat een onzin dit.
mrrallycross zegt
Zou bijna expres m’n auto herrie laten maken
sleepyj zegt
Niet openbaar rapport, ik vraag me ten zeerste af hoe dit onderzoek is gedaan. Hoe weten ze dat de doodsoorzaak verkeersherrie is? De overledene geeft geen antwoord meer. Ik vind het maar een raar verhaal.
307-2.0-chipped zegt
Ok, ok,…..zal iets minder mijn handgemaakte RVS eindpijp laten brullen.
e1000bmw zegt
Het is overigens voornamelijk het monotone bandengeruis wat killing is…
FredT zegt
@sir_smokalot hartinfarct niet hartinfact
v8rules zegt
Vandaar dat ze niet meer testen met het luchtalarm. Kijken of er nu minder onderuit gaan