Men rijdt nog steeds meer kilometers in de ‘normale’ auto ten opzichte van de EV, zo blijkt uit onderzoek.
Het cliché is nog steeds dat EV’s met hun korte rijbereik en ‘lange’ laadtijd niet ideaal zijn voor lange afstanden. Nou is het zo dat zelfs de beste EV’s niet in de buurt komen van de beste dieselauto’s, maar een beetje moderne EV kan tegenwoordig in ieder geval zo ver komen dat je minstens een paar uur zoet bent op één accu. Omwille van de veiligheid zal je toch af en toe even moeten stoppen, dan kan je gelijk even laden en ook dat betekent dat je auto weer een goede actieradius extra aan boord heeft.
Afstanden
Kan een EV al dezelfde ervaring bieden als een ICE-auto op het gebied van gemak? Op papier wel, maar een onderzoek van de George Washington University uit de VS lijkt aan te tonen dat we er nog niet helemaal zijn. Dit gaat om de Amerikaanse markt. Toegegeven, daar zijn de afstanden groter, maar dan nog. Van bijna 24 miljoen tweedehands auto’s zijn de kilometerstanden genoteerd om tot een gemiddeld jaarkilometrage uit te komen, wat vervolgens gesplitst is in EV’s en ICE’s. Let wel: onder ICE’s vallen dan ook (plug-in) hybrides.
Jaarkilometrage
Om maar even wat getallen erin te gooien: ICE-auto’s hebben een gemiddeld jaarkilometrage van 11.642 mijlen (18.735 km) tegenover 7.165 mijlen (11.530 km) in een EV. Een verschil van 7.200 kilometer. Gericht op het SUV-segment is het verschil kleiner: 20.832 km (ICE) tegenover 17.038 km (EV). Ook heeft het onderzoek Tesla’s apart berekend van andere EV-modellen en dan blijkt dat Musk’s auto’s 14.139 km rijden per jaar ten opzichte van 10.034 voor alle andere merken. Dat krikt het gemiddelde dus een klein beetje op.
Schoner
Volgens een onderzoeker van GWU die ook meewerkte aan dit onderzoek, John Helveston, legt hun onderzoek uit wat de uitdagingen zijn van elektrische auto’s gebruiken en het gedrag begrijpen. Als de berekeningen worden gedaan voor hoe veel schoner EV’s zijn ten opzichte van ICE’s, wordt er vanuit gegaan dat ze even veel gebruikt worden. Dat is niet het geval en dus zijn die berekeningen niet helemaal de waarheid. “Voor de maximale impact moeten de veelrijders een EV hebben”.
Begrijpen
Volgens Helveston kan dit onderzoek leiden tot sociaal onderzoek om EV-rijders te begrijpen. “Het gaat niet om wie een EV koopt, maar hoe een EV gebruikt wordt. Voor welke tripjes of welk gedrag wordt een EV gekozen en belangrijker, voor welke trips is een EV níét ideaal?
Helveston probeert in te schatten waar het lagere kilometrage aan ligt en komt met twee mogelijke verklaringen. Ten eerste dat het laadnetwerk nog lang niet iedereen over de streep trekt, er zijn nog lang niet even veel laadpunten als tankstations. Helemaal in de afgelegen gebieden in de VS zal dat een uitdaging zijn. Ook denkt Helveston dat een kleine(re) EV met korter rijbereik vaak wordt gekozen als tweede auto per huishouden, maar dat lange trips nog steeds worden gedaan in de ‘eerste’ auto wat een ICE is. Kortom: dit onderzoek schijnt wat licht op de casus, maar er kan nog veel meer uitgehaald worden. (via George Washington University (onderzoek))
Robert zegt
Enerzijds zijn de af te leggen afstanden in de VS inderdaad groter, maar omgekeerd zullen er in de VS maar weinig mensen zijn die voor een kort stukje de fiets of de benenwagen pakken. Ik heb er ooit een paar weken vor m’n werk gezeten en me er altijd over verbaasd dat zelfs voor een stukje van een paar honderd meter pakte men nog de auto, zelfs als dat betekende dat men eerst de auto moest ontdoen van een laag sneeuw of ijs (N.B.: ik zat in Colorado, waar de temperatuur van +20 naar -5 kon zakken in minder dan een paar uur).
rwdftw zegt
Amerika is ook het land van de Drive-Thru. Niet alleen McDonalds, maar bijvoorbeeld ook het pinautomaat. Post uit de brievenbus halen : auto pakken. Amerikanen doen alles met de auto.
De vraag die ze eigenlijk hadden moeten stellen : had de BEV eigenaar voorheen een ICE en hoeveel reden ze met die auto. Of als je dat gegeven niet hebt, hoeveel reden de ICE auto’s gemiddeld in vorige jaren? Het kan heel goed zijn dat iemand die minder rijdt de ICE vervangt voor een BEV, en degene die meer rijdt dat niet doet. Dan moet het gemiddelde van de ICE auto’s ook oplopen.
petroldrinker zegt
Zelfde in midden oosten, Geweldig toch juist, ik mis juist dat dat hier niet is, heb je ook al die ellendige fietsers niet meer en minder mensen die je hoeft te groeten etc
okmer zegt
Brandstofprijzen daar flink lager, geen strafheffingen op ICE en zeer matige laad infrastructuur dus niet gek dat de situatie daar anders is dan hier. Ik denk dat hier juist de veelrijders BEV rijden omdat het goedkoper is en veelrijders vaak zakelijkere rijders zijn (lagere bijtelling).
SpiderIV zegt
Jaarkilometrage EV veel lager dan ICE-auto’s ………….Tja de open deur onder de open deuren. Zal nog wel enige tijd blijven en dat is uitstekend van de EV is voorral geslaagd in stadse omgeving
pomoek zegt
Interessant. Overigens moet je met het zoeken naar een verklaring altijd uitkijken met causaal verband en correlatie. Ik las ergens dat slechts 1% van alle verkochte auto’s in de VS een EV is. Dat is dus gewoon een hele kleine groep.
Overigens als het over duurzaamheid vergelijken gaat wordt er inderdaad uitgegaan van een vast aantal kilometers per jaar. Minder kilometers is echter ook minder uitstoot. En een EV heeft minder bewegende delen dan een ICE, dus gaan waarschijnlijk wat langer mee dan ICE auto’s. Ik kan me zo voorstellen dat als er Co2 beprijzing zou worden ingevoerd op brandstof het aantal kilometers per jaar van ICE auto’s ook omlaag zou donderen.
De echte boomknuffelaar zal zeggen dat we sowieso teveel energie gebruiken voor vervoer en transport. Die zal dus altijd kiezen voor de fiets of het ov.
imaginenl zegt
“Helveston probeert in te schatten waar het lagere kilometrage aan ligt en komt met twee mogelijke verklaringen. Ten eerste dat het laadnetwerk nog lang niet iedereen over de streep trekt, er zijn nog lang niet even veel laadpunten als tankstations”
Dit is een reden waarom men minder EV’s koopt niet dat men er minder mee rijdt. Alhoewel het wel zo kan zijn dat voor bepaalde lange ritten geen sluitend laadnetwerk kan worden gevonden zodat men liever de ICE auto pakt.
b00st zegt
Als ik vertegenwoordiger was die +60k per jaar rijdt had ik ook geen EV gekocht, lijkt me logisch dat die mensen het allemaal nog even afwachten.
DennisTK zegt
Bij ons geen keuze. Organisatie wil per 2027 een uitstoot van 0 hebben met het complete wagenpark, dus iedereen aan de EV.
Zelf nu in 7 maanden tijd 32.200KM gereden met de EV. Gaat in Nederland prima. Meer dan voldoende snelladers langs de snelweg. Ik kan echter wel thuisladen op m’n eigen oprit, dat scheelt erg veel. Zodoende ga ik altijd 90% vol weg bij huis.
slisse zegt
Hier gewoon het geval, geen enkel probleem mee… Is maar 250km per werkdag 😉bijna elke deftige EV haalt dat. Ja elke dag laden, thuis komen en insteken is een gewoonte geworden.
mashell zegt
Mijn e-tron (geen zuinigheidskampioen) kan verder op een lading dan mijn Golf variant vroeger op LPG.
pramm zegt
@loek, miscshien goed om ook de Nederlandse situatie er naast te zetten. Dat zegt veel meer dan dit onderzoek in de VS.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/verkeersprestaties-personenautos#:~:text=Kilometers%20naar%20brandstof,diesel%20gemiddeld%2019%2C2%20duizend.
imaginenl zegt
Dank! We zitten met z’n allen weer te reageren op een voor Nederland niet ter zake doende onderzoek.
mashell zegt
Tja, vroeger reed ik 50.000km met de diesel, nu 30.000 met de EV. Dat ligt niet zo zozeer aan de EV als wel aan de thuiswerkpandemie.
Pino zegt
Niet erg herkenbaar. Ik rij 40.000 km per jaar, ben minder tijd kwijt met laden dan anders met tanken (kan thuis laden), tegen een fractie van de kosten van een diesel.
Kortom: een EV is de ideale diesel vervanger.