Ondanks dat de omzet steeg van €5,9 miljard naar ruim €6,5 miljard, boekte importeur Pon vorig jaar toch een stuk minder winst. Er werd ‘slechts’ 163 miljoen euro verdiend, dat is minder dan de 198 miljoen die vorig jaar werd binnen geharkt.
In Nederland kennen we Pon vooral als importeur van alle Volkswagen merken, helemaal sinds ze ook Bentley, Bugatti en Lamborghini aan hun portfolio hebben toegevoegd. Maar dit familiebedrijf doet veel meer, zo wordt er ook veel geld verdiend met banden (Continental), fietsen (oa Gazelle en Union), leasing, autodealers en zwaar materieel zoals Caterpillar.
Wereldwijd werken zo’n bij 13.000 mensen bij Pon en haar dochterbedrijven. Zoals je in onderstaande tabel kan zien is de omzet uit het importeren en verkopen van auto’s gedaald vorig jaar. Wat natuurlijk niet zo vreemd is als je weet dat er vorig jaar fors minder auto’s zijn verkocht.
De omzetstijging is eigenlijk vooral afkomstig van de groei bij de afdeling fietsen. Dat komt door de overname van Union. (via: automotive-online.nl)
Foto: Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera Edizione Tecnica @ Leusden by replicant
qoekje zegt
ze zijn ook eigenaar van cervelo daar zal ook wel een behoorlijke omzet in zitten
robbie zegt
@qoekje: klopt, ben maar niet alles gaan opnoemen waar ze iets te vertellen hebben ;)
ErikkNL zegt
Zo zie je maar weer dat we door de crisis geen nieuwe auto’s, maar nieuwe fietsen zijn gaan kopen…
robbie zegt
@ErikkNL: dat niet zozeer hoor. Als je een begrijp met veel omzet overneemt dan hoeft dat nog niet te betekenen dat er meer fietsen zijn verkocht.
nieuwhier zegt
2,5% van je omzet, wat een vetpot. Ik neem aan dat dit nog voor belasting is.
zanveld zegt
@nieuwhier: Ik mag hopen dat het NA belasting is, maar ben bang van niet. Dan blijft er nog minder dan 2% van over. Procentueel zou je je bed er niet voor uit komen.
robbie zegt
@zanveld: is netto winst. Dus na belasting.
9000cse zegt
@nieuwhier:
Menig dealer zou het er graag voor doen.
jrk68 zegt
@9000cse:
Dealers die dit soort winsten draaien verkopen zelden auto’s….
9000cse zegt
@jrk68:
Hangt zeker niet van het aantal verkochte autos af. Degene met de hoogste aantallen verkochte autos zijn meestal de bedrijven met het laagste winstpercentage. En dat is geen vermoeden, maar parate kennis.
thomaz zegt
@9000cse: haha ik denk dat je de grap van @jrk68 niet door hebt.
nieuwhier zegt
@9000cse: Ik kan me voorstellen dat een veelzijdige organisatie als PON (sales, leasing, etc.) nog een relatief hoge marge behaalt vergeleken met de dealerbedrijven. Ik ben blij dat ik er niet van hoef te leven.
bempi zegt
Wat een prutsers. Meteen ontslaan. Niemand wilt toch een verlies draaien van 35 miljoen.
robbie zegt
@bempi: waar lees jij iets over verlies? Minder winst is nog steeds winst.
bempi zegt
@robbie:
198 miljoen vorig jaar en dit jaar 163 miljoen verschil 35. ( maar was een grapje hoor ). :)
jrk68 zegt
163mil winst is nog steeds een leuk bedrag. En Ben zat al zo krap bij kas….
yerrie zegt
@jrk68: Vind ik ook maar aandeelhouders denken daar vaak anders over
barchetta zegt
Ik vraag me af, telt BPM mee bij gedraaide omzet? Ik neem aan dat deze cijfers bruto zijn, dus dat dat soort zaken meetelt. Dan kan ik me voorstellen dat je omzet elk jaar stijgt. Plus dat de btw vorig jaar naar 21% is gegaan. Dat Pon minder winst heeft gemaakt vind ik niet zo gek in de huidige tijd. In ieder geval mooi dat ze überhaupt winst maken. Omzetcijfers zijn leuk maar er zijn zat bedrijven die onder de streep in de min eindigen.
robbie zegt
@barchetta: dat telt niet mee voor zover ik weet.
barchetta zegt
@robbie: Duidelijk! Ik ben niet zo bekend met hoe de automotive branche met BPM omspringt in de boeken. Dat is een gevalletje: leuker kunnen we het niet maken. Either way mogen ze van mij de champagne wel open trekken bij Pon.
alfista zegt
dat heb je als je ten koste van alles wil verkopen tegen dumpprijzen en maar pronken met omzetcijfers. Sergio Marchionne gaat hier terecht tegen in beroep omdat het in een dalende markt het slechtst mogelijke instrument is: weinig volume, lage marges en dan nog prijsdumpen…
lincoln zegt
@alfista:
tja .. tante Sergio is nou niet echt een economisch wonderkind ..
stirling zegt
@lincoln: Misschien vergis je, je daarin.
lincoln zegt
@stirling:
yep .. maar waarschijnlijk niet ..
yerrie zegt
@alfista: Zal het niet een kwestie van overleven zijn, niemand wil zakken met prijzen in geen enkele branche maar soms kan het niet anders. In Detachering worden mensen momenteel ver onder de marktprijs en kostprijs weg gezet, de markt word verziekt maar als jij 10 tallen en soms zelfs hondertallen heb thuis zitten zonder werk is het nog beter om geld toe te leggen dan failliet te gaan. En kunstmatig de prijzen in stand houden mag niet, dan krijg je prijs afspraken
gearhead zegt
PON wordt steeds minder afhankelijk van die volatiele autoverkoop. Volgens mij is Caterpillar de grootste poot.
stirling zegt
@gearhead: Is het misschien mogelijk, dat je gewoon in “jip en janneke” taal reageert?
lemans96 zegt
@stirling: Of dat jij je woordenschat ietsje uitbreid? ;-)
9000cse zegt
@lemans96:
Je zit hier op autoblog hoor! “uitbreid” moet trouwens met een “t”…….
The360box zegt
@stirling: Het enig ingewikkelde woord is “volatiele”; In de financiële markten is de volatiliteit de mate van beweeglijkheid van de koers van een aandeel of een ander financieel product zoals een aandelenindex of valuta.
Mbaas zegt
Die Gallardo van de foto is top 5 materiaal mooiste auto’s ooit
lemans96 zegt
Dit is natuurlijk niet gek. De (r)overheid eist steeds hogere belastingen en CO2 uitzuigbelastingen dus dan gaat er van je omzet nu eenmaal meer richting rovershol Den Haag.
alfista zegt
@lincoln: over Marchionne (snap trouwens de aanhef tante niet voor een man die 17 uur per dag werkt): bijna voor nop een bedrijf als Chrysler overnemen, vind je dat een teken van zwak strategisch optreden? INmiddels is de schuld naar de Amerikaanse regering ook helemaal afgelost door Fiat. Volgens mij was economie niet je beste vak op school….
lincoln zegt
@alfista:
nope .. ingelost door Chrysler ..
en dat bedrijf houdt (samen met Europese subsidies) ook Fiat op de been ..
ouwe econoom ..
marcelcls zegt
PON zuigt met hun prijzen….en de druk die ze op NL dealers zetten. Ik koop mijn BMW’s al tijden in Duitsland. Betere service & veel lagere prijzen.
Voor de geïnteresseerde meer leesvoer: http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/nieuwe-auto-kopen-zo-bespaar-je-enkele-duizenden-euros