Een XM met 838 pk is wat je leven nodig heeft.
De BMW XM die je wel of niet begrijpt. Gezien de mensen die erin rijden vindt ondergetekende het niet zo’n groot probleem dat de auto niet zo’n groot succes is. Daar zijn meerdere redenen voor, maar het is vooral net eventjes wat te veel exces. Te groot, te zwaar, niet bijzonder fraai en weinig afwijkend van de snellere BMW X6 M die ze óók verkopen.
De XM heeft een iets langere wielbasis en elektrische ondersteuning, maar desalniettemin zet BMW het in de markt als zeer sportieve auto. Misschien dat daar de schoen het meest wringt. Als dit gewoon een ‘X6+’ was geweest of de opvolger ervan, had iedereen het prima gevonden. Maar dit is de kroon op het werk van 50 jaar ///M. Bij PVDD vieren ze hun lustrum ook niet met Lange Lummels speciaal in de kantine van Vilner.
BMW XM met 838 pk
Enfin, misschien dat ze in de aftermarktet-industrie er wel iets van kunnen maken. Bij de tuningsbeurs in Essen zagen @Loek en ondergetekende ze nog niet heel veel, maar sindsdien zijn er ee paar aangekondigd. Deze die je hier ziet, is door Dähler onderhanden genomen. De Zwitserse BMW-specialisten hebben het voor elkaar gekregen om de XM sterker, sneller en duurder te maken.
Op welke manier ze het hebben gedaan, zeggen ze niet, maar deze XM heeft 838 pk aan vermogen. Dat is 100 pk méér dan standaard. Het koppel is ook flink toegenomen: nu heb je 1.100 Nm onder je rechtervoet. Dat is 100 Nm meer dan standaard. Waarschijnlijk is deze stijging het resultaat van een digitale massagekuur.
De XM met 838 pk klinkt nu ook een stuk beter dankzij een sportuitlaatsysteem. Middels een klep kun je kiezen voor een discrete brom of juist een uitbarstende hel. Wat de prestaties nu zijn, vermelden de Zwitsers eveneens niet.
Appenzeller Sennenhond
Sterker nog, er zijn maar twee persfoto’s! Ze hadden er bij Dähler écht geen zin. Wel hebben ze nog eventjes een setje waarin je je een volwassen Appenzeller Sennenhond kwijt kunt raken. De CDC2-velg is gesmeed en kost je dik 10 mille. Slik.
Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, hoor! Zoals jullie weten heeft de BMW M5 dezelfde aandrijflijn als de XM. Du de motorische upgrades passen ook een M5. Dus naast de upgrades die BMW M Performance dus zelf lanceerde vanmorgen, hopen we deze erbij aan toe te kunnen voegen. 838 pk in een M5 Touring? Klinkt ons als muziek in de oren!
Bekijk hieronder hoe sierlijk Wouter een Carrera-bril in zijn schitterende grijze manen draagt:
Geen video ID ingesteld.
Meer lezen? Dit zijn de zwaarste auto’s van Nederland!
potjak zegt
B.A, Hannibal en Murdock willen hun “busje” terug.
harrie zegt
Ja gemiste kans dat ze dat spoilertje niet rood hebben gemaakt.
meganized zegt
Qua smaak degradeer je jezelf met dit gedrocht wel tot het B-team
JelmerS zegt
A-team wordt @-team reboot op de socials
RiKe zegt
Hoe meer vermogen, hoe beter. Des te sneller kan dit lelijke hok uit het zicht verdwijnen
hondafiel zegt
Door de titel dacht ik aan een Citroën.
Calimero zegt
Ja die hoop had ik ook, ondanks de foto bij het artikel ( welke naar ik hoopte bewust misleidend zou zijn) maar helaas….
Oopelkadet zegt
sMorgens bij ’t opstaan kijk ik even door ’t raam
Ik voel me ziels gelukkig als ik daar m’n truck zie staan
9000 kilo BMW dat valt niet mee, hee hee hee. Van links naar rechts tra la la.
mjpamsterdam zegt
Als ik de kop boven de tekst lees is toch mijn 1e gedachte : Hé , een Citroën XM met zoveel pk !?!? Dat bestaat niet. Voor de rest : Wat is die auto een volledige overbodigheid.
Jaaaag zegt
Inderdaad. Ik zou hebben gedacht dat Citroën zou protesteren tegen de naam XM.
quincy zegt
Ik vind de meeste BMW’s tegenwoordig toch niet mooi meer. Teveel design en teveel voor mijn gevoel voor een schreeuwerige doelgroep. Zag het ook de laatste 7 serie twee keer voorbij rijden, maar daar is ook geen enkele elegantie meer aan. Zolang ze deze designtaal houden zal ik in ieder geval niet snel de BMW showroom inlopen
kennone zegt
838PK heeft nu wel echt een voordeel. Die is zo uit mijn zicht.