Gelukkig, de week begint met een nieuw Chinees merk
Vandaag ontvingen we een persbericht uit Tsjoengking. Er zijn dagen dat we geen post krijgen uit die regionen. Een kleine 10 miljoen mensen wonen er overigens in die stad. Maar dat geheel terzijde.
Het is ook de basis van het vierde automerk van China: Changan. En bij Changan zijn ze al een tijdje aan het warmlopen voor een Europese invasie. Wij moeten allemaal Changan gaan rijden en in Nederland zou dat zelfs al in 2024 kunnen gebeuren. Tenminste, het Chinese merk is van zins om in 2024 nog onze markt te betreden.
De Roll-out plannen van deze fabrikant zien er als volgt uit. In 2003 hebben ze klaarblijkelijk al hun eerste designcenter in Turijn opgericht. Daarna hebben ze in 2010 en 2021 in respectievelijk de UK en in Duitsland ook vestigingen geopend. Nu zijn ze dan naar eigen zeggen klaar om het eerste model op de Europese markt te gaan introduceren en Nederland staat vooraan, samen met Noorwegen en Denemarken.
Dus heeft er onlangs bij jou op het industrieterrein een bordje met de naam Changan opgehangen, stuur ons vooral de foto’s. We zijn wederom benieuwd naar hoe realistisch deze markt is.
Changan Deepal S07 specs
Wij gaan in het komende kwartaal dan ook kennis maken met de DEEPAL S07, een volledig elektrische SUV. Deze is ontwikkeld in het Italiaanse designcentrum van Changan. Na dit model volgend er de komende jaren nog modellen van andere merken van Changan. Want Deepal is dus het eerste merk.
Het bericht dat vandaag in de mailbox viel, daar stonden nog niet heel veel specs van de S07 in. Maar na enig speurwerk kunnen we melden dat deze auto beschikt over een 80 kWh batterij, die 14,2 kWh per 100km zou verbruiken. Dat is vast nog niet via de WLTP methode, maar het is dus een indicatie.
Qua actieradius wordt er gesproken over ruim 500 km. We zijn benieuwd! Qua formaat. Het is best een forse auto, langer dan een Skoda Enyaq met 4,75 meter, breed, want 1,93 meter en even hoog als een Enyaq met 1,62 meter.
Op dit moment vinden we op de website onder het merk Deepal drie modellen. De hierboven genoemde Deepal S07, maar ook de L07 en de G318
Roep maar. Met open armen ontvangen of..?
Overigens schreven we 4 jaar geleden al over een Cayenne kopie van Changan. En al in april dachten we te weten dat Changan maar een kleine kans van succes heeft in NL, maar goed, we laten ons graag verrassen!
timdawg zegt
Ga. Weg. We moeten jullie auto’s niet.
mashell zegt
Ooit was Nederland een trotse tolerante handelsnatie… Nu zou ik de woorden xenofoob, calimero complex, bang en vooral te goedgelovig voor wat op facebook staat meer van toepassing houden.
Johanneke zegt
Handelen dat je er zelf beter van wordt ja. Producten opwerken naar hoogwaardige materialen en machines. Als je de Chinese gesubsidieerde auto toegang geeft tot Europa gaat je eigen industrie naar de klote. Zo simpel is het.
mashell zegt
Als de Chinezen hun autoindustrie echt zwaar zouden subsidiëren (waar halen ze eigenlijk dat geld vandaan?) dan zijn we toch gek als we ze niet leeg trekken?!?! Serieus, ik zie gewoon een enorm land dat zich ontwikkelt, steeds betere producten maakt en die ook in de rest van de wereld wil slijten.
Wie de concurrentie niet aankan en daarom buitenlandse producten buiten wil sluiten eindigt zelf als de DDR, 10 jaar wachten op je verouderde Trabant. De concurrentie aangaan houdt je scherp. Als de Chinezen betere auto’s maken dan ons dan moeten zij maar de auto’s maken. Zoals ze al doen met telefoons, televisies, kleding en vrijwel het hele assortiment van de Action.
fisto zegt
Als de generatie van je ouders jouw mindset had gehad, had je nu nooit je geliefde Nissan en Mitsubishi gehad.
timdawg zegt
Ah, de welbekende xenofoob-kaart vanuit Groen-Links / D66 hoek waarmee elke discussie als een lauwe Heineken dood slaat. China is een eng land, zoals er zovele zijn. Ja the USA is ook een eng land, maar die houden ons nog een beetje op de been, beschermingstechnisch gezien. Dat vind ik ook wat waard. Ben jij trouwens toevallig mijn schoonvader? Die is 1x in China geweest en dat land kan niks meer fout doen in zijn ogen.
mashell zegt
Waarom sleep je er niet relevante politieke partijen, lauwe Heinekens en schoonvaders bij? Houdt het inhoudelijk. China doet sommige dingen niet goed. En inderdaad is de VS ook een eng land, Guantanamo is nog altijd niet dicht en vooral hun invloed op onze informatievoorziening met sociale media, streaming diensten, films etc. is veel te groot. Zij zijn ontzettend bang voor China en beïnvloeden via hun kanalen ons daarmee.
Maar wij zijn Europa, het minst eng en meest ontwikkeld van de continenten. En wij geloven in vrije handel (behalve in landbouwproducten en daarom zitten we met al die landbouwsubsidies, want subsidies doen wij ook voor industrieën die we belangrijk vinden). Ik zie niet waarom we die vrije handel nu opeens bij Chinese auto’s niet zouden moeten toepassen, omdat de Amerikanen bang zijn?
camber24 zegt
Ik hoef ook geen Chinese auto, maar ik ben totaal geen xenofoob (integendeel zelfs). Ik ben erg blij met de twee elektrische BMW’s op de oprit. En ik ben met je eens, sommige Chinese auto’s zien er echt prima uit (BYD’s vind gewoonweg mooi). Maar die dingen zijn in de lease even duur, of zelfs duurder dan de Duitsers. We worden gewoon in een bepaalde richting geduwd met z’n allen…
Robert zegt
Tja, de leaseprijs wordt toch vooral berekend op basis van de te verwachten running costs en dito restwaarde. Dan krijg je dat een auto die 5 of zelfs 10 mille meer kost, per maand toch voordeliger uitpakt. En soms slaan de leasemaatschappijen de plank volledig mis; zo zullen er maar weinigen zijn die geanticipeerd hebben op de forse prijsverlagingen die bijvoorbeeld Tesla heeft doorgevoerd, na de introductie van o.a. de Model 3 en Model Y.
maotje zegt
Dacht men in de jaren 70 ook van mazda, jaren 90 van kia en hyundai. Maar hey ze zijn dr allemaal nog. Nog nooit zo sterk vertegenwoordigd als nu.
mashell zegt
De wagen ziet er goed uit. Het blijft raar dat Europese en Amerikaanse merken vooral voor lelijk design gaan (ja BMW en Tesla jullie mogen je aangesproken voelen) en de Koreaanse en Chinese merken juist voor goed design gaan.
Willy500E zegt
Who cares…
driver79 zegt
Niet al die merken zullen voet aan de grond krijgen. En wat er overblijft moet haast wel goed zijn. Het zet de Europese industrie met een waterhoofd aan bedrijfskundige kosten en beperkte innovatie op scherp.
potver7 zegt
Waarom hebben ze een ontwerpafdeling in Turijn, als ze alleen maar andere auto’s namaken? Er is werkelijk niks origineels te vinden in deze ontwerpen.
Allison Burgers zegt
Dit is toch die club die de nieuwe “Mazda” EZ-6 maakt?
pietertje123 zegt
Wat een moeite steeds, dat design geleuter. Standaardiseren lijkt me erg eenvoudig omdat ze allemaal zo enorm op elkaar lijken. Maak er dan gewoon 1 met wat kleurtjes als keuze omdat dat wel handig kan zijn om ‘m terug te vinden op de parkeerplaats.
Lelijk, lomp zijn ze toch al. Kun je meteen van al die design lijntjes, hoekjes, grilletjes etc af.
Qua software maken ze allemaal onzinnige geluidjes en doen ze hun best om het autorijden vooral niet om sturen en vooruitgaan te laten draaien.
Wat wegligging betreft zijn ze ook grotendeels gelijk en de verschillen zitten in een gebied waar niemand meer komt in het dagelijkse verkeer. En buiten dat verkeer grijpt er vanalles in om je terug in het veilige gebied te houden want verzekering, want verkeersveiligheid, want je weet maar nooit wanneer de software het niet meer kan volgen en blindelings ingrijpt want kantoorpraktijk wetten.
Scheelt driekwart van de banen in de autobusiness want marketing, sales, onderzoeken, dealers, folders, etc etc is allemaal niet meer nodig. Worden ze lekker goedkoop van zodat ze op elke hoek van de straat gekocht, geleased of gehuurd kunnen worden. Jatten heeft ook geen zin meer want de potentiele koper heeft er precies zo een dus de heler heeft het al opgegeven.
Deepal… woordspelletje van Leepu?