Ook BMW is betrapt op het gebruik van sjoemelsoftware. Houdt dit dan nooit op?
Zeg je Volkswagen en TDI, dan zeg je ‘wat zijn dat fijn en zuinige auto’s!’, maar mensen die er geen een hebben zeggen ‘sjoemelsoftware!’, ‘dieselgate‘ en ‘shame!!!’.
Mocht je het gemist hebben: Volkswagen had de software van hun dieselmotoren dusdanig afgestemd dat deze het verschil kon herkennen tussen een laboratoriumtest en normaal gebruik. Daar paste deze dan de motorprestaties op aan. Dus de uitstoot in testcondities was erg beperkt, maar in de open lucht braakte de auto lekker veel NOX en CO2 uit.
BMW doet ook aan sjoemelsoftware, aldus KBA
Maar ondanks dat Volkswagen en sjoemeldiesels bij elkaar passen als Christian Horner en een Seconde Love-account, waren ze bij Volkswagen zeker niet de enigen. De Duitse transportautoriteit heeft BMW betrapt op het gebruik van sjoemelsoftware! De KBA kwam erachter dat de uitstoot gemanipuleerd kan worden bij BMW’s.
Uiteraard zijn jullie lieve lezers geïnteresseerd in het model waar het om gaat: dat is de BMW X3 van vóór 2014. BMW geeft zelf aan dat het ongeveer 150.000 auto’s betreft die in Europa met dit ‘euvel’ rondrijden. Van die 150.000 rijden er 33.000 in Duitsland. Het aantal besmette X3 diesels in ons land is niet bekend. Gezien de torenhoge motorrijtuigenbelasting op dit soort auto’s hoef je niet bang te zijn dat er veel van rondrijden. Voor de context, er staan maar 77 X3 diesels van voor 2014 te koop op Marktplaats.
En nu?
Hoe nu verder? De KBA gaat nu verder onderzoek verrichten. Niet zozeer naar ongepaste SMS-jes van schuinmarcherende F1-teambazen, maar naar de software van de BMW X3’s met dieselmotor. BMW heeft zelf aangegeven volledig mee te zullen werken aan het onderzoek.
Ook heeft BMW een hoop modificaties op stapel staan voor de getroffen auto’s. En nee, die auto’s krijgen niet een schroefset en gesmede velgen, maar de nodige updates aan de motor. Uiteraard nieuwe software, maar ook hardwareupdates. Welke dat precies zijn, is niet bekend. Eventjes voor de context, na het Volkswagen dieselschandaal zijn er nog zat andere merken geweest die onder vuur kwamen te liggen, zoals Mercedes, PSA, Stellantis (ja, echt), Renault-Nissan en General Motors.
Via: Nu.nl
Fotocredit: BMW X3 (met benzinemotor) door @atimos via Autoblog Spots!
Onehp zegt
“maar in de open lucht braakte de auto lekker veel NOX en CO2 uit.”
Euhm, net niet veel CO2. De technische eisen voor lage NOx en laag verbruik (=lage CO2 uitstoot) staan in conflict met elkaar, en VW priotriteerde een laag verbruik (of meer vermogen) op de open weg.
willeme zegt
@onehp:
Jazeker wel! Ook de CO2-uitstoot is in testomstandigheden lager dan in het echt. De NOX is in dit geval schadelijker, uiteraard, maar in beide gevallen is het meer dan de fabrikant belooft.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Maar toch gaat het daar niet om. Laat ik proberen om het wat versimpeld uit te leggen.
Als je diesel verbrandt in een motor, laat je dieselmoleculen reageren met zuurstofmoleculen. Dat komt neer op koolwaterstoffen in de diesel (C-tjes en H-tjes) en O-tjes (uit de lucht, in de vorm van O2, ozon laten we even buiten beschouwing). Die gaan samen de verbrandingskamer in en dan gebeurt grofweg het volgende: C13H28 + 20O2 → 13CO2 +14H2O, en dan komt dat via de uitlaat weer naar buiten. Er is dus een directe link tussen de hoeveelheid diesel die er in gaat, en de hoeveelheid CO2 die er uitkomt. Bedenk ook dat een diesel typisch draait met luchtovermaat: er gaat meer lucht mee naar binnen dan nodig is voor het volledig verbranden van diesel, maar er komt dan nog steeds evenveel CO2 per liter diesel uit als wanneer er precies genoeg lucht is om de diesel te verbranden. Daar valt niet echt tegenaan te sjoemelen, tenzij je in de nabehandeling van het uitlaatgas iets met de CO2 zou doen – maar dat is niet het geval. Als de CO2-uitstoot in de praktijk afwijkt van de geadverteerde CO2-uitstoot, is dat dus direct te linken aan het verbruik, en dat is nou net waar sjoemelsoftware niet over gaat.
Nu is er in de reactievergelijking hierboven nog een element niet benoemd, dat voor een procent of 80 de samenstelling van lucht is: stikstof. N-etjes, dus. Dat spul komt bij iedere inlaatslag ook de verbrandingskamer binnen, maar het is eigenlijk een ongewenste gast op het feestje – en zoals alle ongewenste gasten heb je er alleen maar last van. N2 neemt namelijk ook deel aan de processen in de verbrandingskamer en afhankelijk van temperatuur en druk gaat het dan verbindingen aan met zuurstof (in lucht leven stikstof en zuurstof naast elkaar, zonder chemisch verbonden te zijn). Daar komt dan NO, NO2 en zo nog wat uit, en dat wordt gevangen onder de noemer ‘NOx’ waarbi jde x laat zien dat de exacte samenstelling van de reactieproducten van N en O wisselend is. Deze NOx-jes zijn schadelijk, en die worden in het nabehandelsysteem van de uitlaat met bijvoorbeeld AdBlue gereduceerd tot minder schadelijke stoffen. En dàt is waar sjoemelsoftware om de hoek komt kijken: met zulke software herken je wanneer de auto aan een testcyclus bezig is en laat je vervolgens de nabehandeling zijn beste beentje voorzetten: maximale reductie van NOx. Eenmaal buiten laat de software de boel de boel, en reduceert veel minder NOx.
En dat is echt wat anders dan een auto die in de praktijk meer verbruikt (en dus CO2 uitstoot) dan in de testcyclus. Dat komt omdat de testcyclus niet voldoende representatief is voor hoe de consument de auto uiteindelijk gebruikt, niet omdat de software zich bij de klant anders gedraagt dan bij de test.
Robert zegt
“…het model waar het om gaat: dat is de BMW X3 van vóór 2014.”
En dan zou het bij de andere dieselmodellen van BMW niet zijn voorgekomen?
AudiRS zegt
Kortom na de software update gaan ze meer zuipen, en leveren minder vermogen en koppel. Maar wel 0.5% minder NOx.
kniesoor zegt
Dus ze komen er 10 jaar na dato achter, dat er gesjoemeld is . . . is dat KBA toevallig een overheidsinstituut ?
Johanneke zegt
Ik lees wel eens in de comments hier: ja maar moderne diesel is heel schoon. En dan denk ik: is dat wel zo? Want waarom was er zoveel gezeik meer sjoemelsoftware dan. En waarom stinken (oudere) diesels echt tot in het extreme en moet ik snel luchtcirculatie aanzetten als ik achter 1 rij.
Geen idee, maar zijn nieuwe diesels wel relatief schoon? Vanwaar nu wel? Ik vind het roetfilter overigens ook vrij bullshit naar de kennis die ik er van heb, misschien zit ik er naast eh, maar:
Je mag zonder roerfilter rijden zolang je maar meer geld betaalt, dat is debiel in mijn ogen, maar, wat doet een roetfilter nou. Lekker roet opvangen, vervolgens de fik in het roerfilter en dan braakt de auto nog steeds alle roet uit..??
V8Vantage zegt
DIe oudere diesels die zo stinken zijn allemaal ontdaan van een roetfilter. Vervangen, bij de dealer, kost minstens 2500,- dus zolang wat je moet bijbetalen om zonder filter te mogen rijden niet hoger is dan die 2500 euro is er geen reden toe.
Schoonmaken kan ook. zit ergens tussen de 500 – 1200 euro.
Richmond zegt
Een auto die fabrieksaf een roetfilter had, moet dat tijdens de apk ook hebben anders is het afkeur
Johanneke zegt
nope, je kan gewoon lappen bij verwijdering:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/roetfiltertest-wordt-onderdeel-van-apk-keuring-wat-betekent-dit-voor-de-consument
Om de consument niet op kosten te jagen gaat gewoon je MRB omhoog, thats it.
V8Vantage zegt
Iedereen gebruikt toch BOSCH? Dus dan zou je denken dat het opsporen van ‘medeplichtigen’ relatief eenvoudig is.
mlo zegt
Uiteraard houdt dit nooit op. De eerste Corvette ZR1 kon al herkennen of de auto een test cyclus doorliep. Paste dan een aantal zaken aan om door de test te kunnen komen. Elk merk heeft dit gehad, alleen VW hebben ze als grote partij aan de schandpaal genageld. Lekker makkelijk.
ty5500 zegt
VW maakte het dan ook wel erg gortig. Sjoemelen met quasi elke dieselmotor en ondertussen massaal reclame maken in Amerika hoe mooi en revolutionair hun nieuwste diesels waren. Zeker in staten zoals California lachen ze niet met Nox uitstoot
camber24 zegt
Godzijdank gebruikt AB wel een afbeelding van de juiste generatie X3 bij dit onderwerp. Was op andere sites bijzonder moeilijk blijkbaar.
zesinlijn zegt
Dit is volgens mij de eerste keer dat BMW wordt verdacht van sjoemelpraktijken. Heeft iemand nog andere voorbeelden?
mondial zegt
Om welke generatie gaat het? Een bekende van mij rijdt een 3.0 m57 e83, die kan er onder vallen.
dracae zegt
Het is toch al heel lang duidelijk dat VW niet alleen niet de enige was, maar dat de meeste fabrikanten op de een of andere manier met uitstoot sjoemelen, misschien allemaal wel.
Het echte verschil is dat VW het onder Amerikaanse druk heeft toegegeven, terwijl anderen stug zijn blijven volhouden dat het niet gebeurde. Wel boetes betalen, maar nooit toegeven.
Dat was wat ze van de VW zaak geleerd hebben. Als je toegeeft ben je de bok.
Dit is geen verdediging van VW, want fout is fout en straf hoort daarbij. Wel bevalt het me niet bepaald dat er een groot verschil is in hoeveel straf de verschillende overtreders kregen en krijgen.
Gelijke monniken, gelijke kappen!