Het is een specifieke klasse, maar de Mini is de betrouwbaarste auto in zijn klasse.
Britse auto hebben nooit bekend gestaan om hun betrouwbaarheid. Uiteraard is dat een imago dat nog dateert uit de jaren ’60 en ’70. Maar ja, net zoals met Italiaanse auto’s in de jaren ’80 en Franse auto’s uit de jaren ’00 kun je zo’n imago niet gemakkelijk wegpoetsen. Het is toch iets dat blijft hangen op verjaardagen.
Maar het is nu tijd dat de Britten in het zonnetje gezet worden. In de Britse betrouwbaarheidsonderzoeken komen de Jaguars er verrassend goed vanaf. Vandaag hebben we resultaten van de Amerikaanse JD Power Survey voor je en wat blijkt: de Mini is de betrouwbaarste auto in zijn klasse!
Mini betrouwbaarste auto in zijn klasse!
JD Power is een betrouwbaarheidstest die op grootschalige basis wordt gedaan. Het gaat hierbij om de storingsgevoeligheid tijdens de eerste drie jaar van de auto. Het gemiddelde is 186 storingen per 100 auto’s. Sommige presteren veel beter, ander significant slechter.
Daarvan zijn 50 storingen per 100 auto’s enkel en alleen te weten aan fouten in het infotainmentsysteem! Dus met storingen bedoelt JD Power iets dat niet klopt aan de auto, niet zozeer dat je langs de weg staat. De Mini is weliswaar de betrouwbaarste auto in zijn klasse (‘sporty compact’), maar dus niet overall.
Usual suspects
Je mag uiteraard niet raden welke dat wel zijn, want het is geen verrassing. Het is een gedeelde eerste plaats met de Toyota C-HR en Lexus RX. Beide scoren 111 storingen per 100 auto’s. Dat is dus iets meer dan 1 storinkje per auto in drie jaar.
Als het gaat om luxemerken, dan is Lexus het meest betrouwbaar. Op nummer twee vinden we Genesis (het luxemerk van Hyundai), op nummer drie Cadillac en nummer 4 is BMW. Van de niet-luxemerken is Kia het meest betrouwbaar en laat daarmee Buick, Chevrolet, Mitsubishi en Toyota achter zich. We zien dus dat niet alleen de Zuid-Koreaanse merken hoog scoren, maar dat General Motors structureel betrouwbaarder is dan voorheen. Het gehele rapport kun je hier lezen!
Fotocredits: Mini GP 3 in actie, door @ROW1 (ROW1 Photography)
Meer lezen? Deze auto’s zijn 100 procent betrouwbaar (en ja, ook een MINI!)!
marius zegt
Betrouwbaarst “in zijn klasse”. Daar zit precies de kneep. Hoewel er een duidelijke trent in de USA is naar “kleinere” auto’s, is de keuze in deze klasse beperkter als in Europa. Echter er worden daar relatief veel Fiat 500’s en Mini’s ge-importeerd en dat geeft mijn inziens een ietwat vertekend beeld van deze klasse in de USA. Ik zeg zeker niet dat de Mini een slechte auto is, maar in Europa (waar veel meer variatie is in deze klasse) zal hij waarschijnlijk niet zo hoog scoren. Verwacht dat die titel eerder naar een Japanner of Koreaan zal gaan.
martingtv zegt
De mini is in de zelfde klasse ingedeeld als de golf, Corolla, Mazda 3, Hyundai elentra, Honda Civic, etc.
Bij sporty compact staan maar 3 auto’s subaru brz, Mazda mx5 en Toyota 86.
Bij compact car staat de mini clubman wel op een gedeelde eerste plaats.
PunicaOase zegt
Deze auto is er in de basis al sinds 2014 en daarmee behoorlijk uitontwikkeld/alle kinderziektes, etc. zijn bij de max. 3 jaar oude modellen wel weg.. speelt ook mee denk ik.. en MINI had ook wel wat ‘goed te maken’ tov de generatie(s) ervoor :-(
Johanneke zegt
Tja wat moet je met dit onderzoek. Boeie de 1e 3 jaar, dat is garantiewerk. Ik wil weten welke auto met normaal gebruik richting de 3 ton kan. Voor hetzelfde geld zijn de motoren van auto’s die hier goed uit komen na 150k helemaal op.
faalhaas zegt
Maar dat is helemaal niet interessant. Als een auto maar zonder issues de lease door komt. Dan kan erna snel een nieuwe verkocht worden. Auto’s die lang meegaan zijn niet goed voor de omzet.
willeme zegt
@johanneke:
Dat is inderdaad interessant, maar dan wordt het heel erg variabel tot onmeetbaar. Tot drie jaar komen de auto’s nog bij de merkdealer voor onderhoud. Met die data kan JD Power een overzicht maken.
Alles ouder dan 10 jaar met meer dan 2 jaar heeft niet zo heel erg veel meer met het merk alleen te maken. Dan zijn er veel meer factoren, waarvan onderhoud natuurlijk extreem belangrijk is.
Daarbij wil het een het ander niet uitsluiten he. De auto’s die de eerste 3 jaar goede resultaten behalen, doen dat vaak enkele jaren later ook en vice versa. Auto’s die de eerste drie jaar veel storingen hebben worden later niet veel betrouwbaarder erop ;-).
PunicaOase zegt
Zou mij niet verbazen als dan ook Lexus en Toyota als winnaar uit de bus komen..
techniekmeneer zegt
Haha, écht niet.
lexis zegt
Dan moet het al heel erg gesteld zijn met de concurentie . Rij zelf mini f56, ben er nog niet mee gestrand maar we zitten nu op 70k km en de eerste slijtages zijn toch al merkbaar. (Speling stuurbekrachtiging, vibraties motor ( motorsteunen versleten), nukkige multimedia , parkstand automaat defect en allerhande service meldingen die vanzelf weer wegggaan, als je wat googled vind je veel van deze zaken terug bij Mini en BmW producten. Heel erg hoge kwaliteit bouwt BMW/mini.niet in mijn beleving, onderhouds kosten zijn hoog als eigenaar (niet als je least en 2 jaarlijks de auto mag vervangen)
mashell zegt
De meeste storingen zijn met het infotainment en dan is Lexus, bekend om haar gruwelijk slechte infotainment, zeer betrouwbaar?Mijn conclusie, Lexus is niet zo zeer betrouwbaar maar Lexus rijders zijn bijzonder vergevingsgezind.
geelbarrel zegt
Beste infotainment in een mini is de voorruit: de volgende bocht die eraan kknt en je weer met n grijns doorheen ragt. En dan vooral met een Classic Mini!! Een dimensie die Lexus rijders niet kennen en kwa behoefte ook een gen missen.