De Thaise bestuurder van de in tweeën gebroken Gallardo schrijft zijn geluk toe aan een Boeddha-amulet.
Gistermiddag rond 18:00 uur lokale tijd crashte een zwarte LP560-4 voorzien van handelaarsplaten eenzijdig ten noorden van Bangkok. Zoals de foto’s tonen is er van de Italiaanse supercar weinig meer over, maar de bestuurder schijnt bij het arriveren van de hulpdiensten slechts lichtgewond naast zijn bolide te hebben gestaan, terwijl hij met zijn verzekeraar belde.
Over de oorzaak is de 40-jarige bestuurder aardig openhartig:
He said he was pushing the Lamborghini at about 150km per hour in heavy rain when the crash occurred. He said he careered off the slippery road and slammed into a tree at full speed. He then stepped out of the car, at which point he discovered it was in two pieces.
De auto, die in Thailand het equivalent van 814.000 euro doet, lijkt verder rijp voor de onderdelenmarkt.
Update: video
Met dank aan rubenpriest voor de tip, aanvullende informatie uit de Bangkok Post via Arjan Neijman.
vethard zegt
Jammer dat boeddha het wat minder met auto’s heeft.
baasbas zegt
Ben straks wel benieuwd naar die tuktuk met V10
knipperlichtje zegt
Is de auto niet ontworpen om zo te splijten? Het is namelijk niet de 1e keer dat een supercar zo crasht, manier om de energie naar het motorblok ipv de bestuurder te leiden?
reistje zegt
@knipperlichtje: Ja. Bij de Aventador is dat nog extremer door carbon monocoque ten opzichte van de metalen monocoque van de Gallardo.
In principe hoeft alleen de cockpit beschermt te worden, de voorkant/achterkant van de auto is onnodig bij een crash. Als de achterkant afbreekt remt dit de heftigheid van de crash + het is een groot deel van het gewicht (en dus minder kinetische energie) = minder heftige crash
reistje zegt
@reistje: Ter aanvulling de voor achterkant is niet onnodig maar moet zoveel mogelijk energie absorberen.
Bij kleinere ongevallen heeft een oude auto vaak minder schade omdat deze niet gemaakt is om de energie te absorberen. indeuken = absorberen.
saikol zegt
@knipperlichtje: klopt, op die mannier zit het grootste deel van het gewicht niet meer bij de bestuurder en zal de klap een stuk minder zijn, maar of gallardos daar ook op ontworpen zijn betwijfel ik
jaapiyo zegt
@saikol: Inderdaad, eens met het laatste. Maar het is wel een beetje een VAG special, eerder is er ook al een RS6 en S8 voorbijgekomen die doormidden was. Zeker bij die laatste twee auto’s lijkt me dat toch niet de bedoeling.
roberto zegt
Van een LP560-4 naar een LP560-2..
b00m3rang zegt
Ik zou de mensen van Lamborghini zelf ff persoonlijk opbellen en hartelijk bedanken met een bos bloemen in plaats van een buddha-amulet :)
siemi zegt
Volgens mij zijn dat geen handelaarsplaten, maar tijdelijke kentekens waar je mee kunt rijden tot je je definitieve kenteken hebt.
tvputr zegt
@siemi: klopt idd wat je schrijft. Thaise rode platen zijn tijdelijke platen… Maar ze kunnen ook handelaars platen zijn van een garage.
gash zegt
Dit zijn inderdaad rode handelaarsplaten. Deze worden doorgaans door de nieuwe eigenaar gebruikt zolang de kentekenplaten voor de nieuwe auto nog niet uitgegeven/beschikbaar zijn. Daarbij is het natuurlijk ook een mooie manier om te showen dat je een gloednieuwe waggie onder je kont hebt….
Peter_Huisman zegt
@knipperlichtje. Die auto’s zijn inderdaad zo gebouwd. Maar dat zou weinig zin hebben gehad als hij de boom 20 cm verder naar voren had geraakt. Perfecte timing en stuurmanskunsten dus ;)
bjornie zegt
Binnenkort te koop bij Jet-Cars
jack_abarth zegt
Zo ontworpen of niet, wat denk je dat er gebeurt als zo’n motorblok een tegenligger kopt. Het is eigenlijk gewoon een egoïstisch systeem.
b00m3rang zegt
@jack_abarth: ze gaan er niet vanuit dat je dit op een openbare 2baansweg doet. mar op een afgelegen weggetje in frankrijk. Daarbij, als je frontaal op iemand zit, wat meestal gebeurt met ander verkeer, breekt ie echt niet doormidden hoor, dat kan alleen als je zijwaarts gaat. Dus ik vind het alleen maar positief. Daarbij als het de anderkant afbreekt en tegen een andere auto aankomt heeft die auto niet een hele maar een halve auto tegen zich aan zitten + de kreukelzone van de andere auto beschermt de inzittenden ook nog eens.
Nee, zo egoïstisch is het nog niet vind ik.
jaapiyo zegt
@jack_abarth: Mwah…ze gaan er ook vanuit dat je maar 1 object hard raakt, als je namelijk in het afgebroken passagiersgedeelte nog wat raakt ben je ook het bokkie. Het lijkt me wel goed dat alle fabrikanten ervoor zorgen dat hun auto’s zo veilig mogelijk zijn, als ze dat nou allemaal doen is het geen probleem.
toyotafortuner zegt
Wel ja, 150 doen met stevige regen…
Gelukkig heeft de beste man het overleefd. Wat een geluk!
Hupke zegt
“De auto, die in Thailand het equivalent van 814.000 euro doet”
@Smoke
Hoe kom je op die 814K ? Is dat door belastingen? Of in vergelijking met het gemiddelde Thaise inkomen? of?
sir_smokalot zegt
@Hupke: Gewoon omgerekend vanuit 36 miljoen Baht
Hupke zegt
@sir_smokalot:
Een stevig bedrag voor een gallardo. Foutje in het origineel artikel of er zijn daar echt belachelijk hoge taxen.
siemi zegt
@Hupke: 300% invoerbelasting op auto’s. Daarom rijden er vooral lokaal geproduceerde autos
rolov zegt
@sir_smokalot: ik vind een nieuwe gallardo lp 560 voor 23 miljoen Bath. 37 is echt een hoop
rolov zegt
@rolov: een aventador daarin tegen… 39 miljoen. wat een geld. En dan zijn de wegen nog wel te druk om te rijden daar. Ik was in Kuala Lumpur in de reggae mansion kwam de eigenaar in een nieuwe 430 spider aanrijden midden in de nacht. Gillend met dat ding door chinatown :) Is helaas wel paar jaar terug inmiddels.
tk97 zegt
Ligt het nou aan mij of komen er zo ongeveer dagelijks berichten van iemand uit Azie of het oosten die weer een supercar naar de klote werkt?
amgg zegt
@tk97: Het ligt aan jou.