De Nederlandse influencer die een Tesla Cybertruck kocht is het gelukt om er een kenteken op te krijgen.
Auto’s kunnen een middel zijn om van A naar B te gaan, of hetgeen waar menigeen zijn hele persoonlijkheid op heeft gebaseerd (wij oordelen niet). Of natuurlijk een investering. Of een ‘indirecte’ investering, door een auto te gebruiken als marketing. Dat hoef je de influencers en mediapersonages van het internet niet uit te leggen, denk maar aan Joel Beukers en zijn gouden vloot auto’s.
Tesla Cybertruck
En als er één auto vatbaar is voor mediahypes, is het de Tesla Cybertruck wel. De opvallende verschijning van het merk van Musk is in de VS een grote hype, want daar kan je hem ook daadwerkelijk kopen. In Nederland en Europa niet, want wij hebben hele irritante zaken waarop een auto getest wordt voor typegoedkeuring, zoals of je een voetganger niet in tweeën splijt bij een aanrijding. Officieel mag je dus geen Cybertruck kopen hier, tenminste, ga er maar eens een kenteken op krijgen.
Kenteken op Cybertruck
Alles kan, zo blijkt. Eentje kopen kan dus, daar kwamen we afgelopen week achter. Een Nederlandse dealer wist er eentje te bemachtigen en bood hem aan op hun website. Daarna is deze gekocht door zo’n persoon die hem goed kon gebruiken qua marketing en hypes. Nederlandse rapper/ondernemer/mediapersonage Kosso heeft ‘m namelijk gekocht. Die had al een mooi wagenpark met Lamborghini’s en dergelijken, maar dat is niet uniek meer. Zo’n Cybertruck, daar is er momenteel maar één van.
Rijden?
Met dus als nadeel: je mag er niet in rijden. Tenminste, je mag niet rijden zonder kenteken, en de Cybertruck heeft geen typegoedkeuring dus je kan niet zomaar een kantoor van de RDW binnen stappen en een kenteken krijgen. Dan moet je dus creatief zijn, of accepteren dat je een soort RVS-kunstwerk voor 200.000 euro hebt gekocht. Kosso koos voor dat eerste.
Bovenstaande foto verscheen namelijk op CyberX (prototype-naam). Een Tesla Cybertruck in Nederland, en het is die van Kosso, zo vernemen wij uit betrouwbare bron. En er zit een kenteken op! Niet een Nederlandse, maar een Albanese. Dat werd al genoemd als oplossing voor het probleem dat je er niet mee mag rijden. Dus ja, het kan wel. Als dit maar geen precedent zet…
Met dank aan @Robert voor de tip!
jaapiyo zegt
Nou ja, als je NL-ertje bent, hier ook je eerste huis hebt, met een buitenlandse plaat rijdt en de politie je aanhoudt, moet je bpm afdragen. Scheelt alleen dat die er niet of nauwelijks opzit. Maar misschien is het technisch gezien alsnog een financieel delict.
rulefollower zegt
Als hij in dat buitenland een onderneming heeft, en zijn onderneming stelt hem beschikbaar, dan kan dat gewoon. Als hij NL belastingplichtige is (en dat lijkt hij wel te zijn), dan moet hij natuurlijk wel even de bijtelling aangeven.
jaapiyo zegt
De laatste keer dat ik het heb uitgezocht is dat afhankelijk van hoeveel km je in Nederland maakt. Als dat het meerendeel is, zegt de fiscus ‘nein’. Ik ken iemand die in Limburg woonde en bij een Duits bedrijf werkte. Die kreeg het uiteindelijk voor elkaar om een auto van de zaak met Duitse platen te rijden, maar makkelijk was het allerminst.
Robert zegt
Klopt. Ik heb 9 jaar voor een firma gewerkt die als Europees servicecentrum voor een Amerikaans moederbedrijf fungeerde en ik had daar vele Europese (expat) collega’s, die doodleuk met een kenteken uit het land van herkomst bleven rondrijden. En regelmatig leidde dat tot dikke problemen met de Douane en Belastingdienst, want de eerstgenoemde keek regelmatig rond op onze parkeerplaats, waarna de laatste de naheffingsaanslag (+ 100% boete) toestuurde.
rulefollower zegt
Dat waren privé auto’s. Een vergelijkbare situatie is er met de mensen uit Oekraïne. Ze wonen fiscaal in NL, maar ivm de rechtsongelijkheid wordt het door de vingers gezien.
R zegt
Het is heel makkelijk. Online ontheffing aanvragen – en km registratie bijhouden waaruit blijkt dat je meer dan 50% van je km’s buiten NL rijdt (zakelijk), dan mag je gewoon met Duitse platen rijden en mag je de bijtelling volgens DE regels volgen (max 12% per jaar). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_bpm__vrijstelling_bpm_werkgever (dit is voor ondernemers) voor werknemers is het nog makkelijker, en zijn de eisen nog lager. Hoe het met bijtelling voor werknemers is weet ik niet .
speedy1123 zegt
Ik heb 2 jaar in België gewerkt en een auto van de zaak gekregen. Je moet ontheffing aan vragen voor BPM en MRB. En je betaalt de bijtelling volgens Nederlandse wetgeving en over de fiscale waarde zoals deze in Nederland is. Word je gesnapt dan kun je de BPM (nieuwwaarde) betalen en MRB vanaf datum eerste inschrijving.
tweetyv6 zegt
Nope. Je mag er alleen de kortste weg tussen je onderneming en je Nederlandse woonplaats mee rijden. Ergens anders (in Nederland) mag je er niet mee rijden.
DeWitteCondor zegt
Daar heb je maat beperkt lol van. Volgens mij mag je max x aantal maanden in NL mey een buitenlands kenteken rondrijden.
rulefollower zegt
Hij zal hem niet op zijn privé naam hebben staan.
vopo zegt
Dat is toch met bijna al die zogenaamde bn-ers die in een dikke wagen rijden. Het is gewoon maandelijks een x bedrag aftikken en zolang dat lukt zijn ze het heertje/vrouwtje.
DeWitteCondor zegt
Ook zakelijk zijn er regels. Dan moet t om een buitenlandse werkgever gaan.
rulefollower zegt
Ja, Albanië in casu.
rwdftw zegt
Een korte wiki actie leverde op dat Kosso (Albert Dervishaj) kind is van twee Albanese ouders. Dat dit stuk RVS kunst op Albanese platen staat is daarom niet zo gek. Wat vrije interpretatie van regels en voila. Kunst op wielen.
Ik vermoed dat Albert geregeld staande zal worden gehouden voor controle. [Niels Hoogma mode]Als je aandacht wil krijg je aandacht [/].
inflatable zegt
Dat levert dat soort gasten alleen maar weer nieuwe content op voor hun volgers, en dus geld.. Video’s waarin men aangehouden wordt doen het volgens mij best goed.. Zou mij daarom niks verbazen als hij het daarvoor allemaal doet..
Willy500E zegt
Ik begrijp echt niet dat iemand hierin gezien wil worden. Wat een ontzettend lelijk HOK
RiKe zegt
Het gaat bij deze mensen niet om een punt of een auto mooi is of niet, het gaat om de (media) aandacht en opvallen. En dat genereert weer nieuwe inkomsten voor hun waardoor ze dit soort dingen makkelijk kunnen doen
ra-smit zegt
Dat was ook mijn reactie bij het zien van de eerste foto’s en filmpjes. In het echt is het een zeer indrukwekkende verschijning!
audirs3 zegt
@Willy500E heb je hem al in het echt gezien? Het zal je verbazen, hij is toch echt wel cool.
potver7 zegt
Maar nu klopt de titel niet meer. Het is geen Nederlandse Cybertruck….
iphonistvongates zegt
Ik heb uit zeer onbetrouwbare bron vernomen dat het metaal van de Cybertruck een blend is wat uit een metaalwerkplaats komt te IJmuiden. Deze plaats is gelegen op het immense landgoed van de papa van Amalia, Ariane en Alexia, wat het Nederlands maakt. 😉
potver7 zegt
Je moet niet alle mannen in regenjassen op hun blauwe ogen vertrouwen…
3246cm252kw zegt
Die is toch van een Cyborturk?
tortuga zegt
Wel kan de politie het voertuig tegen houden! En er op aanwijzen dat het voertuig niet voldoet aan de regels van het land waar het zich in bevind. Technisch mogen ze het voertuig zelfs dan in beslag nemen. Zie maar naar Oostenrijk waar ze gemodificeerde auto´s hun platen afnemen. Terwijl ze in NL wel legaal zijn.
tenaci zegt
Dat is snel gegaan! Die Albanese RDW werkt lekker door zeg. Ik heb ooit zelf een kever uit Duitsland geïmporteerd, maar ik had echt niet binnen een week een kenteken. Of zou je daar met een envelopje over de balie makkelijker dingen voor elkaar krijgen?
ouwedibbes83 zegt
Er zijn ook tijden geweest dat de RDW in 1 a 2 weken de import had geregeld. Tijdens mijn laatste import, gedurende corona, hadden ze t druk maar kon je ook bij hun erkende partners terecht als je niet 6 weken wilde wachten.
fanboy zegt
@tenaci: Nou ja, als er nog papieren opgevraagd moesten worden uit Duitsland dan is Duitsland de vertragende factor en kan het weken duren
mashell zegt
Om de een of andere reden heb ik ergens zo het vermoeden dat er in Albanië wel eens een soort van programma zou kunnen bestaan waar je met extra betaling een extra snelle premium behandeling krijgt.
scrmeagle zegt
Waar maken jullie je druk om? Heb liever dat al die Polen en Roemenen die hier wonen en werken gepakt worden met die buitenlandse kentekens, dat levert direct geld op.
PrettyAwesome zegt
@scrmeagle, euhm het is een blog over auto’s… En niet over frustraties over een veranderend maatschappelijk beeld, misschien is dat de reden?
ra-smit zegt
Het is een levensgrote kaasschaaf! Dat vind ik veel zorgelijke.
fanboy zegt
@ra-smit: Ja opzich wel. Maar als je dit verbiedt, verbiedt dan alles wat niet aan Europese regels voldoet, zoals al die andere US pickups. Is ook allemaal niet voetganger veilig.
Gele Koplamp zegt
Graag
mashell zegt
Als die Polen/Roemenen af en toe weer terug gaan naar het land dan is bijna niet aan te tonen dat ze illegaal in Nederland rond rijden. Niet de moeite waard om hier veel opsporingscapaciteit in te steken, heb zelf ook jarenlang op gele platen in Duitsland rond gereden.
DeWitteCondor zegt
Er is natuurlijk een reden waarom dit gedrocht geen kenteken krijgt. Gewoon handhaven en in beslag nemen. Gevaar op de weg hier.
pietertje123 zegt
Dat ding is toch elektries voortgestuwd? Nou dan is het al het schoonste automobiel van Albanië, chapeau. Voorsprong behaald op de poolse/litouwse/etc diesel-filter-gecastreerde-vehikels.
Veiligheid boeit verder niet, NCAP enzo is iets van fabrikanten, bonden en overheden om de regeltjes. Elk normaal redenerend individu ziet zo ook wel dat het geraakt worden door een Picanto je nog een kans geeft maar geraakt worden door een SUV niet. En dan maken allerlei electro-speeltjes geen verschil. In de echte wereld dan, wel in de regeltjes om de regeltjes want regeltjes wereld.
NCAP en zulks was prima voor veiligheidsgordels, airbags en ABS. En kreukelzones uiteraard, motorblokken+versnellingsbakken die omlaag schoven ipv in je kruis. Maar die electro zooi, dat vind ik een enorme wassen neus voorlopig (jaar of 15 nog)
fanboy zegt
@pietertje123: die veiligheid systemen zitten op alle auto’s tegenwoordig, dus daarin zit minder onderscheid.
Wel is het zo, dat dit soort wagens (alle Amerikaanse pickups) op ladder chassis staan. En dat is gewoon geen kreukelzone en moet de ander het ontgelden. Of je rijdt tegen iets keihards zoals grote boom of betonnen paal, en je moet het zelf ontgelden.
Deze is alleen extra scherp voor voetgangers.
KEV9 zegt
Jullie hebben het steeds over Nederland, maar hij woont niet eens in Nederland hij woont in het Belgische Lanaken.
mashell zegt
Kunnen we dan tegen deze influencer zeggen “ga terug naar je eigen land.”…
sanderkomnogeensergens zegt
Okay. Ik zal de eerste zijn. Wie?????????? Nooit van die gozer gehoord tot een week geleden.
tommycooker zegt
En de plot thickens: schijnbaar staat de auto nog steeds bij Du Parc en is er alleen aanbetaling gedaan. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4617438/rapper-kosso-pronkt-met-cybertruck-maar-heeft-de-dealer-nooit-betaald