Met de 2 Serie Active Gaastra werd de notie van een driecilinder in een BMW al werkelijkheid, nu voeren de Duitsers het muesliblokje ook door naar modellen die je daadwerkelijk wilt hebben: de reguliere 2 Serie Coupé.
BMW 218i Coupé
Hij gaat 218i heten en krijgt de direct ingespoten 1,5-liter TwinPower Turbomotor onder de kap. Niet dwarsgeplaatst zoals bij de MPV-variant, maar in de lengte. Een halve zes-in-lijn dus. Ondanks zijn beperkte aantal cilinders is het vermogen niet misselijk voor een instapper. Hij levert 136 pk en 220 Nm aan koppel. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gaat de gang van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 212 km/u. Het verbruik komt – afhankelijk van de uitvoering en banden – uit op 5,1 tot 5,6 l/100 km, met een CO2-uitpuf die tussen de 118 en 130 gram per km ligt. Hij is net als de rest van de 2 Serie-lijn ook leverbaar met een 8-traps Steptronic automaat.
De tweede aanvulling op het gamma is de BMW 220d xDrive Coupé, met vierwielaandrijving. De 190 pk en 400 Nm sterke dieseltor gooit de Coupé in 6,8 seconden naar de honderd. Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 4,3 en 4,7 l/100 km, de CO2-uitstoot varieert tussen de 113 en 124 g/km.
Tot slot: BMW gooit de optiepakketten op de schop. Deze heten voortaan Model Essential, Model Sport, Model Luxury en Model M Sport. Laatstgenoemde komt met een verlaagd onderstel (10 mm), 17 inch velgen, en natuurlijk het M aerodynamic pakket. Want als een driecilinder iets nodig heeft zijn het vergrote luchtinlaten…
Vanaf maart 2015 zijn ze leverbaar.
dikdraak zegt
Ach ja, we zullen moeten accepteren dat BMW een commercieel bedrijf en geen organisatie ter behoud van Beiers auto-erfgoed is. Deze trend zal de komende jaren alleen maar sterker worden, vrees ik.
berlinetta zegt
@dikdraak: Dit heeft meer met regelgeving te maken dan met het feit dat BMW commercieel is geworden.
dikdraak zegt
@berlinetta: Ik doelde dan ook meer op de verloedering van de M-naam dan de driecillinder. Excuses voor de onduidelijkheid.
berlinetta zegt
@dikdraak: Maar wat heeft M hiermee te maken dan? Het feit dat je een M-pakket kunt bestellen? Dat heeft altijd al gekund op elk model en dat kan bij meerdere fabrikanten.
ohoogeveen zegt
@dikdraak: En welk autobedrijf is dat niet dan??
gtwillem zegt
@dikdraak: BMW is een beursgenoteerd bedrijf met duizenden werknemers. Ik mag wel hopen dat ze commerciële intenties hebben!
OT: 136pk en 220nm zijn flinke waarden voor een instapper. De vroegere E30 had als instapper 88pk, de E36 101pk en de E46 105pk. Met beduidend minder koppel ook. Dus prima instapblokje. En voor de liefhebber is er altijd nog een M235i met zespitter.
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Maar dat waren wel 16i motoren, geen 18i. En ik zie net op BMW.nl dat de 118i 170pk heeft en de 116i 136pk. Dus eigenlijk is dit een 216i… Maar dat kon marketingtechnisch natuurlijk niet…
JJDW zegt
@E34M5Touring: Niet al te lang geleden was hier een bericht dat al die type nummers als 16i 18i 28i etc. op de schop gaan. Dit zal de eerste stap zijn denk ik.
E34M5Touring zegt
@jarno_dewilde: Dat zou goed kunnen. Toch lullig als je straks naast een 118i staat met je dikke 218i… Die krijgt een nare verassing vrees ik…
gtwillem zegt
@E34M5Touring: daar heb je zeker een punt, maar ik refereerde aan instappers. 170pk voor een 318 is niet mis trouwens, dat had de 320i 2.2 ook. Die liep wel een stuk mooier ;-)
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: deze
motorbadgevarianten (114i, 116i en 118i) worden bij de volgende generatie – of eerder – ook 3-cilinders… Dus ze lopen marketingtechnisch een beetje vooruit met de 2. O, en FWD hè…E34M5Touring zegt
@e1000bmw523i: Ja heb effe zitten kijken maar zoals gezegd is een 118i 170pk en een 218i 136pk. Een 318i staat niet eens meer in de prijslijst en de 136pk variant heet ook bij de 3 serie 316i. Dus wie loopt nou uit de pas? De 1 serie of de 2 serie?
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: Hm, verrek. Ik denk de 1-serie. :P immers de E87 118i had ook slechts 143 PK. Maar de F20 116i heeft…136pk. Ik ga bijna een typefout vermoeden…
E34M5Touring zegt
@e1000bmw523i: Dan wordt die 118i nog een collectors item straks :p
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: Je brengt me op een idee. :P Maar dan breng ik hem toch wel ff langs bij AC Schnitzer of Hartge…om het vermogen en koppel ff wat op te hogen… :P
undifined1 zegt
@E34M5Touring: vroeger met de e28 en e30 had de 316 ook al dezelfde motor als de 518
e1000bmw zegt
@gtwillem: je vergeet ff dat de E30 en E36 ook een stuk lichter waren dan de huidige (en voorgaande) 1-serie. Dan heb je ook niet zoveel vermogen en koppel nodig om lol te kunnen hebben.
JJDW zegt
Nou prima toch, waarom zou je alleen maar dikke motoren in zo’n kleine auto willen leggen.
Lang niet iedereen heeft dat nodig.
Mercbenz zegt
Klinkt wel lekker hoor;
https://www.youtube.com/watch?v=aTYGej9PgBA
4244cc zegt
@Mercbenz: klinkt aardig!
bisazza zegt
Van een RS3 naar een 3 in lijn… Nee zonder gekheid, puike prestaties voor deze 3-cilinder. Zal niet lang duren voordat de concurrentie gaat volgen maar ik kan er gek genoeg nog niet aan wennen. In een C1 ok, maar in een 2-serie… Ga nog maar eens goed van de 6 in lijn genieten zolang het nog kan
jzaero zegt
@bisazza: zolang benzine bestaat, zal ik mijn heerlijke 6 in lijn uit 1998 houden! Na 3 jaar is hij in uitmuntende staat en zoals ik hem wil, op wat details na. Nu in het voorjaar op zoek naar een E36 325 of 328 voor erbij :) wederom een heerlijke 6 in lijn!
E34M5Touring zegt
Vind vooral het koppel wel minimaal hoor. 220Nm lukt sommige atmosferische motoren ook nog wel. T’is geen lichtgewicht namelijk.
screamer zegt
plus dat die 3cilinder weer lichter is, dus mss dat dat een positieve invloed heeft op het rijgedrag? (en driften?)
Senne zegt
@screamer: Puur het blok zal inderdaad lichter zijn.
Alleen moet je nog wel het gewicht van de turbo, intercooler + leidingwerk erbij rekenen. Maar aangezien tegenwoordig vrijwel elke motor van een turbo word voorzien, heb je gewoon gelijk.
Toch mooi dat Mazda hier niet in meegaat en in de praktijk minstens zo goed scoort qua brandstofverbruik.
123bat zegt
Was toch al langer leverbaar in de 1-serie of niet?
paddoswam zegt
“Ondanks zijn beperkte aantal cilinders is er met het vermogen niet misselijk voor een instapper. Hij levert 136 pk en 220 Nm aan koppel.”
Sarcasme? In het jaar 2014 (eigenlijk 2015) 136 pk uit een 1.5 (twin)turbo? Wat een lachertje.
bisazza zegt
@paddoswam: het is een twinpower turbo… Heel iets anders dan een twin turbo
paddoswam zegt
@Bisazza: Ah de goede oude twin scroll turbo, die door de marketing afdeling bijna een echte twin turbo werd.
Onehp zegt
@paddoswam: twin power geeft niks te zien met een twin turbo. Marketing…
Is instapper. Zelfde blok doet 231pk in de i8.
kevans zegt
Overigens hetzelfde blok als in de nieuwe MINI Cooper
sydney zegt
@paddoswam: Het zal mij niet verbazen als er in de toekomst wat sterkere variant(en) komen.Iets met mediamomentjes spreiden.
Onehp zegt
Zeker met de automaat zal dat prima rijden voor de gros van de kopers die uiteindelijk ook gewoon van A naar B rijden. En klinkt nog lekker ook.
wessel04 zegt
Is en blijft een afgang zo een driecilinder. Ik ben ontzettend BMW fan maar dit komt er echt niet in bij mij
9000cse zegt
@wessel04:
Waarom zou dit een afgang zijn? Bij BMW zullen ze best wel weten, waar ze mee bezig zijn. Het gaat immers om marktaandeel, winst en zuiniger motoren. Niet iedereen heeft een 6-pitter nodig om tevreden te kunnen zijn met een BMW. En bovendien: Denk je nu echt, dat rijdend Nederland lacherig naar zo’n auto gaat wijzen, omdat het ’n 3-pitter is? 95% van ons rijdend volkje kijkt naar het uiterlijk en weet niet eens wat er in het vooronder ligt.
bartsmit zegt
Een vijfcinder klinkt altijd lekker, waarom een 3 cilinder dan niet?
deladude zegt
@bartsmit: Lol! Mijn 1.0 3cilinder met 69 hele pk’s klinkt wel alsof ie er zin in heeft. Beetje een leeuwenwelpje dat voor het eerst brult. De daad bij het woord voegen is wat anders toch…
flashevan zegt
Dus met 118 gram CO2 per km in 2015 zit je dik in de 25% bijtelling, wat is dan nog het nut om dit blokje in Nederland te introduceren?
prop zegt
Forse uitstoot voor dit ding. Voor leasend Nederland geen voordeel terwijl de concurrentie 4 cylinders levert met meer vermogen en minder uitstoot die we goed is voor 20%
baasbas zegt
Voordeel is dat het al als een 6 cilinder klinkt dus hoeft er minder met de speakers gerommeld te worden…
EJS zegt
Ik snap niet waarom iedereen hier zo over zeikt. Het vermogen is voor de meeste mensen zat, en laten we eerlijk zijn; drie cilinders klinken meestal leuker als vier cilinders als je ‘m een keertje wel op z’n staart trapt.
Zolang die dingen niet zoveel trillen en zou rauw zijn bij rustig rijden als de oudere drie cilinders is hier niks aan de hand…
Ben overigens heel benieuwd wanneer ze die drie cilinder nog wat meer vermogen gaan geven. Dat kan nooit lang duren, want het gat tussen deze drie cilinder en de ‘slapste’ viercilinder is nog best groot!
135i zegt
NEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!
730ld zegt
Ik blijf erbij….dit is geen BMW emotie meer. Ja tegenwoordig halen ze veel pk uit een klein motortje maar dat rijdt toch niet meer lekker en soepel? Geef je zoveel geld uit heb je nog niks. Kun je beter een Polo kopen. Tuurlijk heeft Brussel weer veel veroorzaakt. Stelletje h*fters daar! Brussel cq de EU maakt de hele automobielbranche kapot met hun achterlijke regels. Zonde zonde. Nog even en de 6 cilinder is helemaal weg en vervangen door een 1.2 driecilinder met 4 turbo’s. Ja ik heb er gewoon moeite mee met al die uitstooteisen.
deladude zegt
De 2-serie is een pracht van een wagen. Had ik het budget, zou ik hem met 6 cilinder halen. Echter, had ik enkel het buget voor deze 318i, dan zou ik wat anders kopen. Helaas kan ik beide niet veroorloven