Het lijkt erop als ze ons uit de auto willen hebben, want autorijden in 2024 wordt weer een beetje duurder.
De autobranche zit in de hoek waar de klappen vallen. Het is nooit echt goedkoop geweest, maar in 2024 zal het – andermaal – heel erg veel duurder worden.
De reden is natuurlijk simpel: mensen moeten wel autorijden, dus is het eenvoudig om belasting te heffen. Daarbij is de auto natuurlijk het bron van al het kwaad, dus moeten deze rabiate vervuilers keihard financieel bloeden.
Voor het komende jaar komen er wederom hogere kosten aan voor de autobezitter. De overheid heeft weer een leuk pakket aan maatregelen getroffen om autorijden WEER duurder te maken.
Motorrijtuigenbelasting
Deze zal stijgen, maar niet voor iedereen. Dat komt omdat de provincie zelf additionele belastingen mag heffen op de motorrijtuigenbelasting, de zogenaamde opcenten. Kom je uit Noord-Holland? Dan krijg je te maken met een verhoging van 7%. In Zuid-Holland stijgt de motorrijtuigenbelasting met 3%. Wat Flevoland gaat doen is niet bekend, maar in de resterende provincies verandert er niets.
In 2024 bestaat er nog altijd een vrijstelling voor elektrische voertuigen. Deze loopt pas aan het einde van het komende jaar af. Dan komt er twee jaar lang een zogenaamd ‘kwarttarief’. Dan betaal je 25% van wat een even zware benzine-versie zou kosten. In 2026 maakt de Nederlandse overheid elektrische auto’s nog minder interessant door gewoon het normale tarief te berekenen. We zijn benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
BPM
Ook de BPM gaat omhoog en niet zo’n klein beetje ook. Dit is overigens niet nieuw. Vaak wordt het BPM-bedrag per gram CO2 iets verhoogd met ingang van een nieuw jaar en dat is in 2024 niet anders. De ANWB heeft uitgerekend dat de standaard-Golf in 2016 30.0610 euro kostte tegenwoordig 38.390 euro. De verhoging van de BPM zorgt ervoor dat er nog minder nieuwe auto’s worden verkocht en de occasionprijzen nog verder zullen stijgen.
Dit houdt in dat mensen langer doorrijden in hun oude auto. Dus met deze specifieke milieumaatregel zorgt de overheid er dus voor dat het Nederlands wagenpark behoorlijk oud is en dus slechter voor het milieu. En we betwijfelen of de verhogingen leiden tot meer inkomsten, daar de verkopen waarschijnlijk nog verder zullen zakken. Bijzonder.
Brandstof
Tanken gaat ook weer later pas weer duurder worden. De accijnsverlaging is verlengd tot 31 december 2024. Daar heeft de oude Tweede kamer in september 2023 nog mee ingestemd. Dus daar hoeven we nog geen rekening mee te houden. Ook is er in 2024 geen inflatiecorrectie op de benzine accijnzen.
Wat de olieprijs en daarmee de brandstofprijzen gaan doen is natuurlijk onduidelijk. Er is zoveel aan de hand in de wereld (lees: oorlog), dat de prijs van een vat olie erg lastig te voorspellen is. Behalve natuurlijk voor de mensen die gewoon die prijs beïnvloeden door de toevoer te reguleren…
SEPP
De pot voor particulieren om een elektrische auto aan te schaffen – de SEPP, Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren – blijft gewoon in 2024. Sterker nog, de pot is weer aangevuld. Voor een nieuwe auto krijg je 2.950 euro van de overheid, voor een gebruikte auto is dat 2.000 euro. Inderdaad, hetzelfde als in 2023.
KM Vergoeding woonwerk / zakelijke km’s
Er is ook goed nieuws voor werknemers die met de auto naar hun werk rijden en daarvoor een km vergoeding ontvangen. Want je kunt aan het bureau van je baas gaan staan om een vergoeding van 23 cent per km te vragen vanaf 1-1-2024. Dit is het bedrag dat jouw werkgever je belastingvrij mag vergoeden voor km’s die je voor je werk maakt.
Als je werkgever bent dan is dit minder goed nieuws natuurlijk. Tis maar een 10% stijging van je kosten…..
Verzekering wordt ook duurder.
Ja, je leest het goed. Ook verzekeringen worden weer duurder. Dat is sowieso door heel 2023 al het geval. Door kosten van diefstal en oplopende schadelasten zullen de premies in 2024 ook helaas niet lager uitvallen dan in 2023..
Via o.a.: ANWB
Fotocredit header: dikke BMW in Zandvoortblauw door @ogenblikfotografie via Autoblog Spots.
marco22 zegt
Dacht dat de brandstofaccijnsverhoging was teruggedraaid, oeps.
Friez zegt
Dat dacht ik ook en is volgens mij nog steeds het geval…
Robert zegt
Breng ze niet op ideeën, want sinds die discussie zijn de brandstofprijzen al weer met ca. 20 cent per liter gedaald…
Overigens gaat de maximale belastingvrije reiskostenvergoeding voor werkenden in 2024 van 21 naar 23 cent per kilometer.
lekkerlinksrijden zegt
Het mag omhoog vd staat, wil niet zeggen dat het ook gaat gebeuren voor iedereen. Cao afhankelijk.
harrie zegt
‘…dat de huidige klimaatminister óók het ministerie van financiën erbij doet.’
.
Och het zijn heden ten dage toch louter ceremoniele functies, waarom zou je er geen twee of drie doen.
Daar was Kaag wel het mooiste voorbeeld van, de ballen verstand van economie, er zelfs totaal geen interesse in tonen en voornamelijk twitteren over ’the current thing’ omdat de zelfverklaarde intellegentia daar extreem gevoelig voor is.
Van links tot rechts is het niet meer dan een beetje met wat procentpuntjes schuiven binnen de Brusselse marges, ook een eventuele Greet 1 gaat daar niks aan veranderen. Misschien mag je weer 130 straks van hem. Jippie.
.
Ontopic. Balen, gelukkig hebben we met ons OV een fantastisch alternatief.
Richmond zegt
Dat is blijkbaar geen vereiste, zie minister van justitie yezilgoz
mashell zegt
Haha. Jij zit nog op Twitter.
Serieus, als minister van Financiën heeft Kaag niks verkeerds gedaan. Op zich heeft de minister inderdaad niet heel veel speelruimte maar heeft natuurlijk wel structureel veel geld te kort. Zeker nu defensie al haar oude troep aan Oekraïne kado doet. Gelukkig kon dat allemaal opgevangen worden door de verkeersboetes nog verder te verhogen.
Ga er maar aanstaan, een baan waar werkelijk iedereen vraagt om meer geld om hun problemen op te lossen. En dan waren er ook nog verkiezingen en dus moesten de accijnzen omlaag om de regeringspartijen in een goed daglicht te zetten.
maotje zegt
Hoeveel is de bpm verhoging in 2024 tov 2023 in percentage? Vergelijken met 2016 heeft geen meerwaarde en bied geen informatie.
Johanneke zegt
Nooit dat ze vol MRB gaan vragen voor EV’s ten opzichte van benzine auto’s. Komt wel een aparte categorie dan. Wat betalen prima, maar we hebben al allemaal verschillende categoriën, benzine, diesel, lpg, EV, waarom zou je er 1 afschaffen.
Flutterbear zegt
Hier durf ik de gok wel aan en komt er volgend jaar een Model X op de oprit.
Flutterbear zegt
Gelukkig heb ik toch teveel geld.
alfa147ti zegt
Is te hopen met de nieuwe regering die er hopelijk snel komt er iets gedaan gaat worden aan die als maar steigende kosten, maar ben bang dat het weer niet het geval is, overigens bij mij en vele andere is de wegenbelasting al bijna iedere maand een euro duurder geworden als je naar de afschriften op de bank bekijkt, Die bpm ook die zou allang afgeschaft moeten zijn.
lekkerlinksrijden zegt
De asielindustrie moet ergens van worden betaald
mashell zegt
Stijgende kosten lost elke regering op met belasting verhogingen. Dat betekent dus ook stijgende kosten voor jou. Nu rechts dominant is in de kamer kun je er vanuit gaan dat de belangen van de burger helemaal onder gaan sneeuwen.
De verboden BPM (belasting als percentage van de kostprijs) is al lang afgeschaft en vervangen door een nieuwe belasting op basis van CO2 uitstoot, voor het gemak heet die ook BPM.
randy zegt
Gelukkig heb ik hier geen last van. En 102 tanken doe ik al heel in Duitsland 😀. Laatste x voor het eerst weer onder de 2 euro de liter.
HZW zegt
“De verhoging van de BPM zorgt ervoor dat er nog minder nieuwe auto’s worden verkocht en de occasionprijzen nog verder zullen stijgen.”
Ja, van de te kopen occasion, voor de in te ruilen occasion krijg je bodemprijzen geboden.
Dat stimuleert ook om je auto in te gaan ruilen, Right. ??
Turbo S zegt
Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Vreemde politiek om de staatskas te spekken. Die BPM is gewoon een straf voor de Nederlandse automobilist. Extra afschrijving op je auto tov automobilisten uit omringende landen. Als het de overheid echt om verduurzamen ging sloegen ze wel een andere weg in. Maar blijkbaar hebben ze nog nooit gehoord van massa is kassa. Nu blijven de meesten lekker in hun oude hok rond rijden. Op wat bedrijfsauto’s na.
kareljansen zegt
Weet niet waar je in rijdt uiteraard, maar hier krijg ik al 1.5 jaar hetzelfde bod op m’n auto (die gewoon in gebruik is), dus rij voorlopig nog gewoon even door.
Richmond zegt
Ja ik snap werkelijk waar niks van het idee achter het beleid. Men moet aan de klimaatdoelstellingen voldoen, daar hebben we als land een fiat voor gegeven. Of wij als burgers daar mee eens zijn of niet. Maar het beleid dat wordt gevoerd staat zowel qua klimaat doelstellingen als financieel haaks op elkaar. Men rijdt niet minder auto eh pakt ook niet méér het ov. Dat is allang bewezen. Toch is het elk jaar opnieuw voortzetting van dit beleid.
maotje zegt
Waarom staat dat haaks op de doelstelling?
Verbod op nieuwe verkoop personenauto met verbrandingsmotor staat op 2035. De klimaatdoelstelling op 2050.
Dat is 15 jr na verbod brandstofmotoren.
Leeftijd van het gemiddelde nederlandse wagenpark is 11,5 jr.
ik denk dat we daarmee wel
Kunnen stellen dat in 2050 zo’n 60-65% van het wagenpark geen verbrandingsmotor meer heeft. De overige 35-40% is voor 99% voorzien van een euro 6 of misschien wel 7.
Ieder jaar later geeft grote verschuivingen in de cijfers.
Een auto heeft nou eenmaal net als een mens en dier niet het eeuwige leven.
Een doelstelling kun je ook altijd bijstellen.
faalhaas zegt
We roepen elk jaar dat het duurder is, maar hoe is de gemiddelde TCO eigenlijk over de jaren heen voor Jan Modaal? Zo pak en beet vanaf 1945 tot nu, en wat kunnen we de komende jaren verwachten volgens de curve die we volgen?
kareljansen zegt
Precies! Bij mij doen bijvoorbeeld de boodschappen gevoelsmatig ook pijn in de portemonnee, maar blijkbaar hebben we in verhouding nog nooit zo weinig uitgegeven aan ons eten als nu..
Richmond zegt
De tco bij een nieuwe(re) auto is lager dan bij een oudere aangezien je dan meer en duurdere reparaties krijgt.
Flutterbear zegt
Bij nieuwe auto’s ligt se afschrijving veel hoger. De eerste 10-15% van de catalogusprijs ben je al kwijt aan dealer marge als je ermee wegrijdt.
marcel174 zegt
Pff. Ik ben dan toch wel blij dat ik per 1 januari in Duitsland woon.
Niet dat alles daar rozengeur en maneschijn is maar op veel vlakken toch net iets aangenamer.
marcomanta zegt
En onze overheid denkt dat men een EV gaat kopen of een nieuwe benzinewagen? Nee hoor, ons wagenpark wordt steeds ouder. Wat een beleid zeg.
mashell zegt
Dat wagenpark wordt steeds ouder omdat we zo ongelooflijk veel auto’s hebben. 9 auto’s miljoen op 18 miljoen inwoners slaat nergens op. Veel mensen hebben in de coronatijd een barrel gekocht om het openbaar vervoer te mijden en dat bevalt ze blijkbaar wel want ze rijden er nog steeds in rond.
maotje zegt
Die oude auto gaat een keer voor torenhoge reparatiekosten komen te staan. Roest of mankementen.
Dan is zo’n oude auto economisch gezien totalloss.
2000 eur stoppen in een auto met een dagwaarde van 1000 eur is een hele grpte gok. Kwestie van tijd tot men toch wat nieuwers koop.
Dutchdriftking zegt
Leuk met een diesel in Noord Holland… gelukkig blijven ze de goedkoopste.
p993 zegt
Dat mensen langer doorrijden in oude auto is juist goed voor milieu, willeme!
De productie v e nieuwe auto en verwerking v d oude zijn juist zeer vervuilend.
mashell zegt
Nonsens. Omdat een auto na pakweg twintig jaar toch uit de roulatie gaan en auto’s al langer dan twintig jaar bestaan zijn de meeste nieuw geproduceerde wagens er ter vervanging van een wagen die ergens gesloopt wordt. Er moet dus toch wel nieuw geproduceerd worden. Omdat nieuwe wagens schoner zijn en vooral EV’s omdat ze per kilometer veel minder energie nodig hebben is het juist van belang om het wagenpark snel te vervangen. Doorrijden in een vervuilende wagen is juist contra productief om de uitstoot te verlagen.
maotje zegt
@p993. Onzin. Milieu is altijd plaatselijk.
Als je achter een oude auto of achter een nieuwe staat voor een verkeerslicht zit toch wel een verschil in.
Jij of ik ondervind geen enkele gezondheidschade aan de productie van nieuwe auto’s. Waarschijnlijk niemand in nederland.