Er is een recordstijging waar te nemen in autodelen. Nog nooit zijn er zoveel deelauto’s gebruikt als in 2022.
Never nooit niet dat ik mijn auto ga delen. En dat terwijl ik een Lynk en Co heb waar dit juist heel makkelijk mee te doen is. Maar ik begin er niet aan. De auto is mijn stukje vrijheid. Mijn bubbel waar ik mij in kan vervoeren en waar ik mijn zooi in heb liggen. De gedachte dat iemand aan mijn stuur zit, daar gruwel ik nu al van. Maar, voor veel mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben is het concept deelauto’s in algemene zin een goed alternatief.
Autodelen steeds populairder
Dit blijkt uit gegevens van MyWheels. Zij hebben sinds zij gefuseerd zijn met Amber 2.900 auto’s rondrijden. Het bedrijf ziet een stijging van het gebruik van deelauto’s. Sterker nog, er is een verdubbeling te zien in 2022. Het totaal aantal klanten is gestegen naar 350.000. Dat is een stijging van net geen zestig procent. Dat is niet niks.
De populariteit komt vooral naar voren in de groep gebruikers in de leeftijd van 25-40 jaar. Hiernaast zag het bedrijf dat door onder andere stakingen bij de Nederlandse Spoorwegen het gebruik toenam. Deelauto’s worden zoals we weten voornamelijk gebruikt in de Randstad. Daar zijn de auto’s makkelijker voor handen. Amsterdam spant de kroon, waar 270 deelauto’s per 100.000 inwoners 24/7 beschikbaar zijn.
Besparing
Ik zelf vind deelauto’s een heel goed concept. In mijn stad is er een tekort aan parkeerplaatsen en een deelauto neemt minder ruimte in beslag. Zodoende kan ik weer parkeren. MyWheels heeft uitgerekend dat één deelauto elf auto’s in privébezit bespaart. Dit resulteert weer in een besparing van 350.900 m2 aan ruimte, dit zijn bijna 32.000 parkeerplaatsen.
Natuurlijk is het ook goed voor het milieu. Het kennisplatform CROW zegt dat autodelers 20% minder kilometers maken. Naar mijn idee komt dit doordat een deelauto niet zo gemakkelijk beschikbaar is (je moet erheen lopen, je app openen, betalen enzovoorts), dus dan pak je hem minder snel. Tevens zijn veel deelauto’s elektrisch, wat weer bijdraagt aan CO2-vermindering.
De vraag blijft: is een deelauto echt een alternatief voor een eigen auto? Zou jij het wagen om je auto te verkopen en te gaan ‘delen’? Laat het ons weten in de comments.
rutger97 zegt
Ik deel mijn auto met mijn vrouw, telt dat ook?
leefvrij zegt
Ik las laatst een stuk hierover, met een aantal voorbeelden. Mensen waren rond de 400 per maand kwijt. Daar kan je een prima auto voor private leasen. Dus goedkoop is het niet. Als ik in een centrum van een stad zou wonen en geen parkeerplek heb, zou ik het overwegen.
kniesoor zegt
Het voordeel van een grote stad is, dat OV er uitstekend georganiseerd is. Afhankelijk van waar in die grote stad je woont is het heel goed mogelijk je (eigen) oto aan de rand van de stad te zetten waar parkeren gratis is. En daar in een minuut of 10 à 20 met – bijvoorbeeld – een tram naartoe te rijden. Heb je toch je eigen oto (niet alle gebruikers gaan even netjes met die deeloto’s om) zonder nadelen als gebrek aan parkeerplek o.i.d.
berlinetta zegt
Maar voor die 400 euro per maand ben je dan wel klaar. Dat ben je niet met een private lease-auto. Voor 400 euro heb je die voor de deur staan, maar daar komt de benzine nog bij. Als je daarnaast in de stad woont, moet je ook nog een parkeervergunning hebben.
rob5nismo zegt
Ik denk dat het in de grote steden het wel iets kan brengen.
rob5nismo zegt
Ik zou mijn eigen auto’s er niet voor weg doen.
Want dan zul je zien wanneer ik zo’n auto nodig heb is er geen beschikbaar.
En wie weet in wat voor varkensstal je instapt
e36thuglife zegt
Een echte man die heb ze eigen waggi en die doet ze eigen olie en bougies en remmen en die neemt ze chickie mee naar weekendje weg.
Deel auto is voor mensen die niks kunnen en nergens heen hoeven net als die swap fiets echt voor van die studentjes zo van boehoe me band is lek meneer swapfiets komt hem verwisselen en me papi betaalt de abonement. Doe normaal en koop een fiets van een junk en plak je eigen band loser.
kniesoor zegt
Is die door MyWheels waargenomen toename in gebruik te verklaren doordat zij meer oto’s hebben nu ze Amber hebben overgenomen ? Of heeft dat er niets mee te maken ? Zou graag onderbouwing zien voor de ronkende (ha !) teksten. De op veel plekken mislukte proef met deelscooters doet namelijk vermoeden, dat er enig ‘naar de gewenste uitkomst toeredeneren’ in het verhaal van MyWheels zit.
mout zegt
Ik gebruik een deelauto als backup: Mijn ’80 daily heeft weleens wat langer onderhoud nodig, en het komt wel voor dat meerdere gezinsleden een auto nodig hebben.
Op papier is mijn eigen auto ook een deelauto, want hij is via zo’n deelplatform te huur. Voor mij een leuke manier om mijn auto juridisch gedekt mee te kunnen geven aan wie dat leuk vindt. Dat deed ik via MyWheels – maar die zijn daarmee gestopt. Nu doe ik dat via SnappCar.
Voor gebruiken en delen geldt allebei: Ik gebruik het maar weinig, maar het is leuk om achter de hand te hebben.
Computer Freak zegt
Ik heb het een tijdje gedaan, voor ongeveer 150 euro per maand reed ik eens per week naar kantoor met een deelauto. Dan rij je een zo goed als nieuwe EV, en in dat opzicht kan het niet goedkoper.
Uiteindelijk toch weer een oldtimer gekocht en deze is degelijk genoeg om mee naar kantoor te gaan.
sabrerator zegt
Ter compensatie heb ik in mijn eentje 3 auto’s. Die ik niet deel.
O plaat zegt
Ik heb er twee die ik niet deel.
Eén die ik deel me mijn vriendin en één die van mijn bedrijf is maar die ik met mezelf deel.
heckblende zegt
Smalldickenergy
W115 zegt
Een deelauto is goedkoper dan een hotelkamer. Ik zou het wel weten als jongeheer met meerdere vriendinnetjes.
autoped zegt
Zullen we even kijken naar werkelijk gereden kilometers ipv aantal leden gebruikers? Allemaal mooie prietpraat dit, maar zonder km info vind ik dit waardeloze info en zelfverheerlijking uit de categorie ‘wij van wc eend’
De Fiets zegt
Een auto delen is de beste oplossing voor het oplossen van het file, klimaat en milieuprobleem. We kunnen gemakkelijk een app bouwen die het delen van auto’s en carpooling verplicht stelt of anders bij één persoon in een auto erg duur maakt.
powerblue zegt
Ik deel een auto met mijn vrouw. Maar als zij de auto mee heeft staat er gelukkig een auto in de garage die we niet delen.
Nadeel van de deelauto is dat steevast de tank leeg is wanneer ik deze wil gebruiken.