Hebben we daar zin in?
Iedereen weet: horsepower sells cars, en een leuke halo car trekt altijd aandacht en klanten. In de VS zijn Dodge’s Hellcat-modellen hier het levende bewijs van. In Europa hikken we allemaal tegen de 600 pk aan met de topmodellen (BMW’s M-modellen met performance pack hebben precies 600 paarden), en nu plant Jaguar hier als eerste overheen te gaan.
De Special Vehicle Operations (SVO)-divisie van Jaguar Land Rover plant namelijk een F-Type SVR die door de 600 pk-grens heen gaat breken, aldus de grapevine. De heetste F-Type is nu de R, met 550 pk, en dat is voor iedereen genoeg. Maar ja, boys will be boys, en dus zal een SVR zeker gaan verkopen.
Ze zijn goed bezig daar bij Jaguar. Heerlijke auto met een fantastisch geluid.
Dat soort vermogens zijn echt absurd. Als het een lichte auto blijft en met het juiste aeropakket en onderstel zou het lamborghini’s lusten. Dafuq?
Leuk dat het kan, maar ze gaan mij niet wijsmaken dat het de betere F-type is.
Doe mij maar een fijn uitgebalanceerde V6S. Ruim genoeg vermogen om gekgenoeg te doen.
@jrk68: I agree. 200kg af zou meer indruk op me maken. Een manueel ook of een Stirling Moss-SLR versie. Maar een motortuning, nee, niet indrukwekkend
@jrk68:
inderdaad! De V6 S is gewoon de beste keuze.
Minder dikke isolatie, elektrische zetels er uit en terug manuele, die elektrische luchtroosters vervangen door vaste, nog wat andere prullaria er uit en hop je hebt er snel 100kg af !
Dan nog een strakkere stuurinrichting en je hebt een fantastische winnaar die de V8 het snot voor ogen rijdt.
Je zou verwachten dat we door schade en schande wijzer zijn geworden, als dat niet zo is door trajectcontroles en flitsbrigades en is dat niet het geval, dan in ieder geval toch zeker wel door de -wederom- stiekem stijgende brandstofprijzen, alle voorafgaande argumenten maken 600 pk+ nutteloos in de echte wereld.
Zonder de nodige boordcomputers amper te bedwingen voor een gewone sterveling.
En ja, het zullen waarschijnlijk fantastische wagens zijn
@desjonnies: idd, een mx5 is eigenlijk meer dan genoeg
@tombe:
Interessante gedachte, een F-type met het gewicht van een MX5….
Wel de looks en de speelsheid maar niet de lasten.
Ik dagdroom nog even verder….
@jrk68: ja want imo heeft deze wagen niet meer of z’n looks & z’n geluid. Voor een GT te oncomfortabel en een vlijmscherpe Boxter/Elise/4C is het niet. Ik zie het als een bloedmooie MX5.
@jrk68:
Als Jaguar nu eens Lotus van de Maleisiërs of MG van de Chinezen zou redden, zou dat niet eens ondenkbaar zijn. Dat zou ook een bijzonder mooie line-up voor JLR betekenen. Hooguit nog Aston Martin op de top overnemen.
Ik zal het niet snel zeggen, maar is dat niet wat veel? Trekt dat geen fout publiek aan? Straks rijden alle voetballers Jag….
@dutchdriftking: nee geen zorgen. Je moet tenminste een beetje smaak hebben om een f-type te rijden.
@dutchdriftking:
Daar kan het straatbeeld alleen maar mooier van worden toch!
Zolang die smaakvol blijft en er geen spoilerwerk aan te pas komt zoals bij die XK-RS GT vind ik het prima.
@berlinetta: Die spoiler van de XK-RS vond ik te veel. Verder een geweldige auto.
@rickpetrolhead: vergeet ook die flapjes op de voorbumper niet.
Jaguar Land Rover is op de goede weg de laatste tijd. En een Halo Model als een F-Type SVR is een erg logische keuze.
Persoonlijk had ik een lightwtheight F-Type (425pk uit de V6, 200 kilo lichter, handbak, achterwielaandrijving, weinig comfort) meer op prijs gesteld, maar ook die zou ik niet kunnen betalen. 600pk bekt wel lekker. De AB video van Wouter zal wel een 8 minuten durende drift zijn….
@gtwillem:
Dan moeten ze wel aan het monteren, na 3 minuten zijn de bandjes opgerookt….
@gtwillem: Ja, voor de lightweight F-type en dan alleen leverbaar als coupe. Overigens zou 400pk ook prima zijn en niet te leveren met AWD.
@gtwillem: ik ben precies niet de enige! :-) idd RWD mag het ook zijn. Speciale versie als een Stirling Moss-SLR zou er ook mogen komen maar vooral lichter moeten ze zijn. Er hoeven zelfs geen deuren op, als hij maar licht en cheap is. De mx5 van Jag :-)
Doen!
Volgens mij was de huidige V8 al bijna niet fatsoenlijk te rijden.
@Kvgorp: Dat is gek ik lees juist overal het kinderlijk makkelijk rijden met die f-type is.
@clarkson: Ik heb anders ook gelezen dat het best een lastige auto kan zien. Zie ook de rijtest van AB en van Autoweek. Autoweek komt zelfs tot de conclusie dat de F-type in vergelijking met de 911 Carrera GTS en de AMG GT het meest listig is.
@Kvgorp: ik heb nergens in een test gelezen dat de V8 wel wat meer power kon gebruiken… Wel dat ie wat zwaar is. En relatief hard gedempt en geveerd.
@gtwillem: Bij TG vonden ze de V8 altijd aanwezig altijd lawaai. Er was niet rustig mee te rijden schijnt.
@Kvgorp: TopGear Magazie of TopGear tv? Clarkson en Hammond kun je eigenlijk niet serieus nemen als auto journalist. De enige die er wcht verstand van heeft is James May.
In het tijdschrift vind je ook veel uitgewogener tests. Wel voor de engelse variant gaan. De Nederlandse vertaling is zelfzaam slecht.
@Kvgorp: die F-Type R rijdt prima bij ieder soort weer. Alleen tsja, je moet iets voorzichtiger omspringen met het gas dan bij een clio oid n
Tegen welke auto’s moet deze wagen dan concurren?. Porsche 911 turbo?, Mclaren 570s?
@uncivilsum: heel goed! En de aartsrivaal zal dan de AMG GT Black Series zijn.
@uncivilsum: Audi R8 v10 plus ;)
Hebben we daar zin in?
Ja.
Wel met 2wd naturlijk
@tiemegommer: 550 pk was al lastig om op de weg te houden, laat staan ruim 600 pk. Ik denk persoonlijk dat JLR voor vierwielaandrijving gaat kiezen. Hopelijk handgeschakeld.
@paganizonda760nc: de V8 is bij de F-Type altijd gekoppeld aan een automaat.
Gewoon doen!
Dan heb je toch alleen nog maar wielspin of een knipperend Tc lampje tot in z’n 4e versnelling?
Wat een brute krachtpatser bak wordt dat zeg! Ik was al helemaal ondersteboven van de Range Rover Sport SVR, laat staan van de F-Type
Ik begin dit merk steeds meer te waarderen. Eerst die handbak en nu diet mooie nieuws. +1
Er zal zeker markt voor zijn anders zou JLR het niet overwegen. Wel natuurlijk voor mensen met ervaring, zij kunnen hem tot op het limiet testeb. Wij zullen er moeite mee hebben, maar wel leuk dat het bestaat.
Worden leuke rijtesten met de Audi R8 v10 plus, Porsche 911 Turbo S en de Nissan GT-R (550 pk) Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de nieuwe R8 en met zoveel PK heb ik toch liever de R8.
Jaguar moet met een nieuwe XK komen.
Als die maar achterwiel aangedreven blijft vind ik het best.
Nog steeds mijn nummer 1 car… in cabrio. Maar 340pk basis model is echt meer als zat. En je houd je rijbewijs als je een beetje normaal aan doet.
Echt onvoorstelbaar. Zo’n witte F-type met zwart dak. Kan me bijna niks mooiers voorstellen.
Waanzinnige auto