Het was te verwachten, na maanden van eindeloos gezever over een potentiele overname heeft GM besloten om Opel toch te behouden. De beslissing is vandaag in Detroit genomen, tijdens een vergadering van de raad van bestuur van GM.
General Motors plant op korte termijn een Duitse herstructurering van Opel. Om te benadrukken dat de Amerikaanse autofabrikant weer goed bezig is, hebben ze als extraatje wat “October quick facts” vrijgegeven:
* Total GM sales increased 4 percent compared with October, 2008; retail sales were up 15 percent for the same period.
* Year-over-year total sales increase is the first since January, 2008.
* GM gains market share for the third straight month – estimated at 21 percent of the total light vehicle market.
* Chevrolet, Buick, GMC and Cadillac retail sales represented 95 percent of October retail sales vs. 85 percent in October, 2008.
* Combined Buick / GMC retail sales were up 20 percent compared with last year, driving Buick-Pontiac-GMC retail sales up 12 percent.
Peter zegt
Mooi , lijkt mij ook de beste keuzen .
konthaar zegt
Dus al dat gezeik om Magna was voor niks? ;P
autoblogger zegt
@konthaar: ja.
Jo-zef zegt
Allé hup, dan blijft de miserie duren voor Opel! :twisted:
ederooij zegt
Voor Opel beter denk ik, Magna zal hier heel zuur onder zijn. Hoop tijd en geld kwijt, en daarnaast zijn een hoop bestaande klanten ook niet zo blij meer met Magna. Kan nog wel eens een staartje krijgen daar.
Robert zegt
Precies wat ik dacht… GM wilde Opel eigenlijk helemaal niet kwijt. Uiteindelijk is het misschien maar beter ook, nu het lek bij GM boven lijkt te zijn.
northspotting zegt
Voor GM is het beter ja… voor Opel betwijfel ik het.
JPM zegt
Puur en alleen omdat de EU duitsland op het matje heeft geroepen en ze nu ook staatsteun geven aan GM. Am I right?
9000cse zegt
GM wilde Opel enkel en alleen kwijt, omdat ze dringend om geld verlegen zaten. Nu het weer even beter gaat in de USA en GM ziet welke verkoopresultaten Opel momenteel heeft en binnenkort (waarschijnlijk) zal hebben met de nieuwe Astra en andere kleine modellen, komt het besef, hoezeer ze Opel nodig hadden en hebben.
Toch voorspel ik een hoop misère voor Opel bij een herstart met GM. Tenzij, maar dan ook alléén tenzij, het opportunistische boekhouderszooitje aan de top radikaal gesaneerd wordt en vervangen wordt door een bij de tijd passend fris topondernemers-team, dat een gedegen oog
heeft voor hoogwaardige produkten, hun mensen, hun distributiekanalen, hun prijzen en hun financiele bedrijfspolitiek. Mensen, die met gepaste en tevens gewaardeerde trots willen werken aan een structurele, degelijke en duurzame toekomst, teneinde het schandelijke verleden te kunnen vergeten. Mensen, die bewust willen slagen en hun eigenbelang daarvan afhankelijk kunnen laten zijn.
jodocus zegt
Bij GM hadden ze inderdaad geld, véél geld nodig. Nu die dringende nood onder impuls van de iets aantrekkende economie wat wegebt, houden ze natuurlijk hun Europese dochter beter zelf. Met de verkoop van Opel zou GM zichzelf immers uit europa buitensluiten…
pizzakoerier zegt
Neelie heeft de boel gewoon dik lopen beinvloeden met haar eu geneuzel :) maar ik denk dat het toch beter is voor opel om het zo te doen…voor gm is het zeker beter om opel te houden, want dan kunnen ze miss nog wat meer opel modellen badge-engineeren voor buick (insignia bijv)
Pieter-Jan zegt
Niet goed. GM is wallstreet, en wallstreet is structureel parasitair.
Zoepie zegt
Ach nee, GM wist het al veel eerder maar mocht dit niet zeggen van Merkel. Het heeft allemaal met veel politiek te maken.
Megakix zegt
…wéér een extra reden om niet ‘alles te willen weten’…je leest je suf over de deal met Magna, komt er weer geen ‘zak’ van terecht…GM is overigens de enige goede club voor Opel (danwel Opel zelfstandig…).
cardesigner@USA zegt
YIHAAAA!
Geert Schoots zegt
Ok goed, maar moet Duitsland dan nu nog steeds 4,5 Miljard steun geven om Opel te redden, of is dat nu ook ineens niet meer nodig?
C6_R zegt
Goedzo! Ik had er al vanaf het begin een hard hoofd in dat GM na zoveel eeuwen echt afscheid ging nemen van Opel. Tuurlijk moet je de schijn even ophouden op het dieptepunt van de crisis, maar als het even kan moet je ze gewoon houden!
Laurens zegt
Never waist a good crisis.
Even keihard saneren, de producten lijken al weer een tijdje goed te zijn. Hopelijk sluiten ze wel de minst rendabele fabrieken, in plaats van diegene waar een overheid het meeste subsidie op geeft.
b0z4 zegt
Helaas blijven ze toch nog steeds bij de domme Amerikanen
Supra1981 zegt
Opel is voor GM het best verkopende merk in de EU wat ze hebben. Zou natuurlijk heel dom van ze zijn om die te verkopen. Zeker nu in Duitsland de afgelopen maanden de verkopen omhoog zijn geschoten ivm de sloopbonus.
Alleen in wil nog wel eens zien hoe het straks gaat als de sloopbonus stopt. Denk dat in Duitsland de verkopen erg zullen inzakken en wat dan.
Hopelijk hebben ze hun lesje geleerd bij GM.
Hans75 zegt
ze zullen blij zijn daar bij Magna…
miljoenen gespendeerd om opel te kopen.. gaat het niet door.. en dat terwijl een paar grote klanten VW/Fiat geloof ik, al hebben aangegeven te stoppen met Magna als toeleverancier.. mede gebaseerd op het feit dat Magna opeens concurrent zou zijn geworden… ik heb gelukkig geen aandelen bij die club.. en als ik ze had zou ik ze vandaag nog dumpen
JPM zegt
@9000se
Wat een gelul de enige reden dat ze Opel niet willen verkopen is omdat de EU Duitsland heeft verplicht staatsteun te leveren bij alle eigenaren van Opel. Dus nu krijgt GM gewoon 4 mrd. staatssteun van tante Merkel.
9000cse zegt
@ JPM
Ja, sorry! Jij hebt volkomen gelijk! Wat dom van me! :twisted:
jan zegt
Maanden gratis reclame. Goede actie van GM.
Cantago zegt
Waarschijnlijk de beste keuze, hopelijk veranderen ze niet weer!
Laurens zegt
Fokke en Sukke wilden er vandaag een gaan kopen: “Oh, nou wordt Opel toch niet verkocht.”
:lol:
pontiac2000 zegt
ik hou niet van opels wat mij detreft mag opel weg lelijke auto,s :x