Kleine ‘stalen’ velgen in de kleur van de carrosserie, dat kan gewoon nog!
Recent heb je ondergetekende misschien wel eens horen klagen over velgen. Nou is de ene moderne velg de andere niet, maar over het algemeen kunnen we stellen dat velgen steeds meer een designdingetje worden. Weg is de tijd van gewoon simpele velgen in één kleur en steeds vaker krijg je een wereld aan spaken, meerdere kleuren of zelfs van die diamond cut-onzin en andere gekke tierelantijnen.
Simpele velgen
Zelfs op een auto waar eenvoud het middelpunt zou moeten zijn wordt er nog gek gedaan met velgen. Neem de Jeep Wrangler. Op vele manieren nog een mooie hommage aan de Willys GP, maar qua velgen gaat de auto met zijn tijd mee. Waar is de tijd van doodeenvoudige velgen, in dezelfde carrosseriekleur als de auto?
Nou, eh, hier. Jeep presenteert een speciale editie van de nieuwe Wrangler die even helemaal terug gaat naar de originele Willys GP. De editie heet “Willys ’41 Special Edition” en Jeep heeft erg goed gekeken naar het origineel.
Het meest overduidelijk is de donkergroene ‘legerkleur’. Daar blijft het niet bij, want je krijgt ook net als de originele Willys allerlei stickers in een militair tintje. En dus die velgen. Lekker simpel, lekker groen, lekker leuk. Het interieur in een bijzondere soort zandkleur lijkt ook op het interieur van de oude Willys. Om het feestje helemaal compleet te maken heeft Jeep zelfs de deuren en het dak van de Wrangler verwijderd, maar dit is natuurlijk een optie voor elke Wrangler.
Het enige wat niet op 1941 is geïnspireerd is de aandrijflijn van de Jeep Wrangler Willys Edition. Het is namelijk de Wrangler 4xe, een plug-in hybride viercilinder. De vanafprijs is 59.830 dollar, wat wel aan de forse kant is. Alhoewel, in Nederland kost een ‘kale’ 90.800 euro.
mjpamsterdam zegt
Recent kocht ik een “ 2de-handsje “. Toen ik zei tegen de verkoper zei dat we een deal hadden als de 20inch vervangen werden door de reguliere 18inch (standaard) keek deze me aan of ik niet tof was. Maar wat moet ik met oncomfortabele slechte p.n.s.v.rl.ng.r ? Deal kwam overigens gewoon rond. Ik wil hier dan ook een pleidooi houden voor niet meer zo groot mogelijke wielen. Het is lelijk, oncomfortabel en in vele gevallen onveilig!
Fernando zegt
Waar is de tijd van doodeenvoudige velgen, in dezelfde carrosseriekleur als de auto?
Daar is op sommige auto´s niets mis mee alleen zonde als ze niet dezelfde carrosseriekleur hebben als in deze plaatjes.
Robert zegt
Waar zijn de wieldoppen gebleven? Dat was stukken makkelijker schoonmaken en goedkoper te vervangen dan als je schade reed aan een velg.
potver7 zegt
Wieldoppen zijn nergens voor nodig. Het is helemaal niet moeilijk om een stalen wiel te maken dat wél mooi is, alleen doen fabrikanten dat niet omdat klanten lichtmetaal willen. Dus zelfs al zitten er stalen velgen onder een basismodel, dan zijn het lelijke dingen zodat klanten geneigd zijn geld uit te trekken voor een fraai setje lichtmetaal. Plastic wieldoppen zijn bovendien spotgoedkoop te maken, en het kost geen kapitalen om eens een ander ontwerp te monteren.
rwdftw zegt
Ik dacht bij het lezen van je vraag meteen aan de Fiat 500 die met een setje leuke steelies in carrossiekleur leverbaar was. Zag er echt kek uit. Was, de 500 met bougies is er niet meer en je kan tegenwoordig nog net een kleur kiezen. Velgenkeuze bestaat bij Fiat niet meer.
Dus ik denk niet dat je nog een nieuwe auto op een set nette steelies kan bestellen.