Oef, het gaat nog een heel karwei worden om deze Cayman GT4 RS weer splinternieuw te maken.
Bij Autoblog kunnen we een uitgebreid autoproject wel waarderen. De Mini Gizmo Speciale van cameraman @martijngizmo is daarvan het levende bewijs. Niets is leuker dan een bijzonder gaaf resultaat te boeken met een autoproject.
Toen we hoorden dat ze bij RS Dynamics aan de slag gingen om een Porsche weer helemaal naar nieuwstaat te brengen, waren we zeker geïnteresseerd. Alleen toen we de naam van de auto in kwestie hoorden, moesten we onze wenkbrauwen fronsen.
Ze gaan namelijk een Porsche 718 GT4 RS splinternieuw maken. De kilometerstand van de auto? Minder dan duizend kilometer, 758 km op precies te zijn. En het is niet zo dat de auto gecrasht is.
Cayman GT4 RS moet splinternieuw worden
Dus wat maakt het dan bijzonder? Nou, de 718 heeft drie hele dagen onder de blubber gelegen! Dat hakt er wel in, natuurlijk. Dus ondanks de bijna maagdelijke kilometerstand, ziet de auto er niet meer uit. Het exterieur lijkt nog mee tevallen, alhoewel de lak waarschijnlijk ernstig beschadigd is.
Nee, het interieur zal voor de meest hoofbdrekens gaan zorgen. Dat is namelijk ook helemaal voorzien van een modderlaag. En het nadeel van zand en water is dat het er niet alleen OP zit, maar het zit ook overal IN.
Overstroming
De auto is afkomstig uit Slovenië. Daar waren er vorig jaar in augustus extreme weersomstandigheden met enorme overstromingen. De eigenaar van de Cayman GT4 RS had de auto in een parkeergarage gestald om deze te beschermen tegen de elementen. Dat plan faalde, want de gehele parkeergarage overstroomde en een dikke modderlaag bleef achterliggen. De verzekeraar verklaarde de Cayman GT4 RS total loss.
Nu heeft RS Dynamics dus de auto overgenomen. Zij gaan proberen om de auto weer in nieuwstaat te krijgen. Niet alleen optisch, maar ook technisch. De auto rijdt niet, de motor loopt niet en de electronica functioneert niet.
Dus er staat ze een hele hoop werk te wachten. Gelukkig is daar social media, alwaar RS Dynamics onder de noemer Project Seacret een hele hoop updates laat zien om de Cayman GT4 RS weer splinternieuw te maken.
Imagecredits: RS Dynamics
FiXeR zegt
Hoe komt die Porsche onder de modder, en hoezo blijft hij daar 3 dagen?
Robert zegt
“De auto is afkomstig uit Slovenië. Daar waren er vorig jaar in augustus extreme weersomstandigheden met enorme overstromingen. De eigenaar van de Cayman GT4 RS had de auto in een parkeergarage gestald om deze te beschermen tegen de elementen. Dat plan faalde, want de gehele parkeergarage overstroomde en een dikke modderlaag bleef achterliggen.”
Heb je het artikel wel gelezen? Of is begrijpend lezen niet je ding?
rwdftw zegt
@Robert : moderne jeugd denk ik. Dan duurt het artikel lezen al te lang. Niet voor niets kan AI nu webpaginas en youtube videos samenvatten.
FiXeR zegt
Ik zou zweren dat dat stuk tekst er toen ik de reactie plaatste nog niet stond.
petroldrinker zegt
Ik zag al op instagram of youtube wat filmpjes van deze auto komen, hells karwei wel om dit te gaan herstellen! als je alle uren gaat berekenen moet dit wel echt heeeeel goedkoop aangeschaft kunnen zijn, of een youtuber die er via de filmpjes geld aan verdiend waardoor de aankoop waarde minder uitmaakt
rwdftw zegt
Zie Freddy Hernandez die probeert om een McLaren P1 op te lappen die een orkaan over zich heen kreeg en de garage uit dreef. Daarna (met al dat zeewater) heeft de P1 maanden gestaan tot hij uiteindelijk verkocht werd.
petroldrinker zegt
Klopt, die volg ik op de voet, jammer dat er zo weinig van word geupload de laatste tijd,
Robert zegt
Net als op het YouTube kanaal van Rich Rebuilds, waar ze een ‘flood salvage’ Tesla Model S, en twee jaar later nogmaals een Model X onder handen nemen.
rollingstoned zegt
“Nu heeft RS Dynamics dus de auto overgenomen.”
Rick Stippent Dynamics? Dus hij wordt weer fabrieksnieuw?
petroldrinker zegt
Lekker boeiend als je kan snappen wat er staat, we zitten toch niet op dictee.nl ofzo?
ecknine zegt
Het leest toch net even wat prettiger en professioneler als die fouten er niet zijn. Aan de hand van jouw logica vraag ik me af waarom we überhaupt spellingsregels zouden nodig hebben zolang je ‘kan snappen wat er staat’…
DeWitteCondor zegt
Ik heb voor de gein eens gekeken: in Slovenië kost de GT4 RS nieuw EUR 170k zonder opties. Ik ben erg benieuwd voor hoeveel ze deze ingekocht hebben. Ze zullen er geen 170k voor krijgen zelfs al wordt ie zo goed als fabrieksnieuw. Het lijkt erop dat sowieso alle elektronica vervangen moet worden, maar dus ook de verlichtingsunits (volgens mij zijn die alleen al goed voor zo’n 10k), zo’n beetje het gehele interieur en dat hele ding moet tot op het bot uit elkaar om gerepareerd dan wel schoongemaakt te worden. Dat icm met de manuren tegen normaal werkplaatstarief vraag ik me af wat ze hier onder aan de streep nu op gaan verdienen, maar ze zullen het wel berekend hebben. Ik krijg hier toch altijd een beetje ‘ cutting corners’ gevoel bij omdat zij hun marge ook zullen willen maximaliseren.
mashell zegt
Misschien zijn de inkomsten uit de views die ze scoren op sociale media zo hoog dat het lonend wordt?
HzR zegt
Ze kopen hem niet om met de auto winst te maken, deze mensen maken ‘content’.
Met zo een auto kun je heel veel content maken en daarmee hopelijk de onkosten + winst terugverdienen.
wjeurs zegt
Hoopte op YouTube videos, maar ik ga ze wel via insta reels volgen. TikTok weiger ik aan te maken ;)