Op papier lijkt het zo fantastisch, banden die na te zijn lekgereden gewoon hun werk blijven doen tot 80 km/u. Wat blijkt nu: we vinden ze eigenlijk ontzettend tegenvallen.
Onderzoeksinstituut J.D. Power concludeert uit haar Tire Customer Satisfaction Study (ja, dat wordt ieder jaar uitgevoerd) dat de tevredenheid omtrent run-flatbanden en banden met een lage rolweerstand minder hoog is dan bij reguliere banden. Vooral eerstgenoemde komt er bekaaid af in het onderzoek dat onder 30.835 Amerikanen die in 2011 of 2012 een auto kochten werd uitgevoerd.
Bij 31% van de run-flat-rijders moest een band worden vervangen, terwijl dit bij reguliere banden slechts 19% was. Een fors verschil. Maar is een run-flatband niet juist sterker en minder kwetsbaar? Ja, dankzij de dikke bandwangen wel, maar het betekent schijnbaar ook dat ze minder vaak te repareren zijn en vaker worden vervangen bij een lek.
Wat misschien wel nog opvallender is, is dat run-flatbanden gemiddeld na zo’n 36.000 km worden vervangen. Ongeveer negenduizend km eerder dan gewone banden.
Tja, geen wonder dat de tevredenheid minder hoog ligt vergeleken met standaard rubbertjes:
Overall satisfaction among owners of luxury vehicles with run-flat tires is 728 (on a 1,000-point scale), compared with 739 among those who own luxury vehicles with standard tires. The gap is even more pronounced among owners of performance sports vehicles, among whom overall satisfaction is 665 with run-flat tires vs. 732 with standard tires.
Heel leuk, autofabrikanten, dat jullie run-flats monteren om zo het gewicht van een reservewiel uit te sparen. Maar kan er misschien eerst een run-flatband gevonden worden die niet onder doet voor het rubber dat hij vervangt? Compleet onderzoek HIER, waar trouwens uit blijkt dat Michelin het hoogst wordt aangeschreven onder automobilisten.
Wat zijn jullie ervaringen met de gewraakte run-flats?
tunefuldjmike zegt
Ervaring? past niet onder me fiets, bus heeft ze niet en metro en trein heeft geen rubber banden(al zou dat geen slecht idee zijn)
joejojo2012 zegt
@tunefuldjmike: Haha, tnx! Lig dubbel van het lachen aan het begin van de ochtend :)
M’n ouwe was er 7 jaar geleden al achter gekomen dat het ruk was. Wegligging was minder en veel minder km’s tov gewone band. Dat waren dure (achter)banden volgens hem.
Design_Driven zegt
@tunefuldjmike: de metro in Parijs heeft winterbanden net als de Siemens val trein. Alleen die zul je nooit lek rijden wat zijn van massief rubber.
Design_Driven zegt
@sketcher: geen winterbanden maar rubberbanden dram autocorrect
sjon zegt
@sketcher: dram? Lol
jrk68 zegt
Zelf geen ervaring met runflats, mijn auto’s hebben een reparatie set en een compressortje ipv een reservewiel.
Mij werd het afgeraden omdat de zijwangen te stug zijn. Ook een klacht die je in het begin veel las bij tests van BMW’s.
woot zegt
@jrk68: Zo’n setje heb ik ook, maar als ik een lekke band krijg ben ik denk ik eerst een half uur bezig om te kijken hoe dat nou werkt.
jrk68 zegt
@woot:
Dat moet je ook van te voren bekijken, of ben jij zo’n persoon die in een sneeuwbui op de vluchtstrook met het boekje gaat kijken hoe de sneeuwkettingen erom moeten.
Het is geen rocketscience, als je een band kan oppompen kan je ook zo’n setje gebruiken.
Als het gat niet te groot is pomp je hem gewoon op en rij je naar de dichtsbijzijnde bandenboer.
VeniVidiVici zegt
@jrk68: Ehhh… als er een schroefje in het loopvlak zit wat gewoon te repareren is, maar als je die prut erin doet is je band gewoon afgeschreven.
jrk68 zegt
@VeniVidiVici:
In dat geval pomp ik hem ook gewoon op zoals ik schreef. Scheelt een hoop gedoe op de vluchtstrook. Alleen even de compresser in de 12v plug en pompen maar.
Geen gedoe met een krik en reservewiel, wel zo veilig als ze met 120+ de vouwen uit je broek rijden….
VeniVidiVici zegt
@jrk68: Hopen dat je dan het schroefje/spijkertje er niet uit rijdt, want om nou om de 200 mtr te stoppen en pompen lijkt me ook niks haha.
Ben je nog steeds je gewonnen tijd langs de snelweg achteraf kwijt aan strijken aangezien die vouwen toch uit je broek moeten ;-)
jrk68 zegt
@VeniVidiVici:
Onzin, ik heb een aantal keren een schroef/spijker in mijn banden gehad en ben er altijd zonder probleem me bij de bandenboer geraakt. Die krengen zitten goed vast is mijn ervaring. Een reservewiel is hier in Nederland overbodige ballast. Als je het nu over de outback hebt is het wel handig om er een te hebben. In dit kikkerlandje vindt je op bijna elke hoek van de straat een bandenboer. Ik heb hier in een straal van 2 kilometer al meer dan 10 punten waar ze je bandje kunnen repareren.
VeniVidiVici zegt
@jrk68: Okee, dus jou advies is om m’n run-flats als ze versleten zijn te vervangen voor gewone banden en een pompje in de auto?
renezzzz zegt
@VeniVidiVici: RF banden omwisslen voor non-RF kan, maar als de fabrikant van jou auto RF voorschrijft is het zeer waarschijnlijk een auto met een onderstel dat is aangepast op die RF banden. Het kan dus zijn dat de auto problemen gaat krijgen qua wegligging en rijassistentie systemen. Een paar inch grotere velgen (minder hoge banden) of een hogere payload-band kan dat compenseren. Maar ja, meestal maakt de prijs dan niet meer uit…. Handig is in ieder geval wat forums van jou specifieke auto te checken (je zult waarschijnlijk niet de eerste zijn die dat wil doen).
VeniVidiVici zegt
@renezzzz: Tja, er zit een M-pakket op en 19″ bmw velgen dus zal inderdaad eens nagaan of non-RF wel/niet kan…
renezzzz zegt
@VeniVidiVici: Wie weet heeft er iemand hier eenzelfde configuratie en heeft er eventueel ervaring mee… Maar check in ieder geval de BMW forums.
VeniVidiVici zegt
@renezzzz: I will do, thnx :-)
The_12oach zegt
@VeniVidiVici: zet er maar gewone banden onder hoor! Je gaat mits je geen goedkope meuk hebt er goed op vooruit. Vooral kwa comfort. Het idee dat je door kan rijden met rf is de illusie voor premium blabla auto’s worden door de importeur vaak uitgevoerd met banden naar hun keuze. En niet de fabrikant.
Heb in de werkplaats nog nooit gezien dat er dingen niet werkte of de auto slechter dan voorheen ging rijden.
woot zegt
@jrk68: Ja natuurlijk, maar ik heb niet veel vertrouwen in zulk spul. En als ik een reservewiel meeneem, kan er nog geen krant meer bij in de kofferbak :p
jrk68 zegt
@woot:
Lol. In de ene kan ik net een velg in de kofferbak kwijt, met de band erom past die niet.
In de ander gaat zelfs dat niet lukken. Daarom ben ik blij met mijn compressortjes.
Laten we wel zijn hoe vaak heb je een lekke band?
woot zegt
@jrk68: Ja vrijwel nooit eigenlijk, maar binnenkort naar Italie met de auto en dan wil je toch een beetje zelfverzekerd op pad gaan he. Nadeel van sportauto’s he dat je je thuiskomertje niet onder de laadvloer kwijt kan :)
undifined1 zegt
@jrk68: lijkt me toch geen fijn gevoel om geen reservewiel te hebben, als je dan een klapband hebt, of een groot gat, kun je een uur op de anwb wachten. Gewoon een reservewiel en een compressortje lijkt me toch het beste, als er dan gewoon een schroef in zit alleen even oppompen en maar een veilige plek rijden, en anders wiel verwisselen.
woot zegt
@undifined1: Sommigen hebben helemaal geen ruimte in de auto voor een reservewiel, bij mij zit er standaard wel een in eigenlijk, maar dan heb ik totaal geen kofferbak meer over.
jrk68 zegt
@undifined1:
Als, als, de laatste keer dat ik een klapband heb meegemaakt was 40 jaar geleden.
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken en de angst niet laten regeren.
kicknl zegt
Prima rijeigenschappen, alleen flinke herrie! In mijn geval betekende het het verschil tussen normaal met elkaar spreken bij 130 km/h (winterbanden) en bijna schreeuwen (run-flat zomerbanden).. Blij dat ik er vanaf ben. (Overigens nooit een kapot gereden)
Design_Driven zegt
Ik heb ze nooit lek gereden. Wel zijn ze een stuk zwaarder wat je wel merkt.
zakar36 zegt
Het was ook niet voor niks dat BMW de runflat-banden monteerde voor de m5/m6. Voor de rest zelf ook geen ervaring mee
zakar36 zegt
@zakar36 :
Edit: NIET monteerde op de M5/M6.
hollow zegt
Had runflats op m’n BMW. De wangen sleten veel sneller dan normaal. De runflats op de standaard 16 inch reden harder dan mijn 18 inch zomervelgen met Bridgestone potenza banden er op. Rij al 15 jaar zonder een platte band gehad te hebben. Wel snel even afkloppen.
M3Power79 zegt
Ik werk in een BMW Concessie en veel klanten zijn echt niet zo happig op runflats. Ze vinden ze oncomfortbel en lawaaierig. Bovendien bieden ze door hun minder flexibele structuur ook minder grip. Iemand die voor een optionele alu velg kiest kan er wel niet omheen want vanaf dan worden ze hier in BE standaard gemonteerd. De enige wagens die hierop een uitzondering vormen zijn de M-modellen, die staan nooit op runflats maar op hoogwaardig sticky rubber, de laatste tijd altijd Michelin Pilot Supersport.
mout zegt
@M3Power79: Precies. Gek he, dat zoveel klanten hun velgen aftermarket of toch niet via de dealer kopen…
M3Power79 zegt
@mout: Ja klopt en het zijn niet alleen de petjes :-)
mout zegt
@M3Power79: Ik zelf zou ook zo gek niet zijn om extra veel te betalen voor velgen, om daarmee mijn grip, verbruik en bandenslijtage mee om zeep te helpen.
undifined1 zegt
@mout: je kunt ook gewoon losse velgen bij de dealer kopen hoor.
hollow zegt
@M3Power79: je kan op “runflat velgen” ook gewone banden monteren. Omgekeerd lukt niet.
toroloco zegt
Nog niet lek gereden, rijdt niet erg comfortabel. Voor optimale wegligging neem gewone banden, de zijwanden van banden zonder run flat zijn flexibeler in de bochten.
trigger565 zegt
We hadden runflats op de vorige 530 E60. Erg veel miserie mee gehad, 3 of 4 platte banden op een jaar. Gedumpt en terug naar gewone banden, nooit nog een platte gehad…
landyerik zegt
Rijdt er al tijden op. Ik vind het zelf een fijne band. Al een keertje een platte band gehad en kon gewoon terug rijden naar de dealer voor een nieuwe. Geen gemartel aan de kant van de weg omdat ik zelf het wiel moest verwisselen. Elke keer komen er runflats op mijn BMW
erce zegt
@landyerik: Exact, ik heb run flat banden onder m’n 5serie. Heb al een leer een lekke band gehad en ben vervolgens netjes naar de dealer gereden om op te laten lossen. Helaas moest er een nieuwe band omheen aangezien de boosdoener (een schroef) vlak bij de wang door het rubber heen was. Ik heb met m’n z3 coupe eens op de vluchtstrook een wiel moeten wisselen, met gevaar voor eigen leven. Alleen het feit dat je nooit langs de weg hoeft te staan om een band te wisselen, is het voor mij waard om met run flat banden te rijden. Daarbij, ik kan net zo snel door de bocht als met normale banden.
misterevr zegt
Heb zo ook al 5 jaar erop liggen nu. Ik mag er niet van klagen, ze slijten inderdaad iets sneller af en voelen iets harder aan tijdens het rijden. Maar ik was wel blij toen ik lekke band kreeg 100 km van de dealer af, en gewoon kon de hele dag kon doorrijden om dan ’s avonds na mijn werk na de dealer te rijden. Band is toen gewoon hersteld geweest, niet vervangen.
loekie125 zegt
Wangen slijten erg snel. En uiteindelijk scheurt het loopvlak daar los terwijl het midden vd band daar vaak nog rond de 5mm profiel zit. Vooral aan de voorzijde bij bmw gebeurd dit regelmatig. Wat mij betreft mogen ze ermee stoppen!
VeniVidiVici zegt
@loekie125: Inderdaad, is op dit moment bij m’n bmw ook. Heb run-flat op de 19″ velgen, maar 1 cm breedte aan de binnenzijde band is ver weg terwijl de rest van het loopvlak nog 5,5mm heeft. Nu al vervangen is dan een duur geintje!
loekie125 zegt
@VeniVidiVici: je hebt weinig keus helaas. Kwestie van tijd voordat het loopvlak daar gaat loslaten
renezzzz zegt
Persoonlijk vind ik dat al dit soort alternatieven van de reserveband niet werken. Een runflat band, of pomp-kitje is gewoonweg niet handig. Het liefste een volledig reservewiel, maar ja, gewichtsbesparing, meer winst, minder CO2 uitstoot, ruimtewinnen en noem maar op is belangrijker dan mobiliteit. Helaas heb je bij de meeste fabrikanten geen keuze meer. Tja, laten we het ermaar op houden dat men niet zo vaak een lekke band meer heeft….
Pica zegt
Ik weet dat de bmw-concessiehouder hier geen runflats plaats op wagen voor een proefrit. Zijn te hard ….
Dino2400 zegt
“maar het betekent schijnbaar ook ”
Ik neem aan dat de schrijver “blijkbaar” bedoelt?
mout zegt
@Dino2400: Het heeft er wel de schijn van dat dat hieruit lijkt te blijken.
schellekens006 zegt
Ik heb Michelin Sport Run Flatt in 225/255 op mijn BMW 3 serie. Ik ben er super tevreden over. Genoeg comfort en zelden een band gehad waar je zo hard de hoek mee om kunt. Niets mis mee.. behalve de belachelijke hoge prijs ten opzichte van de normale Michelin Sport.
svenbmw zegt
Ja dat had ik je ook al zonder onderzoek kunnen zeggen ja !
Rick-dos zegt
Hoor dat wel vaker dat runflats zo oncomfortabel zouden zijn maar heb vaak het idee dat die mensen een beetje als de prinses op het erwt zijn. Heb zelf runflats eronder zitten maar kan nou niet zeggen dat het oncomfortabel is.
Heb wel het idee dat de grip wat minder is. Soms neem ik een bocht wat te snel en dan voelt het alsof het gripverlies eerder ligt dan anders.
tjorque zegt
36k met banden??? De mijne gaan vlotjes 100k mee hoor…
hotseflots zegt
Ja, dat dacht ik ook. Netjes zo’n setje aangeschaft, want geen reservewiel. Lekker stukje toeren met vrouw en kids op vakantie. Klapband op zo’n 90km (120 actual)-weg. Dat ging het setje niet trekken.
En hoe krijg je dan je kar bij de eerste bandenboer? En waar zit die? En hoe zeg je: Mon pneu c’est cachée complètement (of iets in die trant). En wat is de Ardense ANWB?
Gelukkig bleek er een vriend niet te ver van mij vandaan die wel Frans spreekt. Een uur later was hij bij me waarna we een ander toertje hebben mogen doen.
Eerste wat ik thuis heb gedaan is een thuiskomertje gekocht.