…aldus Huey Lewis & The News. En aldus onze huis-spotter Appeltje. Deze week een kubistische stijloefening waarin de vraag ‘Auto of verhuisdoos?’ centraal staat. We vieren tevens een klein jubileum, dit is namelijk de tiende aflevering uit de serie “Gespot! by Appeltje” op Autoblog. Dus: Gefeliciteerd! En nog velen na deze wat ons betreft.
Jim Appelmelk verzorgt deze week de inleiding:
Het thema van aflevering 10 is “Voor een vierkante auto nog best mooi”, omdat hoekige auto’s over het algemeen niet erg mooi worden gevonden. Een aantal uitzonderingen zal ik bij deze dus behandelen.
Lamborghini Countach
Dit vind ik zeker een van de spectaculairste vierkante auto’s. Met zijn 107cm hoogte valt hij erg op tussen het verkeer, tenzij je over hem heen kijkt. Dan nog is zijn aanwezigheid te merken, want stationair hoor je hem al op 50 meter afstand boven alle auto’s uit. Er zijn vele varianten verschenen, overigens allemaal coupé’s. De eerste hadden nog geen achterspoiler, de latere, zoals deze, overigens wel. Die kun je er wel af halen, want zo trof ik hem jaren geleden aan in de bekende dure winkelstraat uit Amsterdam. Later is de spoiler er weer opgezet, wat hem een nog buitenaardser uiterlijk geeft.
Bentley Continental R
Al stukken recenter is de Bentley Continental R. Geheel hoekig is de auto ook niet, maar verre van vloeiend toch zeker. Het model werd in 1991 geïntroduceerd en volgde eigenlijk de Bentley Corniche coupé op, die in 1984 al uit productie was genomen. Gelukkig werd de Continental R succesvoller dan dat model, er zijn anderhalfduizend exemplaren geproduceerd, waarvan de vroege modellen een spijlengrill hadden en de nieuwere een honingraatgrill. Dat laatste vindt ik zelf stukken mooier, het afgebeelde exemplaar heeft ze ook.
Alfa-Romeo SZ
Een van de vele aparte creaties van Zagato van de laatste jaren is deze SZ. Het is overigens opmerkelijk dat de auto slechts wat kleine aanpassingen heeft gehad van die ontwerper, want voor het grootste deel is de auto ontworpen door onder andere Robert Opron! Hij heeft onder andere mijn favoriete auto ontworpen, de Citroën SM, waar Johan Cruyff nog in heeft gereden. Het model was er ook al cabriolet en heette dan RZ. Met 47 exemplaren is Nederland van alle landen het op twee na rijkst bedeelde land.
Lancia Delta HF Integrale Montecarlo 6th Anniversary Edition
Voor velen zal deze auto op het eerste gezicht “Sjonnie” zijn, aangezien het een vierkant uitgebouwd jaren ’80 geval is. De zeldzame Montecarlo 6th Anniversary Edition is overigens niet de goedkoopste auto, dus goedkope types zullen er niet gauw in rijden. De auto werd erg bekend door zijn rallysuccessen, waarin de WRC uitvorigen werden ingezet. Ook die zijn tegenwoordig duurder dan je zou denken. De vier wielen van de auto werden aangedreven door een 2 liter turbo motor, die bij de meeste uitvoeringen rond de 200pk leverde.
Lotus Esprit Turbo SE
Een andere vierkante sportauto die ik zelf erg mooi vind is de Esprit, vooral in deze kleur! De auto kent vele verschijningsvormen, en werd midden in de jaren ’70 geïntroduceerd en verwierf meteen bekendheid in de James Bond film “The Spy Who Loved Me”. De auto werd dus vele malen gewijzigd, deze SE Turbo is van 1991. Hoewel er ongeveer tienduizend Esprit’s zijn verkocht, zie je ze nauwelijks rijden.
Maserati Ghibli
Dit is een van de vele verschillende modellen uit de Biturbo serie, want dat was nogal een grote familie. In 1982 rolde de eerste Biturbo van de band, die was eerder snel te noemen dan mooi. De Ghibli kwam pas in 1992 op de markt, en zag er al stukken beter uit. De auto werd aanvankelijk geleverd met een tweeliter V6 die maar liefst 306 pk leverde, 153pk per liter! Er zullen niet veel auto’s zijn die met 2 liter motorcapaciteit een snelheid van 260km/u kunnen halen, onze oosterburen begrenzen alles dan ook nog zo hypocriet op 250km/u. Ook de Ghibli is er in vele verschillende uitvoeringen, die onder andere van elkaar te onderscheiden zijn aan de hand van luchtroostertjes, velgen en koplampen.
Aston-Martin Lagonda Saloon
Met de naam Lagonda refereert Aston-Martin naar een merk dat al heel lang geleden ten onder was gegaan. Aston-Martin had in 1969 al een prototype ontwikkeld vor dit nieuwe model, dat nog het meeste leek op een vierdeurs DBS. Uiteindelijk ging het model in productie in 1974, maar had toen alsnog een geheel andere vorm dan de hier afgebeelde. Hij had nog het meeste weg van een V8 uit die tijd, hoewel dat ook nog maar de grote lijnen waren. De Lagonda in de hier afgebeelde vorm kwam dan eindelijk in 1976, en werd nog een paar keer gewijzigd. Het afgebeelde exemplaar is van Series 4, die herkenbaar is aan de koplampunits, elk bestaande uit 3 identieke blokjesvormige lampen.
BMW M3 E30
Een van de bekendere features van BMW is de M die ze gebruiken voor de snelle uitvoeringen. Een van de eerste modellen met deze toevoeging was de BMW M3 E30, het laatste geeft aan welke generatie er bedoeld wordt. Volgens velen is dit de meest hardcore M3 van de drie generaties die er op dit moment rondrijden. De auto had een 4 cilinder motor van 2,3 liter die 192 pk leverde, niet de meest indrukwekkende getallen voor huidige maatstaven. Met zijn nul-naar-honderd tijd van 7,0 seconde kan hij nog heel goed meekomen met het huidige verkeer, tegenwoordig is het nog een redelijk snelle tijd.
Ferrari Testarossa
Een van de meest legendarische Ferrari’s is de Testarossa. Het is namelijk de best verkocht V12 van Ferrari ooit, hij werd maar liefst 7177 keer geproduceerd. Wegens zijn grote succes en het feit dat men geen zin had om een geheel nieuwe auto te ontwikkelen kwam er nog een F512TR, die er iets moderner uitzag dan de Testarossa, en de F512M, met onder andere plexiglas koplampen. Aangezien niemand een model koopt dat er al 11 jaar bijna hetzelfde uitziet, werden er maar 500 van de laatste verkocht.
Cadillac XLR
Dit is de enige huidige auto uit de hele rij, de andere modellen zijn allemaal al lang uit productie. De auto heeft niet echt een voorganger, de enige cabriolet uit de jaren ’90 was de Allante, maar dat is toch niet echt een equivalent voor deze auto. Deze auto is een stuk spannender! Je kunt hem mooi vinden, je kunt hem niet mooi vinden, hij valt toch echt op tussen de andere auto’s met zijn lange spitse neus. Er ligt weer een lekker lompe motor in het vooronder uit de Verenigde Staten, uiteraard een V8. de inhoud van 4,6 liter is voor hun maten bescheiden, de 320 pk die eruit komt is naar verhouding ook wat bescheiden, dat kun je ook wel uit een kleiner blok halen. Voor €114.950 heb je een erg vlotte auto die in 5,9 seconde op de honderd zit en doorhaalt tot 250km/u
Fons zegt
Nee, dit is dus echt niks voor mij! Behalve de Countach, die is stoer, hehe. En de Testarossa mag er natuurlijk ook wezen
w0o0dy zegt
de Integrale is een klassieker met een erelijst waar je u tegen mag zeggen, jammer dat ze een tikkeltje kwetsbaar zijn op de huidige leeftijd (veel problemen en soms ook ernstig) Verder is de SZ nog steeds een beest om te zien goed ontwerp op de achterkant na, daar hadden ze meer tijd in mogen steken. Een Esprit doet ook vandaag de dag nog steeds de hoofden meedraaien op straat, net als de Countach. Kennelijk heeft het toch wel iets…
Het was weer een genoegen Appeltje!
AlexZjuH zegt
Esprit blijft geweldige bak in mijn ogen :) countach nooit favoriet geweest, SZ beetje afzichtelijk. Lagonda ken ik nog van de Michel Vaillante strips. Voor de rest weinig nieuws…
Ga zo door appeltje!
Christoff zegt
idd ga zo door appeltje!! je maakt veel en mooie foto’s.
de testarossa en de Cadillac XLR vind ik de mooieste, de rest vind ik mooi als klasieker.
zapp zegt
Ik was laatst in Italie toen zag ik een f512tr rijden, wat een geluid zeg.
Mooie foto’s vooral de testarossa en de esprit.
dekster zegt
mijn complimenten voor de spotter :)
Ninja zegt
Weeral een mooi stukje. De lambo en de lotus steken er bovenuit vind ik. De testarossa mag er ook wel wezen natuurlijk
dietje zegt
de bentley ist mooiste vinnik:D
autoblogger zegt
Toevallig(?) gisteren nog op de Wall Street Journal: Hip to Be Square!
Zie het artikel op
http://online.wsj.com/article/SB114713620680347338.html?mod=yahoo_hs
@Appeltje: die countach is echt fantastisch, hij blijft gewoon mooi!
Tijdloos design!
Biel! zegt
Die alfa en die lancia zijn wel stoer… alleen doet die lancia me een beetje aan een golf rallye denken.
Remco zegt
Als ik mocht kiezen uit de lijst, dan is het Lotus Esprit. De countach en testarossa hebben een gewaagd design. Van de lagonda weet ik dat het niet al te beste auto is, vanwege de vele elektronica-problemen. Maar hij mag er wel wezen.
Appeltje zegt
Bedankt voor jullie reacties! Toevallig dat “Hip to be square” gisteren op TV was, ik had dit thema eigenlijk al een hele tijd geleden gepland! Voor de volgende paar weken staat alles overigens ook al vast.
Maarten zegt
Ik ben benieuwd naar volgende keer! Leuk onderwerp iig :)
maartenunplugged zegt
de countach blijft echt pure prOn
Sjef zegt
Ik had toch in ieder geval 1 Wolwo verwacht, Appeltje. :) Ok, een T5-R kom je bij wijze van dagelijks tegen, maar iets van een 262 of 780 had hier niet misstaan. Moet je hem natuurlijk wel ooit eens gespot hebben natuurlijk. :)
Sander zegt
Die Lambo is echt verreweg de lelijkste auto
Appeltje zegt
Nee! Verreweg de vetste :P Ik heb inderdaad gesacht aan de redelijk weinig voorkomende 780/nog zeldzamere 262C, maar ik moest al een heel aantal kandidaten wegstrepen omdat ik er echt 17 had.
dries zegt
doe mij de cadillac of testarossa maar
Bram zegt
stuk voor stuk prachtige auto’s :D zet ze maar in mijn garage (eh.. fietsenstalling)
Marcos zegt
Ik mis de Volkswagen Golf 1 (liefst GTI Pirelli-uitvoering ’83 in Alpinweiss)………….. Heerlijk vierkant Duits rij-ijzer met design van Italiaanse hand.