Het grote gevaar op de weg – slome ouderen in trage auto’s- wordt wellicht van de weg gehaald in Italië, ze zijn daar serieus aan het overwegen iedereen boven de tachtig een rijverbod op te leggen. Wellicht gaat het dodental in het verkeer daar dan eindelijk omlaag.
Met ruim vijfduizend verkeersdoden in 2009 is Italië goed vertegenwoordigt in de bovenste regionen van Europa’s gevaarlijkste wegen. Om dit getal een beetje naar beneden te krijgen willen ze een maximum leeftijd instellen voor het hebben van een rijbewijs. Ga je daar overheen (lees: je bent stokoud), dan mag je ‘m inleveren en moet je genoegen nemen met het OV of een fiets.
De plannen van het Italiaanse Parliament Transport Committee zijn om een leeftijd te prikken tussen de 80 en 85 jaar. Al kan je nog zo goed sturen en ben je zo kwiek als een jonge hond, wie té oud is doet niet meer mee. Geen onderscheid. (bron: Telegraph)
AudiQuatro zegt
Ik vind het nu een geniaal idee, ik bedoel 65+?, in de bus!! Das best wel mijn mening,maar als k zelf 80 ben zal k graag nog willen auto rijden, ik kan me dan ook niet voorstellen dat k dan zo door het verkeer zou sukkelen!
laulau zegt
Dat moeten ze hier ook doen. Weg met die agila´s en wagon-r´s
Martin zegt
Afnemen is ook weer onzin. Ik zeg alle mensen boven de 80 een serieuze rijtest laten doen. Kunnen ze nog mee dan met een jaar verlengen, wordt het een twijfelgeval inleveren.
The360box zegt
Totaal onzin, er gebeuren trouwens meer ongelukken met -20’gers dan 65+’s. Totaal nutteloos en in NL zal dit plan toch nooit doorkomen want dat betekent dus minder geld in de schatkist. :?
Acacio zegt
@The360box:
En toch, als ik bij mijn opa in de auto zit…
zdev zegt
@The360box: per gereden kilometer maken 65+ers veel meer brokken dan jongeren.
The360box zegt
@zdev: Hoe bedoel je dat? Het zal mij een worst zijn zolang de verzekering maar uitkeer, :?
integralechubasco zegt
zet ze gewoon in een volvo… die zijn toch zo ‘”‘veilig'”‘….
CEY zegt
@integralechubasco: ik denk liever aan min eige veiligheid nie?
BmwMPower zegt
In Nederland willen de hoge vriendjes maar al te graag dat veel mensen rijden, want wij als melkkoe met onze auto’s…
Tony Casa zegt
@BmwMPower: niemand houdt jou tegen om de hoge vriendjes een hak te zetten en jouw auto te verkopen.
The360box zegt
@ mezelf:http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/13/wie-is-onveiliger-achter-het-stuur-tiener-of-opoe , verstevigt mijn mening.
Bob zegt
Sneu voor Valentino Balboni
lincoln zegt
alleen werkende mensen mogen een rijbewijs ..
Topless zegt
Onzin. Wanneer je nog goed genoeg kunt rijden, is er niets aan de hand.
Bob Lutz is overigens 78 en vliegt nog altijd met zijn straaljager.
http://jalopnik.com/5566158/maximum-bob-lutz-buzzes-town-in-fighter-jet-causes-chaos
zdev zegt
Je moet toch van Italië houden. Geniaal. Laten we dit hier instellen met 65. En laten we beginnen met een opfriscursus voor elke Nederlander van Rijschool Peper in de Reet.
dimacodavid zegt
Ik ben het helemaal eens met Martin, ze zouden mensen boven een bepaalde leeftijd (75) elk jaar een rij-examen moeten afnemen of ze nog bekwaam genoeg zijn. Om nou alle mensen van boven de 80 over 1 kam te scheren lijkt me ook geen goed idee.
realcar zegt
Tja en jongens jonger dan 30………
9000cse zegt
Okay! En wat te denken van een maatregel, waarbij iedereen, -ondanks zijn/haar leeftijd!- die schuld is aan een ongeluk, waarbij een gewonde valt ten minste 5 jaar en in geval van een dode ten minste 10 jaar de rijbevoegdheid te ontnemen?
Topless zegt
@9000cse
Dus bijvoorbeeld, je let even niet op (kan iedereen gebeuren), rijdt tegen een andere auto aan. De bestuurder, die geen gordel om heeft, stoot zijn neus tegen het stuur en loopt een bloedneus op. En jij mag 5 jaar niet meer auto rijden. Prima idee, ik ben voor.
9000cse zegt
@Topless:
Snap je nou echt niet wat ik bedoel, of doe je maar zo?
Bob zegt
@zdev
Ik moet misschien wel tot 67 werken en voor straf dan ook nog fietsen zeker die laatste paar jaar.
Nico zegt
Dat jongeren in verhouding meer km’s maken dan 65+ers dus dat de kans op een ongeluk ook groter is. Als je dat in acht neemt zou ie nog weleens gelijk kunnen hebben.
Maar er mag wel iets aan gebeuren ja, het aantal rijdende hindernissen groeit.
Vorige week is er bij een werkgever van mij(Verzorgingstehuis in Eindhoven) een 89jarige dame verongelukt doordat ze ‘niet’ goed werd en volle gas met haar Ignis automaat tegen de gevel reed, haar 92 jarige zus raakte daarbij zwaar gewond.
Voor hetzelfde geld gebeurd het op een kruising, of snelweg, dan heb je een ergere ravage.
Ik vind het vervelend om dan de vrijheid van oudere wat te beperken, maar over het algemeen laat het hedendaagse verkeer hun deelname niet meer toe.
Henkhenk zegt
@zdev
@The360box
Waarschijnlijk hebben jullie beide gelijk. Waar de jongeren het grootste netto aandeel in verkeersdoden hebben, zullen ouderen een veel groter aantal (doorgaans niet dodelijke) ongevallen veroorzaken per gereden kilometer.
Cijfers zijn op vele manieren uit te leggen en te interpreteren en dat geldt ook hier. Als ik om me heen kijk denk ik dat de rijvaardigheid en vooral de oplettendheid van de gemiddelde oudere in het verkeer toch wel echt beduidend slechter is dan wat het zou moeten zijn, hoe (overdreven) voorzichtig ze soms ook proberen te rijden. Voor de jongeren zal dit juist weer precies het tegenovergestelde zijn.
Ik ben overtuigd voorstander van het kritischer bekijken van risicogroepen in het verkeer. Dat ouderen daarbij aangekeken worden lijkt me zeker niet verkeerd. Bovendien denk ik dat er niet eenzelfde manier is om beide genoemde groepen te toetsen, omdat het bij jongeren vooral aan gevaarlijk gedrag ligt, en bij ouderen aan een onvermogen om alles mee te krijgen. Het vaker en uitgebreider testen van mensen vanaf een bepaalde leeftijd die toch willen rijden lijkt me daarbij een betere oplossing dan het over een kam scheren. En het moge duidelijk zijn dat er ook voor jongeren best gekeken mag worden naar veiligheidsbevorderende maatregelen.
zdev zegt
@The360box: jongeren rijden veel meer kilometers en maken in verhouding veel minder brokken dan ouderen.
Ik woon in Bejaardije (Drenthe) en daar is je leven niet zeker met al die fossiele zombies op de weg. Ze rijden met 60 de snelweg op, gooien hun auto zomaar opzij, remmen zomaar af, knipperlichten horen ze niet, en ze vergeten naar rechts te kijken of daar iemand aankomt. Elke paar weken hoor je weer dat er eentje een huis binnen rijdt of de weg op schiet, vaak komt iedereen met de schrik vrij.
Het zijn overigens niet alleen bejaarden, ook de Drentse huisvrouwen kunnen er wat (niets) van. Ze hebben het reactievermogen van een slak en het anticiperingsvermogen van een ezel. “Een echte Drent zit op zijn krent”, ze zijn gewoon van nature slooooom. Een randstedeling zou hier knettergek worden en de hele weg op de toeter rammen.
Ook zijn het vaak stijfkoppen: “ik ried vieftig en da’s snel zat, ook voor doe”, denken die boertjes op een B-weg. Met gevaarlijke inhaalacties van anderen tot gevolg. Ongelukken worden aan de inhalers verweten, maar ik durf wel te stellen dat de slome duikelaar passief agressief is. Je hebt niet het recht voor een ander te bepalen hoe hard die mag rijden. En als je ergens 80 mag, houd je daar dan ook aan.
@Henkhenk: inderdaad, niets op tegen om iedereen elke 5 jaar sowieso een verfrissingscursus te geven en jongeren en ouderen elk jaar. Artsen zouden hier ook strenger op moeten zijn.
Ook zou de politie meer moeten kunnen controleren op medicijngebruik bij jong en oud. Van hoestdrankjes kun je al behoorlijk suf worden, anti-hooikoorts tabletjes zelfs, en de combinatie van verkeer en pillen tegen angsten, diabetes, depressies of hartkwalen is dodelijk.
Er rijden meer mensen op met versuffende pillen in hun mik dan met alcohol op. 1 Op de 10 Nederlanders! De BoB campagnes zouden ze ook daar op moeten richten.
Carlos zegt
hahah, doet me denken aan een van de beste South Park episodes van seizoen 7 te zien hier:http://www.southpark.nl/
Megakix zegt
Ja, wat we al weten uit het eigen verkeer, die oudjes zijn helemaal crazy !!!!!! En maar rekening met ze houden…weetje, ze krijgen al AOW, en van mij mag daar een gratis openbaar vervoerkaart bij !
lincoln zegt
80+ers zorgen wel voor een hoop doden ..
dat kan je gewoon weg niet ontkennen ..
Nico zegt
In feite alles boven de 20…
Benjamin1 zegt
HALLELUJAH, eindelijk!
Italië kennende zullen ze voor dhr Balboni wel een uitzondering gaan maken.
GOD zegt
Gewoon vanaf een bepaalde leeftijd eens in de zoveel jaar een rijtest afleggen en dan niet zo iets van.. oh das nog wel redelijk voor iemand van 80.. geslaagd!!! nee gewoon net zo streng als bij iemand van 18 jaar die op moet.
Niks tegen ouderen en ik gun het ze van harte en begrijp zelfs dat ze niet zo goed meekomen met het verkeer.
Maar er is een grens en als ik sommigen ouderen zie rijden dan bedank ik god op me knieen dat nog nooit 1 van die ouderen mij om het leven heeft gebracht.
Megakix zegt
@GOD: …je spreekt jezelf toch nooit tegen…God ? ;p
Topless zegt
In Italie hebben ze ook ooit een wet gehad die mensen van beneden de 21 en boven de 65 verbood in een auto te rijden die harder kan dan 180. Toen moest Enzo Ferrari een Fiat 132 gaan rijden, Ferrari’s waren taboe.
PS Dat van die jongeren van <21 is misschien iets voor hier? Die maken namelijk nogal wat brokken omdat ze denken dat ze kunnen autorijden.
rene zegt
Ouderdom als parameter is geen parameter en als het er al een was ,wel de goedkoopste.
Tony Casa zegt
Ik wil een rijverbod voor 18-jarige petjes.
rene zegt
Mijn mening over veiligheid is primo ,stop met die vermogenexplosie (bij alle merken en zowel auto’s als moto’s ).
Is echt voor niks maar dan ook voor niks nodig.
Megakix zegt
@rene: tuurlijk wel, je moet soms bepaalde situaties kunnen voorkomen, door ‘goede koolstofvezelremmen’, of door een rem-parachute-spoiler’ of door ‘extra gasgeven’..ben jij soms jónger dan 21 of ouder dan 80 ? Huh ? ;-)
Griffin zegt
Alsof dit een verschil gaat maken in Italie. Idioten zijn het in het verkeer… bumperkleven is er tot een ware kunst verheven (zelfs de politie doet het), de klaxon is belangrijker dan een stuur of remmen en hoewel men er officieel rechts rijdt is daar in de praktijk weinig van te merken. Daarbij maakt het niet uit of je in een 35-tons vrachtwagen rijdt, een snelle sedan of in een oud Fiatje 500. Een bestuurder van 80 of ouder maakt daar weinig verschil!
Northwestern zegt
Top Gear had dit toch allang uitgevonden? Alle petjes in een Reliant Robin!
jdz06 zegt
precies! pensioen? inleveren dat rijbewijs, zijn we van een hoop ellende af ^^
Mr. V8 zegt
Prima! Direct invoeren hier en doe dan maar vanaf 60, na een rijcursus mag er bepaald worden of het rijbewijs ingetrokken word of niet.
floryn zegt
Liever een medische en vaardigheidstest dan een verbod op een bepaalde leeftijd. Een leeftijd zegt niets. Misschien is de meerderheid van de mensen vanaf die leeftijd wel niet meer in staat om op een veilige wijze een auto te besturen, maar het is zuur als je het nog wel kan.
Rohrl-fan zegt
Misschien is het een beter idee om chauffeurs boven de 80 niet volledig het recht tot sturen te ontzeggen, maar hen wel te beperken qua afstanden die ze mogen afleggen.
Stel dat een bejaarde chauffeur een ritje wil maken of gewoon naar de winkel moet, dan kan dat, maar enkel in een straal van bijvoorbeeld 50km rond zijn huis. Zo blijft men mobiel en dus onafhankelijk van anderen.
de sjonnies zegt
@Rohrl-fan:
Goed idee, zeker als je in ogenschouw neemt dat onze hele maatschappij en sociale leven rond de auto zijn gebouwd.
Vooral op het platteland is de auto voor jong en oud een onmisbare vriend.
Verder, laten we nu eens wat meer rekening met elkaar houden, elkaar wat gunnen op de weg !
We kunnen dit zelf oplossen. Verdraagzaamheid dat is de sleutel !
Want misschien wordt jij zelf ook wel 84 jaar oud en wil je ook nog wat kunnen rondtuffen !
Vankonten zegt
@ The360Box (ja, helemaal bovenaan);
Met die snelheid kun je ook weinig brokken maken ;)
Steve zegt
Ik kom maar net terug uit Milaan, rij ij al gevaarlijk 120 waar je maar 90 mag doen zitten ze je bijna van de weg te duwen. Ik heb geen respect voor Italianen hoor op het veld of op de weg.
Ps : Veel Audi’s R8 gezien maar geen enkel ferrari, zouden ze zo onbetrouwbaar zijn ?
lodewijk zegt
Ik ben 20, rij ongeveer 20.000km per jaar en heb nog nooit een ongeval gehad.
Wel heb ik 1 keer de aanhangwagen lichtjes in de haak gezet, zonder veel erg.
Mijn mening is dat iedereen, vanaf hun eerste rij-jaar verplicht 5-jaarlijks een rijcursus moet volgen.
Betaald door de overheid..
(En geen rijschoolgedoe, maar dingen zoals slipcursussen, nachtrijden,..)
Er zou beter veel meer tijd en geld besteed worden aan preventie dan aan boetes, flitsers etc.
Maar dat brengt niets op natuurlijk.
Jochempie zegt
@lodewijk: “Betaald door de overheid..” betekent betaald door de belastingbetaler. Dat is leuk voor mensen die met de trein gaan… profiteur.
Gert zegt
Ik vind het onzin om simpel te zeggen dat alle 65+ers hun rijbewijs moeten inleveren. iedere paar jaar opnieuw examen (voor iedereen!) lijkt me meer zin hebben. Ouwetjes rijden sloom, maar liever zo’n slome op de weg dan een aap van 20 die net uit de luiers is en met z’n 15 jaar oude Swift of Golf denkt dat ie Schumi himself is.
gratis ov zou trouwens een prima plan zijn om sowieso mensen uit de auto te krijgen.
Mennek zegt
Ik denk eerder dat het aan de idiote rijstijl van de italianen zelf ligt…
Hoe meer je naar het zuiden gaat hoe gekker dat ze in de auto worden…
mcx zegt
Vrijheidsberoving! Als iemand in staat is goed te rijden mag je dit niet ontnemen.
Voor al die schreeuwerds… kijk eens verder dan de km-teller, beetje anticiperen als er een oudje voor je rijdt.
paul zegt
kan me helemaal aan sluiten bij het argument van Mennek.
ik kom zelf regelmatig in italie omdat me familie daar woont.
met name in de grote steden is het drama en hoe zuidelijker je gaat des te gekker wordt het.
kijk maar eens langs de kant van de weg in Italie, daar zie je regelmatig een herdenkingskruis staan omdat iemand zich heeft doodgereden.
maar wat dan wel opvalt is dat de gemiddelde leeftijd altijd zo’n beetje 20jaar is.???????????????????????
jack_abarth zegt
Lol @zdev,
Wel ironisch dat je in bejaardije woont ;)
Overigens lag ik helemaal dubbel om het zinnetje:
“ik ried vieftig en da’s snel zat, ook voor doe”
zdev zegt
@jack_abarth: ja, ik heb het mooi uitgezocht he…
@jip: lees ff met een korrel zout!
jip zegt
@zdev:
hehe zal ik doen. Drenthe is wel een plek waar je door kan rijden, dat het dan vaak niet gedaan wordt snap ik ook niet. 180 rijden is hier vaak geen probleem. En ’s nachts is er hier in ieder geval geen hond op de weg dus dan kun je zo hard als de auto kan… als je durft XD
MDV zegt
Mee eens. Moeten ze in Nederland ook eens doen.
Laat ze maar met de bus of taxi naar de soos gaan.
Vince zegt
Gewoon elke x jaar een verplichte rijtest voor alle automobilisten, ongeacht leeftijd. Verplicht je om mee te gaan met veranderingen in het verkeer en wetgeving en haalt de mensen die niet in staat zijn om veilig te rijden van de weg. Scheelt een hoop irritatie, vertraging en verkeersslachtoffers.
Benjamin1 zegt
@Vince:
Vanaf 70, elke 5 jaar, betaald door de automobilist bestaat al in NL. Nadeel is dat er in die 5 jaar heel veel kan gebeuren. Zo kan iemand op zijn 70ste nog redelijk normaal autorijden. 71ste begint diegene te dementeren. 73ste verliest diegene het gevoel in zijn of haar voeten.
74ste en 75ste zijn dan levensgevaarlijk. Denk aan rokende koppelingsplaten bij het wegrijden. Abrupt remmen, vergeten waar je bent en het verliezen van zicht.
Guust Flater zegt
Ik vind het altijd komisch wanneer mensen pleiten voor een regelmatige verplichte rijtest voor een ieder. Mensen die hiervoor pleiten, gaan er altijd van uit dat zij zelf toch slagen (want zij vinden zelf dat ze goed rijden) en dat anderen (waarvan ze vinden dat deze slecht rijden) van de weg verdwijnen. Bij zo’n test bepaalt echter de examinator of je goed rijdt, en niet jijzelf. En examinatoren hebben toch een ander idee over hoe je moet rijden dan de gemiddelde automobilist. De mensen die zo’n test willen, zouden zelf wel eens het slachtoffer kunnen worden van hun eigen idee.
jip zegt
@zdev
Ooit van generaliseren gehoord?
Citrofiel zegt
In grotere landen dan Nederland wonen mensen meestal verder van noodzakelijke voorzieningen af. Een auto kan dan onmisbaar zijn om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Een bus komt ook bij lange na niet in elk verouderend gehucht… Weer een onzinnig plan, past echter prima bij Italië.
406_v6 zegt
Gelijk ook maar alle huisvrouwtjes en geitewollensokken types hun rijbewijs afnemen dan? oh ja, linkse baan is voortaan minimaal 180 kmh… :mrgreen:
Mr. V8 zegt
@ zdev: hahaha, zeer vermakelijk stukje text! Ben het roerend met je eens overigens.
Klojum zegt
Tsja… En nu maar wachten tot alle klagers hier zelf de leeftijdsgrens bereiken waarbij ze hun rijbewijs verplicht moeten inleveren. ‘ns Kijken hoe ze dan piepen.
Ronny zegt
Gewoon een zwarte doos in elke auto en die kloojo’s van de baan halen godverdomme. Bij elk ongeval is dan perfect achterhaalbaar. Gewoon de laatste 5 minuten voor het ongeval opslaan.
Ikzelf rijd ook vaak te snel, maar veroorzaak geen ongevallen. De onverantwoorde speeders moeten van de baan. Ook zij die nooit een richtingaanwijzer gebruiken <= grootste gevaren
Oooh wat erger ik me dagelijks :D haha
stijnfolkers zegt
geweldig idee, ik ben laatst aangereden door zon *** bejaarde, en ik moet, vooral met het lekkere weer, vaak remmen voor bejaarden die traag rijden of zomaar de weg oversteken met hun auto zonder hun knipperlicht uit te steken…
Kuukske zegt
Ze kunnen beter eerst de stuurmanskunsten van de mensen in de grote steden aanpakken want dat is ook niet echt veilig…
chef oliefilter zegt
Er zijn ook uitzondingen. Ik werk bij een volvo garage en daar was een vrouw van 88 met een 850 t5 en die reed echt super.
Gerrelekker zegt
Geen goed idee: als dit er doorkomt betekent dit voor veel mensen totale uitsluiting van het sociale leven: naar de dokter, winkel, eens een kaartje gaan leggen enz enz. Dit brengt dan extra overlast mee voor derden zoals de kinderen en kleinkinderen die dan iedere keer naar de winkel, dokter en apotheker moeten lopen.
Ik ken italie niet goed genoeg maar ik kan me voorstellen dat er velen in kleine dorpjes wonen die totaal geisoleerd liggen, deze mensen afsluiten is totaal onwaardig.
Cantago zegt
Beter ieder jaar een rijtest! Mensen van 70 jaar rijden ook niet meer geweldig hoor…
MrHyde zegt
Ik denk dat ze in Italië eerst eens een andere rijcultuur moeten aannemen, ipv het af te schuiven op de oudjes. Ja ik weet dat ze soms sukkelen, maar dat gesjees daar zorgt voor meer ongelukken. Trouwens, iets dat misschien een vertekend beeld geeft waarom de Italianen zo hoog scoren in de ongevallenstatistieken is omdat er relatief veel op motoren en scooters wordt gereden. Deze zijn bij een aanrijding een stuk kwetsbaarder.
hjkort zegt
Ik vind dat het rijbewijs vele malen strenger moet zijn. Er zijn te veel mensen die meermaals afrijden om toch eindelijk dat roze papiertje (nu pasje) in handen te krijgen.
Ik vind dat de regels voor een nieuw rijbewijs aangescherpt dienen te worden en intensiever moeten zijn. (misschien voertuigbeheersing naar japans voorbeeld?)
Een verhoogde rijvaardigheid is denk ik ook geen overbodige luxe.
Daarna bij het verlengen van het rijbewijs ook een nieuw afrijden.
Natuurlijk zijn daar grote kosten voor de consument aan verbonden, maar dat houdt niemand waarschijnlijk tegen om toch te willen rijden.
Als beginnend bestuurder na 2 jaar nogmaals afrijden, daarna 5 jaar, dan 3 periodes van 10 jaar en afhankelijk of je dan 65+ bent weer elke 5 jaar.
steven simons zegt
Wie wordt er vandaag de dag nog zo oud ?
ofwel sterf je aan kanker, aids ,hartziekten,. . .
Als je geluk hebt,sterf je in het verkeer !