De Italiaanse minister van infastructuur is geen voorstander van het verbod op verbrandingsmotoren in 2035.
De Italiaanse autoindustrie loopt niet voorop met elektrische auto’s. Dan hebben we het niet alleen over Lamborghini en Ferrari, die nog naar hartenlust V12’s bouwen, maar ook over de volumemerken. Fiat heeft alleen de 500e, terwijl Alfa Romeo nog maar net met plug-in hybrides begonnen is.
Het is dan ook niet zo gek dat de Italiaanse overheid niet staat te springen om een verbod op verbrandingsmotoren. Dat is uiteraard wel wat de EU van plan is in 2035. Italië pleitte er al eerder voor om dit uit te stellen tot 2040 en nu klinken er opnieuw kritische Italiaanse geluiden.
Deze geluiden komen uit de mond van Matteo Salvini, de kersverse minister van infrastructuur. Hij is een beetje de Italiaanse Thierry Baudet, want hij is groot bewonderaar van Poetin.
Dat is niet zijn enige controversiële opvatting. Hij moet ook niets hebben van de ban op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. Volgens Salvini slaat het in economisch en sociaal opzicht nergens op én helpt het ook niet voor het milieu. Hij spreekt van fundamentalisme.
Net als Baudet is Salvini een fervent voorstander van referenda. Hij pleitte drie maanden geleden al (toen hij nog geen minister was) voor een referendum over de ban op verbrandingsmotoren.
Dat referendum gaat er waarschijnlijk niet komen, maar we kunnen natuurlijk wel hier in de reacties een klein referendum houden. Daar hebben jullie waarschijnlijk geen aansporing voor nodig.
William zegt
Gaat met de verkoop van stekker auto’s in Italie ook niet goed:
https://insideevs.com/news/625073/italy-ev-slump-plugins-8-percent-october-2022/
Zal in ’t oosten / zuid oosten van Europa niet anders zijn vermoedelijk.
Grifo65 zegt
Gelukkig dat het niet zo vlotjes loopt met de verkoop van stekkerautotjes.
bischero zegt
20% is nog gewoon diesel, mild-hybrid 30% en benzine ook 30%.
5% is BEV net als PHEV.
De rest is gas, voornamelijk CNG/metano.
jantje86 zegt
Als iedereen meer met z’n eigen winkeltje bezig blijft dan met het grote gezamenlijk belang, zitten we m.i. snel met een onleefbare wereld
Grifo65 zegt
Helemaal gelijk. De elektrische auto’s ontnemen ons het plezier.van heerlijk klinkende meer cilinder brandstof motoren. Gelukkig mag je dat als liefhebber op Autoblog nog uiten.Weg met die EV -winkels. En onfatsoenlijke moraalridders.
steephh zegt
@Grifo65
Dat mag je me even uitleggen! Zolang jij geen geen EV koopt en er niet in gaat zitten, HOE gaan EV’s je dan het plezier ontnemen. Jij kan toch gewoon ICE blijven rijden?
Nog vreemder is dat je de verkoop van EV’s dan zou willen verbieden. Dus omdat jij er geen plezier aan beleefd, moeten andere mensen die daar wél plezier aan bleven voor boeten door voor jou ICE te blijven rijden?
Dat is wel heel erg egoistisch, vind je zelf ook niet? En dan begin je zelf notabene ook nog eens over moraalridders……
Natuurlijk mag jij op AB deze mening uiten, maar ik vind het wel een héle bijzondere, laat ik dat voorop stellen.
Grifo65 zegt
Weg met die EV-winkels betekent letterlijk geen verbod op reeds bestaande EV’s en de verkoop daarvan. Je zou het kunnen opvatten dat ik tegen EV-winkels ben. En dan in fysieke zin. Virtueel kun je altijd nog een EV bestellen. Heb je geen winkel voor nodig. Er is dus genoeg ruimte voor interpretatie. Bovendien staat nergens dat ik een verbod op bestaande EV’s wil. Dus ontneem daarmee niemands lust in het rijden daarin. En in sommige gevallen zelfs de morele zelfbevrediging die de keuze voor een EV kan geven. Sommigen gaan zover dat zij de productie van de ICE in de toekomst willen verbieden. De media staat er vol van. Maar geloof mij: de transitie naar volledig EV is voor ons West Europeanen niet gunstig. China is in dat opzicht de winnaar. Ook al rijden wij hier CO2 vrij, daar zal het niet gebeuren. Los van de welvaart die wij gaan verliezen. En onze vrijheid.
rollingstoned zegt
Altruïsme bestaat niet; mensen doen goede dingen omdat ze dat in eerste instantie zélf een goed gevoel geeft.
johnhert zegt
En echt alles in handen van de reddende globalisten is natuurlijk de redding…
audirs3 zegt
2035 is al extreem ver weg. Als je ziet hoe snel het nu gaat met de ontwikkeling van EV’s, verwacht ik in landen als NL dat tegen 2030 al vrijwel niemand meer een nieuwe ICE zal kopen.
Grifo65 zegt
12 jaar is sneller voorbij als je denkt. Inderdaad jammer als de ICE aandrijvingen verdwijnen.
V8Vantage zegt
Klopt niet. Niemand kan dan überhaupt nog een auto kopen. Gat tussen arm en rijk groeit nu al hard, dat gaat alleen maar sneller. En dit soort ‘problematiek’ helpt daar aardig aan mee. Ik zal hem nog wat extremer maken. In 2035 is Nederland hard op weg om een 3e wereld land te worden. Verder ben ik heel positief hoor :-)
steephh zegt
@vantagev8 Juist gebruik van fossiele energie zorgt voor ongelijkheid en afhankelijkheid.
Mensen konden plots hun hun gasrekening niet meer betalen. Of auto niet meer tanken (of daar ging het grootste gedeelte van de zuur verdiende centen heen).
En ben maar niet bang dat de fossiel bedrijven zelf iets te kort kwamen. Shell maakte megawinsten, maar Aramco maakte in drie maanden tijd zelfs 48 miljard winst.. Zo’n oliesjeik weet van gekheid niet meer wat ie moet doen met de centen, die spaart in 2 dagen een luxe jacht ter waarde van 500 miljoen bij elkaar, terwijl de mensen hier creperen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/15/zelfs-de-megawinst-van-shell-valt-in-het-niet-bij-de-winst-van-saudi-aramco-a4138963
Door ons minder afhankelijk te maken van dure fossiele energie (en die kunnen wij in NL niet op grote schaal winnen) zorgen we er juist voor dat weerbaarder worden.
Dutchdriftking zegt
Ik zou het wel een mooi statement vinden als het in heel Europa niet meer mag, behalve Italië.
HZW zegt
Het was wat meer waard geweest, dit Autoblog artikel, als ook enige beweeg redenen van deze meneer meegenomen waren in het artikel.
Nu is het het een inhoudsloos artikel.
Hier meer inhoud : https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-05/italy-says-the-eu-s-ban-on-combustion-engine-cars-from-2035-makes-no-sense
bischero zegt
Fijn dat je dit post, het is zo kenmerkend voor hier. 👍
Grifo65 zegt
Heel blij mee. Zojuist nog even genoten van mijn zescilinder. Leve de verbrandingsmotor. Leve fossiele brandstoffen. Viva Matteo!
V8Vantage zegt
Jep, ik ga zo ook nog even genieten van 6 ploffende cylinders… (Ik ga dan wel nog even Co2 neutraal tanken) want denk wel dat er beter omgegaan moet worden met resources. )
steephh zegt
@Grifo65
Maar je mag van jouw zes-cilinder echt zo lang genieten als jij wil hoor. Dat er een ban komt op nieuwe brandstofmotoren vanaf 2035, wil niet zeggen dat die van jou van de weg af moet. ;-)
doublechevron65 zegt
Fijn dat je een fascist toejuicht 😡
hans75 zegt
zo makkelijk… om dat ook maar een fascist te noemen… de echte fascisten zitten bij GL/D66… die willen alles verbieden, zelfs een eigen mening als die niet overeen komt met hun bekrompen stupide tunnelvisie.
steephh zegt
@hans75
Hans, misschien moet je even de Van Dale erbij pakken en eens opzoeken wat fascisme nu daadwerkelijk inhoudt. GL/D66 wil zeker niet alles verbieden, laat staan dat dat fascistisch zou zijn haha…
O plaat zegt
1000 jaar geleden dachten de Maya’s dat door zichzelf op te offeren ze het weer konden bepalen. Anno 2022 denkt groen en deel van de EU nog steeds dat dit kan.
petroldrinker zegt
Een man die het begrijpt dus in tegenstelling tot al die “groene” ambtenaren vd eu en onze overheid…
steephh zegt
@petroldrinker
Een man die met name ten doel heeft de fossiele industrie zo machtig en zo rijk mogelijk te houden. Want vergis je niet, met de gestegen benzineprijzen (waarvoor onze eigen overheid ons moet compenseren) wordt massa’s geld verdiend. Shell maakt megawinsten en Saudi Armamco maakte in 3 maanden tijd 48 miljard dollar winst. In perspectief: dat betekent dat een oliesjeik in 2 dagen weer een nieuw jacht ter waarde van 500 miljoen bij elkaar heeft gespaard. Ondertussen mogen de mensen hier creperen omdat ze niet rond kunnen komen (zelfs na flinke compensaties die enorme happen uit onze schatkist neemt). Door dit soort populistische figuren blijft er nog heel lang ongelijkheid bestaan.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/15/zelfs-de-megawinst-van-shell-valt-in-het-niet-bij-de-winst-van-saudi-aramco-a4138963
Problematiek rondom klimaat en uitstoot is rëeel. Wetenschappelijk onderbouwd. Daar kan je je ogen voor sluiten en dat doen er genoeg. Maar dat neemt de werkelijkheid helaas niet weg.
Als die ICE je echt zo geliefd is zou ik JUIST inzetten op dat onze bevolking maximaal aan de EV gaat. Er zijn er velen die echt allen maar van A naar B willen, die het niet interesseert welke type aandrijving er onder de auto hangt. Wanneer we tijdig die 99% van de bevolking aan de EV krijgen, dan is die ban op ICE voertuigen wellicht niet meer nodig.
Kan er mooi worden doorgegaan met het fabriceren van nieuwe ICE’s. Leuke unieke modellen, gefabriceerd op kleine schaal. Prachtig lijkt me dat! Want jou levenslang ICE laten rijden, dat gun ik je van harte.
petroldrinker zegt
Zeker wel van belang dat anderen ICE blijven rijden, wie koopt anders de autoa die ik koop als ze 10 a 15 jaar oud zijn omdat leuke autos dan pas betaalbaar worden.
En jij denkt dat mij het wat uitmaakt dat die sjeiks er veel geld aan overhouden? Nee, liever dat zij het verdienen en er nog mooie spullen meekopen dan dat er in nl door die linkse lui verdient word en nog meer van die groene onzin krijgen,
Ik steun deze politician van harte dus zolang die zich hiervoor blijft inzetten, zelfs putin, of stalin zou ik steunen als ze pro ICE zouden zijn en meer tegen de EV
steephh zegt
@petroldrinker
Goed om te weten dat je vóór inkomensongelijkheid bent. Mij niet bellen over 10-15 jaar dat je geen auto meer kan betalen. Want als je het nu al van 10-15 jaar oude auto’s moet hebbben, wordt dat in de toekomst met een toenemende inkomensongelijkheid alleen maar meer. ;-)
Jouw haat naar EV dat is overigens echt ongekend. Zo erg, dat je liever een dictator aan de macht ziet, waarbij mensen onderdrukt worden, zodat jij maar ICE kan blijven rijden. Bi-zar.
Dat mensen het moeilijk hebben met technologische vooruitgang wist ik (en is ook begrijpelijk bij vooral de oudere generaties die véél moeite hebben met verandering), maar jij bent wel het extreemste en jongste voorbeeld dat ik ken haha…
doublechevron65 zegt
Nou gewoon populisme van een fascistische minister
ericc zegt
Een onderzoek van de Europese unie heeft uitgewezen dat de komst van de EV tussen de zeshonderd duizend en de 1 miljoen arbeidsplaatsen gaat kosten in Europa. In de rest van de wereld blijven ze langer ICE’s bouwen waardoor de Europese constructeurs een serieuze productievermindering moeten doorvoeren. De man heeft gelijk!!!
steephh zegt
@ericc
Met die redenering hadden we nooit beginnen met de industrialisatie. En alle daarop volgende transities die we door zijn gegaan. Immers: daar zijn ook wel wat banen verloren gegaan. En toch zijn we nu allemaal aan het werk en is er nog steeds een GIGANTISCH tekort aan (vak)mensen.
https://www.accountant.nl/nieuws/2022/9/uwv-alle-beroepsgroepen-hebben-een-tekort-aan-mensen/
Daarbij wordt ook vergeten dat we ook nog heel wat vakmensen nodig hebben om de huidige energietransitie door te gaan. Bij de pakken neer gaan zitten en roepen dat we iets moeten behouden is niet de oplossing Sterker nog: dan komen alle EV’s straks uit China en zijn we hier alsnog alle arbeidsplaatsen kwijt. ;-)
chrisvis zegt
Als ik sommige reacties lees tov fossiele brandstoffen dan lijkt het me dat in Nederland de electriciteit gewoon uit de kraan komt gelopen…hier in België zijn we al weken aan het palaveren om te voorzien in voldoende electriciteit voor komende winters. Als je dan weet dat nog geen 5% van ons wagenpark bestaat uit ev’s dan staan ons nog barre tijden te wachten.
Grifo65 zegt
Gelukkig dat je mijn mening heel bijzonder vindt. Ik heb het nergens over verbieden van EV winkels. Met weg bedoel ik, hoe eerder ze er niet meer zijn, hoe beter ik dat vind.. Elke EV vervoermiddel, is een automobiel met verbrandingsmotor minder. Dat betreur ik. Een voordeel van de elektrische auto is de stilte van de krachtbron. Wilde een constructeur een verbrandingsmotor motor iets van “laufkultur’ bereiken dan was een 6 cilindermotor of meer dan dat een logische keuze. Eind jaren 70 zette BMW deze trend in bij de compactere modellen. Begin jaren 90 zette deze trend ook door bij de andere Europese en Japanse fabrikanten. Om begin jaren 10 weer te verdwijnen. Mijn excuses naar de Alfa en Subaru boxer liefhebbers. Ook deze klonken lekker. .Niemand hoeft te boeten om in EV te rijden. Of wordt dat verboden Andersom gebeurt dat wel.
steephh zegt
@grifo65
Met “weg met de EV” insinueer je dat je deze zou willen verbieden, immers worden ze anders gewoon gekocht. De markt vraagt er namelijk om. Sterker nog, de verkoop neemt élk jaar procentueel gezien hard toe. Logisch ook, ze worden steeds betaalbaarder en zijn qua TCO nu eenmaal goedkoper dan een brandstofauto, zeker wanneer je zelf ook nog eens zonnepanelen op je dak hebt liggen.
Het wordt helemaal niet verboden om in een ICE voertuig te rijden. Ik begrijp oprecht niet waar je dit vandaan hebt. Wel wordt de aanschaf van nieuwe brandstofauto’s vanaf 2035 binnen de EU verboden. Dat je je daar zo enorm druk om maakt snap ik niet. Koop een leuke 6 cilinder in 2034 en rij die nog 20 jaar en je zit tot 2055 gebakken. Als 65 staat voor je geboortejaar ben je dan inmiddels 90.
De toekomst wordt nu eenmaal EV. Althans, dat is de verwachting van heel veel analisten. En veel mensen vinden het prima. En als 99% van de mensen daar graag in rijdt is dat toch prima? Moet heel de wereld in brandstofauto’s blijven rijden omdat Grifo65 dat niet ziet zitten?
Het is als hopen dat de platte TV niet doorzette ten koste van de CRT televisie. Dat de mobiele telefoon geen grond verkeeg ten koste van de vaste lijn. Dat iedereen weer kolen stookte om het huis te verwarmen ten koste van de CV ketel. Etc etc.. Verzetten tegen technologische ontwikkelingen heeft nu eenmaal weinig zin.
Sta je nu wel open voor de toekomst dan is een H2-ICE gebaseerd op een 6 cilinder misschien wat voor je.. Lekker geronk, getril etc. Helaas zal je wel de benzinelucht en uitlaatgassen moeten missen. Maar goed, je kan niet alles hebben.
petroldrinker zegt
De markt vraagt er niet om, de EU en overheden rammen het door de strot heen…
steephh zegt
@petroldrinker
Héél hard schreeuwen dat het aan de EU, overheden etc ligt, maakt het – helaas voor je – niet méér waar.
Zoals altijd onderbouw jij niet. Ik wel (vandaag in twee zinnen):
Je hebt op dit moment (en tot 2035) nog steeds de vrije keus voor een ICE. Dat betekent dat het niet “door de strot wordt geramd”. ;-)
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jelmer zegt
Zo jammer, al die Forum-Kevins hier. Bezoek Autoblog.nl steeds minder vanwege al dat rechts-extremisme en dommigheid. Gelukkig zijn er nog genoeg uitzonderingen.
bischero zegt
Ik heb dat met die woke onzin, daar moeten we heel snel mee kappen. Misschien zie je me nu al als rechts-extremist?
steephh zegt
@bischero
Nee, maar wel als iemand die moeite heeft met een veranderende samenleving (iets dat al eeuwenlang gebeurd). Die het woord “woke” te pas en te onpas gebruikt, zonder eigenlijk te begrijpen wat het betekend. Want dat is wat heel wat mensen doen: het als een paraplu-term gebruiken voor alles waar ze tegen zijn.
bischero zegt
Waarom geef jij antwoord op een vraag die niet aan jou gesteld is?
Waarom neem je voor mij aan dat ik niet weet wat woke inhoudt (NIVEA + ANNA svp!)?
steephh zegt
@bischero
Hoewel ik wel van mening ben dat dit begrip te pas en te onpas door mensen wordt gebruikt, kan ik dit inderdaad niet voor je invullen. Laat staan op basis hiervan stellen dat of je weet wat het inhoudt.
Hier ben ik te kort mee door de bocht gegaan, excuus daarvoor. En dank voor deze terminologie die ik (nog) niet kende. :)
bischero zegt
Zo leren we toch nog van elkaar, ik sta er hoe dan ook ook voor open ☺️
petroldrinker zegt
En zo denken velen over al die woke bullshit en cancel cultuur die jij wss zal steunen gezien je reactie….
steephh zegt
@petroldrinker
Er bestaat ook nog heel veel tusssen in en in dat spectrum zitten de meeste mensen. Dat je je stoort aan rechts-extremisme en dommigheid, wil niet zeggen dat je woke en cancellend bent. Wereld is veel minder zwart/wit dan je nu doet voorkomen.
boomhauwer zegt
In België is er pre-covid ongeveer 55miljard gezamenlijke kilometers gereden. Als je weet dat een ev ongeveer 5kwh/100km nodig heeft, reken dan maar uit hoeveel er jaarlijks opgewekt moet worden voor dezelfde kilometers te doen.
Stel nog dat de helft van de kilometers worden verboden, dan nog halen we het niet.
herve11f zegt
Koop jullie toch allemaal een EV en laat de ICE rijders gerust ipv het op te dringen! Als de EV beter wordt koopt iedereen hem wel vanzelf, hoor!
Het helpt toch niet als de rest van de wereld verder vervuilt. En al die doempraterij zorgt ervoor dat de jeugd al zijn moed kwijtraakt. Je zou voor minder.
steephh zegt
@herve11f
We zitten met een rëeel klimaat/uitstoot probleem en het is logisch dat de verkoop van brandstofauto’s daarom aan banden gelegd wordt. En er gaat een prima alternatief komen voor hen die de trillingen én het gebrul niet kunnen missen: H2-ICE.
Mocht je die uitlaatgassen en geur van benzine nu niet kunnen missen: dan is het goed om te beseffen dat er je niets wordt opgedrongen. Tot aan 2035 (nog ruim 13 jaar lang) kan je je favo ICE blijven kopen. Die rij je vervolgens nog een jaartje of 20-25. En je zit tot 2060 gebakken! Even aangenomen dat jij nu een jaar of 35 bent, kan je tot je 73e in een brandstofauto door blijven rijden. Waarom dan al die drukte maken?
Doempraterij en de jeugd die al zijn moed kwijtraakt? Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar je hier mee op doelt. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de jeugd hier erg wakker van ligt. Meestal is de jeugd júist de early adopter bij technologische vooruitgang, daar waar oudere generaties het erg moeiljk hebben met veranderingen.
racerx zegt
Hoezo, we zijn nu in de gelegenheid om de boel even warm te stoken zodat we de volgende ijstijd een beetje kunnen dempen. Ik heb al zo’n hekel aan de winter, laat staan dat NLD met permafrost te maken krijgt… ;-)
steephh zegt
@racerx
Das leuk en aardig, maar start van een nieuwe ijstijd is vaak gekoppeld aan een minimum aan zonnestraling. Dit kan berekend worden en hblijkt dat het eerstvolgende minimum in zonnestraling pas volgt over 15.000 jaar. Het lijkt me praktischer dat je op zoek gaat naar een warmer land, want het lijkt me sterk dat het nodig is om voor jou de ijstijd te doorbreken: tenzij jij natuurlijk 15.000 jaar oud wordt haha.
Bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/een-nieuwe-ijstijd
Het nadeel is dat klimaatverandering niet alleen een temperatuursstijging teweeg brengt, maar juist voor veel meer extremen zorgt. Dus een toename van hittegolven, droogtes, bosbranden. Om nog maar niet te spreken van getroffen ecosystemen, wat ook weer (in)direct impact heeft op de bevolking wereldwijd. Wat weer kan zorgen voor sociale onrust, conflicten én migratiestromen.
Dus als jij naar zo een toekomst erg uitkijkt, dan zou ik zeggen: ga zo door. ;-)
Bron: https://www.hier.nu/themas/kennisbank/temperatuurstijging-gevolgen
racerx zegt
Niet zo happen joh, de volgende keer zal ik erbij vermelden dat het een grapje was… Je bevestigt het humorloze stereotype van klimaat fanatiekelingen nu wel een beetje hoor. ;-) Desondanks waardeer ik je uitleg, fijn weekend!
steephh zegt
@racerx
Hè shit. Ik twijfelde zelfs nog even met die ;-) haha. Jij ook een fijn weekend gewenst! :-)
petroldrinker zegt
Waarom logisch dat autos aangepakt worden? Gooi cruise schepen wereldwijd in de ban, die zijn alles behalve nodig, autos zijn nodig, en die cruise schepen stoten veeel meer uit dan de autos, of wat dachten we vd luchtvaart, prijzen x10 doen, ja er zullen bedrijven failliet gaan, maar dat mag niet uitmaken als ze de klimaatproblemen echt zo belangrijk vonden. Feit dat beiden niet gebeurt weet je dat het allemaal een wassenneus is, en puur is om ons straks makkelijker te controleren,
steephh zegt
@petroldrinker
Altijd wijzen naar de ander. “Ja maar zij”. Feit is dat alles aangepakt moet worden. En daar is ook veel om te doen. Als je de discussie ook maar een beetje volgt weet je dat. Feit is wel dat de EV is heel wat toegankelijker dan bijvoorbeeld elektrisch vliegen of op waterstof.
Wat betreft “puur om ons straks makkelijker te controleren” ben ik heb absoluut niet met je eens. Als je maar enig technisch inzicht hebt in hoe een auto werkt weet je dat zowel ICE voertuigen als een EV kunnen worden voorzien van systemen waarmee burgers gevolgd zouden kunnen worden.
Dit soort uitspraken worden vaak gedaan door mensen die niet begrjipen hoe zaken technisch in elkaar steken, waarbij het in hun hoofd logisch klinkt dat een brandstofauto niet kan worden gebruikt om mensen te volgen, maar een elektrisch voertuig wel.
Ik kan je alvast een wake-up call geven: de connected car bestaat al sinds 1996 en vrijwel alle auto’s zijn nu al enkele jaren connected.
Het leuke is, met een EV ben je juist minder afhankelijk. Je kan je voertuig desnoods laden op zonnepanelen, waarbij je met een ICE-voertuig je je eigen benzine niet kan “maken”.
herve11f zegt
Ik kan hier nu een uurtje gaan schrijven, maar dat ga ik echt niet doen. Als ik je allerhande commentaren, op alles en nog wat, hier lees, weet ik wat voor een moraalridder ik voor me staan heb. Geen enkel begrip voor andersdenkenden. Het zegt veel…
Ik ga je dus verder je ding laten doen. Maar neem van mij aan dat de EV het milieu probleem niet gaat oplossen. Als je dat geloofd vrees ik dat je zwaar teleurgesteld door het leven zal moeten gaan.
steephh zegt
@herve11f
Geen enkel begrip? Een moraalridder? Ik steek juist absoluut niet onder stoelen of banken dat ik iedereen zijn ICE voertuig van harte gun. Feit is wel dat we met rëeel klimaat/uitstoot probleem zitten en dat is ook de reden dat er door onze overheden vanaf 2035 wordt ingezet op EV’s ipv ICE voertuigen. En wanneer 99% van de bevolking blij is met een EV, dan rij toch lekker ICE door? Het gaat om de grote massa, dat maakt het verschil. Tenzij jij een betere oplossing hebt. ;-)
Want wat mij opvalt is dat mensen die de mensen die zich andersdenkend noemen vaak niet hun idëeen beargumenteren of onderbouwen. Dat vind ik wel jammer. Want ik kan het ook fout hebben en hiervan leren… Maar van jou iets aannemen, zonder dat je het beargumenteerd… Dat is lastig! ;-)
herve11f zegt
Man, je bent precies een papegaai. Wat betreft de oplossing? Die is simpel hoor…
Maak een geboortebeperking en geef al je luxe op.
Maar een distopie is niet verkoopbaar door de politiek want niemand wil dit.
Daarom ben ik tegen al die opgedrongen beslissingen in de marge.
Kijk ook eens verder dan je neus lang is, want de ontginning van de nodige edele metalen om een EV te bouwen zijn ook een rechte aanslag op deze aardbol. Het eerst volgende wat we hierdoor verschaarsen is water.
Maar dat doet er allemaal niet toe want jij wil je dogma ten koste van alles doordrukken.
We kennen dat hier ook van onze Belgische groene partij. De atoomcentrales MOETEN dicht.
En dat zijn daar ook allemaal hoogopgeleiden! Maar hoe dom kan je wel zijn eerst alles te sluiten om daarna tot de vaststelling te moeten komen, oei…
Wel we zullen binnenkort zien wat zake is als de eerste stroomtekorten komen.
Wordt vervolgt…
steephh zegt
@herve11f
Iets vriendelijker mag ook wel. Dat op de man is nergens voor nodig. Laten we het bij inhoudelijke argumenten houden. Je schetst twee oplossingen, waarvan het over de eerste beide eens zijn dat dit niet gaat werken.
De tweede werkt in jouw ogen ook niet. Ik ben het met je eens dat je het eenmalig ontginnen van de nodige edelmetalen om een accupakket te bouwen inderdaad een aanslag op onze planeet is. Belangrijk om te beseffen: deze accupakketten worden gerecycled.
Ondertussen hoor ik je met geen woord over de bizarre hoeveelheid olie die we winnen om inefficiënt op rond te rijden (efficiëntie brandstofauto is ~25%). Vergeet daarbij niet de raffinage van olie naar benzine/diesel, wat gigantisch veel elektriciteit kost (schattingen uit de VS zijn 1 vat op 3 vaten olie qua hoeveelheid energie). Grootschalige oliewinningdus, met enorme natuurschade. Allemaal voor éénmalige verbranding.
Je noemde verschaarsen van water bij het winnen van edelmetalen, dat gebeurd bij alles omtrent fossiele brandstoffen ook: denk aan lekkende olietankers, lekkende boorplatformen, lekkende afgeschreven boorputten, het verzuren van water door zwaveldioxide, stikstofoxiden en amoniak. Of indirect door het vervuilen van grondwater. Zowel bij winnen, productie benzine/diesel, maar denk ook aan brandstofauto’s die olie lekken in het milieu.
Wat jij doet heet met een mooi woord ook wel: selectief verontwaardigd zijn.
Wellicht is het goed om in ieder geval te stellen dat vervoer dmv. auto / tansport nu eenmaal altijd impact heeft op onze planeet. Éénmalige winning van edelmetalen heeft nu eenmaal op termijn een minder hoge impact heeft dan doorlopend olie te winnen voor éénmalig gebruik.
Wat betreft bestaande atoomcentrales: ben ik het ook weer eens met je. Wat mij betreft lijkt het me logisch om die te behouden, op zijn minst totdat er voldoende hernieuwbare energie ter beschikking is, mits je een zo laag mogelijke CO2 uitstoot belangrijk vind uiteraard. Wat dat betreft pakt men het hier in Nederland wat beter aan! Sterker nog: hier komen er twee bij. Althans: dat is het plan.
We zullen zien. Ik hoop voor jou dat je een stroomstoring of tekorten bespaard gaan blijven in België. Nog een fijn weekend gewenst Herve!