De crisis hakt er aardig in, ook in Italië (ondanks brandstofstunts). In 2011 werden er in het Zuid-Europese land voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog meer fietsen dan auto’s verkocht.
Het aantal nieuwe autoregistraties zakte in 2011 met 20% in tot 1.748.143 stuks, terwijl pedaalaangedreven tweewielers juist in de lift zaten: de fietsverkoop steeg met 10% tot 1.750.000 tweewielers. Misschien maar goed ook, want ze schijnen voor geen meter te kunnen rijden.
De vraag is alleen of de Italianen nu ineens supergezond bezig zijn, of dat deze cijfers meer uit nood geboren lijken. Op zich zijn de immer populaire scootertjes een mooie tussenoplossing, maar daar hebben we geen cijfers van. Gelukkig blijft Miss Italië de auto wel trouw. (Road.cc, via Jalopnik)
Eerder dit jaar zagen we al een trend van veel Italianen om hun supercars te lozen. Dit had er mee te maken dat de belastingdienst een behoorlijk stuk intensiever ging snuffelen. Dat deel van de bevolking dat op papier modaal verdient, maar er toch een Ferrari op na kan houden heeft destijds eieren voor zijn geld gekozen.
Trouwens, in Nederland worden jaarlijks 1,2 miljoen fietsen verkocht, op een autoverkoop die om en nabij de 500.000 stuks ligt.
kaasboerin zegt
1,2 mio fietsen verkocht, en 7,8 mio gejat.
oxymoron zegt
@kaasboerin: We hebben er 18 miljoen, dus het witte fietsenplan begint stiekem vorm te krijgen. Je kunt het ook als ruilhandel zien …
midasracer zegt
En de Italianen willen ook al van hun luxe jachten af. Het land wordt zo snel om zeep geholpen door de overheid. Net als in Nederland overigens. En Italianen die fietsen? Dat moet ik zien!
kaasboerin zegt
@midasracer: Kom naar Amsterdam, kijk uit naar rode ‘citybikes’ en je kan je lol niet op.
Het is zo dramatisch dat er p.p. wel elke ~3 minuten een bijna ongeluk gebeurt.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Ja en die ongeluk frequentie verdrievoudigd in de buurt van de shop of de kroeg.
midasracer zegt
@E34M5Touring: Gelukkig hoef je dan per 1 oktober geen alcoholslot meer op je auto te krijgen!
sdk16420 zegt
@midasracer: Griekenland: overheid doet niks tegen begrotingstekort: ‘luie grieken zitten van onze belastingcenten te luieren’
Italië: overheid plukt rijken in eigen land kaal: ‘ze maken hun land kapot’
het is ook nooit goed…
kaasboerin zegt
@sdk16420: Vlaktaks!
midasracer zegt
@sdk16420: Het moet er ergens tussenin zitten. En corruptie in dat soort landen is een groot probleem. De grote multinationals (in Griekenland de rederijen!) betalen vrijwel geen belasting zodat de tekorten op de man in de straat worden verhaald. In Nederland zie je een (semi)ambtelijke toplaag ontstaan die zichzelf verrijkt ten koste van de rest. Iets wat al langer bestaat in de olijflanden.
BaRa zegt
@midasracer: Dus omdat de overheid eindelijk ook correcte belastingen wilt innen bij mensen die aan belastingontduiking doen, is het land plots om zeep? Vreemde redenering.
midasracer zegt
@BaRa: Nou ja als je hoort dat er ineens een woekerbelasting moet worden betaald, is de lol er snel af. Ik hoorde op een RTL reportage dat sommige mensen ineens 15 mille per jaar aan belasting voor hun boot moeten aftikken. Die liggen nu dus in Joegoslavië of de boten staan te koop. Als gevolg daarvan koopt niemand meer een nieuwe en gaan jachthavens en botenbouwers failliet. De regering schiet dus in zijn eigen voet. Net als in Nederland. Meer belasting, dus mensen geven minder geld uit, dus minder BTW inkomsten. Ondernemers durven niet alles door te berekenen, dus de derving gaat weer af van de inkomstenbelasting. enz enz. In Nederland wordt zo in rap tempo de woningindustrie, autohandel en mkb het faillissement ingeduwd. Zodat de BTW volgend jaar nog wat verder omhoog gaat.
mashell zegt
@midasracer: nou nou. Als belasting omhoog gaat zijn er minder inkomsten? Dat lijkt me een absolute zekerheid als de belastingen omlaag gaan maar andersom? Feit is dat er bezuinigd moet worden, is er de afgelopen jaren teveel geld uitgegeven aan deeltijd WW, het overeind houden van banken en meer recent de toezeggingen voor de Europese noodfondsen. De BTW omhoog doen is een faire manier om de pijn eerlijk te verdelen en toch snel resultaat te hebben, mensen blijven toch kopen.
kaasboerin zegt
@mashell: Of gewoon écht bezuinigen, onkosten aanpakken.
Snap uiteraard dat dat (bij lange na) niet voldoende is voor het tekort, but hey..
midasracer zegt
@mashell: Bezuinigen is wat anders dan lastenverzwaren. De huidige lastenverzwaringen zwengelen de bovenbeschreven negatieve spiraal aan. Ik denk dat we naar de 2% krimp gaan op deze manier. Het lijtk erop dat de werkende burger door de regering wordt beschouwd als een kikker in een pan water. Het water wordt langzaam steeds iets heter opgestookt (= o.a. BTW verhoging) met de gedacht dat de kikker er niet op reageert. Nu is de kikker bijna overleden en is ons dagelijks bestuur verbaasd. Het zal me niets verbazen als vriend Rutte zo meteen weer een positief en vurig betoog houdt hoe goed het wel niet gaat enz. Helaas daar trapt niemand meer in. Autoverkopen afgelopen maand 28% omlaag.Tsjakkaa!
flat4racing zegt
@midasracer: Die belasting is aangepast: een stuk lager geworden, maar wel van het type houderschap, dus al leg je die boot in Nieuw-Zeeland neer: de rekening komt van zelf.
berlinetta zegt
@midasracer: Ging het in Nederland maar zo. Hier worden regeltjes verzonnen waarbij mijn mond openvalt van verbazing.
bempi zegt
@midasracer:
Nooit de tour de france gezien ?
midasracer zegt
@bempi: Dan zijn de wegen afgezet, dat telt niet.
bempi zegt
@midasracer:
Oh.
tweede_woning zegt
..is een algemene trend in Europa , daar waar de auto in China en Rusland nog ”nieuw” is , gaat de jeugd in Europa steeds minder autos kopen . Ga maar na , de 2 de kostenpost na de hypotheek .
kaasboerin zegt
@Tweede Woning: Inderdaad, maar is dat niet altijd zo geweest?
tweede_woning zegt
@kaasboerin: nee , juist niet en juist nu een grote zorg voor de fabrikanten deze trend , daarom meld ik het even. Ik wacht ook op de Smart in de straat die ik even kan meenemen na de barcode gescand te hebben.
dirkwkd zegt
Goh! Zijn ze er eindelijk achter dat ze niet door kunnen gaan met geld uit geven wat ze niet hebben?
potver7 zegt
En het heeft er echt niks mee te maken dat Fiat en Lancia tegenwoordig licht-verbouwde Chryslers proberen te verkopen?
bobb zegt
@potver7: Nee Kia en Audi zijn ook gewoon te koop daar.
tweede_woning zegt
@potver7: nou , niet in Nederland , Europa doet er niet zo meer toe. Wist je dat Chrysler , dus Fiat, nu record verkopen boekt ?
potver7 zegt
@Tweede Woning: Ook in Italië? Want daar gaat het hier om… Niet om Nederland, Europa, China of de VS…
tweede_woning zegt
@potver7: volgens mij is Italie ook Europ , probeer ook zelf een beetje na te denken.
potver7 zegt
@Tweede Woning: ik denk wel na hoor, wees niet bang. Jij ook?
Het artikel gaat over auto- vs fietsverkopen in ITALIË!!! Dat ligt weliswaar in Europa (althans, het hangt eraan) maar je kunt de situatie in Italië zeker niet 1-op-1 extrapoleren naar de rest van het continent; niks bijzonders overigens, dat geldt ook voor alle andere landen.
De reden dat ik mijn opmerking over Chrysler maakte, is omdat Italianen traditioneel erg veel Italiaanse auto’s kopen. Sommige van die Italiaanse auto’s zijn niet zo heel erg Italiaans meer, en dat zet ook in Italië hier en daar kwaad bloed. Waardoor sommigen dan maar even door blijven rijden in hun oude brik, met een fiets erbij voor het geval die stuk is (ofzo).
Toch jammer dat ik mijn opmerking moet uitleggen aan iemand die MIJ ervan beschuldigt niet na te denken…
Alwood zegt
Hmm, zit net te denken. Qua kopen spant het er een beetje om auto’s vs fietsen bij mij.
Heb alleen véél meer fietsonderdelen gekocht en fietsen gebouwd dan auto’s. Dus dat doen die italianen prima ;)
elcaminokid zegt
Is in België al enkele jaren zo als ik mij niet vergis.
Megakix zegt
…mijn favoriete vrouw ! Monicaaaaah….mjammie !