Zouden ze überhaupt hebben overwogen om een andere auto te kiezen?
Een ronkend persbericht waar we toch even bij stil wilden, nee moesten staan. De Italiaanse unie van autojournalisten heeft namelijk de Alfa Romeo Giulia verkozen tot “Auto Europa 2017”. 100 journalisten kozen uit 21 verschillende auto’s een favoriet en dat werd de elegante Italiaan. De Giulia scoorde 293 punten en nummer twee (de DS3) volgde op gepaste afstand met een score van 113 punten. De Maserati Levante pakte het brons met 69 stuks.
Deelnemende auto’s werden op de weg én op het circuit getest. Verder mochten alleen auto’s meedoen die tussen 1 september 2015 en 31 augustus 2016 werden geïntroduceerd én moesten van de deelnemers minstens 10.000 exemplaren zijn gebouwd.
Onze eigen ervaringen met de Giulia Quadrifoglio check je overigens HIER.
lekbak zegt
Dus… Tienduizend al gebouwd. Ik geloof er helemaal niks van. Maar leuk hoor, dat de alfa zijn eerste prijs binnen heeft. Dat er maar vele mogen volgen!
mercedesclk350 zegt
@lekbak: in Italie zijn de fabrieken lekker bezig hoor. Ook in Duitsland heb ik er al meerdere gezien.
lekbak zegt
@mercedesclk350: ik hoop dat je gelijk hebt. Ik moet mijn eerste nog spotten maar op plaatjes vind ik hem schitterend.
xiran zegt
@lekbak: ik heb er een gezien in middenbeemster. Een showmodel van de dealer om precies te zijn. Zelfs in het grijs was hij mooi.
roppp zegt
@mercedesclk350: alfa-fabrieken in Duitsland?
dawwg zegt
@lekbak: Eerste klant auto rolde formeel 20-04-2016 van de produktie-band af. Moet net kunnen in 5 maanden, maar al zijn er maar 1000 gemaakt, het kon altijd toch alleen maar de Giulia worden in Italie. Zie ze recent ook best al vaak rondrijden …
Gulli zegt
Wat is Italiaans voor WC-eend?
banaan7 zegt
@gulli: wc-eendi
bmwm3gtr zegt
@gulli: il Duckie di Toileti
berlinetta zegt
@gulli: Anatra-gabinetto
lincoln zegt
@gulli:
Puri porni ..
arii zegt
@gulli: DS3?
Joost zegt
De DS3 bestaat toch al veel langer? Wel gaaf dat die dan de 2e plek pakt
teundelaat zegt
@iJoost: ik denk dat dat is omdat het nu een DS3 is. Voorheen was het Citroën DS3. DS is nu een apart merk ofzo
Joost zegt
@teundelaat: marketing bullshit dus. :). Gewoon bij de Citroën dealer te koop…
mercedesclk350 zegt
@ijoost: Ben je mal? Elke Citroën dealer heeft nu een speciaal hoekje dat “Salon DS” heet. Met echte Franse espresso. Ofzo.
Joost zegt
@mercedesclk350: twee kartonnen borden met een leuke print erop zeker?
En Franse espresso? In gestrekte draf naar de dealer dan!
mercedesclk350 zegt
@ijoost: Hier, dit is die in Groningen:
https://www.google.nl/maps/@53.2218716,6.6147983,3a,15y,247.85h,86.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqbrV1OOlHPavHHieY0gmGg!2e0!7i13312!8i6656
Het leukste vind ik nog wel dat ze ultra premium gaan doen met facelift modellen met een nieuw logootje erop die eigenlijk allemaal 5 jaar oud zijn. Super premium, echt tof.
Maar nee, we hebben een dealer die nog ietsje meer premium is, met heerlijke koffie. Het heet Wensink.
850t5r zegt
@mercedesclk350: Ik produceer iedere ochtend Franse espresso, overigens net zo gewild als de DS5…
Dimglor zegt
@iJoost:
Heeft die onlangs geen botoxbeurt gekregen?
thomasthomas zegt
De Gulia diesel, de benzine versie wordt het volgend jaar.
a3aan zegt
Sarcasm on: verassend! Sarcasm off: en gelijk hebben ze.
gregorius zegt
Wat, ze maken meer dan 10000 Levantes per jaar? Weer wat geleerd: ze denken er zelfs 30000 in elkaar te plakken in 2017!
(Was trouwens een prima auto om in te rijden. Als iemand er eentje voor je besteld, hoef je geen nee te zeggen. Jammer is dat ie wel wat te duur is voor wat je krijgt: tijdens de testrit zat mijn vrouw voor de grap de verkoopman (die achterin zat) uit te horen. “Zit dit er op? O, dat zit wel op de Infiniti FX/XC70”. Ik kan je vertellen dat het erg leuk is om in een Levante te rijden en dat gesprek als entertainment te hebben!)
jules713 zegt
@gregorius: Tuurlijk. Die SUV-hype heeft maar één echt doel: Verkoopaantallen.
dikdraak zegt
@jules713: Als je denkt dat dat niet opgaat voor de andere takken van de automarkt of alle andere commerciële instellingen die deze wereld rijk is ven je best wel naïef.
E34M5Touring zegt
Terechte keuze. Prachtige auto.
bmwm3gtr zegt
Je verwacht het niet….
berlinetta zegt
Ik geef ze groot gelijk. Alleen die Levante ben ik het niet zo mee eens.
2wheeler zegt
Terecht of onterecht laat ik even in het midden, maar zelfs in het grijs is het toch een schitterende bak zeg.
freezzr zegt
@2wheeler: zeker in het grijs met de standaard 16″ velgen hahaha
DonEmilio zegt
En waar kan ik meer informatie vinden over deze deelnemerstest. Deze info is een beetje mager. Welke auto’s deden er nog meer mee aan de test, hoe zit het met de puntenverdeling etc?
Vind dit soort auto verkiezingen maar onzin tbh.
pinut187 zegt
@DonEmilio: als je het onzin vindt waarom vraag je dan naar al die info..?
rufctr01 zegt
en de Fransen kiezen hun merken en de Duitsers kiezen hun merken….
Dus overal: wij van WC-Eend
kilum zegt
@rufctr01: Dus zou de auto van het jaar altijd door Nederlandse Journo’s moeten gebeuren. Wij zien niet bevooroordeeld. *Proest*
leaper035t zegt
En toch; vorige week sprak ik met verschillende taxichauffeurs in Rome. Blijkbaar verkiezen ze de Duitse merken boven de Italiaanse. Volledig verbijsterd eiste ik uiteraard een verklaring! Logisch antwoord: Duitse wagens zijn op de lange termijn betrouwbaarder. En ik moet toegeven dat er in Rome inderdaad veel wagens van de Duitse Heilige Drievuldigheid rondrijden. Vol teleurstelling dan maar wat limencelo gaan drinken…
lekkaah zegt
@leaper035t: heb in taxi’s door heel europa gezeten, allemaal zweren ze bij de ster, vervolgens een trots vingertje naar de KM stand (die zijn vaak zeker niet mis!)
leaper035t zegt
@lekkaah: hahaha precies wat er gebeurde :)
jorden zegt
@leaper035t: itiliaanse taxi’s… al paar keer geheel tegen m’n principes, in een multipla moeten zitten. Chauvinisme kan te ver gaan :p
roppp zegt
@leaper035t: noem dan eens een Italiaanse equivalent van de E-klasse?
leaper035t zegt
@roppp: ging niet specifiek over taxi’s of een bepaalde segment, maar eerder de status van Italiaanse (modale) wagens in het algemeen (geen Ferrari/ Lambo/ Maser). Ik had verwacht dat ze met emotie en passie over AR zouden vertellen, niet dus. Maar goed, een Italiaanse concurrent voor de E-klasse/ A6/5-serie is er momenteel niet (sorry AR 166-eigenaars).
lebeaunl zegt
Vandaag even in de Gulia gezeten (showroom), maar wat is het interieur toch cheap afgewerkt; kwaliteitsbeleving Nul. Van buiten wel een mooie auto en kan niets zeggen over hoe het rijdt, maar het interieur viel me erg tegen.
roaldr zegt
@lebeaunl: heb er zelf afgelopen weekend ingezeten en ik vond het al een stuk beter dan 3 jaar terug. Dat was oa de rede dat ik voor Audi ben gegaan toen.
Dutchdriftking zegt
Mooi chauvinistisch toch??
roaldr zegt
Krijg echt net de prijslijst van de veloce binnen. Nom nom nom
biggie zegt
Ik loop echt niet warm van die alfa, heb het gevoel dat ze hun meer moeten bewijzen dan enkel de gulia… mooi desing, maar ook al weer verouderd na al die uitgestelde producktie datums…
pinut187 zegt
@biggie: mooiste designs zijn tijdloos.. Dit design dus ook.
biggie zegt
@pinut187: vind zn voorganger toch tijdlozer hoor.
LaLancia zegt
Terecht. Italiaanse autojournalisten zijn doorgaans minder chauvinistisch dan de Duitse hoor.