Kennen we de Saker RapX/ISIS RapX nog? Deze raceauto op basis van de Saker GT werd in 2010 onthuld en inmiddels is er ook een versie die geschikt is voor de openbare weg.
Saker is van oorsprong afkomstig uit Nieuws Zeeland, maar sinds 2002 worden in Etten-Leur ook ook Saker’s gebouwd. Op basis van het oorspronkelijke design werden de RapX (coupe) en Sniper (spider) ontwikkeld.
Deze worden onder de naam ISIS aan de man gebracht net zoals de ISIS AM01 die we in 2011 op de AutoRAI zagen. De ISIS RapX-S die we hier zien is naar keuze voorzien van een 2-liter viercilinder turbo of 3-liter zescilinder gekoppeld aan handgeschakelde versnellingsbak met 5 of 6 versnellingen.
Zoals je wellicht al had verwacht is deze auto lekker licht (820 kilo). Het vermogen loopt uit een van 280-450 pk en 350-450 Nm. Het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 4,2 seconden en de topsnelheid van de versie met viercilinder ligt op 260 km/u. De body is gemaakt van met glasvezel verstevigd polymeer.
yannick-s zegt
Beetje off-topic dit, maar nu ik dit soort “racers” zie met alleen het hoognodige in de auto en de rest eruit, vraag ik mij af waarom de grote merken nou niet is een hot hatchback maken die echt gebouwd is om zo snel mogelijk een rondje rijden.
ar156sw zegt
@yannick-s: Omdat niet genoeg mensen die willen kopen om het interessant te maken voor de grote merken, lijkt me.
motoragent zegt
@yannick-s: Het probleem is gewoon omdat er maar een zeer beperkt publiek voor is. Ik zou er zeker een kopen als het een beetje betaalbaar is als opvolger van mijn 106 Rallye (een van de laatste écht pure hot-hatches), maar er zijn er naast mij simpelweg niet genoeg die dat ook zouden doen… helaas.
ar156sw zegt
@motoragent: Aan de ene kant verbaast het me wel, want neem één van de huidige “hot hatches”, sloop alles eruit wat niet nodig is (dus alle veiligheidssystemen die niet bij wet verplicht zijn en alle luxe/gadgets/etc. die niet zorgen dat’ie harder gaat, et voilá, een snellere, goedkopere versie met ongeveer 0 ontwikkelingsinvestering.
Ik vrees echter dat het probleem niet is dat daar geen vraag naar is (zeker als de investering nihil is hoeft die vraag ook niet zo groot te zijn), maar dat het pijnlijk duidelijk maakt dat lichtere, snellere versies niet duurder zouden moeten zijn. Dat, en dat je geen winst maakt als je geen opties en accessoires kan verkopen voor vele malen de “eigenlijke” waarde.
Oh en mogelijke imago schade als een aantal leasecoureurs opeens merkt dat hun “geweldige rijvaardigheid” eigenlijk alleen maar bestond bij gratie van drie-letter-afkortingen in de optielijst…
vali1992nl zegt
@yannick-s: zelf je hot hatch aanpakken. Een interieur slopen kun je zelf. Heb bij mijn arosa sport ook het interieur verwijderd, vloerbedekking er uit en een rolkooi er in. 2 racekuipen met 4 punts harnas. Rijd echt fantastisch, maar niemand die mijn auto wil lenen want ik ben de enige thuis die het leuk vind :P
desjonnies zegt
@yannick-s:
Twee letters : EU
Dank zij deze zich-zelf-in-stand-houdende regelgevers (REGELNEVEN) ontkomen de massa producenten er gewoon niet meer aan om een leuke lichte wagen neer te kunnen zetten.
Tip van desjonnies : Ga sparen voor een Peugeot 106 Rallye Phase I.
Rond de 700 kilo, 1400 cc, zero-comfort en te sturen met de onderrug en de billen.
Netjes en goed te zetten voor een bocht (omdat’ie licht is en daardoor geod reageert) en je rijdt old-skool voor -nu nog- een krabbel.
En tevens de laatste der mohanikanen van the unbearable lightness of being generatie…………………………………..
motoragent zegt
@desjonnies: De phase 1 heeft een 1300 blok, maar verder helemaal mee eens ;)
xiran zegt
@motoragent: @desjonnies Oke ga dan voor de grote broer de 205 rally 1.9 veel zeldzamer en dat is eigenlijk het begin. Begin van de maand stond er een te koop voor 2600 in belgie, deze was helemaal orgineel.
baasbas zegt
@xiran: Zeldzamer ja, maar eerlijk gezegd verder weg van het originele idee van een Rallye… Als ik in de markt was voor een 205 Rallye dan toch zeker de 1.3 met de Webers
fant zegt
Wow, awesome :D Wist niet dat ISIS nog bestond. Dit ziet er imo heel strak uit, zeker in vergelijking met de AM01. Had zelf uit designstandpunt wel voor een dubbele uitlaat gekozen :)
alfamail zegt
Sorry; kom niet verder dan KEIGAAF!!!
FB_100000770116888 zegt
Erg mooi die RapX straat versie!! Tof dat er zo veel Nederlandse merken zijn in Monaco!
JamesBond007 zegt
Leuk, weer een radical..
midasracer zegt
Een soort van Ultima, maar dan lelijk dus. Vermakelijke show daar in Monaco, wat een partij gedrochten bij elkaar.
lemans96 zegt
Tof ding. Lekker rijijzer voor trackdays.
sportstand zegt
Nieuws Zeeland? Waar ligt dat? ;)
toroloco zegt
@sportstand: Jij hebt vast zitten slapen tijdens de aarderijkskunde les!
toroloco zegt
Deze of toch maar een Radical? Dat is te moeilijk kiezen, neem ze alle twee dan maar.