En hij is héél exclusief.
De hoogtijdagen van Isdera lagen in de jaren ’80 en ’90. Het merk staat bekend om drie sportwagens: de 036 Spyder, 108 Imperator en de Commendatore 112i, allemaal met Mercedes-Benz techniek. Daarnaast bouwde het bedrijf prototypes en one-offs voor Porsche, BMW, Baur, Bitter en tuner B&B. Hun laatste feit is de 116 Autobahnkourier. Isdera is nooit failliet gegaan, maar had de activiteiten op een laag pitje gezet. Tot nu, want in China staat het merk opeens met iets gloednieuws. Er is niets gelekt en er zijn geen teasers verschenen, niks van die ongein. Isdera wist de boel goed geheim te houden en had een complete verrassing voor de wereld in petto.
In aanloop naar de onthulling op de Beijing Autoshow heeft het merk het doek getrokken van de nieuwe Commendatore GT. Een coupé mét vleugeldeuren en een elektrische aandrijflijn. De auto is 4,92 meter lang, 1,95 meter breed en 1,29 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2820 mm.
Met een gewicht van 1.750 kg is de Commendatore GT alles behalve een lichtvoetige sportauto. Dit heeft te maken met de aandrijflijn. De elektrische auto heeft een 105 kWh accupakket, dat kracht stuurt naar twee elektromotoren. De vierwielaangedreven Commendatore GT levert daardoor 815 pk en 1060 Nm koppel. De Duitse coupé sprint in 3,7 seconden naar de honderd. 0-200 km/u duurt slechts 9,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 302 km/u, maar Isdera zegt de auto elektronisch te begrenzen op 250 km/u, naar goed Duits gebruik. Aan de hand van de WLTP-cyclus heeft de Commendatore GT een actieradius van 500 kilometer.
Wie denkt “nou, bestellen maar!” moeten we teleurstellen. Isdera gaat slechts twee exemplaren bouwen van deze elektrische supercar. Als dit echter een voorbode is op de toekomst van het bedrijf, dan ziet dat er veelbelovend uit.
chimaera zegt
Gaat slechts twee modellen bouwen? Daar is toch niets op te verdienen?
willeme zegt
@chimaera: Spyker weet op die wijze al jaren te overleven .. ;-).
ukbob zegt
@chimaera: ze doen misschien een soort ‘tegenovergestelde Victor Muller’…?
Niet hard roepen dat je er wel honderden gaat produceren, maar heel helder communiceren dat je er maar 2 maakt… Kan me goed voorstellen dat er wel meer dan 2 aspirant-kopers zijn!
cossiekiller zegt
@chimaera: Geld verdienen ..
Daar staan wij als autoverkopertjes ver boven ..
schreute01 zegt
De Isdera’s van weleer…..dat waren nog eens wagens! Dit is een 13 in een dozijn bakkie.
elemento zegt
Ik vind het toch een geslaagd uiterlijk
porsche928 zegt
Peugeot voorkant, Porsche achterkant, Mercedes deuren. Toch een mooie bak, jammer dat je hem nooit gaat tegen komen.
gasskaas zegt
@porsche928: nee man chiron achterkant met een onderbumper van porsche
Hubert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hubert zegt
@hubert:
AB, top reactie.
Bedankt!
kniesoor zegt
Heeft mede door de kleur wel iets weg van een Alpine A110.
harrie zegt
Omgekatte i8 zo te zien.
De Commendatore was wel erg cool.
Gulli zegt
Geen foto’s gelekt, niet heel gek als niemand weet dat je nog leeft. Alleen Elvis, 2Pac en Jezus verschijnen na hun ogenschijnlijke dood nog wel eens voor de lens.
clarkson zegt
Ziet er zeker goed uit! En zo te zien al een productieversie. Waarom zou dit niet meer verkopen?
mikje90 zegt
Prachtige auto ik zou hem graag op de weg zien
jeppie zegt
Dacht eerst dat het weer een artikel over de alpine betrof
MaartenD zegt
Need for speed 2 memories..de isdera
jorden zegt
Een bedrijf dat 1 model ontwikkeld en er 2 exemplaren van bouwt. Die kosten 30 miljoen per stuk ofzo?