Nu de bijtellingsregels worden aangescherpt is er nog maar één schone oplossing, naast de elektrische auto die je een gunstige bijtelling oplevert: een waterstof-hybride.
De regels zijn simpel: een auto die meer dan één gram CO2 uitstoot gaat vanaf 1 januari minstens 15% bijtelling betalen. En dus heb je als bijtellingsfapper maar één keus: elektrisch rijden. Maar elektrisch rijden heeft zo z’n nadelen, met als voornaamste beperking de range. En elektrische auto’s met een fatsoenlijke range (zoals Tesla die bijvoorbeeld maakt) worden binnenkort ook duurder, omdat voor elke auto met een cataloguswaarde bóven de €50.000 euro ook een 22% bijtelling gaat gelden. De eerste €50.000 euro worden overigens wel met 4% bijtelling belast, de overige euro’s krijgen 22% bijtelling. De aanleiding lijkt duidelijk: men probeert fabrikanten te stimuleren om elektrische auto’s goedkoper te maken.
Er is echter één uitzondering gemaakt: elektrische auto’s duurder dan €50.000 euro die elektrisch rijden op waterstof. Die auto’s mogen namelijk ook op 4% bijtelling rekenen voor het deel van de prijs boven de €50.000 euro. Daarmee lijkt de Nederlandse overheid een duidelijke richting te kiezen wat betreft de stimulans van schoon rijden. En terecht, want waterstof heeft de voordelen van fossiele brandstoffen (tanken in 3 minuten, range vergelijkbaar met brandstofauto’s), maar is wel brandschoon: er is geen uitstoot van CO2 of NOx.
Een auto die momenteel aan die voorwaarden voldoet is de Hyundai IX35 Fuel Cell, die een range heeft van 500 kilometer en een prijskaartje van €55.000 euro exclusief belastingen. Ook Toyota en Honda werken aan waterstofauto’s die bijna klaar zijn voor gebruik. De enige beperking is nog dat er bijna nergens waterstof getankt kan worden. Er is dus een verbetering nodig, de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft daarom twintig waterstoftankstations beloofd in 2020. Op dit moment kan je waterstof tanken in Rhoon en Helmond. Ook wordt er gewerkt aan stations in Arnhem en Oude Tonge, maar voor een fatsoenlijke dekking zijn ook stations nodig in de grote steden.
Rijden we binnen een paar jaar op waterstof nu de overheid het licht lijkt te zien? Wat denken jullie?
busterd zegt
Toevallig rij ik regelmatig een IX35 fcev, het is net als elektrisch rijden alleen met een veel kortere laadtijd. Zodra er een landelijk dekkend netwerk aan waterstof stations is is het zeker een goed alternatief.
boxergt zegt
Ik mag hopen dat ze het nieuwe model snel uit laten komen!
pramm zegt
Het blijft mij bevreemden dat dit als duurzaam alternatief wordt gezien. Waterstof rijden is schoon. Waterstof produceren is verre van dat. Waterstof wordt veelal geproduceerd via elektrolyse. Er moet erg veel elektriciteit worden gebruikt om uiteindelijk waterstof te produceren en vervolgens op druk te brengen. Daardoor is gebleken dat productie van waterstof met de elektriciteit op basis van de Europese energiemix, fors vervuilender is dan rijden op benzine of diesel. Daarnaast heeft bijv. een IX35Fcev ook nog een fors batterijpakket aan boord. Onder de streep is rijden in een BEV vele malen schoner.
Jammer dat onze overheid dat niet ziet, en met oogkleppen op kijkt naar het concept van waterstof. Immers daarop kan eenvoudiger meer belasting worden geheven. Het rendement is namelijk niet heel hoog. Bij Elektrisch rijden is de belasting (energiebelasting) al schrikbarend hoog, maar door het zeer hoge rendement vangt de overheid vrij weinig. Vandaar dat de overheid daar eigenlijk geen heil in ziet.