Premium en voorwielaandrijving zit sommige mensen nog weleens dwars. Is dat terecht? En is deze Lexus RZ300e nog wel premium?
Voor sommige mensen is het kraakhelder: premium auto’s moeten premium achterwielaandrijving hebben. Dat is de grote voorwaarde voor een premium auto. Autofabrikanten die auto’s met achterwielaandrijving maken, zijn het daarmee eens. Alfa Romeo (Giulia en Stelvio) en Jaguar (alle modellen gewoon) hebben achterwielaandrijving of zijn in basis achterwielaangedreven, net zoals BMW en Mercedes-Benz al jaren doen. Alhoewel, vergeet niet dat de 1 Serie, X1, 2 Serie Active Tourer en 2 Serie Gran Coupé ook gewoon voorwielaandrijving hebben, als de A-Klasse, B-Klasse, GLA, GLB, CLA en T-Klasse.
En ook Lexus geloofde ooit heilig in achterwielaandrijving. Natuurlijk had de Lexus LS400 in 1989 achterwielaandrijving, maar de Lexus GS (1991) en Lexus IS (1999) waren ook voorzien van aandrijving op de achterste wielen. Ze lijken wat van hun geloof af te zijn gevallen, want dit is de gloednieuwe RZ300e en dat is een Lexus met voorwielaandrijving! Is dat nog wel premium?
Instapper met premium voorwielaandrijving
De Lexus RZ300e is instapper van de Lexus RZ-reeks, waarvan de RZ450e al kennen. Die heeft vierwielaandrijving met twee elektromotoren: op elke as eentje. De RZ300e heeft één elektromotor en dan alleen op de vooras. Deze levert 150 kW (204 pk) en drijft enkel en alleen de voorwielen aan. Op zich vrij logisch, ze hebben bij Lexus gewoon de 80 kW sterke motor op de achteras weggehaald.
Dit heeft natuurlijk ook voordelen. Niet zozeer voor Autoblog-coryfeeën die @jaapiyo heten, maar wel voor mensen die niet te veel geld willen kwijt zijn aan boetes en laadpalen. De actieradius op de standaard 18 inch wielen bedraagt namelijk 480 km volgens de WLTP, 40 km méér dan met de RZ450e. Kies je voor de 20 inchers, dan duikelt de maximum range naar 432 km. Dat is 25 km meer dan de AWD-variant. Qua prestaties is het geen hoogvlieger (of laagvlieger): de standaardsprint naar de 100 km/u duurt 8 hele seconden.
Prijs en beschikbaarheid
Dus is voorwielaandrijving eigenlijk wel premium? Nou ja, dat hangt van je eigen perceptie af. Een belangrijke voorwaarde is dat het karakter van de auto er niet enorm door beïnvloed wordt. Voorbeeld: een Porsche 911 of Land Rover Discovery met voorwielaandrijving kan natuurlijk niet. Maar bij een luxe aangeklede compacte crossover is het toch geen issue?
Overigens gaat veel afhangen van de prijs. Als Lexus die een beetje scherp kan houden, hebben ze wel een troef in handen om een potje te breken. De goedkoopste RZ450e kost nu 61.995 euro. Lexus Nederland maakt volgende maand de prijs bekend. De auto word dan vervolgens in het derde kwartaal van 2024 geleverd.
Dus waarde lezer: dan is het woord nu aan u! Kan voorwielaandrijving wel premium zijn en moeten we niet zo zeuren? Of had Lexus moeten dan wat Volvo heeft gedaan: de aandrijving juist naar achteren brengen bij het ‘verlies’ van een elektromotor? Laat het weten, in de comments!
drdre1 zegt
En daarom zit er een R op je versnellingspook. De R van pRemium maakt ’t een achterwielaangedreven auto.
Mini Joe zegt
😹
Mini Joe zegt
😹
mc96 zegt
Perceptie is alles. In de jaren 60 en 70 had je nog behoorlijk wat middenklassers met achterwielaandrijving. Voorwielaandrijving stond toen voor innovatie (want meer binnenruimte). als je toen een achterwielaandrijver had was dat een beetje ouderwets. Omdat een aantal duitse sportievere merken aan achterwielaandrijving vasy is blijven houden en deze merken zich als premium hebben ontwikkeld wordt achterwielaandrijving met premium geassocieerd. Op zo’n Lexus heeft achterwielaandrijving geen meerwaarde. Die zal het premium etiket op andere waarden waar moeten maken.
mashell zegt
Voorwielaandrijving is technisch gecompliceerder, levert meer interieur ruimte en veiligere rijeigenschappen op. Technisch gezien meer premium. Achterwielaandrijving betekent meestal de motor in lengte richting wat een fraaier design geeft en minder vibraties in het interieur. En door de uitbrekende achterkant een wat sportiever weggedrag, dat netjes door het ESP veilig gehouden wordt. Het is duurder om uit te voeren en daarom in euro’s gezien meer premium.
Bij een EV wordt het helemaal interessant, daar geeft de achterwielaandrijving een lager verbruik.
rollingstoned zegt
Maar bij FWD heb je dan weer sneller last van torque steering en is het lastiger om veel koppel over te brengen.
“Elk voordeel heb zijn nadeel”, zoals een groot filosoof ooit al zei ;-)
kennone zegt
Met een goed sperdifferentieel redelijk goed op te lossen
mashell zegt
Het grootste nadeel van achterwiel aandrijving vind ik zelf dat de achterkant van de wagen zo snel smerig wordt.
pomoek zegt
Traction Avant was toch best premium voor zijn tijd.
Ik denk dat 99% van de automobielbezitters het een worst is welke wielen worden aangedreven. Als ze het al weten. Voor op het circuit zou ik zeggen: het doet ertoe. Maar voor het dagelijkse file rijden: ballen.
drdre1 zegt
Nou, vind ’t toch wel fijn als ’t er in ieder geval 2 zijn hoor, behalve als ze kruislings aangedreven zijn, da’s niet fijn.
O plaat zegt
De Citroën was de eerste met voorwiel aandrijving maar de lay-out zo als we hem kennen met dwars geplaatste motor en met FWD versnellingsbak tussen de voorwielen komt van de Morris Mini uit de 50s.
Mini Joe zegt
Als 🆎 nu eens de voordelen en nadelen van beide systemen op een rijtje zet, dan blijkt vanzelf wat het beste systeem is op de Nederlandse wegen en niet op het circuit
rollingstoned zegt
Voor de gemiddelde Nederlander met z’n leaseknaller maakt het geen fluit uit of het RWD of FWD is.
Dutchdriftking zegt
Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde voorwiel aangedreven ‘hot hatch’ stuurt beter dan een achterwiel aangedreven premium sedan. Dus aandrijving op de ‘juiste’ wielen is absoluut geen garantie voor het beste resultaat op gebied van rijplezier.
Maar met een achterwiel aangedreven aangedreven platform kan je wel veel beter met een langere wielbasis en korte overhangen werken. Hierdoor krijg je een natuurlijkere gewichtsverdeling en dus veel meer rust en comfort in de auto. En ik denk dat dat de reden is waarom premium merken graag met een achterwiel aangedreven auto werken. Daar komt bij dat het duurder is om te ontwikkelen en dat het relatief kleine voordeel voor de meeste mensen niet opweegt tegen de kosten. Zeker omdat het naast een financieel offer ook nog een praktisch offer vraagt. Een voorwiel aangedreven auto kan op dezelfde lengte meer binnenruimte bieden.
En dát is wat het premium maakt. Een beter product op gebied van comfort, een gelijk of minder product op praktisch gebied, tegen een hogere prijs.
potjak zegt
Zelf rij ik met een achterwiel aangedreven auto maar ik kan nou niet zeggen dat dit meer premium is dan een voorwielaangedreven auto. Premium staat voor mij voor luxe en comfort en staat wat mij betreft los van de aandrijving. Persoonlijk associeer ik achterwiel aandrijving met sportief en dynamisch autorijden en daarvoor hoeft een auto niet luxe of comfortabel te zijn.
Hubert zegt
Enige voordeel welke ik bij mijn Volvo station kan bedenken, is dat de draaicirkel behoorlijk klein is omdat de achterwielen aangedreven worden en dus de voorwielen verder kunnen indraaien.
leaper035t zegt
Mwah. Rijd nu een Audi FWD en er zijn toch heel veel bochten die ik met RWD BMW of 4WD Volvo vele malen sneller en comfortabeler kon nemen. Dat voelt alvast niet premium.
ponnie zegt
Vaak wordt achterwielaandrijving alleen gezien als spannend in combinatie met een sportieve auto.
Ook qua luxe/premium is achterwielaandrijving wel een pre. Zeker icm traction control die onbedoelde drifts en dergelijke voorkomt.
Een bocht doorsturen op het gas voelt gewoon veel fijner met achterwielaandrijving.
Geen gekkigheden in het stuur, niet het naar buiten drijven dat een voorwielaandrijver doet, maar zich juist in de koers die je met je stuur hebt uitgezet vastbijten.
maseraudi zegt
Laten we even het woord premium weghalen, want dat vind ik niet relevant bij deze vergelijking.
Ik heb beide gereden en vind achterwiel aandrijving toch prettiger. Het werd al gezegd; motor in de lengte geplaatst, meer rust, betere balans, etc. Voor mij was het grootste verschil, toen ik van FWD naar RWD overstapte, dat de auto gewoon de bocht in gaat. Bij FWD moet je hem er toch in drukken. En ik bedoel dit helemaal niet bij dynamisch rijden. Het komt doordat er bij FWD gewoon veel gewicht voor de vooras hangt. Dat gewicht wil alleen recht door.
degrotemuis zegt
Premium is wat de klant premium vindt toch? Service, garantie of daadwerkelijke kwaliteit is niet standaard beter. Mijn idee in dit geval: Ja, minder premium aandrijflijn dan de awd versie want die is nu van de Toyota BZ4X. Aan de andere kant: die andere voorwielaangedreven Lexus, de CT200h, had toch een behoorlijk andere uitstraling dan een Prius of Auris en bijvoorbeeld Audi dat ook premium wordt genoemd verkoopt ook meer voorwielaandrijving auto’s dan achterwielaandrijving auto’s. Dus kan voorwielaandrijving in een premium mobiel? Zeker! Zolang de rest van de auto dan maar dat beetje extra onderscheidende biedt.