Het lijkt erop dat ze bij Tesla niet lang kunnen genieten van hun kersverse ‘Ringrecord.
Elektrische auto’s kunnen bloedsnel zijn, maar je koopt ze niet om ermee het circuit op te gaan. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Het ‘Ringrecord voor elektrische productieauto’s is daarom ook totaal niet relevant. Toch zijn er fabrikanten die dit record graag in handen hebben, want het is wél een mooi PR-verhaal.
Het record was tot voor kort in handen van Porsche, die dol is op records. Ze pakken bijvoorbeeld allerlei gekke records, zoals de hoogste snelheid in een gebouw. Een ‘Ringrecord wil je dan natuurlijk ook niet laten liggen.
Tesla aasde echter ook op dit record, met succes. Zoals we gisteren schreven is de Model S Plaid nu de snelste elektrische auto op de Nordschleife. De Tesla klokte een tijd van 7.25.231, maar liefst 8 seconden sneller dan de Porsche Taycan Turbo S.
Laat Porsche dit op zich zitten? Zeker niet. Sterker nog: het record zou alweer verbroken zijn. Daar hint Misha Charoudin naar in een Instagram-post over het record van Tesla. En hij kan het weten, want hij ziet het als Nürburgring-bewoner allemaal onder zijn neus gebeuren.
Als Porsche inderdaad alweer een nieuwe recordtijd genoteerd heeft, dan is dat waarschijnlijk met een nieuwe topversie van de Taycan. We weten dat die er aan zit te komen, want er zijn al spionagebeelden van een Taycan met een grote spoiler.
De allesovertreffende trap van de Taycan gaat mogelijk Turbo GT heten en krijgt naar verluidt niet twee, maar drie elektromotoren. Daarmee zou de auto meer dan 1.000 pk krijgen. Oftewel: het wordt een echte Model S Plaid-killer. Die de Tesla dus mogelijk al verslagen heeft voordat hij überhaupt geïntroduceerd is
Breinstein zegt
Rimac is ook al gespot op de Ring, dus record van Porsche zal niet lang staan.
vondudenstein zegt
Rimac maakt ook 4 door saloons?
Dat wist ik niet
Flutterbear zegt
Ja en Porsche verkoopt die als Taycan ;-)
Breinstein zegt
Als je de tekst gelezen had ging het om ‘Ring record voor elektrische productie auto’s’. Dus de volgende keer dat je iemand wilt verbeteren, zorg dan dat je weet waar het over gaat.
welkom101 zegt
Het is geen productie auto als hij nog niet in productie is
THSD zegt
Ben benieuwd of Lucid het ook gaat proberen.
seabase90 zegt
Met hun 6 ton wegende air?
THSD zegt
@seabase90
Waarom niet en overdrijven is ook een vak he, tenzij jij iets anders verstaat onder een “ton”.
De tesla model S plaid is 200kg lichter en de porsche taycan turbo s is zelfs maar 100kg lichter.
Aon zegt
EV´s zijn lompe bakken als je het mij vraagt, ze wegen veelste veel. Snelle tijden maken ze, omdat het gasrespons snel is, maar echt sportief rijden zullen ze niet gauw doen. Ik hoop van harte, dat alternatieve brandstoffen, de verbrandingsmotor zullen redden.
Jagris zegt
Ik denk dat er voor beide een toekomst is. Die accupakketten zijn momenteel nog zwaar, maar wacht maar totdat de energiedichtheid verhoogd kan worden, waardoor kleinere accu’s ook al een redelijk goede actieradius geven. Dan hoeven ze bijvoorbeeld geen 2000kg meer te wegen.
Ik hoop dat de brandstofmotor vooral blijft voor de sportauto’s. Die standaard driecilinders en viercilinders ga ik echt niet missen.
Paul58 zegt
Dat laatste is zo treffend. Ik lag me altijd de ballen uit m’n broek om iemand die zegt; bah dat elektrisch rijden is helemaal niks, ik zou het never nooit kopen gezien het gebrek aan (mooi) geluid. En dan zelf een vw polo diesel rijden. Een mooie 6+ cilinder motor zou ik ook verkiezen boven een ev. Echter ga je een vw Passat 1.6 vergelijken met een model 3 of i4 dan veel liever de BEV.
mashell zegt
Dat snap ik niet, meer cilinders betekent een rustiger loop en minder toeren hoeven maken om vermogen te kunnen leveren en daarmee dus ook minder geluid. Een 12 cilinder in een Mercedes of Rolls Royce is bijna net zo verfijnd als een elektromotor.
Paul58 zegt
*lach
grrrrrene zegt
Hij heeft het specifiek over sportauto’s, daar liggen doorgaans geen 1.6jes of diesels in.
Verder klopt het wel dat met een hogere energiedichtheid de accu’s lichter worden. De EV staat dan ook nog maar in de kinderschoenen. Met een lichter pakket worden het ook lekkere auto’s om mee te rijden, al moeten we ook niet overdrijven: het zwaartepunt van een EV ligt extreem laag en fabrikanten zijn erg goed geworden in het “verbergen” van gewicht. Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe “lichtvoetig” een Porsche Cayenne Turbo S bijvoorbeeld over de Nordschleife racet.
joki zegt
Hm, Alpine110 had dacht ik een 4 cilinder 1.6l blok, Lotus Elise oorspronkelijk een 4 cilinder, 1.8l van Toyota dan nog. Dus niet te snellachen… Nog wat voorbeelden? Caterham, Ariël Atom,Honda S2000en ga zo maar door. Toyota Yaris GR doet het wel met een driecilinder. Toch niet de minste als het om sportwagens gaat. Die viercilinders draaien misschien wat minder mooi, maar houden wel het gewicht laag!!!!
Turbo S zegt
Volledig mee eens.
Flutterbear zegt
Zeiden ze dat niet ook over vierwielaandrijving, turbo’s en automaten?
baardmijt zegt
Vast. En dat klopt ook nog steeds.
Johanneke zegt
Iets verbranden = fijnstof. We gaan naar een wereld waar niks meer verbrand wordt. Duurt nog wel een paar 100 jaar.
Overigens zal ook alternatieve brandstof eraf gaan. Dan zou je op waterstof kunnen rijden, niet zoals in de mirai enzo, maar door het te verbranden.
jippie zegt
Het wachten is op BYD
KritischeKoen zegt
“Elektrische auto’s kunnen bloedsnel zijn, maar je koopt ze niet om ermee het circuit op te gaan.” Hoezo?
“Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.” Hoezo?
“Het ‘Ringrecord voor elektrische productieauto’s is daarom ook totaal niet relevant.” Hoezo!??
De Meester zegt
Zodat Koen kritische vragen kan stellen.
melcon zegt
Dat zijn toch aardig retorische vragen die je daar stelt…
“Elektrische auto’s kunnen bloedsnel zijn, maar je koopt ze niet om ermee het circuit op te gaan.” Hoezo?
Zal ik het voor je samen vatten ;-)
Circuit rijden doe je over het algemeen langer dan 10-20 rondjes (of in het geval van de ring 3-4).
Gewicht, massa wil rechtdoor, meer massa is meer neiging tot rechtdoor willen.
Gewicht nogmaals, dit moet je ook voor elke bocht afremmen, hoge belasting op remmen en elektromotor.
En nog een keer gewicht, op de standaard eco banden die onder de gemiddelde elektrische auto zitten ga je niet heel ver komen voor ze gaan smeren. (zal voor de plaid minder van toepassing zijn, die staat vast op beter rubber)
Elektrische auto’s springen vaak in beperkte vermogensmodus bij circuit gebruik vanwege teveel warmte ontwikkeling, hangt er een beetje vanaf hoe de belasting is of je dit haalt voor de accu leeg is.
Eenmaal de accu leeg kun over het algemeen niet snel genoeg laden om later nog een sessie te kunnen rijden (accu is heet dus laadsnelheid is beperkt).
Daar kun je uiteraard nog beleving aan toevoegen, de meeste mensen die op het circuit rijden doen dat voor hun plezier (ongeacht of je dat als vrij rijden doet of voor je werk). Je kan daar uiteraard van zeggen dat dat met een elektrische auto ook moet lukken om plezier te hebben maar uiteindelijk heb je meer plezier als je meer beleving hebt en niet totale stilte terwijl je flink loopt te boenderen op het circuit en niet eens hoeft te schakelen. Na 5/6 keer in dezelfde achtbaan is de lol er ook wel vanaf.
“Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.” Hoezo?
Daar zijn ze inderdaad letterlijk niet voor gemaakt, vanwege de lage energiedichtheid en het hoge gewicht van van de gebruikte energie opslag (chemische batterij) is alles bij een elektrische auto gericht op efficiëntie en een zo laag mogelijk verbruik. Een Rimac is hier wellicht een uitzondering op, de taycan en de plaid in elk geval niet.
“Het ‘Ringrecord voor elektrische productieauto’s is daarom ook totaal niet relevant.” Hoezo!?? Zie bovenstaand ;-) Maar vooral omdat het ring record voor elektrische auto’s alleen iets zegt over hoeveel tijd deze terug wint op het rechte stuk t.o.v. wat deze verliest in de bochten.
Overigens, veel van bovenstaande punten gaan uiteraard ook op voor brandstof aangedreven auto’s, een Bugatti Veyron is ook niet bepaald een circuit tijger met zijn monster gewicht. En een Opel Astra ga je het ook niet mee redden om een lekker dagje circuit te doen.
stefan82 zegt
Waarom Porsche? Rimac is ook een productieauto inmiddels toch? Waarom is dat niet gewoon het nieuwe record?
Daarnaast is de Plaid lang en breed te koop en het track package inmiddels ook te bestellen via de shop van Tesla.
Johanneke zegt
Het is niet zomaar een EV die rond moet, het is een 4 door saloon. En dan kan je straks nog record pakken voor de ev hatchback, ev crossover, ev wagon, ev fiets.
mashell zegt
Precies. Nürbergring verkoopt graag zoveel mogelijk records in zoveel mogelijk categorieën.
Wolflow zegt
Maisto en Nikko hebben de baan ook al gereserveerd begreep ik
Wolflow zegt
Weer een uitvoering van Porsche waar je heel hard genept wordt: onder de kap is geen turbo te bekennen.
Deze oplichterspraktijken zijn helaas schering en inslag tegenwoordig.
BMW, Mercedes en anderen doen er volop aan mee met type aanduidingen die cylinder inhoud niet meer reflecteren.
87sandyd zegt
Micha laat ook even duidelijk blijken in zijn post dat Tesla vermoedelijk weer eens vals gespeelt heeft.