De wet van Betteridge is weer van toepassing op de vraag of Tesla groter is dan Volkswagen in Europa.
Tesla gaat beter dan ooit qua verkoopaantallen, maar op de beurs is het allemaal wat minder hosanna. Dat heeft alles te maken met ‘de toekomst’. In het verleden, dachten velen dat Tesla de automarkt echt zou gaan owneren in komende jaren. Als in, Tesla zou een giga marktaandeel scoren over de hele wereld. Die gedachte was soort van logisch, als je niet veel van auto’s weet. Tesla was immers de EV pionier die een voorsprong had op al die conventionele ouderwetse conglomeraten, met hun stinkdiesels en benzineauto’s. Als alle auto’s een EV moesten worden, stond Tesla dus op pole position om de hele tent over te nemen.
Echte kenners wisten echter al; zo’n vaart zal het niet lopen. De automarkt is er immers eentje van conservatisme. Hoewel het wellicht iets minder geldt dan vroeger, is ‘merkentrouw’ een dingetje. Dat gaat vaak over van generatie op generatie. Hele drommen mensen hebben nog ergens diep van binnen warme gevoelens voor het merk waar hun opa vroeger in reed. In de markt voor TV’s kan je gewoon de beste of goedkoopste maken en iedereen laten overstappen. In de markt voor auto’s is de loyaliteit van de klant wat weerbarstiger. Wat een boer niet kent…
Maar goed, tot zover de bespiegelingen, hoe zit het nu met de harde cijfers? Wel, in Europa doet Tesla het met het oog op bovenstaande, eigenlijk toch wel heel goed. Van de ruim 1,5 miljoen verkochte EV’s in de Europese markt (de EU landen van voor 2004 inclusief het VK, plus Noorwegen, Zwitserland en IJsland), waren er 228.000 Tesla’s. Tesla verkoopt ook de twee best verkochte EV’s, in de vorm van de Model Y respectievelijk de Model 3. De Model Y neemt in zijn eentje 135.897 units voor zijn rekening. Dat is 8,9 procent van de totale EV markt. Echter gaat dit wel deels ten koste van de Model 3, die vorig jaar 36 procent minder verkocht dan in 2021.
Toch is Tesla bij elkaar opgeteld níet de grootste EV verkoper van Europa. Dat is namelijk de Volkswagen Groep. Je moet dan wel de verkopen van alle losse merken optellen om tot die conclusie te komen. De Volkswagen Groep verkocht 343.400 EV’s, waarvan 265.000 stuks auto’s op het MEB-platform betreffen. Volkswagen heeft qua EV’s in Europa hiermee een marktaandeel van 22,4 procent. Tesla is tweede met 14,9 procent. De cijfers zijn afkomstig van Schmidt Automotive Research.
Resumé Overflakkee: Tesla doet het prima, maar neemt niet de wereld over. In ieder geval niet in Europa. Waarvan akte.
Wolflow zegt
Als je, zoals Tesla, premium prijzen en bagger kwaliteit levert kun je er donder op zeggen dat je marktaandeel achteruit gaat als er alternatieven zijn
P1m zegt
Ach roeptoeter, je weet niet waar je het over hebt.
kennone zegt
Geld dat niet juist voor VW?
Paul58 zegt
Je kunt het ook andersom bekijken wat gezien de cijfers logischer lijkt. Stap maar eens in een Model 3 uit 2019 en een Model 3 of Model Y uit 2022. Echt een groot verschil. De kwaliteit die Tesla levert gaat gestaag omhoog, batterijtech was al op orde. Je ziet ook dat het marktaandeel gestaag toeneemt. 1 plus 1?
alassad zegt
Belangrijker is:
1. Verkopen ze wat ze maken? (Ja)
2. Maken ze winst per verkochte auto? (Ja)
Sterker nog, ze maakten zoveel marge dat ze makkelijk de prijzen hebben kunnen laten zakken met 5-10k.
Dus nee, het zit wel goed te met Tesla.
Baal er zelf van dat ik niet aandelen heb ingeslagen op 108$
flyerbunch zegt
Weldra komen de Chinezen eraan..
mashell zegt
Dit artikel gaat erover dat het de Amerikanen niet lukt de boel over te nemen? Moeten we dan bang zijn voor de Chinezen? De Kia EV is op dit moment de benchmark als het op EV’s aankomt en die verkoopt veel minder dan de hondslelijke Model Y. De klant is dus zeer voorzichtig, van Tesla hebben ze gehoord, dat durven ze nog wel maar wat anders wordt moeilijk.
goodvibrations zegt
Reële kans dat je een herkansing krijgt.. Zou zelf iets meer geneigd zijn om VW te kopen, ook een beter dividend rendement. Tesla is qua EV techniek absoluut de betere.. maar realiseer je ook dat VW binnenkort met het volgende ppe platform de markt betreedt. Om mij in een Tesla te krijgen moeten ze ook wat aan hun modellen doen.. voor niet “merk gebonden” personen die enkel kijken naar waar voor je geld is er ook nog eens de Chinese concurrentie. Onder aan mijn verlanglijstje, maar wel een risico voor Tesla.
mashell zegt
Het meest verrassend zijn de goede cijfers van de Fiat 500e. Niet gedacht dat het kleine erg dure wagentje zo populair zou zijn.
CYBRTRK zegt
Niet best voor VW dat de 500e populairder is dan de ID3
throwingstars zegt
Eigenlijk zijn dit geen verkoop- of populariteitscijfers.
Elke EV die in Europa te koop komt, vindt zo goed als onmiddellijk een klant. Kortingsacties, stockmodellen,… vind je allemaal niet op de EV-markt, wel wachtlijsten van soms meerdere jaren.
Dus wat we hier echt zien, is de productiecapaciteit voor de Europese markt. En blijkbaar weet de VW-groept meer EV’s in Europa af te leveren dan Tesla. Mooi voor hen, maar nogmaals: daarmee kan je geen uitspraken doen over de populariteit van merk X of Y.
harrie zegt
Geen stockmodellen? Kijk eens bij de voorraad modellen op de VW site, bij elkaar bijna 800 ID3, 4 en 5’s in Nederland.
Ben benieuwd als je de auto’s die de VAG dealers door hun strot geramd krijgen ervanaf trekt ze nog steeds op nummer1 staan.
audirs3 zegt
Tesla begon zo goed, maar is sinds de model Y volledig de weg kwijt. Bizarre hobby’s als de Plaids, Cybertruck en Roadster, met onnodige specs en die een enorme niche zullen blijven. Ze hadden beter kunnen inzetten op meer massaproductie, bijvoorbeeld stations van de Model 3 en S, of een kleiner hatchback model onder de 3.
CYBRTRK zegt
De model Y stond vorig jaar op plek 4 van best verkochte auto’s wereldwijd, dus de weg zijn ze zeker niet kwijt met de model Y. Vorig jaar heeft Tesla ook volledig ingezet op massaproductie met de model 3/Y. Stations hebben juist geen zin voor massaproductie, aangezien die alleen goed verkochten in west Europa. En een kleiner model onder de 3 gaat er waarschijnlijk ook komen en zal op een nieuw platform komen die 1 maart wordt gepresenteerd.
audirs3 zegt
Ik zei ook ‘sinds’ de model Y, als in alles daarna. Ze hadden hun prioriteiten daarna op een hatchback moeten zetten of stations (heel goedkoop te maken, en zuiniger dan een SUV), of een pick-up die niet kogelvrij was… Ze worden nu links en rechts ingehaald door Ford, Rivian en Chevy die heel capabele pickups op de markt hebben gebracht in de tussentijd
CYBRTRK zegt
Sinds betekend wat anders ;) En waarom ze een station hadden moeten maken snap ik nog steeds niet, want die verkopen nou eenmaal veel slechter dan een SUV/crossover (ze zijn inderdaad wel zuiniger) en de hatchback hebben ze al (model S). En ik denk dat de meeste pick-up’s wel kogelvrij zijn hoor ;) kogelwerend is een ander verhaal.
hehe zegt
Die artikelen van Jaapiyo over EV’s zijn echt bagger, maar wel vermakelijk.
Het aandeel Tesla is dit jaar ruim 70% in waarde gestegen op de beurs.
Ik beleg er in en klaag dus niet :-)
Blijkbaar is 1/6 van alle verkochte EV’s in Europa een Tesla en dat is heel netjes.
Dus niet groter dan VAG, maar wel groter dan Volkswagen.
Rij zelf geen Tesla, maar ben ook geen hater. Musk zelf is wel behoorlijk uit de bocht aan het vliegen
jaapiyo zegt
Vermakelijke bagger is mijn missie statement.
Paul58 zegt
Gezien jouw missie statement; is een Tesla rijden dan niets voor jou Jaapiyo?!
adbrotjeknor zegt
Merkentrouw: Bij Tesla ongekend hoog. Dus ongekend veel zeer tevreden klanten die terugkeren voor weer een Tesla.