Tesla is heet. Tesla is innovatief. Tesla’s CEO Elon Musk heeft al aangegeven niet eeuwig bij Tesla te blijven. Bovendien: Tesla staat niet meer in het krijt bij de Amerikaanse overheid. Moet Google op de EV-maker duiken?
Beide bedrijven lijken zo op het eerste gezicht prima bij elkaar te passen. Tesla had het in het begin knap moeilijk, moest door een kapitaalinjectie van Musk zelf van de ondergang gered worden, maar lijkt zich door de problemen te hebben geslagen. Bovendien: Tesla maakte het afgelopen kwartaal voor het eerst winst. Niet door autoverkoop, maar door verkoop van emissierechten, maar vooruit. Winst is winst.
Vooralsnog is het misschien prematuur te zeggen dat Tesla het gaat redden, maar het bedrijf heeft de laatste tijd de wind wel in de zeilen, en als er een EV-maker is die goede kaarten in handen heeft, dan is het Tesla (hoewel sommige dino’s hier anders over denken). Het superchargernetwerk wordt uitgerold, en ook accuwissels liggen in het verschiet.
Vooralsnog is er alleen de Model S, maar er zijn genoeg plannen voor een uitbreiding van het modellenpalet.
Het probleem voor een geinteresseerde koper is dat deze wel de hoofdprijs zal moeten betalen. Tesla ging voor $17 per aandeel naar de beurs, zweefde 3 maanden geleden nog rond de $30-35, maar schoot in korte tijd door de $100-grens. Vooralsnog lijkt het aandeel deze koers vast te houden.
Met name ingegeven door het afbetalen van de overheidslening, waardoor een overname mogelijk wordt, geeft Bloomberg een slinger aan het verhaal, waarbij expliciet het Google-balletje wordt opgeworpen.
Google heeft diepe zakken, en is bovendien al actief op autogebied, met een grootschalig testprogramma op het gebied van autonome auto’s. De beurswaarde van Tesla ligt momenteel op zo’n $5 miljard, dus een bod van $6 a 7 miljard ligt voor de hand. De vraag is of de fabrikant dit forse bedrag (in de ogen van een investeerder) waard is.
Vooralsnog lijkt er geen haast te worden gemaakt met een potentiële overname, maar stel dat de koers wat inzakt, zou Google er dan goed aan doen Tesla over te nemen, of er een groot belang in te nemen?
Speculaties over het instappen van partijen ‘van buiten’ in de autowereld zijn er al veel langer, maar tot nu toe hebben we nog geen Apple iCar of een eigen auto van Google gezien, om maar twee prominente voorbeelden aan te halen.
Naast Elon Musk zelf (24 procent) heeft ook Daimler een flink pakket Tesla-aandelen (exacte omvang onbekend). De band met Daimler biedt wederzijdse voordelen: zo zijn de accu’s en aandrijflijn in de elektrische B-Klasse van Tesla afkomstig. Een recent overzichtje van de aandeelhouders vind je hier.
Foto: Tesla Model S in Amsterdam, autojunk.nl
gop1 zegt
Het kan iets moois worden…..
ruudw zegt
Ik zat me laatst al af te vragen waarom Google geen auto’s maakt, ze hebben toch geld zat daar.
Vanquish zegt
@ruudw: Om het vervolgens weg te gooien? Ze zouden opnieuw moeten beginnen, wat bij een overname niet het geval zou zijn. Aangezien Google de naam heeft alleen maar “perfecte” dingen op de markt te willen zetten, zou vanaf 0 beginnen een duur grapje worden. Tesla overnemen zou dan een stuk goedkoper zijn, gezien het stukje ervaring en de medewerkers die ze er dan waarschijnlijk bij “krijgen”.
Ik zie het best zitten, het kan niet anders of het worden toffe(re) auto’s!
lincoln zegt
“een beurswaarde van 5 miljard” ..
leuk hoor ..
maar een bod van 2 miljard lijkt me meer richting realiteit ..
die 6 a 7 kunnen ze echt op hun buik schrijven ..
sir_smokalot zegt
@lincoln: Als je nu een bod moet doen lachen ze je keihard uit als je met 2 mld aan komt zetten. Elk overnamebod is een percentage boven de actuele beurskoers.
alcantara zegt
@sir_smokalot: beurswaarde is gebakken lucht.
Carreza zegt
@alcantara: yup, en eens de hype rond Tesla voorbij is, kan het snel veranderen in een Fisker-verhaal.
volante zegt
“Vooralsnog is er alleen de Model S, maar er zijn genoeg plannen voor een uitbreiding van het modellenpalet.”
Hoe zit het met de roadster dan?
tborre zegt
@volante: Roadster is momenteel niet meer beschikbaar. Tesla zou achter de schermen aan een nieuwe werken, maar daar is nog niets over bekend gemaakt…
Tesla kon niet blijven lotusjes vorozien van stroom.. of was het lotus die niet eeuwig tesla kon voorzien van een voertuig zonder motor ..
bijtelling zegt
De nieuwe wereld! Kan niet wachten tot deze kanjer op de Nederlandse wegen rondrijden.
lincoln zegt
@bijtelling:
idd .. die zijn te dom om geduld te hebben ..
savipe zegt
Moeten Tesla en Google in de titel niet omgekeerd staan :s
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@savipe: ja
baasbas zegt
Als Daimler toch al een “flink pakket” heeft, zouden die dat niet willen uitbreiden? Die actie zou mij logischer lijken dan google denk ik…
RazorHead zegt
eigenlijk wel, boost voor Apple, want ze kunnen hun software hierin implementeren + eindelijk hun iCar, en Tesla krijgt inneens 17116519681665 fans bij die naast hun iPad,iPhone, en iwatnogallemaal ook een Tesla willen nu want het is van Apple ! Win-Win !
barrrry zegt
Ik zie ons over 10 jaar al met knipperlichten aan de vluchtstrook staan omdat de iCar OTA firmware updates binnenhaalt.