Een jaar geleden was dit nog een compleet onzinnige vraag, maar tijden veranderen.
We leven in rare tijden. Niet in de laatste plaats op financieel gebied. De brandstofprijzen gaan door het dak, maar ook EV-rijders ontspringen de dans niet. De energieprijzen zijn namelijk ook door het dak gegaan. Maar dat was je vast al opgevallen.
Van de stroomprijzen die geëxplodeerd zijn heb je vooral thuis last en in mindere mate bij openbare laadpalen. Toch wordt laden overal duurder. Tijd om te kijken hoe de verhoudingen precies liggen op dit moment.
Thuis opladen
Laten we eerst even kijken naar de kosten van thuis opladen. Dit was vanzelfsprekend altijd de goedkoopste optie. Terwijl je lekker op één oor lag kon de auto laden voor een luttele €0,22 per kWh.
Die tijden zijn helaas voorbij. In hoeverre je de sjaak bent hangt natuurlijk af van je contract. Dat zul je zelf het beste weten. Mensen die nog een vast contract hebben kunnen nog steeds thuis voordelig laden.
Als je een variabel contract hebt (wat voor de helft van de Nederlanders geldt) ziet het kostenplaatje er een stuk minder gunstig uit. De actuele stroomprijzen liggen op het moment van schrijven rond de €0,83 per kWh (Bron: energievergelijk.nl). Sorry dat we het er nog eens in moeten wrijven…
Het scheelt wel dat veel EV-rijders zonnepanelen op het dak hebben liggen. Daarbij zijn het vaak auto’s van de zaak, dus is het de baas die opdraait voor de (veel) hogere laadkosten.
Reguliere openbare laadpalen
Goed, thuis opladen kan anno 2022 behoorlijk prijzig zijn, maar hoe zit het met openbare laadpalen? Die prijzen zijn veel minder aan fluctuatie onderhevig, dus je auto aan een openbare laadpaal hangen kan zeker lonen. Bij Allego – een van de grootste laadpaalexploitanten – betaal je een standaardtarief van €0,40 per kWh. Dat is dus minder dan de helft van de huidige stroomprijs.
Er wordt echter niet altijd een vast tarief gehanteerd en het ligt er ook maar net aan welke laadpas je hebt. Dat gezegd hebbende: je kunt er wel vanuit gaan dat €0,40 per kWh een gangbaar tarief is. Dat is bijvoorbeeld ook wat je betaald met een Shell Recharge-laadpas en met een ANWB-laadpas betaal je een vergelijkbaar bedrag (€0,39 per kWh).
Snelladers
Snelladen was vanouds altijd de duurste optie. Volkomen logisch natuurlijk, want je laadt al gauw een factor 10 sneller. Als het niet meer is. Vandaag de dag is echter niks meer logisch. De verhoudingen liggen nu anders.
De exacte prijzen bij snelladers kunnen behoorlijk uiteenlopen. Voor de volledigheid zetten we de prijzen van de belangrijkste aanbieders op een rijtje:
- Fastned: €0,83 per kWh (€0,58 met abonnement)
- Shell Recharge: €0,69 per kWh
- Allego: €0,68 per kWh (€0,64 <50 kW)
- Tesla Supercharger: €0,83/0,84 per kWh (€0,71/0,72 met abonnement)
- Ionity: €0,72 per kWh (€0,45 <50 kW)
Bij Fastned en Tesla Superchargers betaal je momenteel zo’n beetje de actuele stroomprijs, maar er zijn goedkopere opties. Bij Allego en Shell Recharge betaal je respectievelijk €0,68 en €0,69 per kWh.
Als je regelmatig snellaadt is het slim om een abonnement te nemen. Voor €11,99 per maand laad je dan een stuk goedkoper bij Fastned. Bij Tesla is het verschil minder groot en het abonnement is een euro duurder, maar ook dat kan de moeite waard zijn.
Bij Ionity kun je heel goedkoop snelladen, maar dat is wel merkspecifiek. Oftewel: je moet een auto hebben van een van de merken die bij Ionity zijn aangesloten én je moet een abonnement hebben. Bij Mercedes en BMW kost dat bijna €18 per maand, maar dan kun je wel spotgoedkoop laden voor respectievelijk €0,22 en €0,35 per kWh. Bij Audi, Porsche, Kia, Hyundai en Ford kun je ook dergelijke abonnementen afsluiten.
Conclusie
Is snelladen momenteel goedkoper dan thuis opladen? We kunnen niet voor iedereen persoonlijk antwoorden, maar het zou heel goed kunnen. Als je meer dan €0,68 per kWh betaalt is het antwoord ja. En dan laten we abonnementen nog buiten beschouwing. Reguliere openbare laadpalen zijn sowieso al snel vrij snel goedkoper, want daar kun je vaak al voor zo’n €0,40 per kWh laden. Er zijn dus zeker mensen voor wie het financieel aantrekkelijker is om hun eigen laadpaal links te laten liggen.
Jozo zegt
De stroomprijs van 83 eurocent geldt wanneer je nu een nieuw contract zou afsluiten.
Ik denk dat reguliere prijzen veel lager liggen.
Heb zelf ook een variabel contract, maar betaal 53 cent overdag en 41 cent daltarief.
1000bochten zegt
Ik denk bovendien dat al best veel EV rijders zonnepanelen hebben liggen. Als je er veel hebt liggen, dan kost opladen je niets. Opladen tegen € 0,80 is niet erg gunstig voor de prijs per km. Dan kun je beter op LPG gaan rijden voor € 0,80 per liter…
potver7 zegt
En dat is nou juist flauwekul. Opladen met stroom uit je eigen zonnepanelen kost je net zoveel – die stroom kun je namelijk niet gebruiken voor iets anders, of terugleveren aan het net.
En het neerleggen van die zonnepanelen was doorgaans ook niet helemaal gratis…
R82 zegt
Natuurlijk is het met zonnepanelen niet gratis. Zolang ik kan salderen krijg ik het bedrag in mindering op mijn rekening zolang ik niet meer oplever dan verbruik dus op dat moment is laden met zonnepanelen niet gratis.
padoempats zegt
Met zonnepanelen kost het gewoon je levertarief (50-80c) als je minder opwekt dan verbruikt en als je meer opwekt dan verbruikt kost het je je teruglevertarief (~21c)
potver7 zegt
“Het scheelt wel dat veel EV-rijders zonnepanelen op het dak hebben liggen. Daarbij zijn het vaak auto’s van de zaak, dus is het de baas die opdraait voor de (veel) hogere laadkosten.”
Misschien moeten we toch eens ophouden met dat loze argument.
– Zonnepanelen leveren doorgaans alleen energie als het licht is, en iemand die z’n EV zakelijk gebruikt is dan doorgaans niet thuis.
– Er zijn maar verdomd weinig mensen die zoveel zonnepanelen op hun dak hebben liggen dat die voldoende stroom leveren om hun EV te kunnen laden. En dan zullen we het over de winter nog maar niet hebben. Bij thuisladen komt verreweg de meeste stroom gewoon van het net.
– Als je zonnestroom van je zonnepanelen gebruikt voor het laden van je auto, dan kun je die zonnestroom dus niet gebruiken voor andere stroomverbruikers in huis, of het terugleveren aan het net (salderingsregeling bestaat nog steeds!). Laadenergie komt bovenop het overige stroomverbruik, en netto betaal je daar dus gewoon de volle mep voor.
berlinetta zegt
Maar het is nog steeds de baas die opdraait voor de hogere kosten in geval van zakelijke lease.
minimoke1984 zegt
Een gemiddeld paneel levert 350w per uur. 10 panelen is 3500 per uur. 3.5kwh. Gemiddelde elektrische auto heeft 40-50kwh. Die zit dus vol in 10 uur.. Daarbij rijd je niet elke dag 3-400km dus elke dag laden is ook niet nodig. DUS je verhaal gaat een beetje mank. Daarbij soldeer ik en heb ik 16 panelen. Voorlopig rijd ik nog steeds t goedkoopst op Electra. Maar ieder zijn keuze. Oh en als straks die salderingsregeling wordt afgeschaft dan zetten we er een thuis accu naast.
potver7 zegt
Ik heb 12 panelen, die liggen pal op het zuiden in vrijwel optimale hellingshoek. Als die in de zomer 3 uur per dag de volle mep produceren is ’t veel, op de meest zonnige zomerdagen haal ik zo’n 27kWh. Dus zelfs met het meest prachtige zomerweer moet je jouw gemiddelde EV twee dagen aan de lader hangen om hem helemaal op te laden (en dan laat ik laadverliezen nog maar even buiten beschouwing). En dat is als het hoogzomer is, en gaat ervan uit dat je overdag thuis blijft om je auto te laden.
Dus welk verhaal gaat er mank?
Prima dat jij het goedkoopst op electra rijdt, maar daar gaat dit hele verhaal niet over.
scrmeagle zegt
Wanneer gaan bazen ook benzine pompen op de zaak plaatsen?
koeberg zegt
Ik zou zeggen: overleg het eens met je werkgever. Nee heb je, ja kun je krijgen.
mashell zegt
De prijs voor elektriciteit is gewoon veel te hoog, Dat is omdat die aan de gasprijs is gekoppeld. Die gasprijs weer hoog is omdat de speculanten beïnvloed worden door de Oekraïne oorlog. En die oorlog is begonnen door Poetin en verlengd en opgestookt door onze westerse leiders met sancties, boycots en wapenleveranties. Lijkt me dat de plekken om in te grijpen (koppeling, speculanten, verlengen oorlog) wel duidelijk zijn. Dus waarom doen de leiders dat eigenlijk niet?
koeberg zegt
Straks heb ik een energieplafond van €0,40 voor de eerste 2900kWh. Maar met thuisladen ga ik daar overheen. Welke kWh-prijs kan ik dan declareren?
Ik denk dat ik maar op straat ga laden. Punt is wel dat we hier allemaal een huis met carport hebben en de eerste laadpaal dus bij het winkelcentrum is op 8 minuten lopen.
rutgerg zegt
Goeie vraag, ik neem aan het markttarief want dat is wat je betaald. Maar ik zou zeggen, overleg het met je werkgever.
padoempats zegt
De kWh prijs uit je contract uiteraard
lekkerdwars zegt
Hier een particulier met EV en 32 zonnepanelen sinds 2020. Enjoy it while you can zou ik adviseren! Meer dan voldoende KWh voor 30,000 km per jaar plus overig verbruik thuis. Publiek laden doe en hoef ik niet (niet eens een laadpas) en enkel op lange (buitenland) ritten een paar keer Superchargen. Ja tuurlijk het vergt vooraf een investering en een mogelijkheid om thuis te laden maar die verdient zich zo snel terug met die energieprijzen vandaag de dag!
berlinetta zegt
Je moet ook maar net de ruimte hebben om 32 (!) panelen te plaatsen. Maar begrijpelijk, als je elektrisch rijdt en de ruimte hebt, is het verstandig om te doen.
Roskampies zegt
Electrische auto aanschaffen en 20 zonnepanelen plaatsen. En verkondigen dat je gratis rijd. Tuurlijk.