BMW denkt namelijk van wel.
Sinds Autoblog is voorzien van een compleet nieuwe hoofdredacteur, zul je ze vaker zijn tegengekomen: motorfietsen. Jazeker, @michaelras is een ultieme petrolhead. Zowel auto’s als motoren worden zeer gewaardeerd. Een heel vreemde combinatie is het natuurlijk niet, beide zijn voertuigen die naast een vervoersfunctie ook een emotioneel aspect hebben.
We hebben nog geen websites gevonden waar er uitvoerig wordt gesproken over het installeren van magnetrons, leveren van keukens en het verplaatsen van koelkasten. Daarbij zijn er ook merken die zowel auto’s als motoren verkopen. Denk aan Honda, Suzuki en natuurlijk BMW. Onder de noemer BMW Motorrad verkopen de Duitsers allerlei soorten motorfietsen. We zeggen bewust ‘verkopen’, want juist daar biedt BMW iets unieks aan.
BMW Motorrad is namelijk de eerste die een Private Lease constructie aanbiedt voor de motorfiets. Het principe is heel erg simpel. Je gaat naar de BMW Motorrad dealer, kiest je motorfiets uit en sluit een Private Lease contract af. Voor dat je denkt dat het heel erg prijzig is, je rijdt al een BMW motorfiets voor slechts 149 euro per maand.
Klinkt allemaal erg aantrekkelijk, maar wat krijg je voor dit geld? Natuurlijk niet zo’n supersnelle BMW S1000RR. De prijs geldt voor een BMW G 310 R (afbeelding onder). Voor wie niet helemaal niet thuis is in de wereld van BMW motorfietsen, dat is de instapper van de BMW motorfiets reeks. In tegenstelling tot de 1 Serie heb je de aandrijving op de achterwielen. Maar verder is het absoluut qua prestaties en uitrusting ook een instapper.
De G 310 R ontbeert wel twee zeer kenmerkende BMW elementen. Zo is de motorfiets voorzien van een ketting, in plaats van een duurdere cardanas. En in het frame huist een stampende eencilinder in plaats van de voor BMW typerende boxermotor. Aan de andere kant, dankzij het lage gewicht en de 34 aanwezige paardenkrachten is het een prima beginnersfiets, gevorderden moeten meer geld uitgeven.
Het is mogelijk om diverse BMW motorfietsen te rijden middels Private Lease. Het loopt door tot de F 850 GS (afbeelding onder). Deze Enduro-allrounder kun je rijden vanaf 299 euro per maand. De F 850 GS heeft, zoals de naam al een beetje weggeeft, een 850 cc metende motor (853 om precies te zijn). Deze levert 95 pk, ongeveer net zoveel als een gemiddelde Polo of Corsa onder de kap heeft. Toevalligerwijs kost een Corsa leasen ongeveer hetzelfde bedrag.
Met deze motorfiets heb je niet alleen een grotere prestatiepotentieel tot je beschikking, ook is de F850 GS een stukje luxer uiterst met navigatie en telefoonfunctie. In alle gevallen geldt dat het maximale kilometrage 5.000 km per jaar bedraagt en de looptijd 24 maanden. Onderhoud is uiteraard inbegrepen. Aan het einde van de looptijd lever je de motorfiets weer in.
Dan rest nu de vraag aan u, trouwe lezer. Voor wie nog geen motorfiets heeft, zou je middels deze constructie nu wél een motorfiets overwegen? Of is het juist iets voor de mensen die al motor rijden? Laat het antwoord weten, in de comments.
daan83 zegt
5000km per jaar? Meeste GS rijders rijden de hele winter door, dan is die 5000km niks!
Moest wel lachen om dat je in tegenstelling tot de 1serie wel achterwielaandrijving hebt ?
torsen zegt
@daan83: Zal wel de standaard looptijd en kilometrage zijn die bij de genoemde bedragen hoort.
Op de site staat namelijk ook “De looptijd van de overeenkomst en het aantal kilometers dat je per jaar rijdt, bepaal je zelf.”
daan83 zegt
@torsen: klopt, zal je wel kunnen uitbreiden met meer kilometers tegen een bepaald bedrag.
Ben zelf nog van de oude stempel door te sparen voor iets als ik dat wil hebben. En een motor schrijft lang niet zoveel af als een motor, dus denk dat je er niet per definitie goedkoper mee uit bent.
tortuga zegt
@daan83: motor als een motor? Je bedoeld een auto? Het is eenmaal omdat een motor al niet veel kost t.o.v. een volwaardige auto bv: BMW 3 serie
daan83 zegt
@tortuga: ja klopt, een motor zoals een auto. Maar er zijn genoeg motoren die dik boven de 20k komen.
Maar procentueel gezien schrijven motoren wel een heel stuk minder af als auto’s. Helemaal vergeleken met de premium merken.
Maar goed, appels met peren vergelijken.
daihatsucuore zegt
Het is een beetje hetzelfde riedeltje als bij de private lease sector in de auto. In sommige gevallen is private lease niet eens zo heel veel slechter als het kopen van een nieuwe auto. In het geval van de F850 ben je voor een nieuwe bijna €15000.- kwijt. Dan is 300 x 24 = 7200 op het eerste oog geen ontzettend hoog bedrag. Maar stel je plakt er nog een lease termijn van 2 jaar aan vast dan blijkt dat je voor het zelfde geld ook gewoon zelf de motor had kunnen kopen. Toegegeven, de vaste lasten zijn daar niet bij in begrepen maar die zijn voor een motor ook stukken lager qua verzekering en wegenbelasting.
Nog pijnlijker wordt het als je het gaat vergelijken met een tweedehands. Je kunt voor €5000.- een hele leuke tweedehands motor uitzoeken. Die dan echt van jou is, waar je zo veel mogelijk kilometers mee kan maken als jij dat wilt en waar je niet na 2 jaar afstand van hoeft te doen.
Kortom, als je niet wil sparen, meer geld wil uitgeven en een leuke registratie bij het BKR wil oplopen dan raad ik je van harte aan om die kekke BMW motor te leasen.
bastiaanhd zegt
@daihatsucuore: het hele principe van lease is het hebben van een auto (nu motor) die je eigenlijk niet zou kunnen kopen. Al is 4 jaar wel heel kort om aan de nieuwwaarde te komen….
lekbak zegt
@bastiaanhd: onderhoud van een motor is flink wat duurder dan van een nieuwe kleine auto.
Loek zegt
“In tegenstelling tot de 1 Serie heb je de aandrijving op de achterwielen.”
Ziedaar mensen, de rode draad in 99% van de gesprekken die @willeme en @jaapiyo hebben op de redactie. ’n Echte priemiejum motorfiets!
Overigens, laatst door de Swapfiets en andere van die initiatieven (wasmachine of koelkast lease) is er volgens mij uit alles tegenwoordig een businessplan te trekken. Verzin iets wat je nog niet kunt leasen, biedt een leasedienst aan, kassa. Wat dat betreft een hele begrijpelijke zet van BMW.
escort77 zegt
@720s: en ook geen frontoverhang. Denk dat @jaapiyo nu maar moet overstappen naar motorblog.nl
macz46 zegt
Voor die 7176 eu (299×24) koop ik liever een leuke gebruikte fiets voor 5000 en de overige 2176 eu gebruik in voor wegenbelasting, verzekering en onderhoud.
Rudy zegt
@macz46: precies dat, op gebruikte motorfietsen (en er is meer dan aanbod zat aan leuke fietsen voor €5000) schrijf je nog nauwelijks af en zijn je kosten fors lager dan dit voorstel. Bezit van een motor kost niet veel geld.
racerx zegt
Niet interessant dus, €150 voor een absolute instapper/opstapper met redelijk weinig km’s is wat mij betreft gewoon teveel. Een auto heb je voor niet heel veel meer, ook een instapper. Dan is de ratio maandprijs/aanschafprijs bij het vergelijk tussen auto en motor een beetje krom.
racerx zegt
@racerx: daarbij: ik rijd bijna al mijn woon/werk met de motor, dus ik heb een voorkeur voor 2 wielen, maar zelfs ik ben van mening dat een private-lease auto meer biedt voor het geld.
grasvreter zegt
Zoals met private lease bij auto’s ook het geval is, dit is duurder dan kopen, en als je niet het geld hebt om dit model te kopen, dan moet je een treetje lager kijken.
Die F850 GS heeft een nieuwprijs van 15k. Onderhoud in de 1e 2 jaar / 10.000 km? Laat mij niet lachen, ding is nieuw, die hoeft geen onderhoud te hebben, anders is het een slechte motor. Wegenbelasting is niks, verzekering is goedkoop, dus je lapt sws meer dan 200 per maand van je 300 voor de motor zelf. 24×200 is 4800 euro. Voor 4800 euro kan je een prachtige en betrouwbare 2ehands motor kopen, die 2 jaar later nog duizenden euro’s waard is. Of je kan iedere maand 300 lappen, 2 jaar je bmw rijden, en dan is al je geld inclusief je motor ineens foetsie.
620henk zegt
Ik heb zelf een KTM 390 Duke. Sinds februari 13000km mee gereden. Naast standaard onderhoud, 2 achterbanden en tanken geen zware kosten gehad. Denk wel dat private lease wat goedkoper zal zijn. Maar dan is het nog niet van je zelf.
duderuud zegt
Ik mis inderdaad het woordje “advertorial” bovenaan. Vrij kwalijk…
willeme zegt
@duderuud: Het is geen advertorial. Sterker nog, we vragen ons af bij de lezers of private lease wel zin heeft.
Een advertorial is een stuk tekst wat in opdracht en tegen betaling is gepubliceerd. Daar is in dit geval geen sprake van.
duderuud zegt
@willeme: Dan heb ik verkeerde conclusies getrokken, my bad.
zoomzoom zegt
@duderuud: maar ik snap je wel… het is een goede promo voor BMW. Ontopic; BMW is wel de eerste die dit aanbiedt. De markt zal uitwijzen of de prijzen te hoog zijn. In ieder geval goed om deze optie te hebben. Eens kijken of de andere merken volgen…
sirprize zegt
Relatief duur in vergelijking met de prijs voor PL van auto’s. Voor 40 tientjes per maand meer heb je een dak boven je hoofd, airco en radio. En je kunt een passagier en wat spullen meenemen. Persoonlijk rijd ik motor voor m’n plezier, en af en toe woon-werk als het OV niet meewerkt. Dan is 149 per maand voor een opstapbrommer te veel geld.
smex zegt
Aangezien ik net als bij mijn auto het niet kan laten om mijn motor naar smaak aftermarket aan te passen, zal dit voor mij geen optie zijn. Al zou zo’n F850GS een goede opvolger zijn voor mijn huidige F800GS.
daanzx10 zegt
@smex: Compleet mee eens, het is bij nog geen enkele van mijn motoren gelukt om deze volledig origineel te laten :) Enkel voor woon werk verkeer kan een private lease motor wellicht interessant zijn.
Dutchdriftking zegt
150 euro per maand voor een beginnersmotor? Of je spaart 6 maanden 150 euro (de wintermaanden) koopt voor die 900 euro een beginnersbrommer en heb minstens net zo veel plezier.
supertjeduc zegt
Hoe komen jullie op het idee dat verzekeren van zo’n BMW goedkoop is
Net ff geprobeerd kom op ongeveer 100€ per maand
Rudy zegt
@supertjeduc: ligt sterk aan je leeftijd en tijd dat je al een motorrijbewijs hebt. Ik betaal €170/jaar voor het verzekeren van een enduro motor (nieuwwaarde ~€10k). Natuurlijk niet allrisk want dat heeft voor offroad/enduro/cross motoren weinig zin.
supertjeduc zegt
@Rudy: neem aan dat een leasemotor all risk verzekert wordt
En dan ben je echt niet klaar voor een paar honderd euro
sirprize zegt
@supertjeduc: mijn Triumph Tiger 1200 kost me all risk net geen €53,- per maand. Nieuwprijs was ongeveer 20K. Ligt vast aan je leeftijd en schadevrije jaren. Via de KNMV krijg je extra korting als je aanvullende rij-opleidingen volgt. Die verdienen zichzelf dus terug, en je hebt een leuke en leerzame dag.
BaRa zegt
Dit aanbod zou interessant kunnen zijn als je voor een paar maand een BMW wilt uitproberen. In alle andere gevallen zijn er betere opties te bedenken.
por100 zegt
@bara: ja idd, maar dan mag je dus maar iets meer dan 400 km per maand rijden …
bohica zegt
Dit is leuk maar werkt compleet anders dan bij een auto . Een auto gebruik je altijd .
Als je de motor zou leasen en je rijdt altijd dan maak je teveel kilometers en moet je hem zoveel aanpassen dat leasen heel duur wordt . En voor de 60% die hem alleen bij lekker weer gebruikt kan je beter inderdaad voor 5000 een leuke gebruikte kopen .
Edge zegt
Ik heb sinds kort mijn motorrijbewijs en ben ook om me heen aan het kijken naar iets leuks, maar private lease is voor mij geen optie. De motor is vooral voor erbij, om met lekker weer op de zondag met wat vrienden te kunnen touren. Dan vind ik minimaal 300 euro per maand toch teveel voor iets dat 95% van de tijd in de garage staat.
beardman zegt
@Edge: Deels van de pro’s/verkopen van de motor naar je wederhelft is toch het argument: Een motor kost toch maar <20 euro per maand, boeie!
nietcreatief zegt
150 euro per maand voor de instapper? Heb je die, of een vergelijkbare instapper niet al voor 5 of 6duizend nieuw? Vind het een hoop geld eigenlijk.
por100 zegt
@nietcreatief: ja geen beste deal.
techniekmeneer zegt
Kunnen mensen tegenwoordig nou echt niet meer zelf sparen? Meer dan de helft van de auto’s die op mijn werk verkocht worden is private lease of gefinancierd. Ik zou mijzelf kapot schamen als ik in een auto op maandelijkse afbetaling rijd. En nu begint het bij motoren ook al.. Triest.
mpgc zegt
@techniekmeneer: wees blij dat die mensen die auto’s kopen/privatelease. Anders werd er de helft minder verkocht. Had je misschien wel geen baan meer.
por100 zegt
Toen ik de titel zag had ik zoiets van: dat mag niet meer dan €100,- per maand kosten.
Wegenbelasting en verzekering kosten niets per maand en onderhoud en afschrijving van een nieuwe motor met dergelijk kilometrage is ook niet heel hoog.
Deze prijs vind ik veels te hoog. Gewoon sparen voor een 2dehandsje is mijn advies.
david36254 zegt
Ik zou dan gewoon een motor huren voor die 1 of 2 dagen dat je hem in de maamd gebruikt, ipv 300€ neerleggen voor 1 die uiteindelijk ook je eigendom niet is. Via motoshare huur je gewoon van particulieren en heb je enorm veel keus, vlakbij je huis.
subzero079 zegt
Ik heb een motor (3 jaar oud) gekocht voor €6.300,- (nieuwprijs €9,5k)
Na 24 maanden verkoop ik die voor €4/ €4,5K, dus ca 1K afschrijving /jaar
In die 24 maanden heb ik ca. €1,5k aan onderhoudskosten (ruim ingeschat)
Verzekering en wegenbelasting is ca. €500,- /jaar
Dus cost of ownership is rond de €2.250,- /jaar en €187,50/maand
Dus als je een leuke BMW motorfiets (al snel €15K nieuwprijs) voor €300 euro /maand kan rijden is dat wel substantieel duurder.
Ik denk vooral interessant voor een doelgroep die geen spaargeld hebben maar wel op het nieuwste van het nieuwste willen rijden.
r2d2 zegt
Ik ben denk ik de enige maar dit zou perfect voor mij zijn geweest, behalve dat BMW dit helaas niet aanbied waar ik woon (Maleisie). Ik heb nu een r1200gs, ben doordeweeks overal in Azie behalve in Maleisie en haal maar net 5k kilometers per jaar met mijn ritjes in het weekend. Rij wel het hele jaar door want er is maar 1 seizoen! Maar ik zit nu wel vast aan die 20k Euro waar ik m’n motor voor gekocht heb. Mocht ik hier weg gaan (grote kans) moet ik maar zien wat ik er voor krijg. Het gemak van een lease zou ik zeker overwogen hebben als ik een alternatief zou hebben gehad. Wellicht dat er mensen in NL zijn die er net zo over denken en alleen voor het plezier in het weekend rijden.. Snap dan alleen niet dat BMW dit niet aanbied voor de populaire modellen (R1250gs /R1250RT). Een F850gs is toch meer een motor voor de onverharde weg.