
Het is na de zware crash van Jules Bianchi actueler dan ooit: is het niets eens tijd voor gesloten cockpits in de Formule 1?
We zijn de eerste om toe te geven dat deze vraag na elke zware crash opduikt, maar het lijkt er nu daadwerkelijk de tijd voor om Formule-wagens van een stevig dakje te voorzien. Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre het een freak accident als dat van Bianchi zou kunnen voorkomen, maar eens goed nadenken over de veiligheid van de coureurs kan natuurlijk nooit kwaad.
Als we kijken naar de ongelukken van de afgelopen jaren, dan vallen er een aantal op. Allereerst de crash van Felipe Massa, die in 2009 een onderdeel op zijn helm kreeg en vervolgens in het ziekenhuis belandde. Ten tweede het ongeluk van Henry Surtees, de Formule 2-rijder die in hetzelfde jaar een band op zijn helm kreeg en die klap niet overleefde.
Recenter is de startcrash van Fernando Alonso, die in 2012 bijna onthoofd werd op het circuit van Spa-Francorchamps. Romain Grosjean klapte namelijk over de Ferrari van de Spanjaard heen en mistte daarbij op een haar na zijn hoofd. Dat leidde destijds tot veel discussie, maar geen gesloten cockpits. Die zouden namelijk te lelijk zijn. Nu lijkt ons dat anno 2014 geen argument meer, want ieder team heeft klaarblijkelijk ingestemd met de onooglijke neuzen waar we alweer bijna een jaar tegenaan kijken.
We kunnen absoluut stellen dat de veiligheid van de coureurs de afgelopen decennia sterk is verbeterd en ook nog elk jaar beter wordt. We zien bijvoorbeeld niet langer rijders die ver boven de randen van de cockpit uitsteken. Die randen zijn namelijk steeds hoger geworden, vooral om het hoofd van de coureurs te beschermen. Dat is en blijft namelijk het kwetsbaarste lichaamsdeel, omdat het niet volledig beschermd wordt.
Rob Smedley (Williams) is een van de sleutelfiguren die deze week heeft laten weten dat een gesloten cockpit in technisch opzicht makkelijk te realiseren is. Moeten de ontwerpers aan de slag om de Formule 1-bolide van de toekomst een gesloten cockpit te geven of moeten we op een andere manier zorgen voor een betere bescherming van het hoofd van de rijders?
Simpel: nee!
@sjeppie156: precies, dichte auto’s zijn gay
Als je de crach van Bianchi gezien hebt, zou je zeggen dat een gesloten cockpit niet veel zou helpen
Als er zo’n cockpit als hierboven komt krijg je juist ongelukken. Totaal geen zicht.
@moveyourmind: want? Ze hebben gewoon spiegels.
Het is tijd om gewoon te accepteren dat een sport als F1 risico’s met zich meebrengt. Dat weet je als coureur, als team enz. Daar kunnen we lang of kort over lullen, maar that’s it.
@borrelnoot: Tijd om de risico’s te accepteren? Vroeger, toen alles nog zo leuk en interessant was volgens de opinie waren de technische mogelijkheden er niet om het veiliger te maken etc. toen werden de risico’s geaccepteerd omdat de mogelijkheden er gewoonweg niet waren de veiligheid te verbeteren. De formule 1 staat voor innovatie en ontwikkeling, maar steeds als de F1 dit wil implementeren wordt er gestuit op kritiek, wellicht wordt het tijd om de innovatie te accepteren en dus niet de risico’s. Die risico’s worden namelijk ingeperkt door de innovatie en juist dit stuit op kritiek. Kwestie van de juiste vragen stellen wellicht?
@C220AMG: Leuk al die innovaties, maar de F1 heeft al zoveel charme verloren. En dan ook nog eens totaal andere (dichte) auto’s? Nee.
@borrelnoot: ik heb m’n mening niet gegeven over het topic.
@borrelnoot: Even heel zwart/wit: volg je de 24 uur van Le Mans? Maakt het nu echt zoveel verschil of je naar een auto met of zonder dak kijkt?
@JordyS: Begin er niet aan….. is niet het zelfde…. Kunnen ze van moto gp ook beter een quad race maken en dan een dak er boven oh…. wacht!
@C220AMG: iedereen die aan risicomanagement doet kan je vertellen dat je sommige risico’s gewoon moet accepteren. Zo ook in het geval Bianchi, hoe wreed het ook is. Het was een zeer ongunstige samenloop van omstandigheden met een uiters geringe kans op herhaling.
@borrelnoot: Bij alles wat je doet accepteer je risico’s, aangezien je niks met 100% zekerheid kan weten. Als je de auto in stapt heb je altijd de kans een ongeluk te krijgen, vliegtuigen zijn zo ontworpen dat ze een kracht aan kunnen die statistisch gezien eens in de zoveel 100.000 uren, als het groter is dan hoort die kapot te gaan. Sporten zijn ook niet zonder risico’s en je huis uit komen ook niet. In de F1 zijn de risico’s bijzonder laag ondanks dat ze met 300 per uur rondscheuren.
Wat ruitje betreft: Ik vind het mooi, hoeven ze voor de veiligheid ook niet meer die rare verlaagde neuzen te doen en de aerodynamici zijn ook weer blij want je hebt niet zo’n stom hoofd dat de hele flow verpest.
een van de weinige charmes weg gaan halen bij de F1? nee…. nu al zeker met dat geluid, foute neuzen en steeds minder cilinders….
@henkhupelschoten: cilinders waren nooit een probleem: de 4 cil. Turbo’s uit de jaren 80 waren ook goed
Misschien kunnen ze die aerodynamisch intergregen met de achterspoiler ofzo
Prima idee.
Als je ze toch niet kunt zien, kunnen ze de coureurs gewoon in de trailers blijven zitten en via remote control de auto’s rondjes laten rijden.
@Hubert: Ja want nu zie je ze wel zitten… 15 cm helm…
@911GT2: In iedergeval stuk beter dan met dak. porsche supercup zie je ze helemaal niet maar f1 ect zie ik tenminste nog wat zitten. Dit jaar ook weer op de hungaroring
@Hubert: Of allemaal op de ps4 tegen elkaar racen vanuit huis. Scheelt ook een boel brandstof en auto’s, onderdelen, banden en bezine ;-).
F1 gewoon opdoeken nu het nog niet helemaal een kindercrèche-ballenbak is?
@sacha:
Bravo!
Het word tijd dat die rijders terug ballen aan hun lijf krijgen.
Waar is die gladiator spirit gebleven? Niet dat ze onnodige risico’s moeten nemen en de ledematen in het rond moeten vliegen, maar toch niet alles moet perfect veilig zijn.
@Hupke: F1 draait niet om crashes. Dan ga je maar nascar of derby kijken..
Met een dakje hadden ze nog een uurtje extra nodig gehad om hem uit zijn auto te krijgen
Gesloten cockpits ben ik ansich niet 100% tegen, maar de reden waarom is belachelijk.
Heeft een dichte cockpit echt zin? Dan komen er wel weer vragen over andere veiligheidsaspecten waardoor er mensen dodelijk verwond kunnen raken. Bij een sport als deze waar men bizar hard een rondje rijdt kan je verwachten dat er af en toe zwaar of dodelijke verwonden valt. Zo is het en zo zal het altijd zijn.
@peugeot205: Dat je het kunt verwachten vind ik zelf wat ver gaan. Natuurlijk zijn er risico’s aan verbonden, maar het lijkt mij alleen maar goed als de FIA en de teams blijven zoeken naar mogelijkheden om de sport veiliger te maken. Of dat nu met een dak is of met iets anders.
of je laat de teams het zelf kiezen?
@caraddicted: dat gaat niet werken natuurlijk. OF zonder OF met zal aerodynamischer worden en dat ligt voor 100% aan het regelement. Dus uiteindelijk zullen alle team voor de snelste oplossing gaan. Dan kan je je beter gewoon een regel maken.
Als ze een dak gaan verplixhten dan is 90 procent toch van glas en daar heb je niks aan. Als ze nadachten moesten ze aan de shoval een barriere opbouwen, bijvoorbeeld een soort bandenstapel maar natuurlijk van een andere materialen maar dat is makkelijk denken nadat het ongeluk geweeat is. Jules is waarschijnlijk verlamd.
@levon: ja, of dat ding niet de baan opsturen als er geen dubble-yellow of safety car is.
O wacht, dat was er wel.
@levon: De F1 kennende zal zo’n kapje niet van glas zijn, maar lexaan of een misschien nog exotischer transparant materiaal. Glas is te zwaar, te breekbaar en te scherp bij breuk: potentieel nog gevaarlijker dan zonder kap rijden. Je zal maar zo’n scherf in je nek of borst krijgen met die impact: einde verhaal…
@bastiaangt:
Jij bent niet echt op de hoogte van automotive safety glass!!
@Hubert: Oh zeker wel, maar heb je dat al eens opgetild? En doe dat nu eens met een plaatje lexaan die veel toerwagens gebruiken voor bijvoorbeeld de zijruiten? Bovendien klinkt safety glass heel mooi en het is ook veiliger dan gewoon glas, maar ik betwijfel of het voor de F1 goed genoeg is.
is het niet beter om die kranen aan te passen dat je er niet meer onder kunt schuiven
of de safety car de baan op te sturen als er een auto weg getakeld moet worden
in 2007 was ook z’n bizarre situatie toen ging het ook bijna mis
https://www.youtube.com/watch?v=akV8CsONJi8
zat toen ook op de tribune was echt geweldig om te zien
Tjonge jonge, als je hebt gezien hoe dit ongeval heeft kunnen gebeuren, is het een niet te voorziene omstandigheid. Niemand kan toch bedenken dat iemand anders tegen een achteruitrijdende shovel aanrijdt…….
@roppp: Klopt helemaal, maar het is wel het zoveelste ongeluk waaruit blijkt dat het hoofd heel kwetsbaar is. Ik noem ook bewust dat je er een incident als de crash van Bianchi niet mee kunt voorkomen en een dak op de auto’s is zeker niet de enige optie, maar wel een om te overwegen.
Villeneuve zijn optie is nog niet zo slecht, en wat doen shovels en tractoren op de baan, als het ook met telekranen kan. Weg met al het zware materieel langs de baan. Bij een buiten kartbaan is het not done om tijdens een vrije training ‘leuk’ rond te kijken op de baan zelf. Dus een beetje spelen met je trekker om een F1 wagen erg te krijgen, id. wel geoorloofd ? Vreemde gang van zaken
@eugene01: maar daarvoor heb je dubbel-geel en een boord radio. Dat hebben we voor de toeschouwer, zodat niet elke keer de hele race gelijk naar Rood moet als er iemand op de baan staat.
En je kan niet 5 km lang, aan beide kanten van de baan, kranen neerzetten.
Ik vind dat teams hier zelf voor moeten kunnen kiezen. De F1 heeft al teveel regels. Het liefst zouden er wat mij betreft zo min mogelijk regels zijn zodat je grote verschillen krijgt tussen auto’s. Maakt het een stuk spannender.
@jehoofd3: Zoals de afgelopen paar jaar met de auto’s van redbull die simpelweg sneller waren?
Ja dat maakt het enorm spannend. Zo spannend zelfs dat je vooraf al kunt zeggen wat voor wagen er wint……
Ja hoor, laat maar komen. Maar dan ook meteen een stuk bredere banden. Meer mechanische grip, kunnen ze dichter op elkaar rijden > meer inhalen en rijders die weer moeten werken achter t stuur.
Welk argument kan je feitelijk tegen een gesloten cockpit hebben? Ik als F1 fan vind het het belangrijkst dat alle coureurs na de race uit hun uit wagen stappen… Als het veiliger wat van een gesloten cockpit, graag! Er zijn vast hele mooie designs te bedenken. Kijk naar le mans… die wagens zien er ook vet uit (en het klinkt nog beter)
F1 coureurs hebben lef zat, vaak meer dan goed voor ze is… Het is niet meer van deze tijd dat coureurs in “de buitenlucht” zitten.
Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren voordat er maatregelen genomen zijn.., Massa, Alonso, Bianchi en wie wordt de volgende?
@ sjeppie156
Gewoon nee, is geen argument
Waarom zou je er eigenlijk een mens inzetten? Maak er op afstand bestuurbare autos van.
Geen risico en minder schade…Doen…..vooral doen..
Een gesloten cockpit had in het geval van Bianchi weinig verschil gemaakt.
Toch ben ik voor een canopy, zoals in de tekst geschetste ongevallen als met Massa en Surtees hadden dan met een sisser afgelopen maar niet alleen dat soort ongevallen.
Met een huidige formule auto wil je ook niet op je dak in het grind belanden. dat heeft ook al enkel dwarslaesies opgeleverd, Ook een wishbone op je strot overleef je niet, dat heb ik jaren geleden helaas mogen aanschouwen.
http://fc01.deviantart.net/fs70/i/2011/264/d/d/fx_i1_closed_cockpit_concept_by_iacoski-d4ah17v.jpg
Als het er zo uit komt te zien, geen enkel bezwaar!
@awesome: Dat is me toch een partij geil zeg
@awesome: die is goed met paint! Ziet er inderdaad werkelijk prachtig uit.
Ik ben meer voor een een soort rollbar die aan de buitenkant bevestigd. Twee staken frames aan weerszijden van de bestuurder
@alassad:


Terug naar de jaren 90?
Destijds had de Formule Opel Lotus al een dergelijke constructie.
Een nog piep jonge Rubens Barichello voor een MK1.
Ons Jos in en Mk2
@tupperware: ja maar dan nog twee stalen beugels die de monocoque bij het stuur met de hoofdsteun verbinden. Aan de andere kant, als die verbuigen zit de coureur klem… Hmm…
Ik ben voor. Zullen ze een stuk mooier en efficienter van worden.
Tsja, wellicht had dat bij een ongeval als dat van Bianchi if de andere genoemde gevallen geholpen.. Maar laten we ook niet vergeten dat F1 een hightech technische sport blijft waar dus ook situaties met brand of rookvorming kunnen voorkomen. Of je dan vastgegespt in riemen in een dichte auto wil zitten vraag ik me af…
Komt er ook een schietstoel in? En richtingaanwijzers, en bumpers, en…..
Een dichte cockpit heeft ook zeer grote nadelen..
Wat als de auto op zijn kop ligt? Wat als ie vlam vat? Wat als het alle twee gebeurt?
Daarnaast had een dichte cockpit zeer weinig geholpen. In geval van grote g krachten op het lichaam van een coureur wil je graag zsm. zijn vitale functies controleren. Wat als door middel van een crash je een interne bloeding oploopt en niet direct uit de auto gehaald kan worden omdat de kap, die open moet, niet open gaat door vervorming oid…
Ieder nadeel heeft zijn voordeel, en ieder voordeel heeft zijn nadeel zei een wijs man ooit!
De heftige ongelukken die gebeuren horen nu eenmaal bij de autosport.
Zelfde als dat je met voetbal je kruisband kan scheuren of een been kan breken.
Je stapt niet met de intentie in, maar je weet wanneer je in een F1 auto stapt, de mogelijkheid bestaat dat je crashed. Dat is een gegeven..
Zelf denk ik dat je er meer aan hebt om beter aan te duiden waar welk gevaar dreigt.
En daar de coureurs zich dan ook naar laten gedragen.
Op het moment dat er dubbel geel zou hangen, zou de coureur moeten weten dat hij rekening moet houden om snel tot stilstand te komen ivm. een incident. De coureur zal zich dan aan een bepaalde snelheid moeten houden. En anders een race onder caution gooien.. Neutraliseren die handel… Dit ongeluk was onwijs onfortuinlijk, maar ik neem niemand iets kwalijk… Just shit happens… Uiteraard hopend dat hij er wel weer enigszins bovenop komt.. (Helemaal lijkt uitgesloten met de berichten die er zijn)
@TheVeenmeister: Het kan toch bij LMP1 ook gewoon?
Laat maar doorkomen, als het voor de veiligheid een pluspunt is is het een mooi ding, want ik denk dat de looks er op vooruit gaan. Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van de open cockpit. Het zal qua beleving wel wat afnemen voor de coureurs, maarja dat doet het toch al voor de toeschouwers met de huidige motorkeuze. De in mijn ogen al niet de meest interessante autosport wordt saaier. In plaats van saaier maken voor een groener imago stel ik voor om meer kijkers te verzamelen door bijvoorbeeld vlammenwerpers of kruisraketten in te bouwen. Ik zie dit dan ook als enige mogelijkheid om de formule 1 te redden.
Laat maar doorkomen, als het voor de veiligheid een pluspunt is is het een mooi ding, want ik denk dat de looks er op vooruit gaan. Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van de open cockpit. Het zal qua beleving wel wat afnemen voor de coureurs, maarja dat doet het toch al voor de toeschouwers met de huidige motorkeuze. De in mijn ogen al niet de meest interessante autosport wordt saaier. In plaats van saaier maken voor een groener imago stel ik voor om meer kijkers te verzamelen door bijvoorbeeld vlammenwerpers of kruisraketten in te bouwen. Ik zie dit dan ook als enige mogelijkheid om de formule 1 te redden.
Het eerste wat mij te binnen schoot was en bij brand dan
Het verlengt je vluchtweg en stel de kap heeft een klap gehad en zit daardoor klem.
Anders nemen ze een maximale snelheid van 80km/p? en in de bochten 50km/p?
Zal stukken veiliger zijn.
Gewoon stoppen met racen op echte circuits. Zet alle coureurs maar in paar een simulators en dan de races streamen en kan het publiek meekijken op tv, tablet of smartphone.
Is veiliger voor coureurs en publiek, extreem milieuvriendelijk, en alle circuits kunnen dan mooi verbouwd worden tot Bernie Ecclestone nudisten camping en iedereen leeft nog lang en gelukkig. :P
Al dat gedoe omdat iemand onder dubbel gezwaaid geel de baan af schiet en een hulpvoertuig raakt.
Je krijgt de onboard beelden niet te zien, maar misschien reed Bianchi wel veel te hard voor dubbel geel, en is hemzelf ook eea te verwijten.
Als alles volgens de regels was gegaan had dit ongeluk waarschijnlijk (ok, beetje koffiedik) niet gebeurd.
In ieder geval geen reden om de opzet van F1 wagens nu drastisch te gaan wijzigen.
Gevaar is toch een groot deel van de kick? De westerse wereld slaat naar mijn mening door in veiligheid.
De drang om levens te sparen zorgt ervoor dat we niet meer leuk kunnen leven. Ook op de werkvloer merk ik dat. En nu ook al met races? Nee!
Ik vind dat die keuze bij de coureurs moet liggen.
Het eeuwige gezeik over veiligheid ook.
Die mannen maken zelf de keuze en calculeren het risico in.
Ik vind dingen als de banden smaller maken, groeven i.p.v. slicks, minder downforce etc etc het gevaarlijker maken.
Als er 3 doden per jaar zouden vallen, is het weer anders.
Maar hoeveel doden zijn er nou sinds de jaren 90 gevallen??
Dus NA het ongeluk van Senna en Ratzenberger??
Dus grofweg vanaf 95 ofzo??