Heeft het nieuwe AMG wel een kans van slagen anno 2021?
Meestal besteden we geen aandacht nieuwe reclame-campagnes. Het gaat immers om reclame, wat bijna altijd hetzelfde is. Coole mensen, gave auto’s en hip muziekje eronder. Zo wil jij ook zijn. Dus koop die nieuwe crossover. Nietwaar?
Maar bij AMG is er vandaag eentje gestart. Onder de noemer ‘Are You AMG-Ready?’ gaat Mercedes proberen jou een sportpaketje te verkopen. Of een compleet model. Daarvoor kijken ze terug naar hun verleden. Logisch, want ze hebben nogal wat hoogtepunten.
Het nieuwe AMG
Maar nu komt de vraag: zijn ze de weg kwijt? Het grootste punt van de nieuwe campagne is de nadruk op ‘Luxury Performance’. Leuk, maar dat is iets waarvoor je ook terecht kunt bij zo ongeveer alle premium-merken, tegenwoordig. Een andere punt is de nadruk op E Performance. Nu vragen wij ons af? Gaat dat werken? Dat is ook niet meer nieuw.
Uiteraard, we weten het. AMG zal net als de andere performance-merken wel mee moeten met zijn tijd. Maar als je een heel erg snelle elektrische auto wilt, kun je al jaren bij Tesla terecht. Die zijn nog cooler ook. Ook merken als Audi en Porsche zijn al actief in dit segment. De EQS is onlangs voorgesteld, maar nog niet een ‘AMG’-waardige auto.
Eerst nog PHEV’s
Nog voordat de volledig elektrische AMG’s verschijnen, komen de plug-in hybrides. De eerste die we verwachten is de C63, met naar verluidt 640 pk. Dat vermogen wordt bereikt door vier cilinders en een hoop elektromotoren. Heel erg goed, maar gaat de consument dat wel accepteren? Een enorm belangrijk onderdeel van een Mercedes AMG is dat vuige, ruige karakter. Een iets te nadruk roffelende achtcilinder hóórt immers sinds de jaren ’70 bij de letters A, M en G.
Daarom is het ook des te opmerkelijker met welke auto’s Mercedes de campagne ingaat. De eerste is de Mercedes SLS AMG Electric Drive. Dat zou een geweldige gamechanger voor Mercedes en AMG kunnen zijn geweest. Die SLS was echter zeer beperkt beschikbaar. Daarbij was de actieradius heel erg klein. Naast Der Hammer (de V8 der V8’en) en de GT Black Series (de enige AMG die niet klinkt als een AMG) is de auto om de toekomst voor het submerk te onderstrepen een… G63. Right.
Dan is het woord nu aan jou: wat denk jij?Zijn ze de weg kwijt? Of moeten we gewoon met zijn allen meegaan met de tijd? Of zijn de kenwaarden van AMG perfect te combineren met alternatieve aandrijflijnen? Laat het weten, in de comments!
petroldrinker zegt
als het geen bak herrie maakt, zie ik sws geen enkele performance label het overleven….
O plaat zegt
Ook benieuwd wie er nog geld voor een nieuwe AMG over heeft als in 2024 een AMG even snel wordt als een Dacia Duster dankzij Europa.
technopatat zegt
@shiva: ik! Topsnelheid rijd ik zelden, de wegen zijn ook meestal te druk om echt snelheid te halen. Eens optrekken, wat spelen op een boerenwegetje en genieten van het goed uitgeruste en luxe interieur van mijn AMG’s terwijl dat de automatische cruise control het treintje autos voor me volgt is daarentegen iets dat ik dagelijks doe.
Dat zie ik me nog niet allemaal hebben/doen in een Dacia Duster. Die Dacia heeft ook kwaliteiten, veel zelfs! Maar ik zoek andere kwaliteiten in een auto ;).
smex zegt
@petroldrinker: idd, ik zou geen extra geld betalen voor een auto die wat harder zoemt dan een normale versie
mashell zegt
Juist wel want performance label is precies dat wat het is, een label. De winst wordt gemaakt met de AMG pakketjes. Het sportieve label heeft al een plek in de markt, dus dan is verantwoording door de “sportieve” AMG modellen helemaal niet meer nodig.
e36thuglife zegt
Yo man in welke paddo trip is Tesla cooler dan AMG?
rumour zegt
De trip naar Mars.
wheelzzz zegt
In vrijwel iedere paddotrip en daarbuiten in elk normaal universum. AMG is net zoiets als de stoomtram. Misschien nostalgisch maar vooral een blik in het verleden. Dat gevoel van: zo deden ze het vroeger, toen ze nog niet beter wisten.
Misschien maken ze met die nieuwe modellen een kans. Maar zo lang dat PHEV is en ze er een kerstboom aan ledstrips buiten en binnen van maken, zal je mij bij dat merk niet snel zien.
technopatat zegt
@wheelzzz: zolang dat het allemaal plastic en 1 groot touchscreen is zal Tesla mij dan weer niet snel zien. Minimalistisch design is een goede marketing term, ik vind het vooral saai als ik erin zit :)…
rulefollower zegt
Kenteken plaat LBMA. Ik had op zijn minst wel een goudkleurige wrap verwacht.
Benny_Weisz zegt
R.I.P. AMG…… you used to be….special
ericc zegt
Wat als AMG, M, Quattro nu eens modellen maken met V8 en deze enkel buiten Europa verkopen? Middelvinger naar Brussel en Straatsburg want in andere werelddelen loopt het niet zo’n vaart met EV’s.
SpeedGeek zegt
@ericc: ik denk dat dit ook zal gaan gebeuren. Volgens mij gaat het overgrote deel van de M’s, AMG’s en RS-en naar Amerika toe. Daar willen ze dergelijke auto’s nog maar wat graag en ik krijg niet de indruk dat ook Amerika mee zal gaan in de ban van ICE’s vanaf 2030. Dus ik denk dat wat jij noemt ook daadwerkelijk zal gaan gebeuren mits Biden plots vol voor EV in Amerika gaat.
wceend zegt
Een middelvinger naar Brussel, want “Brussel” komt natuurlijke elke dag z’n bed uit om jou dwars te zitten.
Heeft verder ook weinig met collectieve belangen te maken natuurlijk.
E550 zegt
@ericc: het grote meerdere van die V8 modellen wordt al buiten de EU verkocht: NA, UAE, Rusland en China en Japan.
p993 zegt
Ik vind helemaal mooi!
kennone zegt
Gelukkig blijven de oude modellen nog een tijdje bestaan🙂
boomhauwer zegt
Ik mis 2010.
156sw zegt
Bijzondere mensen op die foto’s wel
Dieseltor zegt
@156sw: Een g3il w!jf, een fl!kker en een lesb0? Welkom ik Amsterdam.
autodrome zegt
Electro benzine crisis ……
Charles Taycan 4S zegt
Als AMG liefhebber hoop ik dat ze heel snel met een mooie sportieve AMG EV komen … Porsche is ze al ruim voorgegaan met de Taycan en met succes. Maar vooralsnog de enige EV sportwagen…Het kan dus echt, we moeten gewoon omdenken…👌
TT225man zegt
Gelukkig gaat AMG het anders doen: nog dit jaar komt de (annoncering van de) SL73 AMG, met een mgu-h achtige hybride: V8 + PHEV, waarbij dit laatste alleen bedoelt is voor extra performance (en rechargen door te driften, zie AMG video’s die er al over deze nieuwe aandrijflijn zijn, komt ook in de AMG GT 73, etc).
Dus geen saaie 100% EV!
peterv zegt
Een Tesla is NIET cooler.
Dutchdriftking zegt
Tja, een E63 met rokende banden past natuurlijk beter, “das war einmal…”
roberto zegt
En daarom heb ik vorige week een CLS 55 AMG aangeschaft (youngtimer). Om misschien wel voor het laatst te genieten van een dikke V8!
Hubert zegt
Het zou prima kunnen als ze de A in AMG voor alternatief zouden gebruiken.
Met het echte AMG heeft het niets te maken.
Maar dat was al het geval toen ze begonnen met C180 diesel met AMG pakket.
weijs zegt
Gelukkig hebben we de AMG car wash video nog…