Misschien wel de belangrijkste vraag: is het lek boven bij Mercedes? Of vertekent Hongarije de boel?
Het gaat lekker met Mercedes in de Formule 1. Nog niet zo heel lang geleden klaagde men constant over porpoising. Ook was de snelheid ver te zoeken. Net ietsje sneller dan Alpine en McLaren, maar uiteindelijk veel langzamer dan Red Bull en Ferrari.
De laatste races gaat het telkens beter. De afgelopen twee races eindigden twee Mercedes-coureurs op het podium. Ook pakte George Russell tijdens de kwalificatie vaan de GP van Hongarije 2022 zijn eerste pole position.
Waakzaam
Je zou denken dat de sfeer bij het team uit Brackley erg optimistisch is. Ondanks dat Toto Wolff zeker ooit chagrijniger is geweest (No Mikey No!), is hij wel voorzichtig om niet te optimistisch te zijn. Dat meldt hij aan Autosport:
Ik denk dat we waakzaam erop moeten zijn dat het niet toevallig Hongarije is waar alles op zijn plaats viel. De andere teams, met name Ferrari, klaagden over de banden. Dus, naar mijn mening, komen we nog tekort voor de top. Je kon zondag zien dat op de juiste band Charles Leclerc de dominante kracht is. Maar gelukkig zitten we nu weer in dezelfde race.
Toto Wolff, denk dat het lek nog niet boven is bij Mercedes.
Is het lek bij Mercedes niet boven?
Daar zegt Toto wel een paar rake woorden. De circuits waar men reed de afgelopen races (Silverstone, Paul Ricard en de Hungaroring) vertekenen het beeld wel. Silverstone en Paul Ricard zijn zo glad als een biljartlaken.
Dat geldt in mindere mate ook voor de Hungaroring, maar daar speelt vooral mee dat de snelheden vrij laag liggen. De auto’s hadden alleen op de tweede helft van het rechte stuk bij start-finish iets last van het op-en-neer-bewegen.
En ondanks dat beide Ferrari-coureurs op de baan zijn verslagen door het Britse Mercedes-duo, is de toekomst nog niet heel erg rooskleurig. Als we namelijk kijken naar de banen die eraan komen, dan kan het porpoisen wel weer de kop opspelen.
Denk aan Spa, Monza, Suzuka, Circuit of the America’s, Interlagos, en Abu Dhabi. Dus is of het lek boven is bij Mercedes, kunnen we de eerstvolgende race al zien. Er zijn veel stukken met hoge snelheden, dus de W13 kan zich daar direct bewijzen.
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Hongarije 2022!
Edge zegt
Ik zeg nee. Mercedes kruipt stapje voor stapje dichter richting het niveau van de Ferrari en Red Bull, maar er is nog steeds een wezenlijk gat. Ferrari’s onkunde flatteert de resultaten van Mercedes flink, want bij een team dat ook maar enigszins kijk op strategie heeft was Hongarije gewoon een 1-2’tje voor de Scuderia geworden. Dan had Verstappen maximaal naar P3 kunnen opklimmen en waren Hamilton en Russel P4 en P5 geëindigd.
Toch denk ik dat Mercedes, wederom door het kunnen profiteren van ‘pech’ bij anderen, in Spa met de overwinning naar huis kan. Zowel Ferrari als Red Bull schijnt daar nieuwe motoren te nemen.
royaledeluxe zegt
Dat is inderdaad zo, als VER vertrek van op P10 en dan nog wint met 10 sec. voorsprong en op het einde toe wat banden sparen, dan weet je dat ze bij MERC ondanks de 2&3 positie nog echt wel veraf zitten. Ik berekende al eens dat het ongeveer een minuut is dat verstappen heeft opgehaald en dat met een fout die hem toch ook wel gemakkelijk 5 sec heeft gekost.
Als VER vanop positie 1 vertrekt met het tempo dat hij had ben ik vrij zeker dat het zelfs op meer dan die 1 minuut zou zijn uitgelopen.
gekketurbo zegt
Inderdaad! Verstappen had 20 sec achterstand op de leider in het begin, rijdt dit dicht, doet een donut en loopt vervolgens uit naar 10 seconden voorsprong waarna hij de cruise control aanzet “to bring the victory home”.
Gat met Merc en P1 is nog steeds op race pace minimaal 40 seconden. Ze hebben wel weer de kwaliteiten om te profiteren van fouten die andere maken, wat ook een belangrijke kracht is…
bbjorn zegt
Redbull heeft net in Hongarije nieuwe motoren genomen, waarom zouden ze dat dan de race erna weer doen?
harrie zegt
Om ze alvast in de poule te brengen. Een nieuwe motor erin gooien betekent niet dat je de oude niet meer mag/kan gebruiken.
Zo kan je dus tactisch een gridstraf pakken op een circuit waar ja makkelijk in kan halen.
bassrt zegt
Voor dit seizoen lopen we al te ver achter naar mijn mening als alles normaal verloopt. Maar voor volgend seizoen heb je zeker kans dat ze weer kunnen strijden voor de knikkers.
sportabgasanlage zegt
Ach, al die uitspraken in de pers moet je met hele grote korrels zout nemen. Teams zullen daar echt niet het achterste van hun tong laten zien over hoe ze er voor staan, welke problemen ze hebben, welke updates er aan komen, hoe ze de regels zo interpreteren dat ze er mee wegkomen, etcetera.
De feiten zien we op de baan: Max Verstappen in een Red Bull is niet de allerallersnelste, maar wel de slimste/beste combinatie op de baan. Als alles goed gaat is, heeft Ferrari absoluut de snelste auto, maar niet het slimste team. Mercedes heeft een flinke inhaalslag gemaakt, en kan als andere teams fouten maken snel profiteren.
Voor de neutrale kijker is het jammer dat Ferrari fout op fout maakt, maar is het wel leuk dat Mercedes daar nu van profiteert. Voor de Verstappen-fans is het fantastisch dat hij zo’n grote voorsprong heeft, maar de manier waarop (omdat de concurrent fout op fout maakt) doet wat mij betreft een heel klein beetje afbreuk aan dat succes. Maar goed, je moet er wel zijn als de punten verdeeld worden, en dat doet Max in zijn RB gewoon feilloos. Ook de niet-fans moeten dat toegeven.
Dutchdriftking zegt
Ferrari heeft de beste auto, maar daar de strategie van Redbull beter is, en Mercedes altijd het maximale uit het materiaal haalt zal Ferrari derde eindigen in zowel constructeurs als rijders kampioenschap. Doodzonde want met hun auto’s en coureurs moet je beter kunnen.
cloverleaf zegt
Laten we het hopen. Maar ik vrees dat ze nog net achter de RB en de SF zitten. Met Checo uit vorm en met Ferrari being Ferrari zijn ze dus wel gewoon 2/3 op het podium.
#VERHAMRUS
Benny_Weisz zegt
Mark my words, Mercedes gaat dit jaar nog een race winnen….. Vooral naar het einde van het seizoen toe, wanneer Leclerc (nog steeds) niet zal kunnen winnen en Max niet meer hoeft.
dakarbemo zegt
Is t lek boven? Nope. Tis heel simpel te zien ook of het zo is. Vrije trainingen begint merc met een setup zoals men die uit simulaties haalt, en die bleken in de praktijk echt totaal waardeloos. Plat gezegd snappen ze dus nog steeds niet hoe hun wagen werkt/reageert. Wat ze snappen stoppen ze in de simulator, en die bleek dus niks met de realiteit van doen te hebben. Dan uiteindelijk gooien ze de setup radicaal om, als t waren op de gok/gevoel, dat werkt. Maar dan moeten ze dus nu weer een idee bedenken waarom het met die setup wel werkte. En dat trucje hebben ze al vaker gedaan maar nog steeds is de simulator niet in staat om t ding te snappen. Oftewel nog genoeg te doen.
porker zegt
Leuk hè die Toto, veer in reet Ferrari en CL, om daarmee mooie resultaat Max en RBR expliciet niet te benoemen. Max heeft met RBR leeuwendeel race gewonnen meen ik toch te hebben meegekregen. Censuur denk ik bij Mercedes.
harrie zegt
Wie is Max? Bedoel je soms ’that guy’?
Arvado zegt
Nee. In Spa zullen ze meer achteruit naar Alpine moeten kijken dan vooruit naar Ferrari / Red Bull.