De Britten pakken eindelijk door met de Brexit.
Een autobouwer heeft graag zekerheid. Een autofabrikant plant immers járen vooruit. Het ontwerpen, testen, laten goedkeuren, produceren én marketeren van een auto lukt natuurlijk niet in een paar weken tijd. Wat dan niet helpt, is als je thuisland ineens besluit uit de Europese Unie te stappen. Eerst was je er zeker van dat je je auto’s gemakkelijk kon verkopen aan 27 markten én dat je ook uit die 27 markten werknemers kon halen, om zomaar iets te noemen. JLR dacht dan ook dat een verkeerde Brexit-deal zou kunnen leiden tot het verlies van tienduizenden Britse banen.
Maar wat is er erger dan het moeten ontslaan van tienduizenden mensen? Niet weten óf je ze wel daadwerkelijk moet ontslaan. Dat was namelijk wat er de laatste jaren in het Verenigd Koninkrijk zich heeft afgespeeld. In eerste instantie had het land eind maart uit de EU moeten treden, in het afgelopen jaar is dit tweemaal uitgesteld tot 31 januari 2020. Maar eerst moesten de Britten nog één laatste keer naar de stembus (de tweede keer sinds het referendum), zodat zij konden laten horen wat ze nou eigenlijk wilden.
Het resultaat is simpel: de Conservatieve Partij haalde onder leiding van Boris Johnson een absolute meerderheid waardoor de Brexit nu écht een feit lijkt te zijn en op 31 januari door zal gaan. Dit nieuws zorgde waarschijnlijk voor een opluchtingsgevoel bij JLR, het aandeel van moederbedrijf Tata Motors schoot na de eerste resultaten namelijk zes procent omhoog, zo schrijft onder meer Money Control. Hopelijk kan de rust bij JLR weer wederkeren en kunnen ze nu eindelijk zwarte cijfers schrijven?
Foto: HHItalia via Autojunk.nl
onlyporscheman zegt
Nou mooi dat die aandelen omhoog gaan, maar de Britten mogen blij zijn als ze straks hun auto’s kwijt kunnen op de EU markt.
enjoypunani zegt
@onlyporscheman: als de pond minder waard wordt dan lukt dat wel. Tenzij de import tarieven omhoog gaan, maar ik verwacht daar
enjoypunani zegt
@enjoypunani: wel een deal mee met de EU. Anders wordt het VK een derde wereld land.
raoufff zegt
Nou mooi, inpakken en wegwezen!! En neem al die troep op wielen van na 1980 ook mee terug!!!
phaeton zegt
Die aandelen worden net zo hard weer ingeprijsd zolang het geen 31-12-2020 is. In Q4 gaan we pas echt zien waar we staan.
rs18011 zegt
De vraag is nu of Europa water bij de wijn gaat doen over de brexit deals. Ik hoop het niet, wie eruit wilt moet eruit. Maar dan zoek je het ook maar uit.
nissanfairladyz zegt
@rs18011: Precies. Wel bij de club horen en trainen, maar geen lidmaatschap betalen? Dacht het niet. Optiefen.
smijsie zegt
@nissanfairladyz: kun je me uitleggen waar dat haatdragende vandaan komt? Het VK is gewoon eennbevriend land dat niet langer geregeerd wil worden door een externe supranationale macht. Moeten ze toch zelf weten? Je opmerkingen over geen lidmaatschap(geld) betalen slaat ook nergens op, het staat een ieder toch vrij om een handelsverdrag te sluiten?
gregorius zegt
1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Feit is dat er nog gewoon een hoop onduidelijkheid is hoe het zal gaan met producten die (deels) in de UK worden gemaakt. Tata/JLR heeft natuurlijk een diepere band met de UK vergeleken met een hoop andere merken.
Ergens is het een beetje raar dat een uitslag die toch meer naar Brexit leidt, als positief wordt gezien.
Maar goed, hoe het ook gaat worden: met een bedrijf als Tata zal het wel loslopen. Of je hetzelfde kan zeggen voor de gewone Engelsman… is nog maar te bezien.
stalensnuitje zegt
@gregorius: zekerheid is positief, een vette meerderheid voor Labour had in dat licht gezien ook positief kunnen zijn. Weer zo’n net-niet situatie met nieuwe impasses was het negatieve scenario.
karaya zegt
Maakt helemaal niet uit, de aarde is toch stervende.
Wel goed opletten als je NPO kijkt.
Esprit_de_Flandre zegt
Met JLR komt het allemaal wel in orde. Ze gaan gewoon produceren buiten de UK. Meer bepaald in Slowakije en India…