Onder de rook van Utrecht, langs de A27, ligt Houten, een stadje met een kern waarin je als automobilist niets te zoeken hebt. Gevolg: nagenoeg geen verkeersdoden. Is dit dan de manier om zware ongevallen uit te bannen?
Bepaalde delen van je stad voor autoverkeer sluiten is in Europa misschien niet geheel uniek meer, voor een gemiddelde Amerikaan moet het een apart gezicht zijn. Journalist Charles Montgomery observeerde de Houtense situatie en betrok het in zijn boek, getiteld: “Happy City: Transforming Our Lives Through Urban Design.”
Hierin komt onder meer naar voren dat Houten, dat een ‘stadsring’ heeft waarbinnnen de auto taboe is, tussen 2001-2005 slechts één verkeersdode had te betreuren, een bejaarde dame die door een vuilniswagen werd aangereden. Montgomery verbaast zich hogelijk over de vele piepjonge onbevreesde kinderen die zich al op hun fietsjes van en naar school begeven.
Dit kan omdat de kroost niet hoeft te vrezen aangereden te worden door onoplettende automobilisten, maar of dit een goede voorbereiding is op wat komen gaat is nog maar de vraag. Een muis die opgroeit zonder natuurlijke vijanden is niet bedacht op een zich uit de lucht naar beneden stortende vogel, en zo is het misschien handig als kinderen de gevaren om hen leren kennen.
Hoe dan ook, Houten is The Safest Suburb In The World aldus de Amerikanen, maar het is natuurlijk niet overal mogelijk de verkeersstromen zo radicaal te scheiden. Moeten dan toch maar iedereen helmpjes op en een beschermpak aan? En alle auto’s uitrusten met airbags in de motorkap?
De zaak Houten wordt uitgebreid behandeld in de volgende reeks van VPRO’s Tegenlicht.
Foto: centrum Houten met treinstation, Jarrett M, Flickr.
rob68 zegt
Levensgevaarlijk met al die fietsers….Zou verboden moeten worden.
2995cc zegt
@rob68: HAHA
azenomei zegt
@rob68: Wat dacht je van die elektrische rolstoel. Die staat vol op haasje!
gop1 zegt
Niet alleen in houten, in de meeste plaatsen zijn hele buurten zo ingericht dat je met de auto altijd moet omrijden. Je kan nooit in een rechte lijn ergens naar toe, heel goed voor het milieu….
mashell zegt
@gop1: dat het omrijden niet goed voor het milieu is, is de fout van de automobilist. Die kiest in zo’n omgeving gewoon voor het verkeerde vervoersmiddel. Fietsen of lopen is dan beter.
baasbas zegt
Houten is echt een ramp. Wat mij betreft (als fietser én automobilist) teveel doorgeslagen 1 kant op. Volgens mij moet een beter compromis mogelijk zijn.
Overigens, Houten krijgt wel een dikke plus voor de rondweg :-D
jagofiel zegt
@baasbas: Ik denk dat je hier anders tegenaan kijkt als je een gezin hebt en je niet zorgen hoeft te maken waar je kinderen spelen. Het enige domme dat ze gedaan hebben in mijn optiek is de verbinding door het centrum heen afsluiten. Dat wekt na jaren nog steeds irritatie.
baasbas zegt
@mout: @jagofiel: Ik woon in een omgeving waar kinderen zorgeloos op straat kunnen fietsen en spelen. Je draagt dan zelf ook graag bij aan die luxe door behoedzaam door de wijk te rijden met de auto. Maar dat is niet anders dan in Houten.
Wat mij betreft is het behoorlijk vervelend dat je vaak van de ene wijk niet naar de andere kan zonder terug te moeten naar de rondweg. Dat is niet vervelend als je toevallig al tegen de rondweg aan zit. Maar van het einde van de ene ‘spaak’ naar het einde van een andere ‘spaak’ is gewoon irritant. Daarnaast hebben sommige wijken de meest debiele verkeersdrempels die je dan moet trotseren.
Nu zal veel met gewenning te maken hebben. En ik kom gelukkig de laatste jaren niet meer in Houten… Dus hoef ik ook niet te wennen :-)
De ringweg heeft ’s nachts rond een uur of 3 op twee wielen opeens een aantrekkingskracht van een Parijse periferique……
jagofiel zegt
@baasbas: Ben ik inderdaad met je eens. Om van de ene wijk naar de andere te komen kon je vroeger (jaar of 12 geleden) nog redelijk goed overstappen. Nu is dat inderdaad iets anders. Nu moet je weer de rondweg op. Maar voor de uniek veiligheid die Houten heeft rij ik graag een stukje om.
Vroegah toen er nog niet op elke 100m een stoplicht stond op de rondweg was het voor de meesten een uitdaging om met je 205gti de ring zo snel mogelijk rond te rijden. Achteraf idioot in een auto zonder airbag, ABS, ESC, rembekrachtiger of stuurbekrachtiging.
mout zegt
@baasbas: Ook ik woon niet in Houten, maar kom er met enige regelmaat. Op de fiets en met de auto. In beide gevallen vind ik het prima bereikbaar.
Ja, er is een ring. Ja, er is een autovrij centrum.
Maar ik kan tot nu toe alles prima bereiken. Het is namelijk niet zo dat je binnen de ring helemaal niet met de auto kunt komen. Vanaf de ring zijn er een soort ‘spaken’ naar het midden toe, en daaraan liggen woonerven.
Prima toch? Een goed werkende ring (70km/h voor de liefhebber), dan de wijk binnenrijden die je hebben moet, en de laatste 200 meter stapvoets over een woonerf.
Op de fiets: Er zijn 1 of 2 serieuze doorgaande fietsroutes door de bebouwde kom heen. Die zijn breed en druk. Ook die komen overigens niet door woonerven heen. En buiten de autoring ligt een stuk ’tweede ring’ voor fietsers, met de merkwaardige opzet dat een auto er ook mag rijden, maar dan ‘als gast’. Werkt ook prima, tot nu toe.
smartye36 zegt
Ik zou nooit ik houten gaan wonen dus.
MIJN auto moet ook voor MIJN deur kunnen staan. Doe mij maar een huis op een boeren achteraf weggetje.
Geen last van al die idiote milieu hippies en autohatend nederland
dafmaf zegt
@smartye36: Ik woon in Utrecht, tegen de binnenstad aan en kan mijn auto 9 van de 10 keer niet voor de deur kwijt. Maar wel op hooguit 50 meter lopen. En heel soms (op de avond voor Koninginnedag, bijvoorbeeld) op 500 meter. Heb ik geen problemen mee. Waarom is dat zo bezwaarlijk?
reistje zegt
@dafmaf: Mwah ik zou dat al vervelend vinden, hoewel 50 meter nog mee valt
Bij de meeste mensen hier kunnen wel 10+ auto’s op de dam en ik zou dus ook echt niet in de stad kunnen leven met zo weinig ruimte. Af en toe moet ik naar Amsterdam dan moet ik bijna altijd 500 meter verder parkeren en betaal ik nog 5 euro per uur voor een klein schijtvak ook. Nja het is gewoon niet mijn ding.
dafmaf zegt
@reistje: Er zijn maar genoeg mensen die toch hun auto voor de deur willen hebben en hem daarom op een straathoek parkeren (meestal Audi en BMW). Levensgevaarlijk voor fietsende kinderen en hinderlijk voor de vuilniswagen, rolstoeltaxi’s en eventuele hulpdiensten.
Mijn vorige auto is in zes jaar twaalf keer opengebroken (Volvo 440 is wel heel gemakkelijk open te krijgen), waarvan acht keer terwijl hij recht voor de deur stond, dus de auto in het zicht maakt ook niet zoveel uit.
Zou ik buiten de stad wonen, dan zou ik misschien anders denken en ook een auto kopen waarop ik wél voorzichtig zou zijn.
scott5701 zegt
@smartye36: ik woon in Houten, maar voor bijna elk huis kan je de auto parkeren. Je kan alleen niet van elke wijk naar een andere wijk rijden zonder over de rondweg te gaan.
flutterby zegt
@scott5701: 1 auto voor de deur? Bij ons is plek voor 2 á 3 (openbareweg en ja in Houten).
jagofiel zegt
@smartye36: In Houten kan je over het algemeen zoveel auto’s voor de deur zetten als je wilt. Heeft overigens geen reet met milieu te maken (al heeft het uiteraard een positief effect) maar gaat het hier meer om veiligheid. De meeste mensen die even willen trappen met hun auto gaan naar boeren achteraf weggetjes net buiten de ring van Houten waar jij zo kalm zou wonen.
mout zegt
@smartye36: Zo maar ff een streetview van Houten: https://www.google.nl/maps/preview#!data=!1m8!1m3!1d3!2d5.164929!3d52.028028!2m2!1f319.7!2f90!4f75!2m7!1e1!2m2!1s8uXDEMVEScYF_XcSfFZJUg!2e0!5m2!1s8uXDEMVEScYF_XcSfFZJUg!2e0&fid=5
Op een stukje winkelstraat na, kan je volgens mij alles per auto bereiken. In de meeste gevallen gewoon voor de deur parkeren. Het heet dan alleen vaak geen straat maar woonerf.
flutterby zegt
@smartye36: in onze wijk uit de jaren 80 in Houten is plek genoeg voor 2 à 3 auto’s voor de deur op de openbare weg. Grote voordeel in Houten is het gebrek aan drempels. In plaats van drempels mogen straten in de woonwijken niet langer zijn als 100 meter recht zijn. Dit geeft een speels straatbeeld.
Ow ja en fietsers hebben overal voorrang, maar als ze geen voorrang hebben nemen ze het toch wel, dus ten minste duidelijk.
toemaar zegt
Verkeer zonder regels is het veiligst
http://www.mannennieuws.nl/?p=10425
beiersmeisje zegt
het is nog mooier dan je denkt. kinderen worden opgehaald van school in verlengde golfkarretjes en rijden, over het fietspad, naar de opvang.
http://www.youtube.com/watch?v=3-warkKhRek Van (1:24 – 1:29)
ruudw zegt
gelukkig hebben we ook nog kinderen die tegen auto’s aanfietsen ipv. andersom http://www.dumpert.nl/mediabase/6574813/e50b3d74/bewoners_maken_zich_zorgen_over_levensgevaarlijke_weg.html
Pordon zegt
Ik kom zelf uit Houten en de fietsgekte (fietsstad 2008) is compleet doorgeslagen. Het is zo gecreëerd dat ze bijna overal voorrang hebben… Helaas zorgt dit voor gevaarlijke situaties op de kruispunten waar ze geen voorrang hebben. Huismoeders met 2 kinderen naast zich die gewoon doorrijdt waar ze geen voorrang heeft waardoor de auto’s van rechts vol in de ankers moeten is geen onbekende. Nu is het centrum autovrij maar dat is ook alleen mogelijk omdat het maar klein is. Van parkeerplaats tot winkels is qua afstand zo klein. Enige nadeel is dat als je net aan de andere kant van Houten moet zijn en dat met de auto moet doen dat je wel om heel houten heen moet. Prima plek om als kind op te groeien (zolang je wel wordt voorbereid op het verkeer door goede opvoeding) maar zodra je zelf een auto hebt is het vreselijk. Soms moet je van één wijk naar de ander dat echt 50m scheelt maar ligt er net een fietspad met paaltjes tussen waardoor je eerst terug moet naar de rondweg, de andere wijk in om daar vervolgens op bijna dezelfde plek te eindigen. Vreselijk.
mout zegt
@Pordon: De lol van het onderzoek is, dat ze vaststellen dat het beleid een meetbaar veilig resultaat heeft. Wat jij levensgevaarlijk noemt, blijkt weinig of geen problemen te geven.
Iets anders is dat jij soms een verplaatsing per auto van 50 meter binnen een stadje wenst te rijden. Ik kan de beleidsmakers geen ongelijk geven als ze dat ontmoedigen. Die ene keer dat je een kast ophaalt of iemand wegbrengt die slecht ter been is, zal het nu via de rondweg moeten.
Kan je daar blijvend slecht van slapen, neem dan voor binnen de bebouwde kom een scootmobiel of golfkarretje.
Pordon zegt
@mout: gezien de resultaten ga ik er van uit dat dit onderzoek louter heeft plaatsgevonden op het autovrije rond. Ik weet namelijk dat er verder wel meer dodelijke ongevallen zijn geweest in Houten. Gewonden niet meegeteld. Bij mij in de wijk ligt zo’n kruising waar fietsers voor de verandering geen voorrang hebben en ik heb daar toch in de afgelopen jaren minimaal 5 personen aangereden zien worden. Het zijn geen dodelijke slachtoffers maar ze liepen wel verwondingen op. Dat voorbeeld van 50m kan ik ook uitbreiden naar 1km waar je vervolgens 6km voor moet omrijden. Dat het rond autovrij is vind ik prima maar zorg er dan voor dat je er iets makkelijker omheen kan met de auto.
dafmaf zegt
@Pordon:
” Soms moet je van één wijk naar de ander dat echt 50m scheelt maar ligt er net een fietspad met paaltjes tussen waardoor je eerst terug moet naar de rondweg, de andere wijk in om daar vervolgens op bijna dezelfde plek te eindigen. Vreselijk.”
Overweeg je dan niet om dat stukkie te lopen?
Pordon zegt
@dafmaf: 50m is misschien enigszins overdreven maar als ik bij klanten voor moet rijden in Houten dan moet ik zo veel mogelijk voor de deur parkeren. Soms scheelt het dan 400m van klant naar klant. Zeker als je vrij ver de wijk in bent moet je toch behoorlijk stuk omrijden om bij je volgende klant aan te komen. Ik kan er prima mee leven maar soms zijn ze wat te ver doorgeschoten. Enige stukje Houten wat momenteel nog goed bereikbaar is, is ‘Het Oude Dorp’. Volgens mij ook de enige plek waar je via 2 wijkingangen kunt komen. Ik heb me er prima vermaakt m’n hele jeugd hoor maar soms denk ik wel eens van dat het wat minder had mogen zijn.
bozewolf zegt
@Pordon
” Soms moet je van één wijk naar de ander dat echt 50m scheelt maar ligt er net een fietspad met paaltjes tussen waardoor je eerst terug moet naar de rondweg, de andere wijk in om daar vervolgens op bijna dezelfde plek te eindigen.”
Dan stap je uit en loop je de 50 meter?
?
Sorry hoor, maar ben ik nou geniaal of….?
fietsenhater zegt
Een plek dus waar ik NOOIT in mijn leven zou gaan wonen. Mijn auto is zowat mijn leven. No car no life. Ik snap echt niet hoe die mensen dan daar kunnen wonen. Maarja dat is aan hun. Haat milieu mensen zoals oude mannen die een hybrid prius rijden.
flutterby zegt
@fietsenhater: Ik woon mijn hele leven al in Houten (24 jaar) en de enige reden om te verhuizen is dat ik het niet kan betalen. Overal staat de auto gewoon voor de deur, vaak zelfs 2 of meer. Het enige nadeel voor de automobilist is dat je korte ritjes niet rendabel zijn met de auto omdat je via de rondweg moet. Je bent letterlijk overal het snelste via de fiets/scooter. Voordeel is wel dat er nooit file staat. En het feit dat fietsers voorrang hebben in de woonwijken is ook ideaal. Een fietser op je motorkap is toch de schuld van de automobilist.
bmw1cabrio zegt
@fietsenhater: Really?? No car, no life? Heb je nagedacht voordat je dit typte? Komt erg simpel over.
Daarnaast ben je blijkbaar nooit in Houten geweest, want je kunt gewoon overal komen met je auto en de doorstroming is beter dan in menig dorp. Uitsluitend inter-wijk verkeer moet iets omrijden, maar de fiets is nog steeds een goede optie. Weet je nog, dat ding met 2 wielen en pedalen….
jagofiel zegt
@fietsenhater: Hoi fietsenhater, waarschijnlijk dacht je inderdaad niet al te veel na bij het tikken van je bericht. Zoals je op mijn profielfoto kan zien ben ik net als jij nogal gek op m’n auto’s. Een rode duitse gum en 370pk sedan om precies te zijn – overigens niet om stoer te doen. De foto is gemaakt in houten – voor de deur. Door de goede verbinding in Houten ben ik in binnen een minuut op de rondweg en binnen 5 minuten op de snelweg waar je zo hard kan rijden als je wilt zonder al te veel gevaar te zijn voor anderen. Oh ja, en als ik lekker in het park wil wandelen of met m’n neefjes wil voetballen kan dat zonder zorgen te hoeven maken over debielen die door de straten racen. Er is niemand die suggereert dat je een Prius moet rijden om in verkeers-veilige plek te wonen.
bozewolf zegt
@fietsenhater: Je auto is je leven?
Da’s best sneu, dude. Maak eens vrienden. Zoek een leuke partner. Vind een alternatieve hobby.
645ci zegt
@fietsenhater:
Je haat milieu mensen?
Het lijkt me dat je een enorm onhandige manier hebt gevonden om in het leven te staan. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik denk dat je jezelf tekort doet.
trolle zegt
Ik kom alleen in houten voor de reptielenbeurzen,en voor die beurs is er een grote parking waar je kan parkeren dus geen probleem wat er zich in het centrum afspeelt
gieltj zegt
@trolle: dat industrie terrein ligt ook net buiten houten, zelfs buiten de rondweg.. leuke parkeerplaats btw om van de winter lekker te spelen met je auto haha
reistje zegt
Sorry hoor maar laat mij dan maar een levensgevaarlijk leven hebben met mijn auto. Ik snap niet dat mensen zoveel doen om veiligheid, dan heb je toch geen normaal leven meer.
bmw1cabrio zegt
Wat een overdreven reacties hier! Houten is op deze manier ingericht voor veiligheidsredenen en niet voor mileuredenen. Iedereen kan snel en eenvoudig zijn huis bereiken met de auto en daar parkeren. Het concept (de Rondweg) is altijd een uniek idee geweest, waar internationaal veel aandacht voor is. En ja, het autoverkeer heeft uitsluitend last hiervan als zij van de ene naar de andere wijk rijden, maar vergeet niet: De Rondweg rijdt altijd goed door, dus je bent er vaak sneller of even snel als dat je dwars door een stad/dorp heen moet. En anders pak je de fiets, het is geen minderwaardig vervoersmiddel.
Ik krijg een ontzettend azijnpisserig gevoel op deze site: Als er goed nieuws is over slechts 1 verkeersdode, dan gaan jullie ineens allemaal zeiken dat het niet goed voor het milieu is, onmogelijk voor de auto, ‘no car no life’, blablabla. Zo Nederlands om altijd iets te vinden om op af te geven, in plaats van ergens de voordelen van in te zien.
bozewolf zegt
@bmw1cabrio: Joh, het zit hier vol met egoïstische ik-ik-ik figuurtjes en een heleboel pubers.
Tuurlijk krijg je dan dit soort reacties. Alles moet altijd maar buigen of barsten voor het AB-publiek, zij zijn immers toch het belangrijkste op aarde.
desjonnies zegt
Toevalig was ik afgelopen zondag waarschijnlijk in een ander Houten dat dit stadje, want ik kon met mijn wagen zo het oude dorrep in en de wagen netjes parkerenop het parkeerterrein van de tent waar ik moest zijn.
Het enige wat ik bezopen vind is dat fietspaden die daar doorgaande wegen kruisen voorrang hebben.
Net dat ik het ze het niet gun, maar u weet hoe mensen zijn : ik sta in mijn recht dus ik rijd door.
U kunt dan bij wijze van spreken wel in een 20 tons Scania rijden, maar ik heb voorrang mentaliteit.
Dat viel me wel op, die fietsers, die KIJKEN niet eens.
Geen wonder dat we dalijk allemaal met licht overdag aan moeten rijden omdat het zo veilig is, mensen KIJKEN niet eens.
Dus veiligheid is een relatief begrip en die knuffel – yank mag het dan allemaal wel sociaal praktisch en mooi vinden, maar ondertussen wordt de automobilist knots knettergek van de fiets-terreur en het bijbehorende gedrag, ze zijn immers toch nooit fout en nemen daarom hun verantwoordelijkheid niet.
bmw1cabrio zegt
@desjonnies: Klopt, normaal moeten de fietsers voorrang geven aan auto’s of overal worden verkeerslichten neergezet. Dus de automobilist (die zelf ook fietsers zijn) moeten zich ineens aanpassen aan de fietsers… heel raar…dat kennen we niet en daarom worden we er gek van….maar ja, zonder verkeerslichten ben je wel overal sneller
dafmaf zegt
@desjonnies: Dat is gedrag dat je in heel Nederland ziet. Ik heb al een paar keer tegen fietsers staan schreeuwen die op de Biltstraat in Utrecht door rood jakkeren, terwijl ik met mijn kind wilde oversteken. En iedere keer kijk ik vol afgrijzen naar fietsers die moedwillig door de dode hoek van een manoeuvrerende vrachtwagen rijden, om over fietsers die in het donker zonder licht met zijn drieën tegen het verkeer in fietsen maar te zwijgen.
Zowel op de fiets als in de auto erger ik me daaraan kapot.
bozewolf zegt
@desjonnies: Da’s een probleem wat betreft het ‘opvoeden’ van fietsers, niet een inherent probleem gelieerd aan mensen die een fiets gebruiken.
Mijn vader heeft mij altijd aan het verstand gepeuterd dat ik uit m’n doppen moet kijken op de fiets, want aan voorrang heb je niks in het ziekenhuis.
steelboy zegt
Houten is het meest onderschatte dorp, zo blijkt maar weer uit de reacties. Je kunt overal voor de deur parkeren, er zijn meer dan voldoende verbindingen (voetpad, fietspad) binnen de ring, waarmee je in no-time van huis naar school naar winkel naar bibliotheek naar naschoolse opvang etc komt. Daardoor kunnen kinderen idd met de fiets al op jonge leeftijd naar school, zonder dat je als ouder mee moet om ze te helpen bij drukke wegen of zonder dat je ze met de auto weg hoeft te brengen. Bijvangst is dat je overal rustig woont, zonder aan een drukke weg te zitten. Dat het af en toe een doolhof is, is eigenlijk het enige nadeel.
En zolang fietsenhaters er idd nooit van hun leven gaan wonen, is het er lekker rustig… ;-)
niic zegt
‘Twee fietsers overleden nabij Universiteitsbibliotheek.
Utrecht, 26 september maart 2024 – Hedenmorgen zijn in dodelijk verkeersincidenten twee mannen (18 en 19 jaar) om het leven gekomen bij een aanrijding met een vrachtauto op de Cambridgelaan nabij de Universiteitsbibliotheek. Hierbij raakte ook een jonge vrouw gewond.
Getuigen van het ongeval meldden dat de slachtoffers in groepsverband fietsten en zonder omkijken de weg overstaken richting fietsenstalling. De identiteit van de vrouw is nog onbekend, maar vermoedt wordt dat zij net als de twee mannelijke slachtoffers uit het nabijgelegen Houten komt, en pas sinds kort studeerde aan de Universiteit Utrecht.
Houten is berucht om haar binnenkern die sedert twintig jaar autovrij is. In de loop der jaren is dit veelvuldig bekritiseerd, onder andere door Jan Klaassen, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland. Nog in maart van dit jaar sprak sprak hij tijdens een conferentie over verkeersveiligheid onder jongeren dat “het levensgevaarlijk is dat kinderen in Houten niet meer te maken hebben met autoverkeer, waardoor zij roekelozer door het verkeer fietsen en niet doordrongen zijn van het belang van uitkijken.”‘
bozewolf zegt
Niks mis mee. Verstandig intern design.
Lopen en fietsen is goed voor je. We worden in rap tempo alsmaar dikker.
Alfaxa zegt
Maar proberen in Houten te komen met de auto is een ramp. Zit totaal geen logica in de wegen.
bmw1cabrio zegt
@Alfaxa: Kan ik begrijpen. Gelukkig heeft zelfs de ergste roestbak in Nederland een navigatiesysteem (TomTom of smartphone) aan boord.
Esprit_de_Flandre zegt
Zouden ze op veel meer plaatsen moeten doen. Probleem is dat het niet makkelijk is om 60-70 jaar van auto-fixatie uit de stadsplanning te krijgen…