Maybach is niet bepaald het best renderende merk ter wereld en daarom werd door een hoop mensen aangenomen dat Maybach langzaam maar zeker zou gaan verdwijnen, daarom waren veel mensen al verrast dat bovenstaande coupé het levenslicht haalde. Het lijkt er echter op dat er licht is aan het eind van de tunnel.
Maybach produceert zo’n 200 tot 300 auto’s per jaar en als je bedenkt dat alleen voor die kopers een uitgebreid en duur serviceprogramma draaiende gehouden moet worden dan was het best goed voor te stellen dat Mercedes de stekker eruit zou gaan trekken. Daar komt bij dat Maybach haar modellen baseert op de vorige generatie S-klasse en hoewel dat zeker geen slechte auto is, is het ook niet meer van deze tijd.
Maar Maybach lijkt een beetje op te leven nu Joachim Schmidt, hoofd sales en marketing van moederbedrijf Daimler aangeeft vele mogelijkheden te zien voor luxewagens in het Midden Oosten, Rusland, Noord Amerika en China. Op basis van de nieuwe S-klasse zouden daarom een aantal nieuwe carrosserievormen bedacht moeten worden. Er wordt gesproken over 5 modellen, waaronder een vierdeurs coupé en een cabrio.
Alle nieuwe carrosserieën moeten worden voorzien van de motor uit de huidige 62S en Zeppelin en gecombineerd worden met een 7-traps automaat. Deze motor en bak -met een vermogensrange van ongeveer 550 tot 640 pk- zouden gecombineerd moeten worden met een 20 pk sterke elektromotor die ongeveer 15 emissievrije kilometers moet leveren. In een later stadium zou dan een 9-traps automaat met een nog betere elektromotor beschikbaar moeten worden. Jazeker, Maybach wil hybride gaan! Naar verluidt zou de nieuwe Maybach 25% zuiniger moeten zijn met brandstof.
koekepan zegt
mooie beloftes, maar komt er ook wat van?
anonymous coward zegt
Mag ik een maybach coupe even niet snappen?
Maybachs zijn dingen waar je in wordt rondgereden door een chauffeur, ik kan me niet voorstellen dat iemand met een half milioen als auto-budget vervolgens via een klapstoeltje zich achterin een coupe gaat wurmen
hjkort zegt
@anonymous coward: is voor multi-miljonairs in de tjoening-scene
RickB. zegt
@anonymous coward:
Wat vind jij dan van Rolls Royce?
Zelfde geintje met de Drophead en Coupe…
Dimglor zegt
@RickB.: Ja inderdaad… Ging net hetzelfde zeggen…
ot: Best wel goeie plannen van Maybach.. gewoon hun doelgroep uitbreiden ;)
Laue zegt
Als ik zoveel geld zou uitgeven voor een auto. Wil ik toch geen omgekatte S klasse rijden. Hoe goed de auto ook zou zijn.
jack_abarth zegt
@Lau,
Dan wordt je keuze nogal beperkt ben ik bang.
Bentley–> Pheaton
RR –> 7-serie (deze weet ik niet zeker)
Maybach–> S-klasse
Laue zegt
@jack_abarth:
Een charger/Challenger is ook goed….wacht dat is ook een omgekatte S klasse ;) maar kost niet zoveel ;)
Megakix zegt
Waarom is de Exelero nooit definitief geworden ? Dát was ongeveer de sjiekste, stoerste en mooiste auto die ik ooit ‘live’ zag op de AutoRai ! Waanzinnig, in het echt nog zoveel mooier dan op videofootage…en er zijn zát Russische Oligarchjes die het konden betalen….
http://www.youtube.com/watch?v=giJlhlLRg9o&feature=fvsr
B /\/\ \/\/ zegt
Afvoeren naar de schroothoop die hap, als ze speciaal voor die aziaten en russen allerlei modellen gaan bouwen hoeven we er niks goeds van te verwachten…
AlfaRomeo8c zegt
Byebye Maybach
Potver7 zegt
Mmmm, ze zullen toch wat creatiever moeten zijn bij het ontwerpen van die nieuwe modellen, anders blijft het een merk in de marge. De rijken in Rusland, China en het Midden Oosten staan er niet bepaald bekend om dat ze van ingetogen luxe houden.
Maar ik neem aan dat Maybach/Daimler dat zelf ook wel inziet.
Rohrl-fan zegt
@ Megakix: De Exelero was eigenlijk een coach built model dat gemaakt is in opdracht van bandenfabrikant Fulda. De bedoeling was om banden op hoge snelheid te kunnen testen met een zware wagen + uiteraard een beetje extra publiciteit voor het bandenmerk.
spykerboy zegt
we zullen het zien, maar mij boeid het niet zo ben niet van die luxe autos ;)
Orichy zegt
Maybach zou best een mooie toekomst kunnen hebben, als het net als Rolls Royce auto’s bouwt die onderscheidend zijn en niet alleen van binnen, maar ook van buiten.
Dus een iets ander thema dan een opgewaardeerde S-Klasse. Meer exclusief en extravert, maar wel aantrekkelijk voor alle contigenten. Zodat wij er in Europa ook van kunnen gaan genieten en niet zoals het er nu uitziet, dat alleen de Russen, Aziaten en de Amerikanen dat kunnen gaan doen. Dit alles wel op een goed onderstel, eventueel op basis van de volgende generatie S-klasse, om zo de kosten te drukken.
WateenLoL zegt
ehm lekker elke keer je stoel naar voren klappen om je baas te laten instappen?
maybach wordt je over het algemeen gereden ofniet
Chris zegt
Als je 600.000euro betaald of meer en het dan moet doen met een omgebouwde mercedes S klasse, nee dankje. In deze klasse wil je exclusiviteit. Kijk naar bentley en rolls, gebruiken wat onderdelen van BMW/VW maar basseren geen complete auto erop.
xilver zegt
Die coupé moeten ze echt maken… dat ding ziet er zo bruut uit, een goede concurrent voor een Continental GT.
jorden zegt
@ Chris
De Ghost en Continental zijn wel degelijke omgebouwde.
Citrofiel zegt
“een 20 pk sterke elektromotor die ongeveer 15 emissievrije kilometers moet leveren.”
Emissievrij, dus puur op elektriciteit rijdend? Met 20 pk? In een Maybach? Topsnelheid 5 km/h? :roll:
Hupke zegt
@Citrofiel:
Hulp motor??? misschien.
Ik vind het een auto die er zalig uitziet. De perfecte wagen om mee te cruizen. Moest ik teveel te spenderen hebben zou deze zeker op de oprit komen.
De perfecte wagen voor als ja geen zin hebt in de MP4-12C of als het weer te bedenkelijk is voor de e-type. Je confortabeler rijzen wil dan in de SL, en meer privé dan in de Silver Cloud I of de verlengde S-klasse. En waar het verschil zit tussen deze en de Caterham/ lotus elise, die goeie incognito c-klasse (of golf ofzo) moet ik zelfs niet vermelden.
Moest ik een leger droomwagens hebben en ik moest ergens naar toe wanneer ik lang moest rijden of kort maar helemaal geen zin had in de oplettendheid van een GT dan was deze perfect.
Citrofiel zegt
@Hupke: Dat lijkt me ook logischer. Emissievrij rijden met 20 pk is wel heel lastig doseren.
Hupke zegt
@Citrofiel:
Maybach’s zijn zware wagens maar toch, je zou je soms verbazen hoe weinig van je vermogen je effectief verbruikt.
Ik rijd bevoorbeeld thuis meestal (bijna altijd) met de Peugeot. Dat is een station diesel (de auto van ons ma) met op 4000 toeren 140 pk. Niet echt bliksem snel dat is ook waarom ik ermee mag rijden. Nu als ik niet snel optrekken wil ofzo, dan kan ik ook gewoon onder de 2000 toeren optrekken en schakkelen, en ik kan perfect rijden in eerste op ralentis (niet dat het goed is voor de cardan’s maar het gaat)die motor zal dan nooit veel meer dan 20 pk ontwikkellen (is diesel, heeft wel veel koppel maar dat heeft een electromotor ook).
Benz.. zegt
Duur spul.. Meer luxe en veel duurder dan een S-klasse, mooier zeker niet.
Ik zou al the way voor een S600 gaan, mocht ik de poet hebben voor zo’n Maybach.
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: omdat het een coachbuild was, en bovendien lelijk. En het past ook niet in het gamma. Er is geen link in het design tussen de Exelero en de echte Maybach’s.
AGERA zegt
Waarom denigrerend doen naar de vorige Mercedes S-Klasse, het is voor mij de mooiste S-Klasse ooit gebouwd en veel mooier dan de huidige S met zijn rare BMW 7-serie achtige achterkant vooral de kofferbak.
De S-Klasse hiervoor was absoluut subliem en absoluut met voorsprong leider in zijn klasse dat is nu wel minder geworden.
De oude S-Klasse werd ook niet voor niets de “sublieme” Klasse genoemd
Hupke zegt
@AGERA:
Tegenover z’n tijd genoten was de W126 toch de S-klasse die het beste was.