Kleine kans.
Het is inmiddels wel duidelijk dat crossovers veruit het populairste autosegment vertegenwoordigen. Praktisch ieder merk dat zijn inkomsten wil zien stijgen, heeft tenminste één of zelfs meerdere van zulke modellen in zijn gamma. Mazda heeft inmiddels zijn zoveelste twijfelaar onthuld, en nu al is het een van de populairste auto’s.
Op een beurs als het Autosalon van Genève, waar tientallen gloednieuwe en bijzonder speciale auto’s te vinden zijn, is het absurd genoeg de oh zo doorsnee Mazda CX-30 waarnaar de internationale pers massaal uittrekt. Uren later en zelfs meer dan een volledige dag na de officiële onthulling van de tussen de CX-3 en CX-5 geplaatste crossover wordt de auto nog omringd door journalisten en fotografen.
Dit is een goed teken. Hoewel de verschillen tussen de CX-30 en zijn kleinere en grotere broer op het oog niet zo enorm zijn, zal ook dit wederom een degelijke auto worden. Een met goede rijkwaliteiten, een strak interieur en een degelijke prijs. Meer moet je niet willen.
gove zegt
een nieuwe mazda cosmo zou wel leuk zijn
gove zegt
@gove: of rx8,
of een mx 5 waar niet alleen liliputters in passen
lekkerlinksrijden zegt
@gove: jij past er ook niet in? Ik zit met mijn halve kop boven het voorruit uit. Ziet er echt niet uit, ik heb mijn vrouw bijna moeten reanimeren
tge1 zegt
@lekkerlinksrijden: Heb je een gigantisch bovenlichaam?
gove zegt
@tge1: ik pas ook niet en ben 1.96, dus ook niet extreem lang ofzo, maar kan er niet lekker in zitten, alles is te krap
techniekmeneer zegt
@gove: Ik kan met mijn 1.92 net niet fatsoenlijk zitten. Ik moet óf onderuit zakken óf mijn hoofd scheef houden omdat ik anders het dak raak. Erg jammer. Bij een S2000 of RX8 bijv heb ik meer dan genoeg ruimte.
Tonnie zegt
@gove: nieuwe rx-7. ‘nuff said.
gove zegt
@thijsj: denk dat de wankel tijd wel voorgoed voorbij is helaas
jochempie zegt
@gove: foamectomy is je vriend.
mpssmile zegt
Meer vermogen graag..
civicfk3 zegt
@mpssmile: de skyactive X motor is een 2 liter met supercharger, geeft aardig wat koppel, vergelijkbaar met een turbo diesel en 184pk met een verbruik van 1:17. Prima waardes voor deze auto lijkt mij.
sirprize zegt
@civicfk3: ik lees altijd dat je Mazda’s hoog in de toeren moet rijden als je een beetje vlot wil meekomen. Hebben andere modellen dat een motor zonder supercharger?
lekbak zegt
@sirprize: ja. Alles behalve de nieuwste generatie is zonder turbo of supercharger. Maar wel gewoon super efficiënt, dus zuinig.
civicfk3 zegt
@sirprize: De Skyactive G motoren zijn atmosferisch, de diesel motoren hebben wel een turbo. Van het zomer is de Skyactive X motor leverbaar (die dus ook in de CX-30 komt) en die beschikt over een super zuinige, en superkrachtig blok met supercharger.
sirprize zegt
@civicfk3: ah, duidelijk. Tnx
berlinetta zegt
@civicfk3: Ik heb nog nooit ergens gelezen of gehoord dat de Skyactiv X een supercharger krijgt. Naar mijn weten is dit blok gewoon atmosferisch, net als de andere blokken van Mazda.
lekbak zegt
@berlinetta: de nieuwste generatie is wel degelijk geblazen. Ik dacht met turbo, maar daar ben ik niet zeker van. Is hier ook over geschreven.
civicfk3 zegt
@berlinetta: Google maar eens, https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a20650087/skyactiv-x-engine-mazda/
Zijn ook wel andere artikelen te vinden en als je een plaatje van het blok kan vinden zie je hem ook overduidelijk zitten.
civicfk3 zegt
@berlinetta: Artikel met plaatje: https://www.powernationtv.com/post/2019-mazda-3s-new-supercharged-skyactiv-x-engine-coming-soon
mashell zegt
Een prettige motor mag je best ook wel willen. Die interessante Skyactive X zelf ontbrander benzine bijvoorbeeld. Want het valt op dat de nieuwe Mazda 3 in de pers als een fijne auto wordt omschreven maar dat de atmosferische 2 liter motor wat traag aanvoelt.
berlinetta zegt
@mashell: Als je turbomotoren gewend bent, dan voelt atmosferisch opeens ook weer iets trager. Ik heb sinds een aantal maanden een Focus met een NA 1.6. Moest ik in het begin ook weer even aan wennen. Nu vind ik het heerlijk.
Daarnaast heb ik ook gelezen dat de 3 een hele fijne auto, maar blijkt uit de testen ook dat de auto een enorme dode hoek heeft. Ik zou dan ook lekker voor de sedan gaan.
Dutchdriftking zegt
Mazda is dan ook het Japanse Alfa Romeo. Looks en rijeigenschappen zijn altijd wel goed voor elkaar. Altijd als ik een Mazda 6 zie rijden kijk ik een keertje extra.
gebruikersnaam3 zegt
@dutchdriftking: Als in; ze hebben weinig modellen en verkopen slecht?
Dutchdriftking zegt
@gebruikersnaam3: Sky-active is inderdaad slecht voor de bijtelling.
sanderp zegt
@dutchdriftking: Bijtelling? Alleen volledig elektrische auto’s hebben nog bijtellings voordeel.
Dutchdriftking zegt
@sanderp: Dat is precies m’n punt…..
baklava zegt
@dutchdriftking: ze roesten niet uit elkaar als je er naar kijkt.
Dutchdriftking zegt
@baklava: Dat doen oude Golfjes nog veel harder!
eklasse zegt
@dutchdriftking: omdat oude Golfjes nog rondrijden en 323’s niet.
peekaas zegt
@baklava: nee daarom hebben ze die grote plastic randen rond de wielkasten toegepast natuurlijk.. plastic roest niet
lekbak zegt
@baklava: dat is juist de grootste overeenkomst met alfa. Mazda’s roesten als de beste, het zijn de meest roestgevoelige auto’s van dit moment.
techniekmeneer zegt
@lekbak: Mazda’s van 10 jaar en ouder wel, nu hebben ze het wel goed onder controle.
duittenb zegt
@dutchdriftking: was het eerste dat ik dacht toen ik de foto’s zag.
autodrome zegt
Wat zijn die dikke plastic fantastic plaatdelen leluuuuukkk zeg op deze auto. Wie heeft dat bedacht? Trekt de hele lijn uit de auto voor wat mij betreft.
dijan zegt
Wel vreemd dat hier niet word gesproken over dat je niet meer kunt zien welke Mazda het is . Bij Audi,Mercedes en Bmw is er meteen commentaar zoals ; copieermachine ,of te heet gewassen. Ik kan hier alleen maar zeggen ;eenheidsworst van modellen bij Mazda.
Gizzi zegt
Ik snap zulk soort naamgeving nog steeds niet..
“de tussen de CX-3 en CX-5 geplaatste crossover”, laten we hem CX-30 noemen. Weten ze bij Mazda dat tussen de 3 en 5 het getal ‘4’ zit?
galant zegt
@gizzi: ik denk dat ze dat wel weten, maar was er niet iets met 4 en dood in China? Misschien dat de Japanners liever 1 naam voeren over de hele wereld en rekening hebben gehouden met hun buren? Puur speculaas van mij hoor, zou anders ook de logica achter “30” niet weten….
sanderp zegt
@Gizzi: cx-4 is er al in China en zou dus verwarrend zijn.
mashell zegt
@sanderp: vewarrend voor wie? Intern voor Mazda? Dat de CX-4s per ongeluk op de boot voor China gaan ipv voor Europa? Of voor de consument die toch maar één mdoel CX-4 krijgt aangeboden? VW heeft over de wereld een aantal verschillende modellen Passat’s rond rijden, zij kunnen dat logistiek wel aan. Lijkt me dat Mazda dat ook zou moeten kunnen door de CX-30 in Europa gewoon CX-4 te noemen.
ghost zegt
Heeft deze een wankelmotor?
stationcar zegt
Volstrekt logisch dat de Mazda stand zo populair is, iedereen probeert Mazda te imiteren met z’n SUV’s qua vormentaal.
lekbak zegt
Ik wil wel graag nog meer. Bijvoorbeeld een optimale verhouding tussen ruimte en efficiëntie. Zoals een hatchback of stationwagen bijvoorbeeld. Ook wil ik graag een auto die niet onnodig zwaar is, zoals een hatchback of stationwagen. Oh, en een normaal laag zwaartepunt is ook wel zo fijn, zoals een hatchback of stationwagen…
mashell zegt
@lekbak: “optimale verhouding tussen ruimte en efficiëntie” eigenlijk wil jij dus gewoon een Renault Scenic, geef het maar toe…
lekbak zegt
@mashell: ik wil gewoon een stationwagen, die ik dus ook heb. Een mpv is minder zuinig dus minder optimaal in het efficiëntie gebied. Maar die is tenminste nog super ruim en praktisch.
cloverleaf zegt
Ongelooflijk. Nog niet zo heel erg lang geleden bracht Mazda ons de 121 Bolhoed…
Goed beIg
cloverleaf zegt
@cloverleaf: *bezig
brera22 zegt
Hele mooie auto met een mooi interieur.