Hillbilly discussie, of een verbouwde elektrische pickup wel oké is?
Op een paar verdwaalde loodgieters in een F-150 of RAM na regent het in Nederland geen pickups. In Amerika is dat wel anders. Het hebben van een pickup is zo’n beetje een geboorterecht daar. Het liefst met een dikke V8 natuurlijk.
Rivian R1T tuning
Een pickup kun je ook weer op allerlei manieren verbouwen. Enorme offroad banden in combinatie met een verhoging. Verzin het en het kan gewoon. Maar mag je hetzelfde toepassen op een elektrische pickup? Blasfemie, zal de gepassioneerde redneck Amerikaan roepen. Die walgen sowieso al van het idee van een elektrische pickup.
Nou, wen er maar aan. Want voor de volledig elektrische Rivian R1T is er nu een bodykit leverbaar, gemaakt door tuner Apocalypse. Goede naam trouwens. Apocalypse Manufacturing heeft de Rivian een stuk ruiger gemaakt, bovendien staat de pickup op een enorm grote set offroad banden. Het is een soort mini monstertruck.
De tuning is nog in ontwikkeling. Apocalypse kon het niet laten alvast een sneak peak te geven. En om het vergelijk met een ‘gewone’ pickup compleet te maken werd er een Ram 1500 TRX met 707 pk ernaast geparkeerd. Dat niet alleen, de pickups gingen ook een dragrace doen. Wat dat doe je met pickups in Amerika. De winnaar valt niet moeilijk te raden.
De grote Rivian R1T een stukje exclusiever maken kan dus nu met tuning van Apocalypse. Het is voor zover bekend de eerste partij die de elektrische pickup onder handen neemt. Hier in Nederland val je sowieso wel op met een Rivian. Zoveel zijn er niet.. (via Carscoops)
Robert zegt
Die bizarre banden zijn in ieder geval een effectieve manier om het rijbereik stevig omlaag te brengen. Er schijnen dan inmiddels ook al heel wat EV trucks in de VS rond te rijden met een ICE aggregaat in de laadbak.
Habanero zegt
Deze studies worden door de electro-opportunisten weggedrukt – maa de laatste generaties diesels zijn schoner voor het milieu en produceren netto minder CO2 dan elektrische auto’s. Dat is al geweten van 2018 nb. en ondertussen gaan we voor nog grotere en toxischer batterij-pakketten en dit soort van onzin. Als je een groene jas aantrekt is het voldoende om verder te blijven sudderen met een veel te grote eco-voetafdruk,, schluss alle verdere discussie.
Hubert zegt
Graag onderbouwen met betrouwbare en wetenschappelijk onderbouwde cijfers.
giulia64 zegt
Die ga je niet krijgen vrees ik. Het klopt immers niet, maar de schrijver wil het graag geloven. Dus dan is het zo.
In Eindhoven is een wetenschapper, Auke Hoekstra, die dit soort onzin met regelmaat onderuit haalt. Laatst nog in The Guardian nadat mr. Bean ook vergelijkbare meningen in een stukje had gezet.
Habanero zegt
Al in tal van studies bewezen dat EV’s ons niet redden qua ecologie en CO2-productie. Maar het is onder druk vn media, politici allemaal vastgebonden aan de e-lobby een communicatie in éénrichtingsverkeer geworden. We blijven de de kop in het zand steken want ook wat we met de afgeleide van honderdduizenden levensnoodzakelijke producten gaan doen wanneer er geen raffinaderijen meer zijn, we willen deze industriële realiteit niet onder ogen komen. Massa’s producten gaan peperduur worden, die race is nu al begonnen. Heel veel groen ‘geconverteerden’ beseffen ook totaal niet wat de mining-sector annex verwerkende industrie in deze wereld uitricht, meestal op plekken waar niet te veel pottenkijkers (mogen) rondlopen. Er is in de EU nauwelijks een geloofwaardig plan voor bijkomende centrales en netaanpassingen, ook wat daarvoor aan resources nodig is. Bijkomende aansluitingen vormen nu al een probleem in heel wat grootsteden, zelfs in de modernste nieuwbouwprojecten -terwijl elektriciteit aan de stekker peperduur is gebleven (in een land als Belgie zelfs onbetaalbaar). Laat iedereen de elektrische kachel ook nog opzetten en het licht gaat uit in het veel te goedgelovige Europa.
Hubert zegt
Leuk verhaal.
Dat we het niet redden qua ecologie en CO2-productie kan best kloppen.
Maar de afbraak van de aarde gaat minder snel als we op grotere schaal EV gaan rijden.
maotje zegt
Plaats even een link van een van die studies aub? Dan weten we wat de inhoud ervan is.
mmax zegt
correct en tevens juist. Dom en goud tegelijk
fanboy zegt
Pickups zijn gewoon inefficiente dingen. De modificaties maken het nog erger.
Het is een beetje hypocrisie. Als je echt wat voor het milieu/uitstoot wil betekenen, rij je geen pick-up. Of echt wat noodzakelijk is voor werk.
Maar pick-ups zijn daar flink populair aan het worden, als gewone auto. Terwijl ze de nodige nadelen hebben. Ook een stuk onveiliger zijn.