Rai Vereniging en BOVAG pleiten voor een ‘slimme sloopregeling’ om de economie én het milieu te helpen. Maar is een sloopregeling wel zo’n goed idee, of redden we daar alleen autodealers mee?
Hoe moet die automarkt er toch weer bovenop komen? In april en in mei is de autoverkoop meer dan gehalveerd, iets dat alle dealers en autoverkopers in Nederland zeker zullen voelen. Verenigingen als de RAI Vereniging en BOVAG peinzen daarom hard over de toekomst van de branche. Een mogelijke oplossing? De sloopregeling, zo zeiden de twee partijen al eerder. Je vergroent je autopark én stimuleert de economie, met één maatregel. Daarnaast zou dit kunnen zorgen voor een vliegwiel-effect. Het geld gaat immers naar de autofabrikanten, die met die euro’s weer onderdelen van Nederlandse toeleveranciers kunnen kopen. Op die manier krijg je de economie wel weer draaiend, toch!?
Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, is dat niet helemaal hoe het werkt. Bij de BNR Nationale Autoshow zegt Van Wee namelijk dat de gevolgen van zo’n sloopregeling op zowel economisch als milieutechnisch beperkt zijn. Om te beginnen met het grootste economisch probleem: wij zijn niet echt een autoproductieland. Natuurlijk hebben we VDL Nedcar, maar het gros van het geld gaat gewoon naar het buitenland. Je stimuleert dus eerder een buitenlandse economie, dan de onze.
Het tweede economische probleem is dat een sloopregeling alleen op de korte termijn helpt. Mensen gaan dan inderdaad nieuwere auto’s kopen. Maar dit zijn dan mensen die eigenlijk al van plan waren om een nieuwe auto te kopen, maar deze plannen simpelweg naar voren hebben geschoven. Iemand die van plan was om in 2021 een auto te kopen, maar het toch dit jaar doet, gaat niet alsnog volgend jaar weer iets kopen.
Dan is er nog het milieuprobleem. Nieuwe auto’s zijn weliswaar schoner dan oudere auto’s, maar dat verschil is niet altijd groot genoeg. Zo hadden we tien jaar geleden al een sloopregeling, volgens Van Wee was het milieuvoordeel ’twijfelachtig’. Het produceren van een auto kost immers ook energie. En het verschil tussen een nieuwe en een oude auto was toen niet groot genoeg, om de productie van de nieuwe auto te compenseren. Met andere woorden, een sloopregeling heeft alleen zin als je nieuwe auto veel zuiniger is dan de oude auto die je inlevert.
De wetenschappelijke conclusie is dan ook dat er ‘bijna geen’ sloopregeling is die kostenefficiënt het milieu helpt en dat het dus niet per se een goed idee is. Wat kan je beter doen? Stimuleren dat mensen nieuwe schone, elektrische auto’s kopen. Wat onze overheid vanaf volgende maand al gaat doen. Maar eigenlijk kan je beter een nieuwe wasmachine kopen, als je apparaat nog uit de vorige eeuw stamt. Bij dergelijke apparaten is de energiewinst een stuk groter, zo zegt Van Wee. Slecht nieuws voor de autoliefhebber, RAI en BOVAG, maar soms is de waarheid ook een bittere pil.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Veilingmeester Maarten ten Holder spreekt over de online autosportveiling die RM Sotheby’s volgende week gaat starten. En Meindert rijdt in de BMW M8 Gran Coupé Competition.
Foto: Flippo Golf op de Sloop van @Xiran, via Autojunk.nl.
faalhaas zegt
Zolang auto’s groter/zwaarder/complexer worden zie ik niet direct de link met schoner wezen. Behalve dan wat je uit de uitlaatpiep snuift voor 200.000km
knapzuur zegt
Stel ik zou hier gebruik van maken dan zou mijn nieuwe auto op papier inderdaad zuiniger zijn dan mijn huidige auto echter weet ik zeker dat hij in de praktijk meer verbruikt.
Je moet voor de grap eens kijken naar diesel-hybrides, serieus goeie opties mits met beleid gereden maar door de wegenbelasting inmiddels helemaal weggepest, 15k voor een Volvo met nog geen 120k op de teller en 280+ pk..
stefanvts16v zegt
@knapzuur: die diesel hybrides zoals een V60 D6 rijdt je de komende paar jaar nog tegen halftarief MRB… ;)
audicoupe84 zegt
Een auto ontstaat niet als bij de mens door een zaadcel en een eitje. Voor een nieuwe auto is ijzererts nodig, chemicaliën voor de lak, aluminium en kunststof daarbij nog de grondstoffen voor de accu en accuzuur(zoutzuur) Als de gemiddelde leeftijd van een auto 10 jaar is, dan zijn de berijders van een oldtimer van 25 jaar meer milieu bewust bezig dan de Tesla rijdende, uit de subsidie-ruif rovende middenstanders en managers.
maotje zegt
@audicoupe84: heel je verhaal valt en staat bij de betekenis van het woord milieu. Leg nu eens uit wat “het milieu” is.
maotje zegt
@knapzuur: hoe kan die in de praktijk nou meer verbruiken? Heb een mondeo 1.8 uit 2003. Het verbruik daarvan ligt echt wel stuk hoger dan de focus 1.0 3 cil van mn pa.
Als je met een 1.0 een hoger verbruik weet te krijgen kun je gewoon niet anticiperen op de situatie of het overige verkeer.
vacano zegt
Als de Roverheid bv dit jaar de BPM op nieuwe auto’s tot X kw en/of X€ met 50% verlaagd zal er wel beweging zijn en dus goed voor de economie, milieutechnisch gezien is dat als alle ICE’s vervangen worden door EV’s de uitstoot van CO2 omhoog gaat door gas-,kolen- en biomassa-centrales om de nodige stroom op te wekken.
Zelfs heel Nederland volbouwen met zonnepanelen en windturbines is niet genoeg.
Enkele kerncentrales is de enige oplossing. Stop met te lullen over gevaarlijk want CO2 veroorzaakt in 1 maand meer doden dan kerncentrales in heel hun geschiedenis.
appeltaartislekker zegt
@vacano: waarvan akte.
sinanberk27 zegt
@vacano: precies dit!! Zonder kernenergie gaan we het inderdaad niet redden.
mashell zegt
@vacano: je kletst onzin. Als we alle verbrandingsauto’s door electrische vervangen dan gaat de CO2 uitstoot omlaag. De efficiëntie van een elektrische auto is zoveel hoger dan van een verbrander en de centrale energie opwekking is zoveel schoner dan al die individuele verbrandingsmotoren bij elkaar. En ook qua kernenergie zit je er helemaal naast. Het is niet schoon met dat hoog radioactieve afval, het is niet rendabel (een kern centrale is onverzekerbaar daarvoor moet de overheid garant staan) en van Fukushima hebben we geleerd dat je zo’n ding niet te dicht bij zee moet zetten. Dat maakt Nederland ongeschikt omdat er grote delen onder de zeespiegel liggen. Het is ook niet nodig, met zon, wind en (import) aardgas zitten we goed en schoon genoeg.
techniekmeneer zegt
@mashell: Alle auto’s door elektrische auto’s vervangen……. Dat word lachen als ze opgeladen moeten worden.
ronaldotour zegt
@vacano: Kerncentrales zijn blijkbaar al jaren niet doorontwikkeld, Bill Gates was ermee bezig maar dat ging door het handelsconflict met China niet door. Wanneer dat goed wordt aangepakt dan is kernenergie inderdaad de enige oplossing nu.
maotje zegt
@vacano: co2 veroorzaakt doden? Hoe kom je daar bij? Co2 gaan we niet dood aan. Ja als je je auto in een afgesloten ruimte laat draaien. Maar co2 die we de buitenlucht in duwen gaan we niet dood aan. Heeft enkel gevolgen voor de versnelde opwarming van de planeet, dat is t enige gevaar van co2.
Dutchdriftking zegt
Het is inderdaad gewoon onzin. Lang met een auto doen is duurzaam en dus goed voor het milieu.
europeancar1997 zegt
Volledig mee eens, als auto’s een langere gemiddelde levensduur hebben. Worden dus minder middelen gebruikt voor de productie, wat men dus bespaart voor het milieu. Helaas daalt de gemiddelde levensduur van auto’s al enige tijd…
maotje zegt
@dutchdriftking: levensduur heeft niks met duurzaam te maken. Duurzaam heeft te maken met milieu. Daar heeft de levensduur van een auto niks mee te maken.
Dutchdriftking zegt
@maotje: ehm jawel. Als een product langer mee gaat spreid je de productie en demontage over een langere periode. Dus duurzamer.
maotje zegt
@dutchdriftking: wat is “het milieu”? Leg dat eens uit. Want daar valt en staat heel
Je bewering bij.
tge2 zegt
Als je er maar slim/intelligent voor zet vindt de meute het meteen fantastisch. De nieuwste marketingterm in optima forma.
erwine60 zegt
En nadat iemand hem inruilt dan word het voertuig zeker naar Afrika geëxporteerd?
Als dit het geval zou zijn dan red wederom een voorstel de wereld er niet mee.
e38ossie zegt
Zijn de mensen die in een “bijna” sloper rondrijden kapitaalkrachtig genoeg om zomaar een nieuwe auto aan te schaffen? Als dat zo was hadden ze toch allang een andere gekocht…. sloopregeling heeft dus absoluut geen enkele zin.
vaakbenjetebang zegt
Ik heb een flinke habdvol auto’s in de vaart die zich vast zouden kwalificeren als ‘sloper’ in de ogen van velen, inclusief de overheid. En die rijd ik vrijwillig, omdat ze veel leuker zijn dan nieuwe auto’s.
e38ossie zegt
@vaakbenjetebang: gelijk heb je.
sleepyj zegt
@e38ossie: hier zit dus het punt inderdaad. Ik rijd een perenkist met een dagwaarde van €500 uit 2000. (Overigens heb ik er nog steeds veel schik mee) Als alleenstaand, modaal verdienend, met eigen appartement zijn de maandelijkse lasten al best drukkend. Als ik een andere auto zou kopen, zou het hooguit een van 2010 zijn.
De subsidie zou enorm moeten zijn wil ik een nieuwe zuinige auto kunnen bekostigen.
lekkerlinksrijden zegt
Ook een sloopregeling voor standbeelden
harrie zegt
Alleen als je er een nieuwe van Femke Halsema voor terug zet.
Baroen zegt
Een sloopregeling gaat alleen om het geld. Milieu speelt bij dit kabinet geen enkele rol. Krijg nu een dieselboete van de staat, mag daar bovenop sommige linkse bolwerken niet meer in. Heb een tijd op 100% blauwe diesel gereden. HVO heet dat tegenwoordig. Rijdt die ouwediesel uitstekend op. Weg de dieselwalm, niets meer. Maar toen al minimaal 0,25 duurder dan gewone diesel. En nu dus ook nog maandelijks een dieselboete, ja, daaaag. Derhalve, het gaat om de poen.
mgmgb zegt
Ik was het al niet van plan, en dat is niet alleen omdat ik buitengewoon blij ben met mijn oude bakkies. We zitten nu in een tussenfase, elektrische auto’s zijn nog geen volwaardig alternatief voor iedereen. Deels door de auto’s zelf, maar vooral ook door de infrastructuur. Dat betekent dat we dan goedkope en niet-duurzaam geproduceerde benzinebakjes gaan kopen. Daar worden we zelf waarschijnlijk al niet heel gelukkig van. Daarnaast is het automotive witgoed. Auto’s die goedkoop gemaakt zijn en geen bijster lang leven voor zich hebben. Misschien wel zuiniger, maar vermoedelijk niet degelijk genoeg om het omslagpunt te bereiken. Nee, laat het proces maar gewoon organisch lopen. Desnoods met wat stimulans voor EV infrastructuur en wat BMP voordelen. Maar niet met een regeling die simpelweg impliciete milieubelasting van productie nooit de kans geeft om zijn terugverdientijd te halen.
remco zegt
Waarom is het niet mogelijk om een korting te geven op een tweedehands hybride of plug-in hybride? Blijven die subsidie auto’s nog in Nederland en worden ze niet allemaal geëxporteerd. En particulieren zullen eerder stekkeren.