Een Porsche als taxi, wie had dat kunnen bedenken?
Nou, Porsche zelf waarschijnlijk. Ze hadden onlangs een duffe marketingactie met taxiservice Uber, maar dat ging om de nieuwe Cayman. In dit geval is het een Panamera. Tsja, sinds Porsche ook dieselmotoren in zijn modellen schroeft was het natuurlijk wachten op de eerste taxichauffeur die de verleiding niet kon weerstaan om er eentje te kopen, en er van die mooie blauwe platen op te schroeven. Helaas ontbreekt hier het kenmerkende bordje op het dak.
Sinds begin 2012 schijnt deze witte Panamera Diesel (250 pk) in en rond Amsterdam zijn rondjes te rijden. De eerste foto’s van deze bijzondere taxi kan je vinden op Autojunk.
Als je kon kiezen als taxichauffeur: zou je dan gaan voor weer een S-Klasse diesel of toch deze Porsche?
Met dank aan bkw38 voor de spot!
TimoBac zegt
Alhoewel ik een groot Porsche fan ben vindt ik dit eigenlijk niet kunnen. Niet het feit dat het een taxi is maar wel een Panamera Diesel met slechts 250 pk. Stel je eens voor dat Aston Martin een V6 diesel in de Vantage stopt?!
alcantara zegt
@TimoBac: ik vindt kan sowieso niet.
bigcar zegt
@alcantara: Volgens mij kunnen jij en @taalnazi niet goed met elkaar overweg? :)
@ut0 zegt
@alcantara: strakke zinsbouw
keesje1987 zegt
@alcantara: Donderstraal op man… kleuter
Klojum zegt
@keesje1987: alles onder het mom van “hed maakd nied uid hoefeel vauten er staan, je begrijpd me tog?”
creativetechnologie zegt
3 mensen met koffers kunnen niet meer met de taxi.
janfr1908 zegt
Ik zou de porsche kiezen rijden al genoeg mercedessen :)
forzaferrari zegt
Is goed, naar monaco aub, gelieve met een gemiddelde van 200 per uur..
lincoln zegt
als taxi is dat ding verre van ideaal ..
maar als witwasser doet ie het prima ..
toyotafortuner zegt
Nee bedankt, een Leaf als taxi is spannender dan dit witte gedrocht.
norge zegt
Doe maar die ster….
mgmgb zegt
Het is al een ongelofelijk lelijk ding, dus hij verdient het imago van een taxi dubbel en dwars. Laat Porsche maar eens inzien dat de Cayenne en Panamera geen Porsches zijn. Een echt sportwagenmerk bouwt geen taxi’s!
Jipp zegt
@mgmgb: BMW maakt ook sportwagens (m3, m5, m6 en vroeger de m1). BMW’s zijn ook taxi’s en dan heb ik het niet alleen over de ring taxi.
Mercedes maakt ook sportwagens, de AMG modellen, sls en dan hebben we het nog niet over de gelimiteerde modellen zoals de stirling Moss. Mercedes levert ruimt de helft van het aantal taxi’s.
Dus waarom kan je als sportwagen fabrikant geen taxi’s maken? Ferrari en lamborghini maken toch ook politie wagens?!
mgmgb zegt
@Jipp:
Al jouw voorbeelden zijn geen echte sportwagenmerken maar merken met een lange historie in verschillende auto-klasses. Ze bouwen geweldige sportwagens maar dat is niet hun core business. Porsche wel en om heel eerlijk te zijn doet alles anders dan een 911 een beetje pijn aan mijn ogen en veel pijn in mijn hart.
r32turbo zegt
@mgmgb: maar porsche maakt ook geen taxi’s
technopatat zegt
@mgmgb: als ze door die taxi’s meer geld hebben om speelgoed als de 918 te bouwen, wie ben jij om te klagen…
De Carrera GT is volledig ontwikkelt met geld van de eerste Cayenne, was die er niet gekomen flirtte Porsche met het failissement…
rotarypowah zegt
Lijkt me directievervoer. Kennis van me heeft met dat doel een Phaeton en A8 op blauwe platen, maar die tref je niet op de taxi-standplaats..
bigcar zegt
@rotarypowah: klopt, zat ik ook al aan te denken.
We weten allemaal immers nog de Maserati Quattroporte op blauwe platen die door Amsterdam scheurde..
mevipp zegt
@rotarypowah: precies, dacht ik ook. Dit is waarschijnlijk iemand die een privechauffeur is of bij een luxe taxibedrijf zit (MTA of AMS taxi, MTA heeft bijv. Ook een SRT 300c in het wagenpark)
civicfk3 zegt
@rotarypowah: Pheaton zie je in sommige steden ook wel op het station staan, in Groningen rijden ook 7 series en A8’en als taxi. Die jongens zijn wel de eerste 3 weken van de maand bezig met geld voor de leasemij binnen te halen dus korte ritjes weigeren ze natuurlijk.
crooksor zegt
Ik heb een vraagje ben 16 jaar. Ik heb een weddenschap met me pa dat ik veel auto’s ga herkennen en weet wat erin een auto zit en alles eromheen en vind het interessant iemand weet waar ik dan moet beginnen op internet? Alvast bedankt
Hubert zegt
@crooksor:
Gewoon lekker de porno-sites bezoeken op internet.
Auto’s kijken doe je op straat.
barchetta zegt
@crooksor: deze site lijkt me prima geschikt daarvoor! Kijk ook eens op ovi.rdw.nl als je een kenteken weet en meer info wilt over de auto.
straatpiraat zegt
Ik wist niet eens dat dit bijzonder was joh.. Zie ze regelmatig in Haarlem en Amsterdam.. Maar een 740D of een vette S-klasse (die ik ook regelmatig zie als taxi) zijn gewoon duurder dan een Panamera diesel hoor, dus meer dan logisch dat het mogelijk is.
bigcar zegt
@straatpiraat: Het gaat in dit geval niet om de prijs van de auto, meer om de praktische details zoals dat de Merc. een normale achterbank heeft vs, de Panamera die slechts 2 stoelen als 2e zit rij heeft. Dan laat ik de kofferruimte, verbruik, afschrijving, vraag bij verkoop etc. nog eventjes buiten beschouwing..
straatpiraat zegt
@bigcar: Ik vind de achterbank van een E-klasse juist zwaar tegenvallen. Hele korte zittingen. Ik gaf de prijs aan omdat er hier net gedaan word alsof het een hele dure taxi is. Is het ook wel, maar niet de duurste. En er ligt gewoon een Audi blok in dus het is, buiten het Porsche embleem, allemaal niet zo bijzonder. Dat de Panamera niet zo praktisch is heb je denk ik zelden last van. Gaat toch allemaal op afspraak.
DRU zegt
Leuk toch? Uber is sowieso een vette service. Hun idee is o.a. dat ze alleen de betere wagens rijden en ook nog eens zonder TAXI bord op het dak. Ik doe best vaak een Ubertje in Amsterdam en dan krijg je heerlijke auto’s zoals de Jaguar XJ en de S-klasse. Je wordt dan ook nog eens verwend met een watertje of een snoepje. Deze heb ik nog niet gehad.
w460 zegt
Instappen: ‘auw, mijn arme rug’….Tijdens het rijden zie je niks….Uitstappen: ‘auw, mijn arme rug’….
Nee, doe mij dan maar die G op de achtergrond van de foto;-)
Achterbank is ook nog eens hoger geplaatst dan de voorstoelen, zodat je prima uitzicht rondom hebt. En behalve naar je buitenhuis in Monaco brengt deze je ook naar je datsja in Rusland of je Almhütte in de bergen boven Gstaad;-)
troublesome88 zegt
@w460: Die G is van de Kon. Marechaussee en bewaakt de achterste uitgang na vertrekhal 3, in geval van calamiteiten moet deze uitgang altijd vrij zijn van auto’s, er staan ook altijd pionnen achter deze G zodat je daar in principe niet kan parkeren. De foto is daar ook gemaakt op de doelgroepen baan. Deze baan is alleen bestemd voor taxi’s en mensen die extreem veel vliegen en hun auto daar laten parkeren door een premium valet parking dienst vanuit Schiphol..
troublesome88 zegt
Oke ik ben zelf taxi chauffeur en zal even uitleggen wat voor constructie er vaak achter hele dure taxi’s zit (lees: >100k). Het zijn vaak gewoon auto’s van zakenmensen die heel veel rijden en dat laten doen door een privéchauffeur. Het is goedkoper om dan een auto op blauwe platen te zetten ipv gele en bijtelling te betalen. Dat komt omdat je voor een taxi geen bpm/milieubelasting en geen btw hoeft te betalen bij aanschaf, én daarnaast ook nooit wegenbelasting of bijtelling hoeft te betalen. De auto wordt op een taxi bv’ tje gezet van degene die vervoerd wordt, en de yaxivergunning voor de bv wordt op de chauffeur aangevraagd die in het bezit is van de juiste papieren, waaronder een chauffeurspas (vaak voormalig reguliere taxichauffeurs van bijv. TCA of RTC) Er gaat gewoon een factuur van degene die vervoerd wordt naar zijn eigen taxi bv en je doet in wezen niks verkeerds of illegaals. Alles wat (eventueel) tussendoor verdient wordt met de auto als reguliere taxi is mooi meegenomen.
Maar vaak daar niet eens moeite voor genomen, vandaar dat er ook geen taxibord op zit. Je zou je ook kunnen afvragen waarom juist zulke dure auto’s vaak geen keurmerk hebben? (blauwe langwerpige sticker) Deze is namelijk nodig om bijvoorbeeld in de rij bij CS plaats te kunnen nemen of op andere officiële taxi standplaatsen. Maar dat is dus meestal niet nodig omdat ze toch alleen als privechauffeursauto worden gebruikt. Voila.
zender zegt
@troublesome88: Lijkt me wel dat je niet zelf ook maar 100m mag rijden dan met die auto?
lamborgfan zegt
@troublesome88:
Bedankt! Daar hebben we tenminste wat aan!
troublesome88 zegt
Mochten ze trouwens wel een keurmerk hebben en een taxibord en een meter (meter is niet verplicht bij sec. contractvervoer, denk aan connexxion busjes) en heb je er wel eens ingezet? Dan zit er achter deze taxi vaak een v.o.f. met meerdere chauffeurs die de auto 24/7 laten rijden om het op die manier te bekostigen en toch een dure auto te hebben. Je mag namelijk als taxichauffeur nooit meer dan (uit m’n hoofd) 11 uur werken volgens de rijtijdenwet maar daar kan je met meerdere chauffeurs natuurlijk omheen.
troublesome88 zegt
@troublesome88: ingezeten*
civicfk3 zegt
@troublesome88: 12uur werken met 1uur pauze aaneengesloten of 2x 30min. Vervolgens is 9uur rusttijd verplicht en dan mag je weer 12uur met 1x 1uur of 2x 30min enz enz.
autogek123 zegt
Taxi’s horen gewoon maximaal een Passat, I30, Prius of zo te zijn. Dat zou in de regelgeving verplicht moeten worden. Dan wordt het misschien weer betaalbaar om even in een taxi te springen. Zou niet versteld staan als NL de duurste taxi tarieven heeft van de wereld. Gewoon even naar bv Singapore kijken. Allemaal gewone Toyota’s en iedereen kan ze betalen. En wil je een luxe “taxi” dan boek je ( via het taxibedrijf) een luxe limo (MB of BMW). Weg met die belachelijke bakken.
porsche928 zegt
@autogek123: eigenlijk zouden het allemaal Skoda Supurbs moeten zijn, veel ruimte zowel voor als achterin en onderhuids gewooneen Colkswagen.
autogek123 zegt
@porsche928: wel de goedkopere uitvoering. Anders ga je weer richting de 70.000 euro. ;-) maar idd goeie keuze kwa prijs en ruimte. Heb ze altijd goed gevonden. Nu nog wachten op een plug-in hybrid. LOL
oxymoron zegt
@autogek123: Vanmorgen in Groningen een donkerblauwe Dacia Lodgy als taxi gezien. En waarom ook niet?
lincoln zegt
@autogek123:
mwhahahaha .. een Toyota Crown een “gewone auto” noemen ..
autogek123 zegt
@lincoln: Het is geen in iedergeval geen 100.000 euro auto. En voor de gemiddelde rit voldoet hij prima. Hij rijdt je van A naar B in airco en dat voor een paar dollar. 30 minuten kost je nietseens een 15/20$. Moet even 30 min in een NL taxi gaan zitten. $$$$$$$
lincoln zegt
@autogek123:
de auto ansich zijn de kosten niet ..
rovende en stelende ambtenaren .. dat zijn de kosten ..
sbas zegt
Zoveel haat bespeur ik hier.. Leuke taxi hoor!
panamerataxi0077 zegt
Als eigenaar van de witte Porsche Panamera Taxi heb ik moeten lachen om de reacties.
Voor degenen die denken dat ik een witwasser ben: De auto is inderdaad wit en zo nu en dan was ik hem.
Voor degenen die denken dat ik een privéchauffeur ben: Ik ben extreem autoliefhebber die inmiddels plannen heeft om nog exclusiever te gaan rijden.
Voor degenen die denken dat ik een 24 uurs-chauffeur ben: Als dat met mijn opdrachten (weddingservice,vipservice en/of airportservice) mogelijk was dan hadden jullie mijn toekomstige exotische italiaan allang zien rijden. Wordt vervolgd…
Voor meer vragen en/of informatie bezoek ook eens mijn website http://www.schipholtaxideluxe.nl of gaan naar http://www.facebook.com/Schipholtaxideluxe
bkw38 zegt
@panamerataxi0077: In ieder geval een mooie taxi :-)
panamerataxi0077 zegt
@bkw38: Bedankt!
lamborgfan zegt
@panamerataxi0077:
touché! Maar waarom heb je voor een Panamera gekozen? En niet voor naja bijv een Maserati of een S – klasse? Of zelfs een Range Rover tdv6 of tdv8?
Je zit zelf achterin neem ik aan. Lijkt mij nogal aan de krappe kant in de porsche namelijk.
panamerataxi0077 zegt
@lamborgfan: Ik had het geloof en de visie dat de tweevoudig populairste auto van Europa een succes zou zijn in de taxibranche.
Als autoliefhebber / taxi-ondernemer heb ik inmiddels o.a. de Mercedes S (ook als 1 van de eerste in NL), BMW 7, BMW X5, VW Touareg & Cadillac Escalade gehad. Zodoende dacht ik ook dat het tijd was voor wat anders.
Ik heb nog meer vernieuwende ideeën wat (taxi)auto’s betreft en heb voor de toekomst nog heel wat in petto!
Om op de hoogte te blijven van miin bedrijf / toekomstprojecten Like & Share http://www.facebook.com/Schipholtaxideluxe en/of volg mij op Twitter onder de naam schipholtaxideluxe (@PanameraTaxi)
ater zegt
@panamerataxi0077: ik zie ook een af en toe een 5serie voor de deur, klopt dat?
panamerataxi0077 zegt
@lamborgfan: …en over de ruimte gesproken in de Panamera:
De ingenieurs van Porsche hebben het dusdanig voor mekaar gekregen dat zelfs mensen van 2 meter lang genoeg been-en hoofdruimte hebben.
lincoln zegt
@panamerataxi0077:
ben blij te vernemen dat je het nadeel van de twijfel als positief kan ervaren ..
jij weet tenslotte beter dan ik de handel en wandel in de taxi-branche ..
ik wens u goede zaken ..
panamerataxi0077 zegt
@lincoln: in de afgelopen 14 en een half jaar als ervaren taxi-ondernemer in combinatie met een grote passie voor auto’s heb ik altijd zowel lof als kritiek meegemaakt. De extreme keuzes in aankoop van bijzondere/aparte auto’s doe ik dan ook in eerste instantie voor mijn eigen plezier. Wat de reacties daarna altijd zijn, ben ik inmiddels wel gewend.
En of er nu positief als dat er negatief wordt gesproken, ik bekijk het altijd positief. Dit artikel en alle reacties daarbij zijn gratis reclame!
Bij deze bedankt voor uw succeswensen!
yerrie zegt
@panamerataxi0077: Misschien dat we een pol moeten houden en dat jij dat dan gaat kopen en rijden. ( ;
kan wel is lachen worden, weet niet wat het budget is maar ik denk dat we uit gaan komen bij Pagani of iets
panamerataxi0077 zegt
@yerrie: een poll zou een grappig idee zijn.
In het bijzonder voor al die jaloerse mensen die ik al 15 jaar meemaak.
Ik ben het type persoon die niet gefocust is op veel geld maar graag dromen verwezenlijkt en een aardige passie voor auto’s in het algemeen heb. Ik rook niet, ik drink niet maar ik geef nu graag al mijn geld uit aan auto’s.
Er staan nog minstens 3 of 4 exotische auto’s op het verlanglijstje.
Welke auto’s dat zijn hou ik altijd graag als een verrassing!
lamborgfan zegt
@panamerataxi0077: kijk dat is een goede instelling! Ben zelf op dit moment student en autofiel en heb leuke plannen voor 2 bedrijven, nog niet echt iets letterlijk op papier maar daar ga ik komende 2 jaar aan werken voor mijn ondernemingsplan.
Ik heb net nog gekeken naar Evo Diaries met Harry Metcalfe. Die heeft een review van een Panamera Diesel gemaakt en laat ook zien waarom die nog een vrij hoge daklijn heeft en daardoor mensen dus comfortabel achterin kunnen zitten!
In iedergeval nog veel succes met de zaak ben benieuwd wat de volgende auto’s worden.
panamerataxi0077 zegt
@lamborgfan: Ik spreek uit levenslange ervaring: Volg gewoon je hart en streef je dromen na. Lukt het niet om een droom te verwezenlijken dan blijf je je best doen om zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Sowieso is het beter dromen te hebben dan nachtmerries!
Ik geniet van het leven door God gegeven met of zonder mooie auto’s!
Lukt het om een droom(auto) te verwezenlijken is dat slechts een leuke bonus!
Ook bedankt voor je succeswensen!
Ik wens je veel succes met al jouw ondernemingen!
larsyboy1997 zegt
@panamerataxi0077: wow dat is echt dik dat jij een Panamera kan rijden als taxi. Als ik ooit naar schiphol moet dan wil ik wel 170 euro neertikken denk ik, ik weet niet wat een normale taxi kost
straatpiraat zegt
@larsyboy1997: Ik ben blij dat je leeftijd vermeld is in je nickname.
timmyaudifreak zegt
Mensen betalen veel geld voor zp een taxi dus mag de taxi zelf best een beetje mooi zijn. Vandaar:
Mercedes
ater zegt
deze meneer woont bij mij in de buurt.
Barnato zegt
In Duitsland rijden genoeg Porsche taxi’s en zelfs Jaguar XJ’s
gearhead zegt
Je ziet ook redelijk vaak bazen van grotere bedrijven die gechauffeerd worden in de dikste bakken met blauwe platen rondrijden. Dus een Panamera met blauwe platen is niet zo gek.
yerrie zegt
@gearhead:
exact, ik zit hier tijdelijk bij 1 van die grote fijne banken en er staan hier standaard een stuk of 7 a 8 S klassen en A8’s chauffeur auto’s met blauwe platen, niks taxi
yerrie zegt
@gearhead: maar deze is wel taxi lees ik net haha
sir_smokalot zegt
@yerrie: Knap. Blauwe kentekenplaten zijn heel specifiek voor taxi’s. Directieauto’s mogen deze niet voeren, omdat zij geen belastingvrijstelling hebben.
yerrie zegt
@sir_smokalot: Misschien dat ze ingeschreven staan als taxi maar het zijn echt de zelfde auto’s iedere dag en sommigen met een klein bedrijfs logo en worden gebruikt als chauffeur auto’s
yerrie zegt
@sir_smokalot: er is er 1 die is van de JSP groep of zoiets en het kenteken heeft ook JSP (kan een letter verkeerd hebben), de auto’s zijn alleen in gebuik bij de bank voor zover ik dat 5 dagen per week kan zien.
yerrie zegt
Ik moet trouwens zeggen dat ik de panamera niet eens zo erg lelijk vind in het echie, maar goed ik ben dan ook eerder van de 928 dan van de 911
Maurice16 zegt
Rond Schiphol zie ik ook regelmatig een nieuwe Jaguar XJ als taxi rijden, lekker luxe! En deze rijdt er al sinds begin 2012? Ben bijna dagelijks op Schiphol, maar tot nu toe nog niet tegengekomen.
mrcabdrivert zegt
@Maurice16: Een XJ L zelfs.
mrcabdrivert zegt
Toch moet je een véél werken en hoge tarieven hanteren om die Porsche terug te verdienen. Zie het nut er niet zo van in, wel een mooie auto.
fconderkantlat zegt
benieuwd of de afschrijving richting 911 niveau gaat, dan is zon ding misschien wel gunstiger dan een e-klasse qua afschrijving
persian1 zegt
Ik heb vaker een witte Panamera taxi auto gespot. Vraag me af of het deze is.