De stance van de Corvette C8 met Vossen velgen is een stuk beter, nietwaar?
Het is een van de meest vreemde fenomenen ter wereld: een Corvette met een middenmotor. Natuurlijk, er waren Corvette prototypes als de XP en CERV-III met de motor in het midden. Maar de Corvette is een stijlicoon mede vanwege die lange motorkap.
Dankzij de eenvoudige V8 kan die motorkap ook nog eens heel erg laag zijn (geen bovenliggende nokkenassen) en dankzij de slimme plaatsing van de transmissie (op de achteras) kon de motor ver naar achteren geplaatst worden. Het was een droomlayout. En dan kiest GM voor de achtste generatie voor een middenmotor. De legende van weleer is ineens een generieke Ferrari-kopie met een Amerikaans geluid. Net als alle kitcars en replica’s, overigens…
Verhoudingen Corvette C8
Enfin, tot zover de woorden van teleurstelling van ondergetekende. De auto is inmiddels een tijdje op de markt en iedereen is er lyrisch van. Desondanks kan het design nog zeker niet overtuigen. Ergens kloppen de verhoudingen gewoon niet.
Miami Autosport
Gelukkig zet Miami Autosport dat gedeeltelijk recht. Normaal gesproken zijn Amerikaanse tuners er heel erg goed om een auto over-the-top te maken, maar in dit geval hebben ze zicht alleen toegelegd op het verbeteren van de stance. Daarmee komen we bij het pijnpunt van de standaard Corvette C8: het ding staat iets te hoog en de wieltjes zijn iets te ielig.
Vossen HF-5
Miami Autosport zet dat recht. De velgen komen bij de firma Vossen Wheels vandaan. In dit geval gaat het om de Vossen HF-5 wielen. HF staat voor Hybrid Forged, waarmee bedoeld wordt dat de wielen gedeeltelijk gesmeed zijn. Andere merken noemen het ‘FlowFormed’. Dit houdt in dat de voorzijde van de velg gegoten is en de rest gesmeed. Dit proces zorgt ervoor dat de velgen erg sterk en licht zijn, maar dat de kosten binnen de perken blijven.
De velgen zijn in dit geval Satin Silver, wat perfect lijkt te passen met de Arctic White-lak van de Corvette C8. De velgen zijn vóór 20 inch groot en 9 inch breed. Achter zijn de velgen van Vossen een stuk groter: 21 inch in diameter en 12 inch breed! Als je wilt kan het extremer, 19 inch voor en 22 inch achter kan ook, maar zal er licht komisch uitzien.
De andere modificatie is dat de Corvette C8 met Vossen velgen verlaagd is. Welke set veren of schroefset eronder zit, wordt niet vermeld. Het resultaat is in elk geval een auto waarbij de wielen mooi de wielkasten vullen en de stance goed voor elkaar is, zonder dat het overdreven wordt.
Uiteraard is dat smaak gevoelig. De prijzen voor de velgen vallen heel erg mee voor zulke enorme jetsers. Vanaf 695 dollar per wiel ben je spekkoper. Naast Satin Silver zijn de Vossen HF5 velgen verkrijgbaar in Gunmetal (mat) en hoogglans zwart.
ericd zegt
In Amerika hebben ze altijd met een zeker minderwaardigheidscomplex gekeken hoe buitenlandse fabrikanten de hi-end markt voor rear-engine sportwagens 100% domineerden, en waren ze dus blij dat de Corvette de al heel lang aangekondigde rear-engine configuratie kreeg. Een gouden kans voor GM om het eindelijk eens helemaal voor elkaar te krijgen. Ook qua ontwerp. Zeker omdat concurrent Ford met zo’n enorm design statement was gekomen in de vorm van de Ford GT… Het C8 gedrocht is evenwel met geen enkele tjoen truc lekker te krijgen.
kniesoor zegt
@ericd: Emphatically disagree, auto ziet er wat mij betreft prrrima uit zo. Wat niet wegneemt, dat de oude configuratie met de motor voorin van mij ook niet perse overboord gegooid had hoeven worden.
brammetjedeb zegt
@ericd: die gekke luchtinlaat aan de zijkant en de achterkant even terug naar de tekentafel, dan kan ie prima. Ford heeft met zijn GT een plaatje, maar opereert in een andere klasse, niet ?
Turbo S zegt
Wat is die C7 toch een plaatje vergeleken met de C8.
Minderspotter zegt
Waarom witte velgen bij een witte auto?
kniesoor zegt
@Minderspotter: Velgen zijn niet wit, maar Satin Silver -> zie tekst. Precies goed wat mij betreft, niets meer aan doen, prima uiterlijk en stance zo.
theblazerunner zegt
@minderspotter: Op jdm classics gebeurd het ook zo vaak
riborg zegt
Prima dat de schrijver een mening heeft, alleen hoeft die dat (vindt ik) er niet zo door te drukken.
Ja het is wennen, het nieuwe design.
Maar zeker na ‘m in het echt gezien te hebben klopt de auto dus wel, en vindt ik en vele andere het wel een hele mooie auto.
En soms moet je wat veranderen om een breed publiek aan te trekken.
Nogmaals meningen mogen verschillen maar het wordt nu geschreven alsof de wagen een gedrocht is, en ik denk dat dat wel heel erg overtrokken is.
piebepost zegt
Kon het niet beter verwoorden.
The Stig NL zegt
Jammer van de ‘dt’ fout…
ouwedibbes83 zegt
@riborg: ik zal het een beetje voor Willem opnemen, qua lijnen en silhouet is het niet meer een typische Corvette en dat is jammer. Het speciale is er af, het is teleurstellend dat zo’n icoon die al decennia onderscheidend is, nu generiek(er) wordt. Zonde en een onnodige stijlbreuk.
fendercd60 zegt
Ik vind hem wel mooi eigenlijk zo wit op wit. Is dit niet de oude van TheStradman? Aangezien die ook Vossen had en zijn C8 orgineel wit was?
enricoleerdam zegt
Nee, nog steeds niet mooi. Ik kan er niet aan wennen..
HZW zegt
Ik vind de hele C8 niets en ik vind het ook geen Corvette meer, ze hadden dat ding gewoon Chevrolet Stingray moeten noemen, en de Corvette naam moeten blijven gebruiken voor een Corvette met motor voorin.
Rob zegt
“De legende van weleer is ineens een generieke Ferrari-kopie met een Amerikaans geluid. Net als alle kitcars en replica’s, overigens…”
Daar doe je de C8 aardig te kort mee vind ik… Design kun je wat van vinden, kwalitatief is de C8 gewoon tip-top in orde. Een serieuze mid-engine sportwagen bouwen en die dan verkopen voor $70.000 is wel even andere koek dan de gemiddelde Ferrari. Vergt een heel ander soort kunde.
Chevrolet / GM had ook een soort Ford GT kunnen bouwen. Zéér hoogwaardige auto, absoluut op een hoger plan dan de C8, maar Chevrolet / GM is trouw gebleven aan het idee “Corvette”. Vind ik eigenlijk veel knapper.
vaakbenjetebang zegt
Dit blijft een wat ongemakkelijk ontwerp, vooral en profil. Hij lijkt net wat te lang achter de B-stijl en er zit te veel optische massa in, zo vanaf de B-stijl, maar ook onder de raamlijn. Driekwart van achteren gaat het nog wel, en ook driekwart van voren heeft hij nog best een eigen smoel ook.
Het interieur, en dan vooral die vreemde middenconsole met die ‘muur’ tuseen besturder en passagier, is ook wat eigenaardig en niet meteen fraai te noemen. Karakteristiek is het wel, en dat is natuurlijk ook wat waard.
Buiten dat: het is wel echt een prestatie van formaat om vanuit het niets zo’n soort auto voor zo’n relatief gering bedrag in de markt te zetten en het getuigt van lef om een merk/model zo fundamenteel op de schop te nemen. Alleen daarom al verdient GM wat mij betreft veel respect en gun ik ze hiermee alle succes van de wereld.
etronabt zegt
Ziet er wel een stuk beter uit zo. Hij lijkt standaard zo hoog op zijn poten te staan. Vraag me echt af hoe ze daartoe zijn gekomen voor een dergelijke auto. Ik ken geen andere hardcore sportwagen die datzelfde probleem heeft. Iemand ideeën?
De verhoudingen blijven op 1 of andere manier niet top, maar als hij zo af-fabriek zou zijn geweest had iedereen wat minder klachten gehad denk ik.
Kleurstelling is ieders eigen smaak natuurlijk en het makkelijkst te verhelpen.
mustang750supersnake zegt
t belangrijkste pijnpunt is dat t geen corvette meer is zo…
toyotafortuner zegt
Nog steeds goed te pruimen
JanJansen zegt
70.000 usd is nog steeds maar €57.980
Als dit voor deze prijs te koop was in NL ging er een LPG tank in en werd het mijn daily.
Zonder die achterlijke verlagingsset natuurlijk, ik wil er wel gewoon mee kunnen rijden.